Det har skapats en myt om Thaksin, att det var han som stod bakom reformerna på den thailändska landsbygden den tiden han var PM och hade regeringsmakten.
Thaksin regimen hade en mycket duktig rådgivare som var född och uppvuxen i Isaan och kände mycket väl till landsbygden och problemen som fanns där. Den här rådgivaren var utbildad på en av de bästa universiteten i USA och är professor
också. Det är den personen som var hjärnan bakom Thaksins politik, som till stor del var inriktad att ekonomiskt lyfta upp landsbygden med reformer och annat som var mycket lyckat, vilket måste erkännas.
Jag själv har den uppfattningen att Thaksin själv kände inte mycket till landsbygden, han kommer från en av de rikaste familjerna i Chang Mai och efter universitetsstudier gifte han sig med en polisgenerals dotter, han själv är hög polisofficer.
När hans syster Yingluck blev PM, sannolikt mycket därför hon var syster till Thaksin är det många som anser att det var Thaksin som var rådgivaren till Yingluck. Ser man till resultatet med Yingluck regeringen var det inget positivt för landet det hon skapade med den regeringen, därför blir slutsatsen att Thaksin var en mycket dålig rådgivare.
Militären var tvungen att ta över makten, landet var på väg mot ett inbördeskrig det finns inget tvivel om det. Efter att militären tog över rensade de upp och kom på stora vapendepåer och de fanns säkert en avsikt att använda vapnen också, därför hade landet kunnat dras in i en mycket svår inre konflikt.
Thaiarna ser idag positivt till att militären tog över makten, som gjort att det blivit stabilitet i landet, även på landsbygden i områden som tidigare var mycket pro Thaksin är positiva till militärregimen.
EU och vissa länder har kritiserat att militären tog över makten, men de jämför med andra militärregimer, men så är inte fallet i Thailand den här militärregimen är något helt annat.
Sverige däremot har inte kommit med någon kritik att militären tog över makten, annars brukar de skräna i tid och otid.
Jag anser militären gör helt rätt att de stoppar sådana där spel med Thaksin som någon messias, det visar en felaktig bild och missleder folket.
Jag anser att Thaksin och även Yingluck är för alltid borta från politiken, de kommer aldrig igen som några ledande politiker.