"Phonta " sa:
Jag håller inte alls med Hans vad gäller detta att det alltid lönar sig att köpa, finns ett flertal som köpt , sen lämnas fastigheten att förfalla , en massa folk som köpt bsom inte har slantar tiull underhåll , varken städning eller annat underhåll utförs,,, Hur mycket får man sen ut för sin "köpta " lägenhet ....
Bättre att hyra , då kan man flytta när det är dags för det , i min ålder så är slantarna inte att spara på , att investera för att vinna är ju tämligen ointressant
i 60 års ålder anser i alla fall jag ... Att köpa i Sverige , ja, det kan vara ide , där underhålls ju husen normalt medans de i Thairiket oftast bra förfaller ...
Naturligtvis med enstaka undantag ....
Om man som utlänning tänker köpa lägenhet är det viktigt att man köper i en stor fastighet med många lägenheter och att det är bra läge på fastigheten.
När det är en stor fastighet med många lägenheter, som exempelvis lägenheten i den fastigheten jag har på Jomtien där finns en stor välskött swimmingpool, ett gym med en massa träningsredskap och bordtennisbord, det finns tennisbana där man kan boka in sig, kabel tv till alla lägenheter, security dygnet runt med vakter och även videobevakning, parkeringplats för bil och motorbike inomhus, städning av alla korridorer, hissar m.m. Tillgång att läsa två tidningar varje dag i recptionen Bangkok Post och Nation. För alltsammans är det en avgift per år på 10.000 Bht, den som inte betalar avgiften stänger de av elen och vattnet och tar ränta för skulden, om inga pengar kommer in kan lägenheten tas i beslag och säljas, men det brukar inte ske utan skulder vanligen betalas.
Den här avgiften 10.000 Bht gäller för en lägenhet på 67 m2, det finns även större lägenheter i fastigheten på 134 m2 och då blir det dubbla avgiften.
De här complexet betår av två fastigheter som vardera är 32 våningar, men det gör att kostnaden blir låg på serviceinrättningarna när det finns så många unitar.
Sedan finns på nedre plan resturang och ett näröppet, där de som driver verksamheterna har hyrt in sig, men kan ses som bra service för de boende.
Sedan finns också tillgång till tvättmaskiner med mynt matning, där man kan tvätta i maskin 8kg för 30 Bht, samt även vattenautomat för dricksvatten 4L för 5-6 Bht.
High Speed Internet kan man köpa kod för 590 Bht per månad vid receptionen.
Fastigheten ligger i närheten till Bath bussarna som går in till Pattaya som ett pärlband, sedan är det också mycket nära till strandpromenaden och alla dess solstolar där.
En lägenhet i en sådan fastighet kan alltid säljas, vad det är frågan om är priset.
Jag anser att man köper en lägenhet därför man vill bo där och ha ett trivsamt boende, som man greja och fixa som man själv vill ha det.
Är man en hoppjerka eller skall spekulera, då kanske det inte passar att köpa någon lägenhet.
Jag anser Hans har rätt inställning till ägande av lägenhet.
Nu finns det falanger som köpt lägenheter i mindre fastigheter som ligger långt ut i periferin, utan några kommuinikationer med taxi eller Bhat bussar. Sådana lägenheter och även villor blir mycket svårsålda om de överhuvudtaget går att sälja.
Bestämmelserna är sådana för att få lagfart på lägenheten får det inte finnas mer än 49% falanger, resterande skall var thai. Om 49% är fylld kan en utlänning köpa lägenhet genom ett bolag som är registrerat i Thailand. Det kostar ca 45.000 Bht att öppna ett bolag och kostnaden är ca 20.000 Bht per år för bolaget som är revisionskostnader och det måste finnas 51% thai i bolaget.
En villa med tomt kan endast ägas av bolag, därför en utlänning får inte äga mark i Thailand.
Vad gäller underhåll och reparationer i fastigheten, det finns en styrelse där även utlänningar är valda och sedan är det årsmöte varje år där alla lägenhetsägare är inbjudna. Där läggs fram förslag om större reparationer behöver göras i fastigheten, som det kan vara röstning om, men vanligen går förslagen igenom.
Reparationer och underhåll skall göra på tidigt stadium, som utlänningar oftast är införstådda med.