Hur fixa BankID för tirak som inte har Svenskt ID-kort ?

Nej, tror inte att det fungerar annorlunda på andra banker. Dessutom är det nära till besök när jag är i Sverige över sommaren.
Jag frågade senast jag i Sverige 2019, SEB, Nordea, Handelsbanken och Länsförsäkringar Bank om att byta ut Swedbank för att få smidigare hantering med att skicka pengar, BankID, internetbank samt skicka bankdosa och skicka kort till Filippinerna eller Thailand.

Ingen avgörande skillnad, plus till Nordea och Handelsbanken som använder instickskort så man kan byta batteri själv utan att informationen raderas.

Bank till Bank är antikt nu och det är nya aktörer som är mycket bättre och smidigare.
Wise är bra och snabba.

Det bästa systemet måste vara det som vi har i Spanien - BankID existerar inte här.
Lätt att logga in med ett password vilket gör det enkelt att exempelvis granska sitt saldo. Varje typ av ändring kräver att man har en mobiltelefon eller en smartmobil, för att ta emot ett SMS. I bankapplikationen knappar man in de siffror man fick via SMS. Denna möjlighet borde de svenska bankerna kunna erbjuda.

Det bästa systemet måste vara det som vi har i Spanien - BankID existerar inte här.
Lätt att logga in med ett password vilket gör det enkelt att exempelvis granska sitt saldo. Varje typ av ändring kräver att man har en mobiltelefon eller en smartmobil, för att ta emot ett SMS. I bankapplikationen knappar man in de siffror man fick via SMS. Denna möjlighet borde de svenska bankerna kunna erbjuda.
Låter som den typ av WAP telefonbank som svenska banker erbjöd i slutet på 1990 talet.

Jag har varit i Thailand 2 och ett halvt år nu. Mitt bankid gick ut på hösten 2020. Jag kunde ladda ner ett nytt bankid med mitt gamla fortfarande gällande bankid. Fick ett nytt som gäller 2 år. Min bank är Nordea.

Jag frågade senast jag i Sverige 2019, SEB, Nordea, Handelsbanken och Länsförsäkringar Bank om att byta ut Swedbank för att få smidigare hantering med att skicka pengar, BankID, internetbank samt skicka bankdosa och skicka kort till Filippinerna eller Thailand.

Ingen avgörande skillnad, plus till Nordea och Handelsbanken som använder instickskort så man kan byta batteri själv utan att informationen raderas.

Bank till Bank är antikt nu och det är nya aktörer som är mycket bättre och smidigare.
Wise är bra och snabba.
Vet inte om jag riktigt håller med. Jag som inte skickar pengar mer än ett par ggr per år och inte bryr mig i att överföringen tar ett par dagar håller mig till det gamla systemet bank till bank. Är det inte så att det finns en brytpunkt som säger att skickar man över den summan så bär det sig ekonomiskt med bank till bank ?

Vet inte om jag riktigt håller med. Jag som inte skickar pengar mer än ett par ggr per år och inte bryr mig i att överföringen tar ett par dagar håller mig till det gamla systemet bank till bank. Är det inte så att det finns en brytpunkt som säger att skickar man över den summan så bär det sig ekonomiskt med bank till bank ?
Det går inte längre att skicka bank till bank till Filippinerna sedan november -21.
Man måste använda andra aktörer som Wise mfl.

Annars har du rätt att vid 18k sek blir bank till bank fördelaktigt.
Kan vara ett lotteri om kursen gör ett hastigt skutt.

Blir samma med kort som bara skickas till svensk adress.
Blir att använda vänner som tar ner nya kort.

Det går inte längre att skicka bank till bank till Filippinerna sedan november -21.

Nordea skickar kort till Thailand och gjort så i många år.:thumbsup:

Nordea skickar kort till Thailand och gjort så i många år.:thumbsup:
Det blev väl stopp ett tag med postförsändelser från Sverige under pandemin.
Samma till Filippinerna.
DHL kurirpost är kanske igång.
SEB skickar inte annat än dit man är folkbokförd i Sverige.
Utskrivena med adress i Thailand är undantagna.

Det blev väl stopp ett tag med postförsändelser från Sverige under pandemin.
Samma till Filippinerna.
DHL kurirpost är kanske igång.
SEB skickar inte annat än dit man är folkbokförd i Sverige.
Utskrivena med adress i Thailand är undantagna.
Vi fick julkort i December så då funkade posten men var från Spanien men då borde det väl funka från Sverige med?
Från Kina har jag mottagit några paket under förra året också.

Vi fick julkort i December så då funkade posten men var från Spanien men då borde det väl funka från Sverige med?
Från Kina har jag mottagit några paket under förra året också.
Tror det var 2020 en period samt in på början av 2021 när det inte fanns flyg mellan Sverige och Thailand som försändelser lagrades av Post Nord eller returnerades.
Även till Sverige låg det nere.
Inga avtal med andra flygbolag än Thai hade påverken.

I skrivande stund verkar 29kkr vara brytpunkten om man får tro Wise siffror. Har för mig den låg högre senast jag kollade.

D96B6BE1-97F9-4B13-A7C9-508F577CA3A8.png

I skrivande stund verkar 29kkr vara brytpunkten om man får tro Wise siffror. Har för mig den låg högre senast jag kollade.

D96B6BE1-97F9-4B13-A7C9-508F577CA3A8.png
Kan nog stämma, det är några år sedan jag jämförde.

Nu kan jag inte jämföra till Filippinerna då bank till bank saknas.
Nu jämför man med Western Union och PayPal .

Sen fanns det olika alternativ tidigare när Wise hade konto i SEB och man skickade via SEB.
Sen bytte dom till Citibank.
Low cost som tog tre dagar till att skicka via kort som var snabbast.

Låter hemskt, stackare :)

/ SatanG
Haha, jag visste väl att jag skulle väcka dig. Jag såg att du tidigare klagade över Swedbank över att att dom ställde för många frågor om dina pengar och därför bytte bank. Jag har blivit kollad och har inget emot det, ogillar man att svarta pengar tvättas vita så får man väl tåla att bli kollad själv. Swedbank var ju alldeles för slapphänt när det gäller den delen i Baltikum som bekant. :)

Haha, jag visste väl att jag skulle väcka dig. Jag såg att du tidigare klagade över Swedbank över att att dom ställde för många frågor om dina pengar och därför bytte bank. Jag har blivit kollad och har inget emot det, ogillar man att svarta pengar tvättas vita så får man väl tåla att bli kollad själv. Swedbank var ju alldeles för slapphänt när det gäller den delen i Baltikum som bekant. :)
Han skrev väl att problem med kryptohandel inte att dom kolla upp?

Tillbaka
Topp