Hyra en lägenhet i pattaya jomtien

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ett tips, som åtminstone fungerar i Sverige.
Slå i en sked matolja i varje vattenlås så dunstar inte vattnet.
Finns det fungerande avluftningar så borde det fungera där nere med.

Vad som är viktigt är att du stänger av vattnet när du lämnar lägenheten för en längre tid. Om det är något rör som börjar läcka vid någon koppling, det kan bli riktigt besvärligt du får inte bara vattenskada i din egen lägenhet utan det sannolikt drabbar grannar och sedan blir det snabbt mögelskador i det här klimatet.
Jag fick själv ett sådant här läckage vid en rörkoppling i lägenheten, men jag fanns i bostaden och grannen nedanför observerade skadan, men vatten kan ställa till mycket elände.

Jag håller inte alls med Hans vad gäller detta att det alltid lönar sig att köpa, finns ett flertal som köpt , sen lämnas fastigheten att förfalla , en massa folk som köpt bsom inte har slantar tiull underhåll , varken städning eller annat underhåll utförs,,, Hur mycket får man sen ut för sin "köpta " lägenhet ....

Bättre att hyra , då kan man flytta när det är dags för det , i min ålder så är slantarna inte att spara på , att investera för att vinna är ju tämligen ointressant
i 60 års ålder anser i alla fall jag ... Att köpa i Sverige , ja, det kan vara ide , där underhålls ju husen normalt medans de i Thairiket oftast bra förfaller ...

Naturligtvis med enstaka undantag .... ;)

"Phonta " sa:
Jag håller inte alls med Hans vad gäller detta att det alltid lönar sig att köpa, finns ett flertal som köpt , sen lämnas fastigheten att förfalla , en massa folk som köpt bsom inte har slantar tiull underhåll , varken städning eller annat underhåll utförs,,, Hur mycket får man sen ut för sin "köpta " lägenhet ....

Bättre att hyra , då kan man flytta när det är dags för det , i min ålder så är slantarna inte att spara på , att investera för att vinna är ju tämligen ointressant
i 60 års ålder anser i alla fall jag ... Att köpa i Sverige , ja, det kan vara ide , där underhålls ju husen normalt medans de i Thairiket oftast bra förfaller ...

Naturligtvis med enstaka undantag .... ;)
Om man som utlänning tänker köpa lägenhet är det viktigt att man köper i en stor fastighet med många lägenheter och att det är bra läge på fastigheten.
När det är en stor fastighet med många lägenheter, som exempelvis lägenheten i den fastigheten jag har på Jomtien där finns en stor välskött swimmingpool, ett gym med en massa träningsredskap och bordtennisbord, det finns tennisbana där man kan boka in sig, kabel tv till alla lägenheter, security dygnet runt med vakter och även videobevakning, parkeringplats för bil och motorbike inomhus, städning av alla korridorer, hissar m.m. Tillgång att läsa två tidningar varje dag i recptionen Bangkok Post och Nation. För alltsammans är det en avgift per år på 10.000 Bht, den som inte betalar avgiften stänger de av elen och vattnet och tar ränta för skulden, om inga pengar kommer in kan lägenheten tas i beslag och säljas, men det brukar inte ske utan skulder vanligen betalas.
Den här avgiften 10.000 Bht gäller för en lägenhet på 67 m2, det finns även större lägenheter i fastigheten på 134 m2 och då blir det dubbla avgiften.
De här complexet betår av två fastigheter som vardera är 32 våningar, men det gör att kostnaden blir låg på serviceinrättningarna när det finns så många unitar.
Sedan finns på nedre plan resturang och ett näröppet, där de som driver verksamheterna har hyrt in sig, men kan ses som bra service för de boende.
Sedan finns också tillgång till tvättmaskiner med mynt matning, där man kan tvätta i maskin 8kg för 30 Bht, samt även vattenautomat för dricksvatten 4L för 5-6 Bht.
High Speed Internet kan man köpa kod för 590 Bht per månad vid receptionen.
Fastigheten ligger i närheten till Bath bussarna som går in till Pattaya som ett pärlband, sedan är det också mycket nära till strandpromenaden och alla dess solstolar där.
En lägenhet i en sådan fastighet kan alltid säljas, vad det är frågan om är priset.
Jag anser att man köper en lägenhet därför man vill bo där och ha ett trivsamt boende, som man greja och fixa som man själv vill ha det.
Är man en hoppjerka eller skall spekulera, då kanske det inte passar att köpa någon lägenhet.
Jag anser Hans har rätt inställning till ägande av lägenhet.
Nu finns det falanger som köpt lägenheter i mindre fastigheter som ligger långt ut i periferin, utan några kommuinikationer med taxi eller Bhat bussar. Sådana lägenheter och även villor blir mycket svårsålda om de överhuvudtaget går att sälja.
Bestämmelserna är sådana för att få lagfart på lägenheten får det inte finnas mer än 49% falanger, resterande skall var thai. Om 49% är fylld kan en utlänning köpa lägenhet genom ett bolag som är registrerat i Thailand. Det kostar ca 45.000 Bht att öppna ett bolag och kostnaden är ca 20.000 Bht per år för bolaget som är revisionskostnader och det måste finnas 51% thai i bolaget.
En villa med tomt kan endast ägas av bolag, därför en utlänning får inte äga mark i Thailand.
Vad gäller underhåll och reparationer i fastigheten, det finns en styrelse där även utlänningar är valda och sedan är det årsmöte varje år där alla lägenhetsägare är inbjudna. Där läggs fram förslag om större reparationer behöver göras i fastigheten, som det kan vara röstning om, men vanligen går förslagen igenom.
Reparationer och underhåll skall göra på tidigt stadium, som utlänningar oftast är införstådda med.

Är det nån av er som har lite koll på fastighetsmarknaden i Thailand? När man skriver att det lönar sig att köpa så måste man ju mena ekonomiskt och då har man ingen koll alls vill jag påstå. Sen 2008 tills nu har priserna gått stadigt neråt och tendensen fortsätter. Problemet är att det byggs alldeles för mycket så utbudet bara ökar för varje dag och precis som Phonta skriver så kan man i de flesta fallen inte ens stava till underhåll. Hus som köptes nya 2008 säljs idag för ca halva priset och då fullt möblerade. För lgh är förlusten något mindre om dem ligger i attraktiva lägen och husen har underhållts, men det blir förlust där också. Lägg där till det faktum att en försäljning tar mycket lång tid, ofta år, hur gör man då om man har bestämt sig för att flytta?
Nä dem som skriver att det lönar sig att köpa har helt enkelt ingen koll, dem inbillar sig att det går snabbt att sälja och att priset man får är vad liknande objekt annonseras för vilket inte kunde vara mer fel. Det är 40-50% prutmån på dom flesta beg objekt...
Ni som inte tror på detta, testa att sälj..

"bson " sa:
Är det nån av er som har lite koll på fastighetsmarknaden i Thailand? När man skriver att det lönar sig att köpa så måste man ju mena ekonomiskt och då har man ingen koll alls vill jag påstå. Sen 2008 tills nu har priserna gått stadigt neråt och tendensen fortsätter. Problemet är att det byggs alldeles för mycket så utbudet bara ökar för varje dag och precis som Phonta skriver så kan man i de flesta fallen inte ens stava till underhåll. Hus som köptes nya 2008 säljs idag för ca halva priset och då fullt möblerade. För lgh är förlusten något mindre om dem ligger i attraktiva lägen och husen har underhållts, men det blir förlust där också. Lägg där till det faktum att en försäljning tar mycket lång tid, ofta år, hur gör man då om man har bestämt sig för att flytta?
Nä dem som skriver att det lönar sig att köpa har helt enkelt ingen koll, dem inbillar sig att det går snabbt att sälja och att priset man får är vad liknande objekt annonseras för vilket inte kunde vara mer fel. Det är 40-50% prutmån på dom flesta beg objekt...
Ni som inte tror på detta, testa att sälj..
Man bör också se till vad det kostar att hyra en lägenhet på exempelvis Jomtien. I View Talay fastigheter som är på 48 m2 är hyran 25.000 Bht i månaden + el och vatten, många gånger tar de också överpris för el och vatten.
De begär för lägenheterna ca 2,3 miljoner, om det är 50% prutmån som du påstår borde det vara en bra affär.

Jag anser du har stirrat dig blind på lägenheter och villor som ett antal svenskar och även andra köpte för några år sedan långt ut i periferin.
Jag anser de lägenheterna och villorna är osäljbara. Därför det finns inga köpare till dem, ingen vill bo där objekten finns.
Skall man inte bo i lägenheten finns väl ingen orsak att köpa, men skall man bo där och alternativet är att hyra anser jag det är bättre att köpa.
Vad jag har sett är att hyrorna går upp för varje år och det är alltid läget som gäller.

Vet inte hur det är i Pattaya nu har bara bott där i 4 veckor, märker en klar skillnad för 2 år sen stod lgnhtrn tomma då var det Hur lätt som helst få lgnht.
Denna gng hade jag lite svårt få lgnht som jag var intresserad av.
Totalt skickade jag intresse på ca. 40 lgnhtr av dom var ca. 10 tillgängliga.
När jag mönstrade av fanns det 4 kvar och bara 1 av intresse.
Nu bor det folk i lgnhtrna, var fortsatt regnsäsong när jag var nere men mer boende än högsäsong innan, frågade mäklarn han sa att det varit en crazy uppgång för dom de senaste 2 åren i Pattaya.
Gick förbi den agencyn ofta när jag bodde där innan alltid tomt på kunder, nu jobbar 5 faranger och 3 Thai där och alltid kunder när jag går förbi.
Vet inte hur många år condominiumsen på soi 15 har existerat, över 2 år och dom är väl underhållna en sålänge.

Om jag hyr denna lgnht för 33000 så blir det 396 000 om året så självklart lönar det sig i längden för mig om jag köper.
Men skall avakta ett år minst och se om jag ens skall stanna i Thailand världen är stor finns andra världsdelar än Asien.
Känner jag att ja fortsatt vill stanna i Thailand om ett år skall jag köpa lgnht, skall kolla i visningshuset när jag kommer hem hur dom nya condominiumsen jämte mig skall se ut och vad kostnaden kommer bli, var den sista tråkiga plätten på den gatan efter det blir det väl Pattayas lyxigaste gata, hoppas dom kan rusta upp vägen till en lyxigare variant också. Är en tyst och lugn gata annars ( i vanliga fall, mer trafik och oväsen nu pga. bygget av nya condos nu) inga barer men nära till allt.

Vad som har skett i Pattaya - Jomtien är att det kommit nya köpare av bostäder och det är ryssar, indier, kineser och välbeställda thailändare.
Medelklassen växer för varje dag i Thailand och många i Bangkok vill ha en bostad vid havet för att åka med familjen för avkoppling dit under veckosluten. Sedan kan de vara rädda för översvämmningar i Bangkok och därför vill ha en reservbostad.
Det byggs som bara den i Pattaya- Jomtien det skulle inte ske om det inte fanns ett behov och marknad.
Problemet de har är att få tag i arbetskraft för byggena.

Vill ha något eget så är inte bara för att det lönar sig.
Vill möblera själv, nu har jag ett sovrum som blir närmast oanvänt för det står en säng där, hade kunnat göra något annat av det rummet, litet bio/dator rum eller något, eller byggt om till ett stort lyxigt badrum med jaccuzi etc. Men nu får det bli ett tråkigt gästrum som kanske används en gång om året.
Hade velat byggt om köket byggt ett modernt lyxigt kök, och som sagt var egna möbler tv apparater etc. fanns iofs 2 platt tv i lgntn när jag hyrde men skulle vilja ha en 60" och bättre surrond ljud. Kan ju köpa det och ställa i lgnhtn men var skall jag då göra av alla saker som fanns där innan under tiden för det skall ju tillbaks den dag jag flyttar ut.
Nu möblerar jag med lite extra möblemang men hans saker får stå kvar.
Frågan är bara om man får ny tant och vi skulle få barn då kanske man inte vill bo mitt i Pattaya då skulle väl Jomtien vara bättre, Bangkok är ju en fin stad med. Får nog vänta par år innan jag köper vet ju inte ens vad jag vill bo än :D

"Rong " sa:
Vad som har skett i Pattaya - Jomtien är att det kommit nya köpare av bostäder och det är ryssar, indier, kineser och välbeställda thailändare.
Medelklassen växer för varje dag i Thailand och många i Bangkok vill ha en bostad vid havet för att åka med familjen för avkoppling dit under veckosluten. Sedan kan de vara rädda för översvämmningar i Bangkok och därför vill ha en reservbostad.
Det byggs som bara den i Pattaya- Jomtien det skulle inte ske om det inte fanns ett behov och marknad.
Problemet de har är att få tag i arbetskraft för byggena.

Men där ser jag en skillnad med sist jag bodde där så var majoriteten Ryssar i condominiumsen här på denna gatan, inte en ryss såg eller hörde jag i hela condominiumet den här gången, lite ryssar överhuvudtaget i området mot sist. Alla pratade med en dialekt ifrån västeuropa. En del Thai var det som kom dit och bodde över helgerna med. Så inga ryssar i mitt condo iallafall. Men får se nu när jag kommer ner, nu kommer ju högsäsongen.

Får börja spara med kanske så man får råd :) Största utgiften den här resan blir väl min IKEA tur men efter det är jag helt färdig med upp-piffandet av lgnhtn.
Sen skall jag ta en weekend någonstans med hade jag tänkt inte bestämt var hän än bara. Koh Chang såg fint ut.
Så förhoppningsvis kommer det inte gå lika mycket som sist då gick det väl 400 000b, men då va det ju lite utgifter som inte kommer igen och depositionen kommer ju tillbaks den var 2 månadshyror.
Sist jag hyrde behövde man bara lägga 1 månads deposition, nu påstod dom att det var 2, pruta gick men depositionen gick inte att förhandla bort.
Sen var det par dagars fyllekalas jag och en Thai polare som hälsade på var ute dom första dagarna då gick det en del med :)

Eller glöm det, det kommer kanske gå åt en del denna gng med, skulle ju börja spela golf, börja plugga Thai, kanske borde köpa mig en liten motorbike iallafall.
Får nog vänta med att spara tills man kommit igång med allt går inte att starta ett nytt liv och spara samtidigt. Fick ju bara med mig mitt Playstation 3 och lite kläder + tandborsten när jag flyttade :D

Nu är ju du fulltecknade, du får ju ingen poltid över.

Eller har jag missuppfattat dig är du ledig längre än fyra veckor.

Nä 4 veckor tur jag är morgonpigg brukar va uppe innan 07 på morgonen så skall nog få klämt in ett poolbesök ;)

Jonas

Det du nämner om att ha "något eget ", så känner även jag ,däremot detta med Ryssar i pattis och Jomtien ;D jag har varit nere nu i en vecka , kom hem igår , det är bara fa...n Ryssar i pattis, fullkomligen kryllar av dem, storkäftade, fulla och dumma .. Gör sig ovän med Thaisen samt åker på stryk ordentligt . Var ner på Jomtien Beach, vill nog påstå att flertalet är stöddiga Ryssdj..... ...Inte alls kul må jag säga . För övrigt bjöd pattis på bra väder , trevlig hojtur med Svenska polare från "Nomad" gänget .. Riktigt roligt i stort , bra hotell till överkomliga priser anser jag , bra mat på gatan ,trevliga Thai om man själv behandlar dem med respekt som sig bör ..

Nu hemma i Isaan igen , har varit i Khonkaen över dagen med gumman, behövde ett nytt bakdäck till hojen , 9000 Thbt fattigare för ett Avondäck (ej kopia).

Khonkaen är lugnare än pattis men börjar växa i allt dvs barer ,Faranger samt trevliga tjejer ;) För den som är intresserad ................

Nu var det uppe på soi 15 jag mena angående ryssar sist jag bodde i condo på den gatan var det gott om dom nu har jag inte sett någon men kanske haft tur gällande condot.

Kanske för dyrt för dom nu är säkert Pattayas dyraste gata den uppfattningen jag fick när jag kollade lgnhtr på nätet.

"Rong " sa:
Om man som utlänning tänker köpa lägenhet är det viktigt att man köper i en stor fastighet med många lägenheter och att det är bra läge på fastigheten.
När det är en stor fastighet med många lägenheter, som exempelvis lägenheten i den fastigheten jag har på Jomtien där finns en stor välskött swimmingpool, ett gym med en massa träningsredskap och bordtennisbord, det finns tennisbana där man kan boka in sig, kabel tv till alla lägenheter, security dygnet runt med vakter och även videobevakning, parkeringplats för bil och motorbike inomhus, städning av alla korridorer, hissar m.m. Tillgång att läsa två tidningar varje dag i recptionen Bangkok Post och Nation. För alltsammans är det en avgift per år på 10.000 Bht, den som inte betalar avgiften stänger de av elen och vattnet och tar ränta för skulden, om inga pengar kommer in kan lägenheten tas i beslag och säljas, men det brukar inte ske utan skulder vanligen betalas.
Den här avgiften 10.000 Bht gäller för en lägenhet på 67 m2, det finns även större lägenheter i fastigheten på 134 m2 och då blir det dubbla avgiften.
De här complexet betår av två fastigheter som vardera är 32 våningar, men det gör att kostnaden blir låg på serviceinrättningarna när det finns så många unitar.
Sedan finns på nedre plan resturang och ett näröppet, där de som driver verksamheterna har hyrt in sig, men kan ses som bra service för de boende.
Sedan finns också tillgång till tvättmaskiner med mynt matning, där man kan tvätta i maskin 8kg för 30 Bht, samt även vattenautomat för dricksvatten 4L för 5-6 Bht.
High Speed Internet kan man köpa kod för 590 Bht per månad vid receptionen.
Fastigheten ligger i närheten till Bath bussarna som går in till Pattaya som ett pärlband, sedan är det också mycket nära till strandpromenaden och alla dess solstolar där.
En lägenhet i en sådan fastighet kan alltid säljas, vad det är frågan om är priset.
Jag anser att man köper en lägenhet därför man vill bo där och ha ett trivsamt boende, som man greja och fixa som man själv vill ha det.
Är man en hoppjerka eller skall spekulera, då kanske det inte passar att köpa någon lägenhet.
Jag anser Hans har rätt inställning till ägande av lägenhet.
Nu finns det falanger som köpt lägenheter i mindre fastigheter som ligger långt ut i periferin, utan några kommuinikationer med taxi eller Bhat bussar. Sådana lägenheter och även villor blir mycket svårsålda om de överhuvudtaget går att sälja.
Bestämmelserna är sådana för att få lagfart på lägenheten får det inte finnas mer än 49% falanger, resterande skall var thai. Om 49% är fylld kan en utlänning köpa lägenhet genom ett bolag som är registrerat i Thailand. Det kostar ca 45.000 Bht att öppna ett bolag och kostnaden är ca 20.000 Bht per år för bolaget som är revisionskostnader och det måste finnas 51% thai i bolaget.
En villa med tomt kan endast ägas av bolag, därför en utlänning får inte äga mark i Thailand.
Vad gäller underhåll och reparationer i fastigheten, det finns en styrelse där även utlänningar är valda och sedan är det årsmöte varje år där alla lägenhetsägare är inbjudna. Där läggs fram förslag om större reparationer behöver göras i fastigheten, som det kan vara röstning om, men vanligen går förslagen igenom.
Reparationer och underhåll skall göra på tidigt stadium, som utlänningar oftast är införstådda med.

Bra text, min fastighet liknar din och det är många lägenheter, de är seriösa, underhållet sköts på ett bra sätt. Jag har en etta på 33kvm med havsutsikt och jag trivs bra den tid jag är där, i framtiden får jag se. Allt finns där, det går inte att bo på ett bättre läge bara några minuter från stranden, en låg ÅRSAVGIFT på 5000bath. Jag köpte för att slippa hyra och kunna ha mina egna grejer, någon tanke att tjäna pengar på det har jag aldrig haft, säljer bara om jag byter till större, det får jag göra på plats när jag är där länge, under högsäsong, jag får garranterat igen den miljonbath det kostat mig!
Bra fastigheter och mark står sig alltid i pris över tiden, det är tre saker som är viktiga: läget, läget och läget...
Vad finns det att gnälla över ? Ingenting...-Obefintliga hyror och fantastiskt klimat!

"Jonas " sa:
Kanske för dyrt för dom nu är säkert Pattayas dyraste gata den uppfattningen jag fick när jag kollade lgnhtr på nätet.

Många påstår att det mest nu är "fattigRyssar" som kommer till Thailand.. Förhoppningsvis snart slut på skiten ...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
rogera
R
A
Svar