Hyra en lägenhet i pattaya jomtien

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Bond " sa:
De exemplem jag hört av folk som sålt är att det var förbannat skönt när affären äntligen blev klar. Ingen har tjänat några massiva summor heller. Mest glada att bli av med fastigheten. Detta kommer från tre bekantas bekanta.

Vore skoj att höra om motsatsen någongång.
Jag har aldrig hört talas om nån som inte förlorat pengar på sitt hus/condo köp, har också hört många som försökt sälja i många år utan att lyckas.
När man hyr har man friheten att gå när man känner för det utan att behöva krångla med att försöka sälja nåt som ingen vill köpa. Oavsett om det blir dyrare eller inte i längden är det värt vartenda öre. Om man dessutom räknar på vad det kostar att låna till ett hus här nere så brukar hyran knappt täcka räntekostnaden. Om om man har kontanter att köpa hus för så är det bra mycket bättre placering att lägga dom på en fastighet i Sverige och hyra ut den och på så sätt få hyran betald här nere och samtidigt få en garanterad vinst på huset.

"Jonas " sa:
Imorrn drar jag till index living köper lite möbler för balkongen, pratat med en thai väninna hon tar med mig på tisd till blom marknad köpa lite träd och blommor.
[/quote

Detta låter som att du planerar att vara där mer än några semesterveckor....Du tänker rätt satsar på att trivas och få ett riktigt hem....Personligen kommer jag än så länge bara några semesterveckor - den dagen det blir månad ut och månad in får jag se om jag säljer och köper större...
En polare som ochså brukar ta runt 3 semesterveckor prioterar inte boendet särskilt mycket, han hyr av en advokat från USA i Jomtien Beach Condominium och är väldigt nöjd fast standarden på de rum han hyr inte är den bästa...Kompisen tillbringar mycket tid vid poolen på dagtid och är uppe på nätterna....
Jag skulle väl egentligen kalla honom en snåljåp - men vi är alla olika....

"Hans Svensson " sa:
"Jonas " sa:
Imorrn drar jag till index living köper lite möbler för balkongen, pratat med en thai väninna hon tar med mig på tisd till blom marknad köpa lite träd och blommor.
[/quote

Detta låter som att du planerar att vara där mer än några semesterveckor....Du tänker rätt satsar på att trivas och få ett riktigt hem....Personligen kommer jag än så länge bara några semesterveckor - den dagen det blir månad ut och månad in får jag se om jag säljer och köper större...
En polare som ochså brukar ta runt 3 semesterveckor prioterar inte boendet särskilt mycket, han hyr av en advokat från USA i Jomtien Beach Condominium och är väldigt nöjd fast standarden på de rum han hyr inte är den bästa...Kompisen tillbringar mycket tid vid poolen på dagtid och är uppe på nätterna....
Jag skulle väl egentligen kalla honom en snåljåp - men vi är alla olika....

Har du berättat för din tjej nu att du bokat biljetter så hon ser till att det är fritt för dig när du kommer ner eller tänker du överraska henne?

"Bond " sa:
De exemplem jag hört av folk som sålt är att det var förbannat skönt när affären äntligen blev klar. Ingen har tjänat några massiva summor heller. Mest glada att bli av med fastigheten. Detta kommer från tre bekantas bekanta.

Vore skoj att höra om motsatsen någongång.
Jag kan ge dig ett exempel, en person köpte en lägenhet 48 m2 i View Talay på Jomtien nära stranden för 5-6 år sedan för 1,2 miljoner B det var strax innan de börjat bygga fastigheten.
Han har bott där i ca 5 år och tänker fortsätta bo där, idag är hyran på de lägenheterna 25.000 B i månaden.
Mäklarna begär för liknande lägenheter 2,5-3 miljoner Bt idag, vad som sedan kan bli avslut på är en annan sak, men allt går att sälja till rätt pris.
Om du ser till det är lägenheten betald snabbt, vad han skulle betala i hyra och hyrorna kommer inte att gå ner, utan de stiger för varje år.
Nu skall man inte enbart se till den ekonomiska biten, men äger man lägenheten kan man skaffa saker till den, som man trivs med och vet man behöver inte flytta.
Vad som sker i Thailand är att markpriserna, arbetskraften och materialet stiger i pris varje år. Efterfrågan finns, därför det kommer en medelklass i Thailand som köper lägenheter blandannat.
Varifrån Thailand anser turistökningen kommer i framtiden är från Kina, Ryssland och Indien.
Nu är det ingen som vet vad som kommer att hända i framtiden, men ser man till trenden går det uppåt i Thailand.

"bson " sa:
Jag har aldrig hört talas om nån som inte förlorat pengar på sitt hus/condo köp, har också hört många som försökt sälja i många år utan att lyckas.
När man hyr har man friheten att gå när man känner för det utan att behöva krångla med att försöka sälja nåt som ingen vill köpa. Oavsett om det blir dyrare eller inte i längden är det värt vartenda öre. Om man dessutom räknar på vad det kostar att låna till ett hus här nere så brukar hyran knappt täcka räntekostnaden. Om om man har kontanter att köpa hus för så är det bra mycket bättre placering att lägga dom på en fastighet i Sverige och hyra ut den och på så sätt få hyran betald här nere och samtidigt få en garanterad vinst på huset.
Många svenskar köpte lägenheter och villor av mäklare som sålde i Sverige och svenskar som var byggare för husen, alltså låtit thaiare bygga husen.
Jag anser de husen och lägenheterna är mycket svårsålda on de överhuvudtaget kan sälja dem, de som köpt av de här mäklarna.
Objekten låg långt ifrån någon service och omöjligt att ta sig dit om de inte hade egen bil eller motorbike, men det är inte alla som har det när de kommer ned några månader.
Jag anser det bästa för en utlänning är att köpa lägenhet, därför på lägenhet får en utlänning lagfart, sedan skall lägenheten ha bra läge det är viktigt, vill man sälja är det alltid lättare sälja med bra läge, även om priset är högt.
En utlänning kan inte få lagfart på en villa,därför en utlänning får inte äga mark i Thailand, utan vanligen bildas ett bolag och utlänningen kan äga 49% resten skall vara thaiare.
Att bilda bolag idag kostar ca 45.000 Bt och sedan kostar bolaget med bokslut mm ca 25.000 Bt per år.
Många köper villa i sina thailändska flickvänners namn, men det kan finnas vissa risker med det, som vissa fått erfara.

"Rong " sa:
Jag kan ge dig ett exempel, en person köpte en lägenhet 48 m2 i View Talay på Jomtien nära stranden för 5-6 år sedan för 1,2 miljoner B det var strax innan de börjat bygga fastigheten.
Han har bott där i ca 5 år och tänker fortsätta bo där, idag är hyran på de lägenheterna 25.000 B i månaden.
Mäklarna begär för liknande lägenheter 2,5-3 miljoner Bt idag, vad som sedan kan bli avslut på är en annan sak, men allt går att sälja till rätt pris.
Om du ser till det är lägenheten betald snabbt, vad han skulle betala i hyra och hyrorna kommer inte att gå ner, utan de stiger för varje år.
Nu skall man inte enbart se till den ekonomiska biten, men äger man lägenheten kan man skaffa saker till den, som man trivs med och vet man behöver inte flytta.
Vad som sker i Thailand är att markpriserna, arbetskraften och materialet stiger i pris varje år. Efterfrågan finns, därför det kommer en medelklass i Thailand som köper lägenheter blandannat.
Varifrån Thailand anser turistökningen kommer i framtiden är från Kina, Ryssland och Indien.
Nu är det ingen som vet vad som kommer att hända i framtiden, men ser man till trenden går det uppåt i Thailand.
Skillnad på då och nu och att man begär si och så mycket säger inte ett smack om vad det går att sälja för och dom flesta i Thailand vill köpa helt nytt. Jag var å kikade på ett hus häromveckan, fint hus med helt ok läge på villsgen, fint möblerat. Huset var helt nytt, dvs ingen hade nånsin bott i det men det var 5 år sen det byggdes...
Utbudet är många ggr större än eftetfrågan så det är bara objekten med riktigt jäkla bra lägen i områden som underhållet sköts i som är lätta att sälja. Och där kom vi in på nästa problem, underhåll av områden och fastigheter...

Vad skönt kunna gå upp på morgonen gå och köpa färska frallor och riktig ost inget man varit bortskämd med på ett tag.

Du bor som en kung och lever som en kung....Jag saknar tjejen och jomtien men måste vänta tills slutet av januari...Egentligen är det väl kanske dumt att binda upp sig vid en och samma dam...

"Rong " sa:

Så länge man inte sålt så har man inte tjänat en krona eller bath. I Sverige finns massor av fastighetsägare som tycker att de är rika eftersom deras hus stigit i värde. De kommer aldrig att sälja och aldrig att se sin "rikedom".

"Bond " sa:
Så länge man inte sålt så har man inte tjänat en krona eller bath. I Sverige finns massor av fastighetsägare som tycker att de är rika eftersom deras hus stigit i värde. De kommer aldrig att sälja och aldrig att se sin "rikedom".

Många tar ut sin rikedom genom att låna på huset andra säljer och en del bor kvar och låter ungarna ta över. Oavsett så stiger alltid husen i Sverige i värde över tid och är en betydligt bättre och säkrare placering än att köpa hus i Thailand.
Den stora anledningen är att i Sverige är det brist på bostäder vilket det absolut inte är i Thailand.

"bson " sa:
Många tar ut sin rikedom genom att låna på huset andra säljer och en del bor kvar och låter ungarna ta över. Oavsett så stiger alltid husen i Sverige i värde över tid och är en betydligt bättre och säkrare placering än att köpa hus i Thailand.
Den stora anledningen är att i Sverige är det brist på bostäder vilket det absolut inte är i Thailand.

Exakt och det är livsfarligt att försöka sig på fastighetsaffärer i Thailand om man inte inser just detta. Dessutom kan en nybyggd fastighet vara rivfärdig efter 20 år i Thailand medan den lätt fräschas upp i Sverige.

"Bond " sa:
Exakt och det är livsfarligt att försöka sig på fastighetsaffärer i Thailand om man inte inser just detta. Dessutom kan en nybyggd fastighet vara rivfärdig efter 20 år i Thailand medan den lätt fräschas upp i Sverige.

I Sverige kan ett hus lätt stå i 100 år, efter 20 kan hela villagen se ut som en soptipp i Thailand. Kvalitet och underhåll är 2 ord som dom inte känner till här.
Stora problemet är när det bor för många Thai i en village, dom vill inte betala en tusing bahtare i månaden för underhåll, 12.000 baht/år är ju alldeles för mycket, = 240.000 baht på 20 år. Istället låter dom villagen förfalla och förlorar miljoner.
Thai tänker inte på morgondagen..

Samma
"Rong " sa:
Jag gör ingen jämförelse med Sverige, lägenhet och villa i Sverige är en annan sak.
var det med mitt hus i Sverige , jag sålde och fick XX antal miljoner i förtjänst, sen skall staten ha 22 % på den vinsten , detta pris fick jag pga att jag lagt halva mina löner på material samt 8 timmar om dagen 3-4 dgr i veckan i arbete i flera år. Får inte ihop hur staten rent moraliskt har denna rätt.. Dessutom har jag betalat 50% skatt på min lön ,sen moms på allt jag handlat i materiel .....Sålde i rättan tid tror jag ...
Har nu en hyfsat säker tid som pensionär ..Och tänker inte köpa eller bygga , kommer att hyra om jag flyttar söderut ...

Själv ser jag hur jävligt många människor har det i länder utan den skatteplikt vi har i Sverige. Hör på Fillipinarna på båten att dom hade gladeligen betalat skatt om dom bara kunde fått en liten del av den sociala trygghet vi har. Kan låta som dubbelmoral pga jag flyttat och är skattebefriad, men detta är pga Sverige ej har skatteavtal med det land jag jobbar för annars hade jag gjärna fortsatt betala skatt för allas möjlighet till sjukvård, skola etc. Men sålänge jag inte får samma rätt utan bara skall straffskattas tänker jag ej heller bistå.

Börjar få lite ordning i condon, lite småsaker som blommor, dukar, matta gör sitt för att få hemkänsla och utemöblerna jag köpte är jag nöjd med.

20130927_115457.jpg

Ungefär som huset bakom bilen såg svärföräldrarnas hus ut när jag flytta upp. Det är grannens hus, byggde ju om men så bodde jag innan, högavlönad bodde som fattigjon ;D så kan väl säga att det är lite skillnad.

1380260916016.jpg

Jag gillar Jomtien jag med Jonas , funderar nog på att bosätta mig där om jag flyger ifrån Isaan .. Däremot hyr jag helst , då kan jag flytta efter behag om man får nån idiot till Granne tillex ..

Denna condon ligger inte i jomtien utan jag hamnade i Pattaya ligger på soi15 mellan soi beukaw och 2nd road. Paralell gata med soi Diana. Och jag hyr nu och kommer göra så tills vidare.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
rogera
R
A
Svar