Att gifta sig i den thailändska byn

 
Vet inte om Glimten och jag pratar om samma dam, men denna var också jättebra, hon var nere i lobbyn när vi kom och högg oss, hon visste precis vad vi var ute efter antagligen.
Nä, då var det inte samma, jag antog att du skrev fel namn på byggnaden då ambassaden och landmark ligger vägg ivägg, och i ambasadbyggnaden ligger det en översättningsbyrå på 14:e våningen ;)
 
Översättningsbyrån som jag tror han menar ligger i Svenska ambassadbyggnaden (Som ligger jämter The Landmark) par våningar under ambassaden.
För att få papprena samma dag måste dom skickas från översättningsbyrån till UD innan kl 12:00 tror jag det var, är du på ambassaden när dom öppnar hinner du få allt på en dag, annars skickar dom upp det till byn, kan ju passa på att ta ett par dagar i Bangkok annars, the Landmark är ett fint hotell ;)

Från Swedenabroad.
Registrering i Thailand av svenskt äktenskap

För thailändska medborgare som ingått äktenskap med svensk medborgare i Sverige och som vill registrera sitt äktenskap inför thailändska myndigheter:
För att ambassaden ska kunna skriva ett intyg behövs:
  • Personbevis för den svenska medborgaren där det framgår vem personen är gift med
  • Gratulationskort erhållet vid vigselceremonin i original
  • Passkopior på gifta paret
Översätt intyget till thailändska hos auktoriserad översättare.
Registrera hos thailändska utrikesministeriet.
Ministry of Foreign Affairs
Department of Consular Affairs
123 Chaeng Wattana Rd. Laksi
Bangkok
Registrera på kommunkontoret (Amphur).
Namnbyte
Om byte av efternamn har skett framgår detta av personbeviset. Denna information skrivs då även i det ovan nämnda intyget.
Översättningbyråer
En förteckning över översättningsbyråer i Thailand finner du under Advokatförteckning, översättningsbyråer

http://www.swedenabroad.com/ImageVa...on_and_Insurance_companies_list-Thai-Engl.PDF

Och länk till översättningsbyrån i ambassadbyggnaden 17:de våningen som jag tror @Lyco menade, dom jag använt mig av dom gångerna jag behövt någon typ av översättnings service.

http://www.europevisa.net/

Dom var billiga betala inte många bath för det dom hjälpte oss med.

Vi var ju där när de öppnade (torsdag) och sen kom vi tillbaka dagen efter för att hämta pappren men jag frågade henne om det är möjligt att hon kan fixa pappren till UD, så vi slipper åka dit, visst inga problem sa hon.

Vi skulle sen komma tillbaka på tisdag veckan efter, men det hade jag ju ingen lust med att åka tillbaka till Ban Phe och sen upp igen, så jag frågade henne om hon kunde skicka oss dokumenten, visst inga problem, ja jag tyckte det var kanon!
 
Det låter som kanonservice, som jag skrev tidigare finns det trevligare saker att syssla med än att besöka myndigheter. Frugan har t ex aldrig varit på Grand Palace.
 
Det låter som kanonservice, som jag skrev tidigare finns det trevligare saker att syssla med än att besöka myndigheter. Frugan har t ex aldrig varit på Grand Palace.

Ja, är ju ett alldeles utmärkt tillfälle då. Jag var faktiskt där med min fru 2013 för första gången, fastän jag varit utanför muren säkert hundra gånger genom alla åren jag rest till Thailand...hehe.
 
Ja, är ju ett alldeles utmärkt tillfälle då. Jag var faktiskt där med min fru 2013 för första gången, fastän jag varit utanför muren säkert hundra gånger genom alla åren jag rest till Thailand...hehe.
Jag har varit där på den tiden när jag var tvättäkta turist, särskilt smaragdbuddhan är sevärd. Men nu är vi aningen OT.
 
Det låter som kanonservice, som jag skrev tidigare finns det trevligare saker att syssla med än att besöka myndigheter. Frugan har t ex aldrig varit på Grand Palace.
Roligare kan man ha än att t.ex. sitta på foreign affairs i flera timmar, när vi behövde våra papper för att få husboken så betalade vi allt inkl. kuvert och frimärke i kassan i foreign affairs på 3:e våningen och åkte hem, papperen kom med posten 2-3 dagar senare, så det var bara att säga till byhövdingen så möttes vi på amphur några timmar senare.

Är man där när foreign affairs öppnar vid 08:00 så lär man få sina papper på eftermiddagen någon gång, och hur roligt är det att vänta en halv dag :rolleyes:
 
Roligare kan man ha än att t.ex. sitta på foreign affairs i flera timmar, när vi behövde våra papper för att få husboken så betalade vi allt inkl. kuvert och frimärke i kassan i foreign affairs på 3:e våningen och åkte hem, papperen kom med posten 2-3 dagar senare, så det var bara att säga till byhövdingen så möttes vi på amphur några timmar senare.

Är man där när foreign affairs öppnar vid 08:00 så lär man få sina papper på eftermiddagen någon gång, och hur roligt är det att vänta en halv dag :rolleyes:
Det finns alltid tidsfördriv i Bangkok, man kan slappa vid hotellets pool och ta en oljemassage t ex. Men frugan vill säkert shoppa istället. :(
 
Det finns alltid tidsfördriv i Bangkok, man kan slappa vid hotellets pool och ta en oljemassage t ex. Men frugan vill säkert shoppa istället. :(
Frugan din kommer säker ta dig i örat och släpa med dig när hon ska shoppa, hon behöver en plånbok med sig ;) nä, skämt och sido, men det finns mycket man kan göra istället för att sitta och häcka hos en myndighet
 
När vi fixade var det max två timmar på foreign affair men var ju 2007. Men Lycos betalade ni 10000 för detta ... låter ju hur mycket som helst.

Jag gillar lite att göra allt själv och fylla i själv ... men alla är vi olika. :)
 
När vi fixade var det max två timmar på foreign affair men var ju 2007. Men Lycos betalade ni 10000 för detta ... låter ju hur mycket som helst.

Jag gillar lite att göra allt själv och fylla i själv ... men alla är vi olika. :)
10.000 bath (antar att det är bath), är billigt om man vill att dom ska göra jobbet, frågade i ambassadbyggnaden vad den ena skulle ha och dom ville 15.000 bath, bara för att fylla i hennes del, min skulle jag få göra själv, så jag gjorde allt jobb själv
 
Senast redigerad av en moderator:
När vi fixade var det max två timmar på foreign affair men var ju 2007. Men Lycos betalade ni 10000 för detta ... låter ju hur mycket som helst.

Jag gillar lite att göra allt själv och fylla i själv ... men alla är vi olika. :)

Nja, 9 år sen du gjorde det, allt blir dyrare i Thailand också och det var ju inte 10000B för bara UD;) tycker inte 10000B är speciellt mycket faktiskt, jag betalar gärna för service!
 
Senast redigerad av en moderator:
10.000 bath (antar att det är bath), är billigt om man vill att dom ska göra jobbet, frågade i ambassadbyggnaden vad den ena skulle ha och dom ville 15.000 bath, bara för att fylla i hennes del, min skulle jag få göra själv, så jag gjorde allt jobb själv
10000 bath? Jag betalade då inga 10000 bath enda dom gjorde var översättning och skickade det till UD tror det gick på 2400 bath eller om det var 2800 bath.
Vad är det för info från henne som dom skall fylla i?
Jag gifte mig ju iofs var ju ingen registrering av Svensk vigsel men det enda dom skulle göra var att översätta hindersprövningen och skicka den till UD.
 
Vi var ju där när de öppnade (torsdag) och sen kom vi tillbaka dagen efter för att hämta pappren men jag frågade henne om det är möjligt att hon kan fixa pappren till UD, så vi slipper åka dit, visst inga problem sa hon.

Vi skulle sen komma tillbaka på tisdag veckan efter, men det hade jag ju ingen lust med att åka tillbaka till Ban Phe och sen upp igen, så jag frågade henne om hon kunde skicka oss dokumenten, visst inga problem, ja jag tyckte det var kanon!

Vilken tid var du där dagen efter?
Jag var där på förmiddagen lämnade in hindersprövningen på översättningsbyrån tog väl 30 min med papprena så vi satt och väntade.
Dom sa att det fanns 2 köer på UD åkte dom dit med papprena så dom var där innan 12:00 hamna man i express kö och fick papprena samma dag efter 12:00 så hamna man i en annan kö då tog det par dagar.
Han vi inte med till 12:00 för vi var klara 11:30 för kom lite sent till ambassaden pga. trafiken så fick hemskickat men hade vi varit på Ambassaden 08:00 hade vi nog hunnit.
Första gngn gjorde jag allt på en dag.
 
En sak slog mig - det står att man skall ha med sig gratulationskort till ambassaden, vad menar dom med det egentligen? Vi har inga sådana kvar efter 6 år och två flyttar, däremot har vi vigselbevis och personbevis. Det borde väl duga? I värsta fall får jag väl maila ambassaden och fråga.
 
En sak slog mig - det står att man skall ha med sig gratulationskort till ambassaden, vad menar dom med det egentligen? Vi har inga sådana kvar efter 6 år och två flyttar, däremot har vi vigselbevis och personbevis. Det borde väl duga? I värsta fall får jag väl maila ambassaden och fråga.
Bara att Maila ambassaden dom brukar vara snabba med svar och svara inom samma dag och inte vara svåra att ha och göra med så nog inga problem.
 
10000 bath? Jag betalade då inga 10000 bath enda dom gjorde var översättning och skickade det till UD tror det gick på 2400 bath eller om det var 2800 bath.
Vad är det för info från henne som dom skall fylla i?
Jag gifte mig ju iofs var ju ingen registrering av Svensk vigsel men det enda dom skulle göra var att översätta hindersprövningen och skicka den till UD.
Glöm det, jag blandade ihop det med andra ärenden där ;) har för mig när vi gifte oss så betalade vi runt 2-3000 bath för att få översättningar plus vad det kostade på deras UD
 
En sak slog mig - det står att man skall ha med sig gratulationskort till ambassaden, vad menar dom med det egentligen? Vi har inga sådana kvar efter 6 år och två flyttar, däremot har vi vigselbevis och personbevis. Det borde väl duga? I värsta fall får jag väl maila ambassaden och fråga.

Det du behöver är personbevis som visar vem du är gift med (inte äldre en 3 månader), pass och vigselbevis i original!
 
Vilken tid var du där dagen efter?
Jag var där på förmiddagen lämnade in hindersprövningen på översättningsbyrån tog väl 30 min med papprena så vi satt och väntade.
Dom sa att det fanns 2 köer på UD åkte dom dit med papprena så dom var där innan 12:00 hamna man i express kö och fick papprena samma dag efter 12:00 så hamna man i en annan kö då tog det par dagar.
Han vi inte med till 12:00 för vi var klara 11:30 för kom lite sent till ambassaden pga. trafiken så fick hemskickat men hade vi varit på Ambassaden 08:00 hade vi nog hunnit.
Första gngn gjorde jag allt på en dag.

Jonas, jag gifte mig inte, vi registrerade vårt giftermål!
 
Hmmm 10 000 för att lämna papper till ambassaden och för att översätta en halv A4 och får den legaliserad. Det är ju en månadslön för en dags arbete plus att de tar väl med någon annans papper samtidigt. 2 -3000 låter mer rimligt.
 
 

Liknande trådar

N
Svar
19
Visningar
5 K
U
C
Svar
3
Visningar
3 K
christerpets
C
 
Tillbaka
Topp