Mitt liv i Etiopien

Installation av växeldriv i växlarna.

IMG_7395.jpg
IMG_7397.jpg
IMG_7399.jpg
IMG_7402.jpg
IMG_7404.jpg
IMG_7406.jpg

IMG_7394.jpg
IMG_7409.jpg

Inne i verkstaden. All maskiner har varit här i 8 månader utan att ha blivit installerade. Turkarna var så smarta att köpa maskinerna utan installation och när dom begärde pris på installationen så högg leverantören till ordentligt. Chocken har nog inte lagts sig än för ingenting händer.

IMG_7414.jpg
IMG_7416.jpg
IMG_7417.jpg
IMG_7418.jpg
IMG_7419.jpg
IMG_7421.jpg
IMG_7423.jpg
IMG_7426.jpg
IMG_7430.jpg
IMG_7435.jpg

Inne i verkstaden. All maskiner har varit här i 8 månader utan att ha blivit installerade. Turkarna var så smarta att köpa maskinerna utan installation och när dom begärde pris på installationen så högg leverantören till ordentligt. Chocken har nog inte lagts sig än för ingenting händer.

IMG_7414.jpg
IMG_7416.jpg
IMG_7417.jpg
IMG_7418.jpg
IMG_7419.jpg
IMG_7421.jpg
IMG_7423.jpg
IMG_7426.jpg
IMG_7430.jpg
IMG_7435.jpg

Finns det inga fristående företag som kan utföra en sådan installation?

IMG_7414.jpg
IMG_7416.jpg
IMG_7417.jpg
IMG_7418.jpg
IMG_7419.jpg
IMG_7421.jpg
IMG_7423.jpg
IMG_7426.jpg
IMG_7430.jpg
IMG_7435.jpg
De gjorde ett klipp helt enkelt, eller inte!

Finns det inga fristående företag som kan utföra en sådan installation?
Jag vet faktiskt inte. Det brukar alltid vara leverantören som står för installationen. Det är typiskt Turkiskt att försöka komma undan billigare men slutar tvärtom. Jag tror att leverantören tröttnade på prutandet. Många exempel här och i andra projekt. Jag snackade med inköparna i morse och fick veta att leverantören skickar hit personal om ett par veckor så dom har tydligen kommit överens om pris.

Igår natt blev det övernattning (också i natt) in en annan mindre camp Km 120 (huvudcampen Km 265). I morse bar det iväg mot 0 punkten, anslutningen till den Kinesiska järnvägen. 120km tog 4 timmar med några få korta stopp för foto. Stort beröm tıll chauffören. De flesta bilderna är tagna genom vindrutan. Man vill tillbaka till campen innan mörkret. Vi hade tur att det inte hade regnat det sista dygnet så servicevägen var bättre än väntat. Det är 6 månader sen jag var där nere sist. Några bilder längs med vägen.

IMG_7706.JPG
IMG_7724.JPG
IMG_7725.JPG
IMG_7726.JPG
IMG_7727.JPG
IMG_7732.JPG
IMG_7733.JPG
IMG_7737.JPG
IMG_7745.JPG
IMG_7749.JPG

Fler bilder. Vädret var mycket växlande. Det kom lite regn emellanåt.

IMG_7774.JPG
IMG_7777.JPG
IMG_7779.JPG
IMG_7811.JPG
IMG_7825.JPG
IMG_7831.JPG

Turkarna har levererat vatten till Afar-folket från början av byggandet i denna region. Undrar hur det går när bygget är färdigt. Då får väl regeringen ta över. Regeringen har respekt för Afar folket sägs det?. Dom är nomader som jag nämnt tidigare. Och analfabeter.
IMG_7842.JPG
IMG_7844.JPG
IMG_7845.JPG
IMG_7849.JPG

Nog med bilder idag. Blir fler imorgon.

Arbete kom emellan och jag fick inte tid igår att avsluta turen. :laugh: Det hade precis kommit ett kraftigt regn när vi kom till anslutningen till Kinesernas spår. Tyvärr var det för blött att köra ända fram.

IMG_7974.JPG
IMG_7975.JPG
IMG_7984.JPG

Spåret som ska ansluta Kinesernas järnväg. Ingen vet när och att samarbeta med kineserna med gränssnittsfrågor är inte så lätt. Etiopiska järnvägen lägger sig inte i för mycket.
IMG_7983.JPG

Det såg riskabelt ut att passera så vi väntade en timme. Under tiden åt vi lunch på den lilla campen. Det blev en Filippinsk kycklingrätt.:thumbsup:
IMG_7959.JPG

Nu har det lugnat sig lite och vi passerade efter att ha bevittnat denna syn.
IMG_7992.JPG
IMG_7993.JPG

Awash station km2. Den första stationen på linjen. Nästa station är Shewarobit km 121. Inga stationer behövs däremellan till Afar folket :)
IMG_8097.JPG

Nu på väg tillbaka.
IMG_8101.JPG

Här finns många termitstackar i denna regionen.
IMG_8174.JPG

IMG_8309.JPG
IMG_8341.JPG
IMG_8354.JPG
IMG_8355.JPG
IMG_8373.JPG
IMG_8384.JPG
IMG_8409.JPG

Tillbaka där turen började. Bro Nr 15. Dryg tur men intressant.
IMG_8419.JPG

Dagen efter på väg till huvud campen. Det är alltid mycket djur på vägarna men mycket ovanligt att man ser kreatur påkörda. När det händer brukar det vara i skymningen.
IMG_8435.JPG

Nästan framme till huvud campen. Jag tror inte hästen har blivit påkörd. Den har stått mitt på vägen i flera dagar med blodet droppande från munnen och utslag över hela käften. Den har nog svultit ihjäl.
IMG_8448.JPG

Några vägövergångar har nyligen installerats. Det är planerat 34st i första etappen, 270km. Det skulle behövas 340st (om ens det skulle räcka) om inte spåret skall bli fördärvat. Ballasten försvinner med tiden där folk och djur korsar spåret. Dom flesta vägövergångarna är endast för gångtrafik. Några för fordonstrafik. Stängsel är uteslutet längs med hela spåret. Men det skall installeras några meter stängsel båda sidor om spåret och vägövergången och tre stolpar i 4m öppningen. Ska bli intressant att se när en stor flock med djur kommer och skall igenom den.

Vägövergång endast för gångtrafik. Stängseln och och tre stolpar i 4m öppningen kommer att installeras. Geten ser imponerad ut.
IMG_0477.JPG

Vägövergångar för fordonstrafik. Här kommer det också att installeras stängsel båda sidor om spåret och vägövergången, och även bommar och ljus/ljudsignaler.
IMG_0458.JPG
IMG_0468.JPG

Här ska också installeras vägövergångar men så kommer det troligtvis att se ut i framtiden på många ställen där inte vägövergångar installeras
97060-1.JPG
97060-2.JPG
97060-3.JPG

Några vägövergångar har nyligen installerats. Det är planerat 34st i första etappen, 270km. Det skulle behövas 340st (om ens det skulle räcka) om inte spåret skall bli fördärvat. Ballasten försvinner med tiden där folk och djur korsar spåret. Dom flesta vägövergångarna är endast för gångtrafik. Några för fordonstrafik. Stängsel är uteslutet längs med hela spåret. Men det skall installeras några meter stängsel båda sidor om spåret och vägövergången och tre stolpar i 4m öppningen. Ska bli intressant att se när en stor flock med djur kommer och skall igenom den.

Vägövergång endast för gångtrafik. Stängseln och och tre stolpar i 4m öppningen kommer att installeras. Geten ser imponerad ut.
IMG_0477.JPG

Vägövergångar för fordonstrafik. Här kommer det också att installeras stängsel båda sidor om spåret och vägövergången, och även bommar och ljus/ljudsignaler.
IMG_0458.JPG
IMG_0468.JPG

Här ska också installeras vägövergångar men så kommer det troligtvis att se ut i framtiden på många ställen där inte vägövergångar installeras
97060-1.JPG
97060-2.JPG
97060-3.JPG

Jo tänker ju på detta med kineser, har ju investerat oerhört i Afrika. Är ju ambivalent, gillar att USA får sig en knäpp på näsan, de är inte enkom stormakt idag, samtidigt vad vill Kina. När millennieskiftet inträdde sa ju kinas premiärmininster, "this millenium is Asia", ja och det har de med eftertryck visat.

Ny kolonialmakt i Afrika, kineserna skiter fullständigt i länderna i Afrika, bara intresserade av maktutövning och pengar, imperialism som USA. Jag ser med oro på utvecklingen i Afrika.

Nu lämnar jag kontoret och ska förbereda mig för ett möte ute i byn. Danskarna är tillbaka och vi har inte träffats på 1,5 månader. Det blir några Dashen öl och lokal mat. Där åker man på 60-70kr. En öl kostar 14Birr = 4.63SEK. Och god öl. :)
Jaha, tänkte att du skulle svara på mitt inlägg, eller kanske det inte är intressant för dig?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp