Mindre västerlänningar i Thailand

Matt82

Forumveteran
Mindre västerlänningar

Det verkar ha försvunnit mycket folk på två år. Jag tror att många yngre som hankat sig fram på svartjobb, låglönejobb och annat upptäcker att det inte är så roligt att leva ännu fattigare när priserna stiger.

Sen i Phuket i alla fall är folk jag känner och träffat besvikna över att det blir mindre "vilda västern" liv med fyllekörningar och göra vad de vill. Jobbigare med visaruns påverkar nog även det.

Ja och skall de nu plocka bort resterande med krav på både det ena och det andra , jag då är nog Thailand nödgade att klara sig utan turister och expats snart ;)

Blir väl kineser istället? Efter vad jag har förstått vill Thailand försöka rikta in sig mot turister som spenderar mycket pengar istället för många turister.

Nu spenderar inte Kineser några större summor efter vad jag har sett. I Bangkok verkar det vara araber som öppnar plånboken på vid gavel. Snål som jag är så körde jag på VAT refund sist för att få tillbaka 1500baht eller nått liknande, det var bara araber där och när jag kollade högarna med sedlar i deras återbäring så spenderades det väldigt mycket pengar...

Phuket verkar ha tagits över av mena-länderna. Jag var i Phuket i december 2017 och hade inte varit där på över 11 år. Så många araber med flera från mellanöstern var inte där tidigare. T.o.m på agogo satt kärringar med hucklen och tittade intresserat på de dansande tjejerna, ja inget var sig likt. Jag kände när jag åkte hem till Sverige att jag aldrig vill åka tillbaka till Phuket.

Phuket verkar ha tagits över av mena-länderna. Jag var i Phuket i december 2017 och hade inte varit där på över 11 år. Så många araber med flera från mellanöstern var inte där tidigare. T.o.m på agogo satt kärringar med hucklen och tittade intresserat på de dansande tjejerna, ja inget var sig likt. Jag kände när jag åkte hem till Sverige att jag aldrig vill åka tillbaka till Phuket.
OJ! Jag tycker synd om dig @Kentha att det finns olika folk i världen varför är dom inte som alla Svenskar så jag kan resa, nu måste jag bara stanna hemma.:thumbsdown:

Senast ändrad:
OJ! Jag tycker synd om dig att det finns olika folk i världen varför är dom inte som alla Svenskar så jag kan resa, nu måste jag bara stanna hemma.:thumbsdown:
Tyck inte synd om mig. Det finns andra ställen att åka till och inte behöver jag stanna hemma. Phuket är inte hela Thailand. Finns många andra ställen i Thailand som jag uppskattar mer än Phuket. Araber får jag mer än nog av här hemma.

Tyck inte synd om mig. Det finns andra ställen att åka till och inte behöver jag stanna hemma. Phuket är inte hela Thailand. Finns många andra ställen i Thailand som jag uppskattar mer än Phuket. Araber får jag mer än nog av här hemma.
Bra! Jag blev lite orolig för dig.;)

Hej

Tror att uppgifterna om en minskning av antalet västerländska turister och expats stämmer, har ju själv tagit upp detta i olika sammanhang dom senaste åren eftersom jag har märkt av en viss minskning och utflyttning av falanger i vår del av Isaan också.

Men till skillnad mot turistorterna så ersätts inte dessa med ex.vis Kineser eller Araber, i många provinser blir det helt enkelt ett tapp, både när det gäller hotellbokningar, restauranger och att färre falanger spenderar pengar gör att många olika verksamheter drabbas ekonomiskt av detta.

Själv tror jag att det finns många anledningar till denna minskning, dels känns nog Thailand lite ute efter det att näst intill alla har rest dit så länge, nya resmål lockar säkert västerländska turister.

Att västerländska turister har påverkats av den förbudsiver som har rått ett tag i Thailand är väl också troligt, det har ju slagits upp väldigt stort i västerländsk media när solstolar, parasoll, mat, glass och ölförsäljning förbjöds på stränderna, hela populära områden med hotell och restauranger har rivits o.s.v, detta har nog gett väldigt negativ PR hos dom som uppskattade just detta och brukade resa just dit, att en del av detta nu har återställts har media i väst inte alls uppmärksammat på samma vis.

Sen har ju bahten stärkts rejält mot många västerländska valutor och legat kvar på den nivån länge nu, det är inte alls lika billigt att vare sig turista eller leva som expat i Thailand längre, detta påverkar säkert också på olika sätt, tänker då på skolavgifter, försäkringar, sjukvård, fordon, byggprojekt och dagliga utgifter för en expat.

Själv tycker jag att Thailand satsar för mycket på turism, det sliter på både folket, miljön och naturen, jag tror att man borde lägga sig på en nivå som landet och naturen klarar av och som gör att dom som kommer trivs och får en positiv upplevelse, att ständigt planera för en expansion av turister, bygga fler och större flygplatser, mer och större hotell, exploatera nya områden och öppna upp för turism är kanske lite riskabelt.
Sen tror jag inte att man ska bortse ifrån den politiska situationen, ständiga kupper, diktatur och militärstyre, jag känner personligen expats i vår del av landet som har tagit med sina familjer och lämnat Thailand, dom ville inte att deras barn skulle växa upp i en diktatur, kanske tvingas göra militärtjänst som tonåringar där dom sedan kanske skulle tvingas skjuta på obeväpnade demonstranter eller studenter o.s.v, tror även att en del västerländska turister ogillar den politiska situationen.

Mvh isan lover

Hur det än blir känns det trots allt tryggare att stanna kvar i Sverige och inte flytta permanent till Thailand i min ålder. Det räcker gott att besöka paradiset (då inte Phuket) när andan faller på. Och barnen är mer svenska än thai nu, dom vill absolut inte flytta. Men det skall mycket till för att hindra oss från att resa ner när vi känner för det.

Hur det än blir känns det trots allt tryggare att stanna kvar i Sverige och inte flytta permanent till Thailand i min ålder. Det räcker gott att besöka paradiset (då inte Phuket) när andan faller på. Och barnen är mer svenska än thai nu, dom vill absolut inte flytta. Men det skall mycket till för att hindra oss från att resa ner när vi känner för det.

Hej

Lite samma här, en gång fanns planen att flytta till Thailand för gott, bo med släkten i byn, låta pojken växa upp där, själv skulle jag jobba på farmen, klippa banden med Sverige helt när mina föräldrar går bort o.s.v.

Men så blir det inte, jag har precis som övriga bybor påverkats negativt av den konflikt som har pågått länge nu, våldet på gatorna, den sociala oro som finns, det finns inget som tyder på att klyftorna i samhället kommer att minska, jag upplever också en osäkerhet eftersom regler och förutsättningar ändras vid varje maktskifte.

Sen är det ju en enorm skillnad på nivån på utbildningen i Thailand och Sverige, i Sverige är ju dessutom utbildningen gratis, pojken trivs bäst i den Svenska skolan där man har en kvalitet, pedagogik och plan för eleverna som helt enkelt saknas i Thailand, men vi är glada för att han har gått i Thailändsk statlig förskola 3 månader varje år sen han var 2-3 år och nu går i fjärde klass i samma skola, att nu kunna både Thai och Lao är ju något han kommer att ha nytta av hela livet.

Så det kommer att bli så att Sverige även fortsatt är vår bas men vi kommer att fortsätta vistas i Thailand vintertid och jag kommer att fortsätta jobba på farmen så länge jag orkar.

Mvh isan lover

Äh du har ju velat åka ner i några år nu så nåt är det ju som lyckas hindra dig när du känner för det så så svårt kan det inte vara ;)
I Sverige blir man väl bara nedskjuten och rånad om man sticker ut huvudet.
Nä jag stannar här nere, känner att barnen får både bättre utbildning och ett bättre liv än i ett grått trist stelt Sverige där TV:n är den centrala delen av folks vardagsliv, helst med dom stora motsättningar och problem som finns i landet nu.
Tror det kommer bli kaosartat efter valet i Sverige, var det kaos förra gången så var det bara en bris mot vad det kommer bli denna gång ;)
Jag stannar i Thailand, får hända något alvarligt eller att dom sparkar ut mig för att jag skall flytta tillbaks till Sverige.

Vad ska du göra med huset ni köpt då?

Äh du har ju velat åka ner i några år nu så nåt är det ju som lyckas hindra dig när du känner för det så så svårt kan det inte vara ;)
I Sverige blir man väl bara nedskjuten och rånad om man sticker ut huvudet.
Nä jag stannar här nere, känner att barnen får både bättre utbildning och ett bättre liv än i ett grått trist stelt Sverige där TV:n är den centrala delen av folks vardagsliv, helst med dom stora motsättningar och problem som finns i landet nu.
Tror det kommer bli kaosartat efter valet i Sverige, var det kaos förra gången så var det bara en bris mot vad det kommer bli denna gång ;)
Jag stannar i Thailand, får hända något alvarligt eller att dom sparkar ut mig för att jag skall flytta tillbaks till Sverige.
Just nu känns Thailand som ett självklart val över Sverige men jag håller allt öppet, kanske blir nåt helt annat land i framtiden.
Fördelen med att inte vara bunden via hus å dyl ;)

Just nu känns Thailand som ett självklart val över Sverige men jag håller allt öppet, kanske blir nåt helt annat land i framtiden.
Fördelen med att inte vara bunden via hus å dyl ;)
Tur man har ett så billigt hus då som inte kostar mer än en årslön, fast nu vill jag inte flytta igen, skall bo här tills jag är pensionist får mer och mer hemlängtan varje gång jag åker ifrån Pattaya (området), 1 dag på hotell sen vill jag hem, blir mindre långresor och mer dagsturer istället.
Så jäkla nöjd med husköpet och snart skall det bli Thailands smartaste hus ;) 555555.
Sen i framtiden när man vill ha en liten weekend ibland åker vi till condon och badar och skämmer bort oss med paraply drinkar in the city ;)

Bra information , då blir det inget Phuket för mig mer , dessa har vi nog av här hemma i Absurdiztan

Liknande trådar

Tillbaka
Topp