Matimport från Thailand?

 
Frugan har en önskan om att starta ett företag med Thai mat. Hon vill ta hem olika grönsaker, kött, fisk mm från Thailand varje vecka. Färska varor. Nu vet jag att det finns företag som importerar mängder varje vecka.
Ställt frågan till dem men de vill inte svara.. Så klart de inte vill ha någon som hotar deras affärer.
Någon som vet regler och kostnader för låt säga 100 kg / vecka ?
Alla sorters mat..

Med vänlig hälsning
PEPSI

Börja från rätt ände.
Du har en affärside, nu måste du översätta den till en affärsplan. Utan den så kommer ingen bank att öppna ett företagskonto till er. Affärsplanen är en karta/budget på hur ni räknar med hur det kommer att gå i 5 år framåt.
Ja, skittråkigt men ett måste om inte annat så för er egen skull. Där får ni svart på vitt på kostnader och intäkter.

När du/ni håller på med denna så titta på en produkt i taget och vilket pris ni tror ni kan få från konsumenten. Dra sedan av momsen och jobba vidare med nettopriser.
Vad kostar det att köpa produkten och att frakta över den hit. Vilka tillstånd krävs. Är osäker inom livsmedel men det är ganska likt kosmetika där man för varje produkt måste söka tillstånd till, o dessa är inte billiga. Sedan tillkommer importkvoter som ni måste kolla upp. Olika varor har olika kvoter. Det måste ni kolla upp.

Hantering. Det är inte det billigaste att hantera kylvaror i obruten kedja. Kylda lagerlokaler, vad kostar det och hur stora ytor behövs? Själva frakten är det billigaste i det stora hela vågar jag påstå.

Tips. Gör ett Excel ark med olika scenarion. Hitta punkten "break even" där ni kan se vilken volym som är det absoluta minimum för att det ska gå runt. Glöm inte era löner med alla skatter och försäkringar.
Det som är så smidigt är att när man väl matat in all data så ändrar man bara hur många mangos man tar in per månad och ser resultatet i ett naffs.
Kan säga att det får inte plats på ett ark;)

När budgeten är klar så kommer nästa steg... Att välja bolagsform. Enskild firma funkar bra om man inte har långa leasing/hyresavtal och kör i liten skala. Annars så rekommenderar jag varmt ett AB (går inte in på detaljer men det är väldigt förmånligt om det "skiter sig":cool: planerat eller ej) där man i princip inte är personligt ansvarig för några räkningar.

Googla affärsplan och följ de rekommendationer som finns.

Som någon sa tidigare i tråden, börja smått och förhandla bra priser från befintliga importörer. Marginalen sjunker ja, men man måste bygga upp en kundkrets så man inte står med en massa färsk koriander som ruttnar på lagret.

Vill inte "döda" er dröm, tvärt om, jag älskar kreativa personer. Men gör en grundlig affärsplan med allt det innebär. Livsmedel är sådär sexigt att hantera i Sverige.
 
Börja från rätt ände.
Du har en affärside, nu måste du översätta den till en affärsplan. Utan den så kommer ingen bank att öppna ett företagskonto.
Så länge du inte ska låna är det la inget problem? Öppnade för frugan enskilda firman hos Seb på nätet med Bank-id, hur smidigt som helst.
 
Skriv ett mail till någon som sysslar med shipping från thailand och fråga vad priserna ligger på. Sedan är det säkert mkt dyrare med flygfrakt från thailand än tex Kina. Sist jag skickade med flyg kostade det typ 170B /kg för under 100 kg och sedan för typ 500 kg var det 120B/kg. Sen blir det bara lite billigare per ton osv.
Fördelen med flygfrakt är ju för utom snabbheten att de fasta papperskostnaderna är mkt billigare än med båt och mkt billigare att lossa lasten på flygfrakt
 
Så länge du inte ska låna är det la inget problem? Öppnade för frugan enskilda firman hos Seb på nätet med Bank-id, hur smidigt som helst.
Ja, enskild firma är lite annorlunda eftersom du är personligen ansvarig för allt. Inga betalningsanmärkningar ger grönt ljus.

Ett AB är egen juridisk person så det är lite "tuffare".
Man ska/bör upprätta en affärsplan oavsett, om inte för bankens krav, så för sin egen skull.

Enskild firma är inget jag rekommenderar för någon som inte har hundra koll på företagsekonomi/bokföring. Det är så jäkla lätt att bränna momspengarna som finns på kontot, så när dagen kommer att betala in dessa så finns de inte. I ett AB så är pengarna åtskilda från privatekonomin på separata konton.
Att bokföra är idag busenkelt med dagens olika programvaror, men att hålla isär pengar på ett (1) konto är bevisligen mycket svårare, tro mig. Har sett för många som fallit i den gropen.

Går inte djupare in på det, men vill du veta mer så bara ställ frågor;)
En fråga som är ett definitivt NEJ är -Vill du sköta bokföringen åt oss?
Been there, done that... Aldrig mer.
 
Så länge du inte ska låna är det la inget problem? Öppnade för frugan enskilda firman hos Seb på nätet med Bank-id, hur smidigt som helst.

Hej

Skulle välja det samma, har man koll på läget, börjar småskaligt och satsar det man har råd med fungerar det alldeles utmärkt, men det kräver ju att man vet vad man gör och även klarar av en eventuell förlust.

Mvh isan lover
 
Någon som har koll på hur nuvarande situation påverkar importen om exvis importen via Thai Air försvåras pga minskat antal fligths eller helstopp?

Kanske borde köpa lite extra av såser m.m. nu?
 
Någon som har koll på hur nuvarande situation påverkar importen om exvis importen via Thai Air försvåras pga minskat antal fligths eller helstopp?

Kanske borde köpa lite extra av såser m.m. nu?

Thai flyger än sålänge flera gånger i veckan till Sverige. Så det bör inte vara något problem.

Såser går troligtvis med container då det inte är tidskritiskt. Flygfrakt är mest färska grönsaker.

Mig veterligen två gånger i veckan. Så bör inte vara några som helst problem.
 
Någon som har koll på hur nuvarande situation påverkar importen om exvis importen via Thai Air försvåras pga minskat antal fligths eller helstopp?

Kanske borde köpa lite extra av såser m.m. nu?

Hej

Torrvaror, flaskor, konserver och djupfryst m.m klarar sig nog bra, värre kan det nog bli med färska grönsaker och frukter som flygs in färska några gånger i veckan.

Mvh isan lover
 
Thai flyger än sålänge flera gånger i veckan till Sverige. Så det bör inte vara något problem.

Såser går troligtvis med container då det inte är tidskritiskt. Flygfrakt är mest färska grönsaker.

Mig veterligen två gånger i veckan. Så bör inte vara några som helst problem.

Hej

Frågan är ändå berättigad eftersom även Thai kommer att påverkas av att många avstår att resa just nu, att fortsätta flyga med förlust lär ju bli lite av Ebberöds bank.

Mvh isan lover
 
Än så länge kommer grönsaker med Thai till Köpenhamn varje måndag och godstransporter är tillåtna tiĺl och från Danmark. Men vem vet vad Thai gör framöver nu när svenskar inte får flyga från Kastrup?
 
Flygfrakten går och kommer med inställda passagerarplan (som även tar frakt) att behöva öka.

SAS kommer t.ex. fortsätta flyga till Chicago, utan passagerare, för det är så mycket frakt, utan passagerare kan de dessutom ta mer last.

Sverige, Norge och Danmark har trafikerats av Thai. Det rör sig om 20 plan i veckan. Grönsaker till Thaishopperna klarar sig på 2 plan i veckan... ser ingen anledning till oro/panik/hamstring....
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp