Köpa moped/mc

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ok då skall jag testa igen, kanske inte denna gång men senare när man fått i ordning på allt och funnit sig ett nytt hem.
Om man nu skall ha någon i Pattaya kan vara bättre utan där inte riktigt förtjust att köra i den trafiken.

"Jonas " sa:
Ok då skall jag testa igen, kanske inte denna gång men senare när man fått i ordning på allt och funnit sig ett nytt hem.
Om man nu skall ha någon i Pattaya kan vara bättre utan där inte riktigt förtjust att köra i den trafiken.
Trafiken i Pattis var en stor anl till att jag flyttade till Hua hin.
Men i centrala Jomtien kändes det rätt ok att köra moppe.

Jag känner en norrman som bor här på Jomtien, han är i 40 års åldern och har det här studentvisat, att han studerar thai som han också gör.
Han har köpt bil och är bosatt hela året här.
Han hade varit med om en trafikolycka i Norge och fått någon skada i nacken som gör att han bor här.
Därför kan anses det finns möjlighet ordna visa även för en person under 50 år
och att köpa bil också.

Var fick du ditt Certify of residens ?? med turistvisa ???
eller behövdes inte det heller , du kanske har husbok på turistvisa ...... ::)

"Rong " sa:
Jag känner en norrman som bor här på Jomtien, han är i 40 års åldern och har det här studentvisat, att han studerar thai som han också gör.
Han har köpt bil och är bosatt hela året här.
Han hade varit med om en trafikolycka i Norge och fått någon skada i nacken som gör att han bor här.
Därför kan anses det finns möjlighet ordna visa även för en person under 50 år
och att köpa bil också.
"Phonta " sa:
Jag kom in med non immigration visa, sedan sökte jag 1 års retirment visa, som gör jag besöker immigration varje 90 dag och uppger var jag bor och de vill också se exempelvis en elräkning, den här proceduren går mycket snabbt och enkelt och underligt nog kostar ingenting.
Sedan måste jag förnya visat varje år och det kostar ca 2000 Bt, men jag behöver aldrig åka ut ur landet.
Om jag åker ut ur landet måste jag ha en return visa från Immigration, som kostar ca 1300 Bt, går också att köpa ett multivisa som kostar ca 2-3000 Bt och man kan åka ut och in hur många gånger som helst.
Innan jag kom in med non immigration visa ägde jag ett condo som jag har lagfart på, därför är det inga problem med något residens som du nämner.

;D ;D Nu var det nog inte Dig jag åsyftade Rong , du har nog liksom jag ett Retirement OA , precis som du så kan alla med detta visa och adress köpa fordon , jag köper och säljer rätt mycket här nere . Men trots att jag har en husbok som skall ersätta Certify of residens så kräver dom "trevliga tjänstemännen" ibland ett dyligt .
De vill alltid ha passkopia samt kopia på Visa , undrar varför ::) ter sig därför underligt att vissa kan få allt trots endast turistvisa och ingen adress :-X

"Phonta " sa:

Om det var mig du åsyftade så hade jag inget Certify of residens, Bson skrev att det gick med tursitvisa och långtidskontrakt på bostad och det hade jag. Eller så kanske det var han du syftade på ::)

"Phonta " sa:
Jag gick till IM och fyllde i ansökan om att få köpa bil och moppe och visade bara mitt hyreskontrakt och en kopia på ägarens leg, ingen husbok.
När jag köpte moppen hade jag dessutom bara hyres kontrakt på en månad.
Har tagit körkort, fixat bank konto, köpt bil å moppe på 60 dagars turistvisa.
Nu har jag omvandlat det till Studentvisa utan att lämna landet.
Kan nog vara så att allt är lättare här i kustbandet men jag tror att mycket handlar om hur man ser ut och hur man beter sig. Jag klär mig alltid propert och har inga synliga tatueringar örhängen el dyl och bugar alltid lite med huvudet när jag hälsar.
Ödmjuk framtoning kommer man långt med här.

Oj vad med svar !!
Men jag blev inte klokare. sorry
Jag har ingen husbok, bara nån form av lagfart på en condo.
Stort jävla papper på thai. Inte A4. Större,
Inget visa, bara vanlig turiststämpel i passet.
Lägenhet i Rayong provinsen.

Är det möjligt att köpa i eget namn ?
Ingen Thai fru eller motsvarande.
Inget Thai körkort, men svenskt och internationellt.

Vad råder ni mej till ?
Honda click funkar utmärkt för mina behov, kör sällan länge än 2-3 mil och
undviker Sukhumvit om det går.
Vad kostar den ny ? Vad kostar en försäkring på årsbasis ?

Jag råder dig till att ta din klagfart som räcker bra , gå till migrationen , säg att du skall köpa moped och behöver ett bevis på att du bor på denna adress. Funkar nog ganska bra .. En lagfart på lägenhet är Ok !!Med detta apppaer går du till en handlare och köper en hoj , ta med passet ....
Köp en Honda Click om du gillar den , bra hoj det med ....

Lycka till , mycket skitsnack blev det.

"george " sa:
Oj vad med svar !!
Men jag blev inte klokare. sorry
Jag har ingen husbok, bara nån form av lagfart på en condo.
Stort jävla papper på thai. Inte A4. Större,
Inget visa, bara vanlig turiststämpel i passet.
Lägenhet i Rayong provinsen.

Är det möjligt att köpa i eget namn ?
Ingen Thai fru eller motsvarande.
Inget Thai körkort, men svenskt och internationellt.

Vad råder ni mej till ?
Honda click funkar utmärkt för mina behov, kör sällan länge än 2-3 mil och
undviker Sukhumvit om det går.
Vad kostar den ny ? Vad kostar en försäkring på årsbasis ?
Finns många men en bit ner på Pattaya Thai, ca halvvägs på vänster sida finns en som säljer fina beg moppar å har mycket att välja på. Jag hittade bla 2st Yamaha Nouvo av toppmodellen som var ca 6 mån gamla med 300 mil på mätaren. 48000 baht inkl reg av ägarbyte. Nypris är 60000 baht. 20% ner på 6 mån och 300 mil tycker iaf jag e ett bra pris och det fanns inte en repa på dom.

Skulle aldrig köpa en beg moppe i Thailand .. en Big Bike är annat , en 125a kör du lätt skiten ur , inga oljebyten mm.Köp en ny om du har råd eller köp en sån här som står på min gård här hemma

Rezised VTX (1).jpg

"Phonta " sa:
Skulle aldrig köpa en beg moppe i Thailand .. en Big Bike är annat , en 125a kör du lätt skiten ur , inga oljebyten mm.Köp en ny om du har råd eller köp en sån här som står på min gård här hemma
Så du tror att en 6 mån gammal 125:a som gått 300 mil och är i nyskick är slutkörd?

Du skall veta att nästan alla Big Bikes och Bikes har gått runt 300 mil som beg, Thai skruvar mätare utav bara fa... >:( När jag skriver som jag gör så menar jag att risken finns att det inte är ett så förbannat bra köp som många tror .. Kunde jag ha köpt min stora hoj ny för 650000 istället för 450000 så skulle jag gjort det .. Köpte en ny 125cc Honda Wawe för 53000 thbt ,och den VET jag är ok , beg för 80%av nypris ,nej tack för mig .. Återlämnad /återtagen eller en hyrmoppe som man inte har brytt sig om , det är ju bara min åsikt , var och en blir salig på sin tro ..

Se till att allt finns med ,skatt /försäkring samt viktigast gröna boken , ingen grön bok i ditt namn inga slantar ..massor med bluff med detta ..Snälla , Detta är Thailand

"Phonta " sa:
Du skall veta att nästan alla Big Bikes och Bikes har gått runt 300 mil som beg, Thai skruvar mätare utav bara fa... >:( När jag skriver som jag gör så menar jag att risken finns att det inte är ett så förbannat bra köp som många tror .. Kunde jag ha köpt min stora hoj ny för 650000 istället för 450000 så skulle jag gjort det .. Köpte en ny 125cc Honda Wawe för 53000 thbt ,och den VET jag är ok , beg för 80%av nypris ,nej tack för mig .. Återlämnad /återtagen eller en hyrmoppe som man inte har brytt sig om , det är ju bara min åsikt , var och en blir salig på sin tro ..

Se till att allt finns med ,skatt /försäkring samt viktigast gröna boken , ingen grön bok i ditt namn inga slantar ..massor med bluff med detta ..Snälla , Detta är Thailand
Jag skrev Nyskick!
Om milen stämmer ser man lätt på bromsar, däck mm. Vi talar om en 6 mån gammal moppe här.
Alla är inte idioter, varken Thai eller Farang, det finns dem som kan avgöra huruvida en moppe är bra eller ej..
Jag köpte själv en begagnad med mindre än 300 mil på mätaren för 65% av nypriset. Jag VET att milen stämmer och moppen är hur bra som helst och jag har grön bok i mitt namn. I mitt tycke en Mycket bra affär.
Av alla jag kollat på var det 3st med så lite mil på mätaren och jag kan tillräckligt om sånt här för att påstå att ingen av dem var fifflad med.

;D Men då så , om alla är så kunniga så de med säkerhet liksom du då vet att ingel fiffel har skett , varför fråga :thumbsup:

J
"Långeman " sa:
Utanför IM I Jomten soi 5 sitter det en Thaidam, som fixar ALLT för en skälig slant. Hennes man, sitter inne och stämplar åt henne, det är en sådan hjälp ni ungdomar behöver i Thai.
Allt går att fixa bara man vet hur turena går.
[/quote

Inte så bra kanske med ett retirement visa samt ett pass som talar om att man är just fyllda 40 ..... kan ge vissa problem tror jag, men den som gjort fel är ju officeren som Bson säger ;)

"Phonta " sa:
;D Men då så , om alla är så kunniga så de med säkerhet liksom du då vet att ingel fiffel har skett , varför fråga :thumbsup:
Vem har frågat vad?
TS ville ha tips på bra modell.
Istället för att skrämmas med att alla beg moppar är fifflade med mätaren så är det väl bättre att tipsa om hur man faktiskt kan göra en bra affär.
Köper man en halvsleten 5 år gammal moppe kan det vara mycket svårt att avgöra huruvuda milen stämmer men köper man en 6 mån gammal i det närmaste perfekt skick med däck som ser ut som nya och bromsarna knappt är inslitna så behöver man nog inte oroa sig. Det som kan göra det till en bra affär att köpa en beg men nästan ny är att reg avgiften för en ny är 3500 baht medans den på en beg är 500.
Redan där har man sparat minst 5%.

"bson " sa:
Jag gick till IM och fyllde i ansökan om att få köpa bil och moppe och visade bara mitt hyreskontrakt och en kopia på ägarens leg, ingen husbok.
När jag köpte moppen hade jag dessutom bara hyres kontrakt på en månad.
Har tagit körkort, fixat bank konto, köpt bil å moppe på 60 dagars turistvisa.
Nu har jag omvandlat det till Studentvisa utan att lämna landet.
Kan nog vara så att allt är lättare här i kustbandet men jag tror att mycket handlar om hur man ser ut och hur man beter sig. Jag klär mig alltid propert och har inga synliga tatueringar örhängen el dyl och bugar alltid lite med huvudet när jag hälsar.
Ödmjuk framtoning kommer man långt med här.

Ok du framför dina fordon med giltigt Thai KK förstår jag, eftersom du är så ordentlig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
972
Anonyma
A
A
Svar