Hyra en lägenhet i pattaya jomtien

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"bson " sa:
Va förrsten hemma hos min nya polare idag, han hyr ett townhouse i bästa centrala läget och ändå hyfsat tyst, 3 sovrum uppe och helt ok upp piffat thai kök mm nere å en nice uteplats, 12000 baht. Jäkligt prisvärt måste jag säga.
Fn dom tar ju 5000 för ett litet rum med toa på lgh hotell.
Har en gammal polare,hyr något liknande 500 m upp på sojen vid Jomtens polisstation.
samma pris. han har väl bott där i en tre fyra år nu.

Den som planerar att hyra eller köpa hus på Jomtien kan jag rekommendera Royal Park Village Jomtien. Det finns hus att hyra från 25.000 Baht i månaden, som ligger nära stranden och annan service som transporter, resturanger m.m.
Området anses som mycket hög klass på vad gäller säkerhet och annan service.
Det finns hemsida vad gäller området.
Jag kan inte se någon vits att hyra billigt i något slumområde och sedan flytta till ett annat slumområde, som vissa tycks göra.

Har inte sett någon hær på forumet som verkar flytta runt mellan slumormåden??

Den enda som flyttar runt här verkar vara jag på forumet och jag bor då inte i billiga slumområden snarare tvärtom.

Inlägget riktar sig inte mot dig Jonas, utan det är många som kommer till Jomtien som vill hyra eller köpa hus och då kan det vara värt att se på ett område som Royal Park i Jomtien om de exempelvis skall hyra för några månader.
Området ligger mycket centralt till på Jomtien mycket nära stranden och resturanger m.m. finns ett relativt stort Food Marked också i närheten.
Taxibilar går som ett pärlband alldeles i närheten in till Pattaya eller den som önskar åka längre ut efter stranden.
Området har också mycket hög säkerhet med vakter och det finns swimmingpooler vid husen och även en gemensam pool.
Hyran ligger på ca 25.000 Baht i månaden för 2 bedroom och 2 bath.
Många som kommer och hyr vill hyra billigt och då hamnar de på andra sidan Sukhumvit road och där finns inte alltid så bra säkerhet vad gäller villor och sedan ligger det långt från stranden som gör att de måste ha motorbike eller cykel för att ta sig till stranden eller annan service.
Trafiken som är i Pattaya är inte den bästa för den som inte är van vid den, det är en dödsolycka varje dag i trafiken i Pattaya.
Royal Park Garden var endast ett tips att ta en titt på, den som tänker hyra hus.

Faranger.
Jag tycker att man bor aga sin bostad om man tanke bo i Thailand permanent,lite privata saker vill man ha,kanna sig hemma,jag oker varje sommar till Sverige for att traffa gamla vanner,jag hyrde forut,viste aldrig om jag kunde hyra nasta gong,kande mig som en zigenare,det gor alltid att salja om man vill.
m.v.h piloten .

"piloten " sa:
Faranger.
Jag tycker att man bor aga sin bostad om man tanke bo i Thailand permanent,lite privata saker vill man ha,kanna sig hemma,jag oker varje sommar till Sverige for att traffa gamla vanner,jag hyrde forut,viste aldrig om jag kunde hyra nasta gong,kande mig som en zigenare,det gor alltid att salja om man vill.
m.v.h piloten .
Karma piloten, jag tänker på samma sätt, tröttnade på att hyra, man vill ha sina egna grejer och slippa en dyr hyra och man kan komma och gå som man vill.

"Hans Svensson " sa:
Karma piloten, jag tänker på samma sätt, tröttnade på att hyra, man vill ha sina egna grejer och slippa en dyr hyra och man kan komma och gå som man vill.
Hans Vet säkert att du skrivit det tidigare här men orkar inte leta. Vad kostade din lägenhet att köpa och hur stor är den. Sen 15000 baht per månad Om du klarar dig på det så då vet jag att det inte blir några problem för mig att leva på 35000 aht i månaden

Du kan köpa för mellan 850.000-1.800.000 bath i mitt condo beroende på läget och skicket.
En studio är på c:a 33kvm = ett rum med hall och kök + badrum. Köpte för 8 år sedan, har lagt ut 1miljon bath. En årlig "hyra" på c:a 5000 bath och kostnad för el när jag är där.
Jag får återkomma till vad det kostar att leva där, har bara varit där på semester tidigare, åker ner i vinter minst 3 månader.
Den största utgiften kommer om man blir "kär" i en dam, man ska nog skaffa sig en strategi där, det är det som kan bli dyrt på olika sätt. För att inte hamna i den fällan måste man ha förmågan att kunna bo ensam, det är den svåra biten.

"piloten " sa:
Faranger.
m.v.h piloten .
Går att sälja om man vill..
Det är en sanning med modifikation.
Allt går att sälja för rätt pris, innebär oftast en stor förlust.
Jag har hyrt på 3 års kontrakt med en månads deposition. Har investerat i ny tv och en soffa på altanen samt div småprylar. Allt går att flytta med till nästa hus om jag vill eller sälja till en minimal förlust jämfört med vad man förlorar om man vill sälja ett hus hyfsat snabbt (ett år typ). När jag har ca 6 mån kvar på kontraktet så gör jag upp om förlängning om det är vad jag vill då, eller så flyttar jag enkelt och smidigt utan att förlora nånting. Stor frihet utan risk. Jag betalar 25.000/mån för ett hus som om jag vill köpa det kostar drygt 5 milj baht. I hyran ingår gemensamt underhåll i villagen som är på 2500 baht/mån, dyrt men underhållet är bra och säkerheten med vakter likaså. Sen ingår skötsel av den egna trädgården som kostar 1200 baht/mån. Sen ingår reparation och service av allt som går sönder och pest control varje mån. Huset är fullt möblerat inkl köksgeråd, handdukar, linne mm.
Finns inte på kartan att du får ihop det här för samma peng om du ska köpa om du inte har rubbet kontant.
Jag har istället placerat mina pengar i ett hus i Sverige som jag hyr ut, vinsten på hyran efter skatt räcker med råge till att betala hyran i Thailand och på huset i Sverige har jag en värdeökning som vida överstiger den man kan få i Thailand om man har tur och inte gör förlust som dom flesta gör.
Nä köpa hus i Thailand är en usel affär om man ser det i ett lite större perspektiv. Men största grejen är att det oftast är skitsvårt att sälja och hur kul är det om man helt plötsligt får en idiot till granne.

Nä köpa hus i Thailand är en usel affär om man ser det i ett lite större perspektiv. Men största grejen är att det oftast är skitsvårt att sälja och hur kul är det om man helt plötsligt får en idiot till granne.
:thumbsup: :thumbsup:

Och dessa finns det gott om , både i Thailand och i Sverige ::)

"Phonta " sa:
:thumbsup: :thumbsup:

Och dessa finns det gott om , både i Thailand och i Sverige ::)

Får du en idiot till granne så får du väl se till att han eller hon flyttar istället. Ont skall väl med ont fördrivas sägs det ju. ;)

Man måste skilja på husköp i miljonklassen (kronor) och en ägd lägenhet med bra läge och havsutsikt för upp till 3miljoner bath.
Jag vet de som köpt nyproduktion med bra lägen billigt - själv gav jag inte mycket för min.
Det kostar att hyra, men i bsons fall gör han nog rätt för närvarande, hur marknaden ser ut om några år vet ingen. Jag har observerat att priserna för att hyra går upp över tid.

"Hans Svensson " sa:
Man måste skilja på husköp i miljonklassen (kronor) och en ägd lägenhet med bra läge och havsutsikt för upp till 3miljoner bath.
Jag vet de som köpt nyproduktion med bra lägen billigt - själv gav jag inte mycket för min.
Det kostar att hyra, men i bsons fall gör han nog rätt för närvarande, hur marknaden ser ut om några år vet ingen. Jag har observerat att priserna för att hyra går upp över tid.
Ja du köpte nog din i rätt tid Hans men marknaden är övermättad nu och det dräller av beg objekt till salu både hus och condos samtidigt som det byggs nytt i en rasande takt. Beg marknaden framöver ser allt annat än ljus ut och sen har vi detta med snubben med kronan, vad händer när han trillar av pinnen.

Hävdar fortfarande att om man vill placera sina pengar i hus eller lgh är det bättre att göra det i Sverige där vi har en bostadsbrist som lär bestå deccenier framöver.
I Thailand har jag fast hyra i 3 år, kommer då bli 4 år totalt med samma hyra, i Sverige får jag in 3% mer i hyra på mitt hus varje år.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
rogera
R
A
Svar