Att gifta sig i den thailändska byn

För att återkomma till för och nackdelar.
Känns som det är enklare att gifta sig på amphoe i Thailand och registrera i Sverige.

Di lärde di tvistar:)
Mitt ex och jag gifte oss i Sverige först (förutom förlovningen med munkarna i Thailand innan) med vigselbeviset blev det superenkelt att registrera äktenskapet i Thailand.
Har hört (ja det kan vara skrönor) att det har varit sådant bekymmer att registrera äktenskapet i Thailand, så när jag berättade hur vi gick till väga så verkade det bättre. Förvisso ett par år sedan...

Kanske lite OT men om jag skilt mig från exet i Sverige, räknas jag fortfarande som gift i Thailand? Måste jag registrera skilsmässa även här?
Lite bigamivarning på mig i så fall:)

Kanske lite OT men om jag skilt mig från exet i Sverige, räknas jag fortfarande som gift i Thailand? Måste jag registrera skilsmässa även här?
Lite bigamivarning på mig i så fall:)
Det gör du nog, jag skiljde mig i thailand och var tvungen att åka och registrera det i Sverige så gäller nog motsatt med.
Så du får allt skilja dig i thailand om du skall gifta dig med den nya.
Var enkelt att skilja sig i Thailand tog 20 minuter på Amphoen, gick fortare att skilja sig än att gifta sig i Thailand.
Skriva under papper på att vi inte hade barn ihop och att ingen krävde den andre på något, har man dock meningskiljaktigheter och någon ställer krav kanske det blir mer komplicerat.

Om man är registrerad som gift i Sverige så får man ut mindre pension från försäkringskassan än om man står som ogift. Denna regel är något märklig. Den kan kanske vara befogad om båda är svenskar men inte om ens partner har ingen pension och är bosatta i Thailand.

Då går vi bara till Amphur och gifter oss där också för att få ett registrerat äktenskap i Thailand också. Det skall ju aldrig användas i Sverige. Det kan ju inte vara svårare än så.
Berra Berra ! Detta är Thailand så djäkla lätt är det inte , du måste till Sv Ambassaden samt sedan översätta allt samt sedan till Foreign Oficce samt sedan slutligen till Amphor Ofiice. Detta var i alla fall vad vi behövde 2008

Berra Berra ! Detta är Thailand så djäkla lätt är det inte , du måste till Sv Ambassaden samt sedan översätta allt samt sedan till Foreign Oficce samt sedan slutligen till Amphor Ofiice. Detta var i alla fall vad vi behövde 2008
Vi kommer att göra det på samma amphur som @magunnar besökte och där fungerade det fint. Varför krångla till det i onödan, dom vet ju inte att vi är gifta i Sverige. Annars skall vi till Bangkok också men tänkte göra annat där än att besöka myndigheter.

dom vet ju inte att vi är gifta i Sverige. Annars skall vi till Bangkok också men tänkte göra annat där än att besöka myndigheter.

:eek:

Vi kommer att göra det på samma amphur som @magunnar besökte och där fungerade det fint. Varför krångla till det i onödan, dom vet ju inte att vi är gifta i Sverige. Annars skall vi till Bangkok också men tänkte göra annat där än att besöka myndigheter.
@Berralund gå in på swedenabroad.com/.../Registrering-... Der ser du vad du behöver om du vill registrera ditt svenska äktenskap i Thailand.

@Berralund gå in på swedenabroad.com/.../Registrering-... Der ser du vad du behöver om du vill registrera ditt svenska äktenskap i Thailand.

Jag och min fru registrerade vårt giftermål nu i december, vi valde ett kontor på 14 våningen tror jag det var Landmark, en översättningsbyrå, kommer inte ihåg vad de heter nu, men en jättetrevlig dam som tog hand om alltihop, smidigt då Ambassaden liugger i samma hus och vi slapp åka till utrikesdepartementet, det tog hon hand om och hon skickade alla översatta dokument till oss i Ban Phe och sen var det bara till att åka till amphur i Rayong och sen var det klart.

Jag och min fru registrerade vårt giftermål nu i december, vi valde ett kontor på 14 våningen tror jag det var Landmark, en översättningsbyrå, kommer inte ihåg vad de heter nu, men en jättetrevlig dam som tog hand om alltihop, smidigt då Ambassaden liugger i samma hus och vi slapp åka till utrikesdepartementet, det tog hon hand om och hon skickade alla översatta dokument till oss i Ban Phe och sen var det bara till att åka till amphur i Rayong och sen var det klart.
Tack @Lyco då tar vi det hela den vägen för säkerhets skull. Har du namnet på översättningsbyrån, det är ju smidigt att slippa turen till UD. Då åker vi till ambassaden direkt när jag har kommit till Bangkok till sommaren.

Tack @Lyco då tar vi det hela den vägen för säkerhets skull. Har du namnet på översättningsbyrån, det är ju smidigt att slippa turen till UD. Då åker vi till ambassaden direkt när jag har kommit till Bangkok till sommaren.
Översättningsbyrån som jag tror han menar ligger i Svenska ambassadbyggnaden (Som ligger jämter The Landmark) par våningar under ambassaden.
För att få papprena samma dag måste dom skickas från översättningsbyrån till UD innan kl 12:00 tror jag det var, är du på ambassaden när dom öppnar hinner du få allt på en dag, annars skickar dom upp det till byn, kan ju passa på att ta ett par dagar i Bangkok annars, the Landmark är ett fint hotell ;)

Från Swedenabroad.
Registrering i Thailand av svenskt äktenskap

För thailändska medborgare som ingått äktenskap med svensk medborgare i Sverige och som vill registrera sitt äktenskap inför thailändska myndigheter:
För att ambassaden ska kunna skriva ett intyg behövs:
  • Personbevis för den svenska medborgaren där det framgår vem personen är gift med
  • Gratulationskort erhållet vid vigselceremonin i original
  • Passkopior på gifta paret
Översätt intyget till thailändska hos auktoriserad översättare.
Registrera hos thailändska utrikesministeriet.
Ministry of Foreign Affairs
Department of Consular Affairs
123 Chaeng Wattana Rd. Laksi
Bangkok
Registrera på kommunkontoret (Amphur).
Namnbyte
Om byte av efternamn har skett framgår detta av personbeviset. Denna information skrivs då även i det ovan nämnda intyget.
Översättningbyråer
En förteckning över översättningsbyråer i Thailand finner du under Advokatförteckning, översättningsbyråer

http://www.swedenabroad.com/ImageVa...on_and_Insurance_companies_list-Thai-Engl.PDF

Och länk till översättningsbyrån i ambassadbyggnaden 17:de våningen som jag tror @Lyco menade, dom jag använt mig av dom gångerna jag behövt någon typ av översättnings service.

http://www.europevisa.net/

Dom var billiga betala inte många bath för det dom hjälpte oss med.

vi valde ett kontor på 14 våningen tror jag det var Landmark, en översättningsbyrå
Vi var där också när vi ansökte om UT nu i vintras, dock så fungerade inte deras apparat för foton så vi åkte upp på 17:e våningen. Kommer inte heller ihåg vad dom heter på 14:e våningen, men damen var riktigt trevlig

Europe visa på 17:e våningen var vi på, översättningen gick riktigt snabbt, har för mig att dom öppnar 8:30. Har också för mig att dom sparar infon i datan i 6 månader om det skulle vara så att man behöver en till översättning på något som redan är översatt innan dom raderar det.

Senast ändrad:
Ja det blir ju lagom att åka direkt till ambassaden från Suvan och fixa det direkt. Men vi har tänkt ta ett par dagar i Bangkok ändå, har dock tänkt ta ett hotell nere vid floden och samtidigt passa på att ta en dinner cruise enligt rekommendationer.

Ja det blir ju lagom att åka direkt till ambassaden från Suvan och fixa det direkt. Men vi har tänkt ta ett par dagar i Bangkok ändå, har dock tänkt ta ett hotell nere vid floden och samtidigt passa på att ta en dinner cruise enligt rekommendationer.
Det låter ju trevligt, då hinner du göra allt på en gång medans du är där, så du inte behöver åka fram och tillbaka som en jojo ;)

hehe...jag är värdelös på att lägga saker och ting på minnet, men nu kom minnet tillbaka och inte fan ligger det på 14:e våningen utan 23:e. Det är ju som Glimten säger huset bredvid Landmark Hotel, Two Pacific Place.

Vet inte om Glimten och jag pratar om samma dam, men denna var också jättebra, hon var nere i lobbyn när vi kom och högg oss, hon visste precis vad vi var ute efter antagligen.

Jag hatar allt vad pappersarbete är och speciellt i andra länder där man skall ha med myndigheter mm, så jag betalar gärna en slant 10000 betalade jag för allt en liten summa för att få slippa och man kan gå en promenad ner åt gatan och hugga en öl istället och ta det lugnt!

Easy and Happy Group (Swedish English, Thai) Room 205, Floor 23, 142 Two Pacific Place Sukhumwit Road, Klong Toei, Bangkok Tel: +66-(0)2-684 68 76 Fax: +66-(0)2-684 68 77
E-mail: easyandhappytravel@outlook.com

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

N
Svar
19
Visningar
6 K
U
C
Svar
3