Mitt liv i Etiopien

Verkar finnas lite jordskreds risk på vissa områden! Bra bilder annars!:thumbsup::thumbsup:
Ja jordskred har inträffat under regnperioderna. Jordskred inträffar mestadels på nybruten mark. I år har det inträffat endast några små jordskred. 665000m2 “hydroseeding” är utfört där det är risk för jordskred. 136000m2 “hydroseeding” planeras att utföras Februari - Mars nästa år.

Det var ett gott försök. Vi kom endast till km 180 där militären mötte upp och dom hade som väntat ingen makt att hjälpa oss. Eftersom Ethiopian Railway inte är villiga att betala (eller fortsätter att skjuta på) den utlovade kompensationen, är jag ganska säker på att det var uppgjort från början, bara en show för att visa deras ‘’villighet’’. Tyvärr var jag inte på plats, skulle vara intressant att se militärens entusiasm och agerande.

Jag hoppas att bilder kommer från platsen.

Installatörerna för verkstadsutrustningen har äntligen kommit och började med den första installationen igår. De kom vid rätt tidpunkt eftersom vi har begränsat med arbeten. De började med den minsta maskinen, en ultraljudsfeldetekteringsenhet. Många nyfikna på plats. Vårt team kommer nu att assistera med att anpassa rälsen till alla maskiner och slutföra termitsvetsningen och slipning före gjutning av det slutliga betongskiktet. Det ska bli intressant att följa upp. Jag gillar precisionsarbeten. Jag hade ett smeknamn ett tag i Sverige, millimetern. Mina kollegor tyckte alltid att jag var för noga. :laugh::laugh:

Jag gillar att titta på hur noggrant killarna från Schweiz jobbar. Turkarna tycker säker de är för noggranna. Turkarna är inte noga med det sista finliret och därför har också mycket fått göras om eller rättats till.

IMG_3266.JPG
IMG_3273.JPG
IMG_3277.JPG
IMG_3271.JPG
IMG_3280.JPG
IMG_3281.JPG
IMG_3282.JPG

Installatörerna för verkstadsutrustningen har äntligen kommit och började med den första installationen igår. De kom vid rätt tidpunkt eftersom vi har begränsat med arbeten. De började med den minsta maskinen, en ultraljudsfeldetekteringsenhet. Många nyfikna på plats. Vårt team kommer nu att assistera med att anpassa rälsen till alla maskiner och slutföra termitsvetsningen och slipning före gjutning av det slutliga betongskiktet. Det ska bli intressant att följa upp. Jag gillar precisionsarbeten. Jag hade ett smeknamn ett tag i Sverige, millimetern. Mina kollegor tyckte alltid att jag var för noga. :laugh::laugh:

Jag gillar att titta på hur noggrant killarna från Schweiz jobbar. Turkarna tycker säker de är för noggranna. Turkarna är inte noga med det sista finliret och därför har också mycket fått göras om eller rättats till.

IMG_3266.JPG
IMG_3273.JPG
IMG_3277.JPG
IMG_3271.JPG
IMG_3280.JPG
IMG_3281.JPG
IMG_3282.JPG

Kul variant med avspärrningsbanden runt gropen.

IMG_3266.JPG
IMG_3273.JPG
IMG_3277.JPG
IMG_3271.JPG
IMG_3280.JPG
IMG_3281.JPG
IMG_3282.JPG
En precis likadan hall besökte jag i Upplands Bro hos SL där dom ville ha en vagn tillverkad som drar ut deras 10 kbm container som innehåller svarvspån efter svarvade hjul!

Kul variant med avspärrningsbanden runt gropen.
Ja, just for show. Pinsamt dålig uppföljning och genomförande av säkerhetsföreskrifterna. Det har hänt många allvarliga olyckor som inte rapporteras officiellt. Finns t.ex ingen rapport om mannan som blev överkörd i tunneln. Ett sätt att uppfylla nolltolerancemålet. Igen typiskt Turkiskt att kringgå regler, även Spanjorerna jag jobbade för var likadana. Överallt såg man skyltar med Safety First men i praktiken låg prioritet. För att inte snacka om Kıneserna hur deras arbetsplaster ser ut. Skrämmande.

En precis likadan hall besökte jag i Upplands Bro hos SL där dom ville ha en vagn tillverkad som drar ut deras 10 kbm container som innehåller svarvspån efter svarvade hjul!
Det kommer att bli en fin underhållsverkstad med Europeisk standard. Men ett stort misstag har begåtts enligt min erfarenhet. I alla underhållsverkstäder i de senaste projekten jag har varit involverad i så har de flesta spåren varit på pelare vilket underlättar inspection och service av underredet.

Gillar inte dessa gropar. :thumbsdown:
IMG_7431.JPG

Så här ska det se ut. :thumbsup:
IMG_4659.JPG
IMG_4660.JPG

Det kommer att bli en fin underhållsverkstad med Europeisk standard. Men ett stort misstag har begåtts enligt min erfarenhet. I alla underhållsverkstäder i de senaste projekten jag har varit involverad i så har de flesta spåren varit på pelare vilket underlättar inspection och service av underredet.

Gillar inte dessa gropar. :thumbsdown:
IMG_7431.JPG

Så här ska det se ut. :thumbsup:
IMG_4659.JPG
IMG_4660.JPG
Håller med dig ang grop vid underhåll ,har lekt lite med pendeltåg Älvsjöhallen (rep 12 år)

Jag tänkte besöka underhållsverkstaden men det blev fort stopp idag. Blockeringarna flyttas allt närmare campen. Det går att ta en lång omväg via flygplatsen men det fick vara så idag. Snart blockerar dom väl entren till campen också. Jag hörde igår att dom har börjat vandalisera signalutrustning som är installerad. Tålamodet tryter mer och mer. Som jag misstänkte så eskalerar problemet. Ethiopian Railway visar fortfarande inget intresse att betala ut den lovade kompensationen.
IMG_3316.JPG

Det blev ett besök till Kombolcha station som börjar ta form.
IMG_3321.JPG

Motsatt riktning mot underhållsverkstaden. Temporär vägövergång.
IMG_3325.JPG

Förberedelse för svetsning i kväll. Men jag annulerade svetsningen därför att ingen luftkompressor syntes till. All befästning måste rengöras innan man lossnar den. Bra försök av spårchefen som borde veta bättre, Turk.....
IMG_3326.JPG

Temporära skarvjärn.
IMG_3331.JPG

Viadukt över huvudvägen
IMG_3344.JPG
IMG_3337.JPG
IMG_3339.JPG

Spårgående lastbil för luftledningsmontage.
IMG_3345.JPG
IMG_3347.JPG

Vi har fortfarande begränsade ytor att arbeta på och följaktligen lite mindre att göra. Jag blev uttråkad på kontoret igår och gjorde ett arbetsplatsbesök i och runt underhållsverkstaden.

Om ett par dagar blir flaskhalsen färdig mellan etapp 1 och etapp 2. Men det hjälper oss inte mycket för det finns en blockering lite lämgre fram. Inte lönt att flytta hit maskiner för så kort sträcka.
IMG_3464.JPG
IMG_3470.JPG
IMG_3459.JPG
IMG_3457.JPG

Monteringen av maskinerna underhållsverkstaden går framåt. Det ena misstaget efter det andra uppdagas.

''Roller Bearing Push Mounting Device''
IMG_3445.JPG

''Ultrasonic Flaw Detection Device''
IMG_3394.JPG

''Bogie Frame Press/Test Machine''
IMG_3361.JPG

''Wheel Press Mounting and Unmounting''
IMG_3443.JPG

Ett av misstagen är detta. Hur ska rälsen anslutas till svängbordet? Jag har sedan länge frågat efter ritning och fortfarande finns ingen ritning tillgänglig under montaget. Bara av nyfikenhet, jag ansvarar lyckligtvis inte för installationen av maskinerna här. Annars mycket intressant. Jag har inta alls varit involverad i design och inköp. Montörerna från leverantören säger att dom inte vet (med ett illmarigt leende) hur rälsen skall anslutas. Dom vet men säger inget. Turkarna har säkert prutat och inte beställt svängbordet komplett med anslutningarna. Men som vanligt, no problem, Turkarna löser det det på något sätt och skall bli intressant att se hur. Konsulten utfärdade en Non Conformity Report igår. Så kanske dom blir tvingade att beställa dom 4 anslutningarna från leverantören och får betala dubbelt.
Normalt är svängborden större och rälsen snedkapas och ansluter direkt kanten till svängbordet. Men detta är en mindre modell som jag inte sett tidigare.

''Wheel Set Turntable''
IMG_3426.JPG
IMG_3382.JPG

Har precis bokat flygbiljett till Bangkok med Ethiopian Airlines. Det blir 14 dagar från den 13 Oktober. Ethiopian Airlines hörs kanske inte så lockande men har blivit tilldelad som det bästa flygbolaget i Afrika 2017-2018. Första resan Addis - Bangkok 2015 var ingen höjdare med ett gammalt flygplan men sedan köptes nya in och dom har satsat mycket på servicen som är mycket bra. Dom är t o m star alliance member. Helnöjd med dom.

Har precis bokat flygbiljett till Bangkok med Ethiopian Airlines. Det blir 14 dagar från den 13 Oktober. Ethiopian Airlines hörs kanske inte så lockande men har blivit tilldelad som det bästa flygbolaget i Afrika 2017-2018. Första resan Addis - Bangkok 2015 var ingen höjdare med ett gammalt flygplan men sedan köptes nya in och dom har satsat mycket på servicen som är mycket bra. Dom är t o m star alliance member. Helnöjd med dom.
@LeWi! Har du fått sitplats inne eller sitter du på vingarna:p

Det blev ett besök på stamstället igår.

Vanligtvis säljes kött i en sådan "köttbod". Endast i Addis vad jag vet kan man köpa paketerat kött i supermarket men där finns också mängder av samma typ "köttbod".
IMG_3476[1].JPG

Gott kaffe men annat hägrade på en Lördag eftermiddag :)
IMG_3473[1].JPG

Ny servitris men hon lär sig fort våra rutiner. I svårt alls :D
IMG_3474[1].JPG

Liknande trådar

Tillbaka
Topp