G
glimten66
Gäst
"Phonta " sa:Mjaaaa... Glimten , inte riktigt den Shäfertypen som eftersträvas idag , dessa hårt avlade tper fanns för ca. 20 år sedan och går idag inte ett få ett BIR på ...
Kan väl säga att jag sysslat med hundar och hundsport i över 30 år, då med de raser som marinen använder till bevakningshundar . mestadels Schäfer men på senare år även andra dugliga raser. Till varadgs har jag alltid haft Stövare samt Vorsteh, Om man som Fablo Lego inte kan skilja på Lassie och en Cocker Spaniel eller vad Fablo skrev så kanske man skall vara försiktig i sina kategoriska uttalanden ;D Har själv läst en hel del genetik efterssom jag arbetat aktivt med inavelsproblemen hos våra Stövarraser ... Så hundar kan jag vill jag påstå...
FÖ. så är den berömda Lassie hunden av rasen Collie :
Ps. valde en tik framför en hund då de är mindre samt mer fogliga , vill ju ha med henne på hojen till Lago, behöver då inte ta med lunch till "mördarhunden"![]()
Det va just detta som eftersträvades för några år sen men beror ju på me om det e för vakt bevakning,o skydd då e svaret nej..
O båda föräldrarna har fått BIR