Kvinnorna styr thailand, hur är det i Sverige?

 

PanPan

Forumveteran
Sen vi flyttade hit har vi inte haft eller ens sett en enda manlig tjänsteman eller vårdpersonal.
Bank, skola, migration, skatteverket, pedagoger, vårdcentral, socialen, veterinär.
Bara kvinnor.
Enda män vi träffat på är elektriker, rörläggare och pizzabagare.
Man säger att kärringarna styr thailand men iaf här så ser det exakt likadant ut.
 
Sen vi flyttade hit har vi inte haft eller ens sett en enda manlig tjänsteman eller vårdpersonal.
Bank, skola, migration, skatteverket, pedagoger, vårdcentral, socialen, veterinär.
Bara kvinnor.
Enda män vi träffat på är elektriker, rörläggare och pizzabagare.
Man säger att kärringarna styr thailand men iaf här så ser det exakt likadant ut.

Att kärringar styr Thailand vet jag inte men att det är de som får Thailand att fungera absolut.

/ SatanG
 
Att kärringar styr Thailand vet jag inte men att det är de som får Thailand att fungera absolut.

/ SatanG
Till 99.9% är det nog män som styr Thailand men det är tveklöst så att det i de flesta fall är kvinnorna som får familjer och samhället att fungera.

Vissa kan luras av att Thailand har haft två kvinnliga statsministrar och ett antal höjdare inom näringslivet, men de är till 100% nära släkt eller gift med en man som är/har varit ännu mäktigare, så de är inte där i egen kapacitet.
 
Till 99.9% är det nog män som styr Thailand men det är tveklöst så att det i de flesta fall är kvinnorna som får familjer och samhället att fungera.

Vissa kan luras av att Thailand har haft två kvinnliga statsministrar och ett antal höjdare inom näringslivet, men de är till 100% nära släkt eller gift med en man som är/har varit ännu mäktigare, så de är inte där i egen kapacitet.
Beror på hur man ser på det och tror.
Chefen kanske är man men 99,9% på ett bank kontor är kvinnor och dom påverkar chefen.
Samma på de flesta statliga och kommunala.
Var på sparbanken här igår, fins en kille vid nummerlapparna.
 
Senast redigerad av en moderator:
Sen vi flyttade hit har vi inte haft eller ens sett en enda manlig tjänsteman eller vårdpersonal.
Bank, skola, migration, skatteverket, pedagoger, vårdcentral, socialen, veterinär.
Bara kvinnor.
Enda män vi träffat på är elektriker, rörläggare och pizzabagare.
Man säger att kärringarna styr thailand men iaf här så ser det exakt likadant ut.

Stämmer inte. På skolan jag jobbade i Thailand var yogaläraren man.

BTT
 
Till 99.9% är det nog män som styr Thailand men det är tveklöst så att det i de flesta fall är kvinnorna som får familjer och samhället att fungera.

Vissa kan luras av att Thailand har haft två kvinnliga statsministrar och ett antal höjdare inom näringslivet, men de är till 100% nära släkt eller gift med en man som är/har varit ännu mäktigare, så de är inte där i egen kapacitet.
Inte där av egen kapacitet ?
Jo de är där av egen kapacitet, och de är överallt av egen kapacitet. De smarta kvinnorna i Thailand har utan tvekan lärt sig hur man spelar spelet och att få en man dit de vill är då en obestridlig sanning och kunskp de besitter.

Officiellt står de där, ja de s.k. starka Thaimännen, men bakom fasaden finns ofta personer som är rädda och därför målar upp en fasad av styrka som inte alls motsvarar vad de kan och vad de har för makt. Styrka ligger i att kunna ta både framgångar och motgångar och......där är Thailändska män direkt urusla.
En förlorad omröstning, ett beslut som var käpprätt åt helvxxxx, ja då ska man ju ta ansvar för sina handlingar, men i LOS skyller man på andra även när det är en uppenbr lögn. Och i värsta fall så får man bara försvinna. Finns på bynivå och på riksnivå, ljug, fly och gör allt för att slipa tappa ansiktet eller ta ansvar för sina beslut.
Kvar står kvinnrna som inte har haft denna utväg genom årtusenden, de försvinner inte, de har ansvar och måste stanna.......

Pussypower är ett underskattat ord och handlar inte om lössläppthet eller att vara förförisk, näpp.
Det handlar om att män i alla klasser och genom årtusende "tuppat upp sig" och att genom att visa ekonomisk styrka samt makt, når in under tjolen.
Utan kvinnor bakom män i Thailand ter sig många som totala dumskaller som lever på hur andra ser på dem och inte kan ta en förlust på något plan. Ja utan att skylla ifrån sig eller dunsta.....
 
Inte där av egen kapacitet ?
Jo de är där av egen kapacitet, och de är överallt av egen kapacitet. De smarta kvinnorna i Thailand har utan tvekan lärt sig hur man spelar spelet och att få en man dit de vill är då en obestridlig sanning och kunskp de besitter.

Officiellt står de där, ja de s.k. starka Thaimännen, men bakom fasaden finns ofta personer som är rädda och därför målar upp en fasad av styrka som inte alls motsvarar vad de kan och vad de har för makt. Styrka ligger i att kunna ta både framgångar och motgångar och......där är Thailändska män direkt urusla.
En förlorad omröstning, ett beslut som var käpprätt åt helvxxxx, ja då ska man ju ta ansvar för sina handlingar, men i LOS skyller man på andra även när det är en uppenbr lögn. Och i värsta fall så får man bara försvinna. Finns på bynivå och på riksnivå, ljug, fly och gör allt för att slipa tappa ansiktet eller ta ansvar för sina beslut.
Kvar står kvinnrna som inte har haft denna utväg genom årtusenden, de försvinner inte, de har ansvar och måste stanna.......

Pussypower är ett underskattat ord och handlar inte om lössläppthet eller att vara förförisk, näpp.
Det handlar om att män i alla klasser och genom årtusende "tuppat upp sig" och att genom att visa ekonomisk styrka samt makt, når in under tjolen.
Utan kvinnor bakom män i Thailand ter sig många som totala dumskaller som lever på hur andra ser på dem och inte kan ta en förlust på något plan. Ja utan att skylla ifrån sig eller dunsta.....

"Kvinnor försvinner inte i Thailand"

Finns massor av kvinnor som försvinner utan ett ljud när gubbarnas plånböcker börjar sina i ex Pattaya.

Istället för att diskutera saken med farangen sticker dom bara.

Kan ju bero på att damerna är rädda för att tappa ansiktet eller gå i konflikt.

BTT
 
Inte där av egen kapacitet ?
Jo de är där av egen kapacitet, och de är överallt av egen kapacitet. De smarta kvinnorna i Thailand har utan tvekan lärt sig hur man spelar spelet och att få en man dit de vill är då en obestridlig sanning och kunskp de besitter.

Officiellt står de där, ja de s.k. starka Thaimännen, men bakom fasaden finns ofta personer som är rädda och därför målar upp en fasad av styrka som inte alls motsvarar vad de kan och vad de har för makt. Styrka ligger i att kunna ta både framgångar och motgångar och......där är Thailändska män direkt urusla.
En förlorad omröstning, ett beslut som var käpprätt åt helvxxxx, ja då ska man ju ta ansvar för sina handlingar, men i LOS skyller man på andra även när det är en uppenbr lögn. Och i värsta fall så får man bara försvinna. Finns på bynivå och på riksnivå, ljug, fly och gör allt för att slipa tappa ansiktet eller ta ansvar för sina beslut.
Kvar står kvinnrna som inte har haft denna utväg genom årtusenden, de försvinner inte, de har ansvar och måste stanna.......

Pussypower är ett underskattat ord och handlar inte om lössläppthet eller att vara förförisk, näpp.
Det handlar om att män i alla klasser och genom årtusende "tuppat upp sig" och att genom att visa ekonomisk styrka samt makt, når in under tjolen.
Utan kvinnor bakom män i Thailand ter sig många som totala dumskaller som lever på hur andra ser på dem och inte kan ta en förlust på något plan. Ja utan att skylla ifrån sig eller dunsta.....
Klart förbryllande. Du fetmarkerade just det som var min poäng, att kvinnor i officiellt hög ställning (du vet Yinglick och Thaksin’s dotter) inte är där av egen kapacitet. Håller du inte med om det? Att kvinnor i allmänhet styr Thailand är precis vad jag skrev.
 
Klart förbryllande. Du fetmarkerade just det som var min poäng, att kvinnor i officiellt hög ställning (du vet Yinglick och Thaksin’s dotter) inte är där av egen kapacitet. Håller du inte med om det? Att kvinnor i allmänhet styr Thailand är precis vad jag skrev.
Njae, den du nämnde är ju där för att de har en familj från Hiso, och som …nominee för den… :), men Thaksin själv var ju där av samma anledning. Vad jag menar är att kvinnor i mångt och mycket styr bakom kulisserna på alla nivåer.
Dessutom förändras landet just nu, framför allt inom näringslivet, där kvinnor nu tar plats eftersom de kan mer än de män som har rätt släkt eller som är födda rika.
 
"Kvinnor försvinner inte i Thailand"

Finns massor av kvinnor som försvinner utan ett ljud när gubbarnas plånböcker börjar sina i ex Pattaya.

Istället för att diskutera saken med farangen sticker dom bara.

Kan ju bero på att damerna är rädda för att tappa ansiktet eller gå i konflikt.

BTT
Du kever ju i 1990-talets barområde, men du vet, BTT, det finns ett vanligt liv där ute. Och det har inte så mycket att göra med bardamer som tappat ansiktet när alla 5 faranger dök upp samtidigt.
 
Njae, den du nämnde är ju där för att de har en familj från Hiso, och som …nominee för den… :), men Thaksin själv var ju där av samma anledning. Vad jag menar är att kvinnor i mångt och mycket styr bakom kulisserna på alla nivåer.
Dessutom förändras landet just nu, framför allt inom näringslivet, där kvinnor nu tar plats eftersom de kan mer än de män som har rätt släkt eller som är födda rika.
Kvinnor styr och ställer i familjerna men jag ser inga exempel på att självständiga kvinnor styr i näringslivet. Så vitt jag ser så har alla thailändska kvinnor med en högre position inom näringslivet en far, bror, man eller närmre släkting i samma företag. Om du har ett exempel på motsatsen så är jag ärligt tacksam på ett exempel.

Det är så tydligt bland dotterns kompisar från skolan i Bangkok och de thailändskor hon pluggar med i UK. Döttrar and barnbarn till Central, Chang, Red Bull etc har givetvis inga planer på att stanna i UK eller US; de flyttar hem till Thailand och får en roll i företaget (men utan reell möjlighet att någonsin bli executive) eller, om de är misslyckade, så får de ett 5-stjärnigt hotell på Koh Lanta de kan låtsas bossa över. De som bara är från övre medelklassen satsar på en karriär i UK, US eller Europa; de vet att det inte finns några toppjobb i Thailand för kvinnor. En dag flyttar nog de flesta hem, övre medelklass i Thailand är trots allt ganska bekvämt, men jobben de borde fått kommer de aldrig få; de är för "men only".
 
Kvinnor styr och ställer i familjerna men jag ser inga exempel på att självständiga kvinnor styr i näringslivet. Så vitt jag ser så har alla thailändska kvinnor med en högre position inom näringslivet en far, bror, man eller närmre släkting i samma företag. Om du har ett exempel på motsatsen så är jag ärligt tacksam på ett exempel.

Det är så tydligt bland dotterns kompisar från skolan i Bangkok och de thailändskor hon pluggar med i UK. Döttrar and barnbarn till Central, Chang, Red Bull etc har givetvis inga planer på att stanna i UK eller US; de flyttar hem till Thailand och får en roll i företaget (men utan reell möjlighet att någonsin bli executive) eller, om de är misslyckade, så får de ett 5-stjärnigt hotell på Koh Lanta de kan låtsas bossa över. De som bara är från övre medelklassen satsar på en karriär i UK, US eller Europa; de vet att det inte finns några toppjobb i Thailand för kvinnor. En dag flyttar nog de flesta hem, övre medelklass i Thailand är trots allt ganska bekvämt, men jobben de borde fått kommer de aldrig få; de är för "men only".
Ja kolla Thai Airways, bara manlig Piloter, första kvinnan kom 1a Juni i år. Its Mans World.
 
Kvinnor styr och ställer i familjerna men jag ser inga exempel på att självständiga kvinnor styr i näringslivet. Så vitt jag ser så har alla thailändska kvinnor med en högre position inom näringslivet en far, bror, man eller närmre släkting i samma företag. Om du har ett exempel på motsatsen så är jag ärligt tacksam på ett exempel.

Det är så tydligt bland dotterns kompisar från skolan i Bangkok och de thailändskor hon pluggar med i UK. Döttrar and barnbarn till Central, Chang, Red Bull etc har givetvis inga planer på att stanna i UK eller US; de flyttar hem till Thailand och får en roll i företaget (men utan reell möjlighet att någonsin bli executive) eller, om de är misslyckade, så får de ett 5-stjärnigt hotell på Koh Lanta de kan låtsas bossa över. De som bara är från övre medelklassen satsar på en karriär i UK, US eller Europa; de vet att det inte finns några toppjobb i Thailand för kvinnor. En dag flyttar nog de flesta hem, övre medelklass i Thailand är trots allt ganska bekvämt, men jobben de borde fått kommer de aldrig få; de är för "men only".
Atom, du tittar ju på detta genom ögonen på en farsa som lyckats få sin dotter att bli elit på en Hiso- eller övre medelklasskola i Bangkok. Och tjejerna från dessa familjer är väl nästan som kungligheter, födda in i rollen. Ja, deras framtid är att cementera de gamla sederna och könsrollerna så familjen kan fortsätta leva väl på andras respekt och rädsla för överheten., men...........du...... ( en googling och detta kommer upp direkt)

I Thailand är andelen kvinnor i ledande ställning och på vd-poster bland de högsta i världen. Många av dem har startat och byggt upp framgångsrika bolag helt från grunden:
  • Suphajee Suthumpun: Koncernchef för Dusit International. Hon har drivit en enorm global expansion för den anrika hotellkedjan. [1]
  • Jareeporn Jarukornsakul: ordförande och vd för WHA Corporation. Hon har byggt upp företaget till en av Thailands ledande utvecklare av logistikfastigheter och industriparker.
  • Kanpassorn Suriyasangpetch: grundare av Ooca, Thailands första digitala plattform för psykisk hälsa. Hon har blivit mycket uppmärksammad för sitt entreprenörskap. [1, 2]
  • Rarin Thongma: grundare och vd för modevarumärket Gentlewoman, som vuxit till att bli ett av de mest populära livsstils- och modeföretagen i Sydostasien. [1, 2]
  • Piyajit Ruckariyapong: Vd för dryckesföretaget Sappe, som hon har hjälpt till att bygga upp till ett globalt varumärke. [1]
  • Chadatip Chutrakul: Vd för Siam Piwat, företaget bakom några av Bangkoks största köpcentrum, inklusive ICONSIAM och Siam Paragon. [1]
 
Kvinnor styr och ställer i familjerna men jag ser inga exempel på att självständiga kvinnor styr i näringslivet. Så vitt jag ser så har alla thailändska kvinnor med en högre position inom näringslivet en far, bror, man eller närmre släkting i samma företag. Om du har ett exempel på motsatsen så är jag ärligt tacksam på ett exempel.

Det är så tydligt bland dotterns kompisar från skolan i Bangkok och de thailändskor hon pluggar med i UK. Döttrar and barnbarn till Central, Chang, Red Bull etc har givetvis inga planer på att stanna i UK eller US; de flyttar hem till Thailand och får en roll i företaget (men utan reell möjlighet att någonsin bli executive) eller, om de är misslyckade, så får de ett 5-stjärnigt hotell på Koh Lanta de kan låtsas bossa över. De som bara är från övre medelklassen satsar på en karriär i UK, US eller Europa; de vet att det inte finns några toppjobb i Thailand för kvinnor. En dag flyttar nog de flesta hem, övre medelklass i Thailand är trots allt ganska bekvämt, men jobben de borde fått kommer de aldrig få; de är för "men only".
Halloj, denna dök upp idag. Kvinnor i Thailand är inte riktigt så mansdominerade som ryktet säger...
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp