P
Pjodd
Gäst
Frugan har en önskan om att starta ett företag med Thai mat. Hon vill ta hem olika grönsaker, kött, fisk mm från Thailand varje vecka. Färska varor. Nu vet jag att det finns företag som importerar mängder varje vecka.
Ställt frågan till dem men de vill inte svara.. Så klart de inte vill ha någon som hotar deras affärer.
Någon som vet regler och kostnader för låt säga 100 kg / vecka ?
Alla sorters mat..
Med vänlig hälsning
PEPSI
Börja från rätt ände.
Du har en affärside, nu måste du översätta den till en affärsplan. Utan den så kommer ingen bank att öppna ett företagskonto till er. Affärsplanen är en karta/budget på hur ni räknar med hur det kommer att gå i 5 år framåt.
Ja, skittråkigt men ett måste om inte annat så för er egen skull. Där får ni svart på vitt på kostnader och intäkter.
När du/ni håller på med denna så titta på en produkt i taget och vilket pris ni tror ni kan få från konsumenten. Dra sedan av momsen och jobba vidare med nettopriser.
Vad kostar det att köpa produkten och att frakta över den hit. Vilka tillstånd krävs. Är osäker inom livsmedel men det är ganska likt kosmetika där man för varje produkt måste söka tillstånd till, o dessa är inte billiga. Sedan tillkommer importkvoter som ni måste kolla upp. Olika varor har olika kvoter. Det måste ni kolla upp.
Hantering. Det är inte det billigaste att hantera kylvaror i obruten kedja. Kylda lagerlokaler, vad kostar det och hur stora ytor behövs? Själva frakten är det billigaste i det stora hela vågar jag påstå.
Tips. Gör ett Excel ark med olika scenarion. Hitta punkten "break even" där ni kan se vilken volym som är det absoluta minimum för att det ska gå runt. Glöm inte era löner med alla skatter och försäkringar.
Det som är så smidigt är att när man väl matat in all data så ändrar man bara hur många mangos man tar in per månad och ser resultatet i ett naffs.
Kan säga att det får inte plats på ett ark
När budgeten är klar så kommer nästa steg... Att välja bolagsform. Enskild firma funkar bra om man inte har långa leasing/hyresavtal och kör i liten skala. Annars så rekommenderar jag varmt ett AB (går inte in på detaljer men det är väldigt förmånligt om det "skiter sig" planerat eller ej) där man i princip inte är personligt ansvarig för några räkningar.
Googla affärsplan och följ de rekommendationer som finns.
Som någon sa tidigare i tråden, börja smått och förhandla bra priser från befintliga importörer. Marginalen sjunker ja, men man måste bygga upp en kundkrets så man inte står med en massa färsk koriander som ruttnar på lagret.
Vill inte "döda" er dröm, tvärt om, jag älskar kreativa personer. Men gör en grundlig affärsplan med allt det innebär. Livsmedel är sådär sexigt att hantera i Sverige.