Husköp i Thailand

Så ditt anti-köpa hus var egentligen bara en prisfråga?

/ SatanG
Absolut inte men givetvis finns det en gräns även för mig när det kan bli intressant att köpa ett hus. Men då ska det vara löjligt billigt och ett läge som jag gillar.

Så länge jag kan hyra för mindre än 10% av vad huset kostar att köpa ser jag det som ren vinst att hyra ekonomiskt sätt.
Sen har jag friheten att kunna flytta precis när jag vill utan strul vilket också har ett värde. Men skulle jag få huset jag hyr nu för 1 milj så slår jag till direkt.

Det är framförallt 2 saker som får mig att inte köpa.
1. Det är sjukt svårt att sälja.
2. Hyra är enkelt och billigt sett till internräntan på insatt kapital.

Jag vet till 100% att jag inte vill bo på samma plats hela mitt liv så nr 1 gör att jag ser det som en grymt dålig affär pga nr 2.

I Sverige är ju läget precis tvärtom, där är det svårt och dyrt att hyra och väldigt lätt att sälja så i Sverige vill jag absolut äga mitt boende men inte i Thailand.

Sven-Gunnars Fasigheter och Korv Ltc...

3miljoner i fastigheter och lilla Noi's grillvagn med omsättning på 700 baht om dagen på marknadsdagar två gånger i veckan.

Känns rimligt... jag är positiv!
Men inte lagligt.
Du blir aldrig beviljad att köpa ett hus på ett företag med dom promisserna och verksamheten måste vara enligt bolagsberättelsen.

Absolut inte men givetvis finns det en gräns även för mig när det kan bli intressant att köpa ett hus. Men då ska det vara löjligt billigt och ett läge som jag gillar.

Så länge jag kan hyra för mindre än 10% av vad huset kostar att köpa ser jag det som ren vinst att hyra ekonomiskt sätt.
Sen har jag friheten att kunna flytta precis när jag vill utan strul vilket också har ett värde. Men skulle jag få huset jag hyr nu för 1 milj så slår jag till direkt.

Det är framförallt 2 saker som får mig att inte köpa.
1. Det är sjukt svårt att sälja.
2. Hyra är enkelt och billigt sett till internräntan på insatt kapital.

Jag vet till 100% att jag inte vill bo på samma plats hela mitt liv så nr 1 gör att jag ser det som en grymt dålig affär pga nr 2.

I Sverige är ju läget precis tvärtom, där är det svårt och dyrt att hyra och väldigt lätt att sälja så i Sverige vill jag absolut äga mitt boende men inte i Thailand.

Löjligt billigt, hmmmm hur var det nu med att man aldrig får mer än man betalar för ;)
Välkommen till husägarklubben :)

/ SatanG

Löjligt billigt, hmmmm hur var det nu med att man aldrig får mer än man betalar för ;)
Välkommen till husägarklubben :)

/ SatanG
Löjligt billigt = mer än man betalar för.
Ingen regel utan undantag vet du väl.
Ex dom som lyckades köpa en ny Chevrolet Captiva för 499.000 fick den löjligt billigt.

Löjligt billigt = mer än man betalar för.
Ingen regel utan undantag vet du väl.
Ex dom som lyckades köpa en ny Chevrolet Captiva för 499.000 fick den löjligt billigt.
Ja det är riktigt billigt.
Det påverkar andrahandsvärdet för dom som fick betala fullt pris.

Nu är massor av condo och hus ute med häftiga rabatter och ingen kontantinsats.
Månadskostnad som är lägre än att hyra.

Fast det kan gå ner mer i pris också.

Fordonsmarknaden kommer nog att kollapsa när alla som köpt på avbetalning får lämna tillbaka sina MC och bilar.

Kommer bankerna och kreditgivare att rea ut dom återtagna fordonen?

Fordonsmarknaden kommer nog att kollapsa när alla som köpt på avbetalning får lämna tillbaka sina MC och bilar.

Ja som tur är betalade inte jag fullt pris och köpte heller ingen Captiva, Trailblazer har dom inte sänkt mer än vad jag köpte för.
Men beg marknaden påverkas nog bara så länge dessa fanns att köpa nya vilket dom inte gör längre, dom som köpte Captiva för 499 kan nog göra en nätt vinst om dom säljer begagnat, var ju dessutom en helt ny modell av Captiva.

Rea ut, nej de höjer väl priserna i sann thailogik anda :o

Exakt vad straffet blir har jag ingen aning om men att det är olagligt råder inget tvivel om.
Det finns en lag i Thailand som säger att alla sätt att försöka gå runt lagen är olagliga.
Utlänningar får inte äga eller kontrollera mark oavsett hur dom gör, så är det bara.
Ett företag som äger mark måste ha en legitim omsättning annars är det olagligt.

Nu var det Kurant som skrev, här,

Här faller priserna på tomter och mark väldigt snabbt. Mycket snabbt.
Strandtomter på 800 m2 dumpas nu för 30k sek mot 120k före nyår.
Troligen ner till 20k om några veckor.
[IMG alt="kurant"]https://thaisnack.se/data/avatars/m/9/9060.jpg?1520347996[/IMG]

Och här, menas där Kurant befinner sig, och vad jag känner till så huserar han i Phil. handla i Phil.

och bli utslängd ifrån Thailand????

kurant
Forumveteran

Ja så länge man bedriver verksamhet så är det lagligt och var ju det jag svarade.
Men ytterst få falanger som "äger" sitt hus via företag har en rullande omsättning.

Hej

Själv har jag ännu nästan inte träffat någon falang som har en omsättning som gör det lagligt för denne att äga hus och mark, dom är nog ytterst få.

Däremot många som via målvakter, advokater och olika juridiska konstruktioner, företagsbildningar m.m tror sig äga hus och mark, men det känns oftast inte hållbart om lagen ställs på sin spets.

Det bästa, lagligaste och säkraste är nog att låta frugan stå för ägandet i Thailand.

Mvh isan lover

Hej

Själv har jag ännu nästan inte träffat någon falang som har en omsättning som gör det lagligt för denne att äga hus och mark, dom är nog ytterst få.

Däremot många som via målvakter, advokater och olika juridiska konstruktioner, företagsbildningar m.m tror sig äga hus och mark, men det känns oftast inte hållbart om lagen ställs på sin spets.

Det bästa, lagligaste och säkraste är nog att låta frugan stå för ägandet i Thailand.

Mvh isan lover
Träffat många faranger som har omsättning som skulle få en Svensk avundsjuk.
Bara för du inte träffat dom på dina veckorsresor i turistområden betyder inte att dom inte finns.
Och jajaja, du har vart här 1 miljon år men det betyder inte att dom inte finns idag.
Bara att köra förbi Pong i östra Pattaya och se alla 20-50 miljoner bahts villor, vilka många hade barn som gick i sonens förra skola för att se att dom finns.
Att du inte träffar dom på dina en veckosturer vid stranden är en sak.

Träffat många faranger som har omsättning som skulle få en Svensk avundsjuk.
Bara för du inte träffat dom på dina veckorsresor i turistområden betyder inte att dom inte finns.
Och jajaja, du har vart här 1 miljon år men det betyder inte att dom inte finns idag.
Bara att köra förbi Pong i östra Pattaya och se alla 20-50 miljoner bahts villor, vilka många hade barn som gick i sonens förra skola för att se att dom finns.
Att du inte träffar dom på dina en veckosturer vid stranden är en sak.

Hej

Det är möjligt att du känner en hel del av dessa, för egen del är det dock fortfarande väldigt få falanger jag känner till som just via omsättning på företag verksamma i Thailand blir berättigade att äga hus och mark, jag känner falanger som bor i hus värda 10-25 miljoner men dessa är oftast inköpta med pengar intjänade i utlandet och inte i Thailand.

Men du har ju helt rätt i att min erfarenhet i ämnet mest har med Isaan att göra, där finns det också dom som driver företag och tjänar bra, men jag är ändå inte alls säker på att dom egentligen har laglig äganderätt till det hus och den mark dom kallar sin egen.

Det är ju lättare att bli laglig ägare till en condo än att äga mark som utlänning, genom åren har man ju stött på många fall där olika problem har uppstått när falanger via olika arrangemang sätter sig själva som ägare till hus och mark, men du har ju även rätt i att det är nya tider nu och att inte allt är som förr, men själv skulle jag inte rekommendera någon falang att själv köpa mark och bygga hus o.s.v, det brukar bli betydligt enklare att låta frugan stå för detta.

Mvh isan lover

Det finns hus och det finns hus.
Vårat hus kanske i huskostnad för att bygga runt 1 miljon baht, resten mark.
Men runt Pattaya finns det gött om 20-70 miljoner bahts hus.
Inget för oss vanliga dödliga och dom hänger inte på ställen som oss vanliga dödliga.
Dem man träffar på barerna eller stranden representerar inte 100% av dom boende.
Jag bor i ett av dom billigare jag kunde hitta på många år och då är det utanför.
Visst finns det billigare men då får du verkligen vad du betala för.

Hej

Det är möjligt att du känner en hel del av dessa, för egen del är det dock fortfarande väldigt få falanger jag känner till som just via omsättning på företag verksamma i Thailand blir berättigade att äga hus och mark, jag känner falanger som bor i hus värda 10-25 miljoner men dessa är oftast inköpta med pengar intjänade i utlandet och inte i Thailand.

Men du har ju helt rätt i att min erfarenhet i ämnet mest har med Isaan att göra, där finns det också dom som driver företag och tjänar bra, men jag är ändå inte alls säker på att dom egentligen har laglig äganderätt till det hus och den mark dom kallar sin egen.

Det är ju lättare att bli laglig ägare till en condo än att äga mark som utlänning, genom åren har man ju stött på många fall där olika problem har uppstått när falanger via olika arrangemang sätter sig själva som ägare till hus och mark, men du har ju även rätt i att det är nya tider nu och att inte allt är som förr, men själv skulle jag inte rekommendera någon falang att själv köpa mark och bygga hus o.s.v, det brukar bli betydligt enklare att låta frugan stå för detta.

Mvh isan lover
Nej jag känner inte en hel del av dessa, hade jag gjort det hade dom vart väldigt få.
Däremot känner jag till husmarknaden i Pattaya hyfsat bra.

Hos oss är det frugan som äger, skulle aldrig jobba mig med säkerhet på huset.
Hon har lånat 50% jag har cashat 50%.
Vi har 2 barn, går vi skiljda vägar får hon ta huset och barnen får ärva.
Jag tänker inte låta barnen bli bostadslösa, så jag kommer betala.
När jag är ledig får vi dela vårdnad och jag tar barnen i condon.
Tror jag inte det sker men ingen vet, saker kan förändras.
Jag skulle inte gå i konkurs pga en skiljsmässa, tvärtom.

Det finns hus och det finns hus.
Vårat hus kanske i huskostnad för att bygga runt 1 miljon baht, resten mark.
Men runt Pattaya finns det gött om 20-70 miljoner bahts hus.
Inget för oss vanliga dödliga och dom hänger inte på ställen som oss vanliga dödliga.
Dem man träffar på barerna eller stranden representerar inte 100% av dom boende.
Jag bor i ett av dom billigare jag kunde hitta på många år och då är det utanför.
Visst finns det billigare men då får du verkligen vad du betala för.

Hej

Att det finns dyra hus i vissa områden och då speciellt i städer och längs kusterna kan vi ju vara överens om, men frågan är hur många av dessa som verkligen lagligt sett ägs av en falang?

Thailändsk lag är ju i princip konstruerad för att förhindra och förbjuda utlänningar att kunna köpa och äga mark, det finns väl några undantag men dom är nog relativt få.

Men visst har man träffat många falanger på barer och turistorter som har trott sig äga lite av varje, men oftast har dom nog inte haft täckning för det dom påstår.

Mvh isan lover

Hos oss är det frugan som äger, skulle aldrig jobba mig med säkerhet på huset.
Hon har lånat 50% jag har cashat 50%.
Vi har 2 barn, går vi skiljda vägar får hon ta huset och barnen får ärva.
Jag tänker inte låta barnen bli bostadslösa, så jag kommer betala.
När jag är ledig får vi dela vårdnad och jag tar barnen i condon.
Tror jag inte det sker men ingen vet, saker kan förändras.
Jag skulle inte gå i konkurs pga en skiljsmässa, tvärtom.

Hej

Låter helt ok, jag har inte heller något ägande i Thailand, allt där står på frugan och det känns bra, vi har ju en son tillsammans och han kommer ju en gång att få det vi äger både i Thailand och Sverige.

Mvh isan lover

Hej

Att det finns dyra hus i vissa områden och då speciellt i städer och längs kusterna kan vi ju vara överens om, men frågan är hur många av dessa som verkligen lagligt sett ägs av en falang?

Thailändsk lag är ju i princip konstruerad för att förhindra och förbjuda utlänningar att kunna köpa och äga mark, det finns väl några undantag men dom är nog relativt få.

Men visst har man träffat många falanger på barer och turistorter som har trott sig äga lite av varje, men oftast har dom nog inte haft täckning för det dom påstår.

Mvh isan lover
Jag har ju träffat många utlänningar som har fabriker runt Sriracha och inga små fabriker.
Det man träffar runt baren är inte allt.
Dock kände jag inte till dom när jag bodde i centrum och hängde runt barer, då trodde jag mer som du.
Både jag och frugan lärde mig mycket när vi bytte skola från Aksorn till the Regent på den tiden, inte bara sonen.
Men det skiljer sig nu går han på skola där han går nu är mer middle class faranger som har ungarna, klar skillnad och vi har fint boende i jämförelse, medans innan bodde vi i utehuset i jämförelse ;)

Liknande trådar

W
Svar
2
Visningar
2 K
W

Tillbaka
Topp