Mitt smultronställe i Thailand (Bangsaen i Chonburi mellan Pattaya och Bangkok)

Jag var på Leamthong Köpcentrum här i Bangsaen och där var det många Thai spel instrument
som jag inte känner , är det någon på forumet som känner till dom och vet namnet på dom .

P1050251.jpg

P1050252.jpg

I dag var jag i en båthamn och titta på gamle båtar , dom byggde kvalitet för i tiden i Thailand.
Det ser ut som hele båten är bygd i ek och ek naglar , ingen spik .
Och det är cirka 20 centimeter mellan spanten , den är kraftig byggd .
Det som jag tittar efter i båthamnar i Thailand är gamle Tändkulemotorer från Sverige .
Thailand köpte många Tändkulemotorer från Sverige på 20 och 30 talet .
Den som dom köpte mest av var Seffle motoren och Vänern motoren .
Och Motor museum i Säffle har fråga mig , om jag ser en saffle motor i Thailand så ta bild
av motoren och titta efter motornummer och ta bild .
Youtube har två Seffle motorer i Thailand som dom startar .

P1050425.jpg

P1050426.jpg

P1050428.jpg

P1050429.jpg

P1050430.jpg

P1050431.jpg

P1050432.jpg

P1050433.jpg

P1050434.jpg

P1050439.jpg

Här är en Seafood Restaurang i Bangsaen som heter Wang Mook Seafood Restaurang som är populär
Här är fult med folk från fredag till måndag från dom öppna till dom stänger . Här är ingen borduk eller
vägg , och ingen lyx , men maten är förste klass , så här får man den bäste skaldjur och fisk middag till en
billig pris .

1374230172-mook2-o-1.jpg

P1120385.JPG

P1120386.JPG

wangmook_seafoods-11.jpg

I dag var jag i en båthamn och titta på gamle båtar , dom byggde kvalitet för i tiden i Thailand.
Det ser ut som hele båten är bygd i ek och ek naglar , ingen spik .
Och det är cirka 20 centimeter mellan spanten , den är kraftig byggd .
Det som jag tittar efter i båthamnar i Thailand är gamle Tändkulemotorer från Sverige .
Thailand köpte många Tändkulemotorer från Sverige på 20 och 30 talet .
Den som dom köpte mest av var Seffle motoren och Vänern motoren .
Och Motor museum i Säffle har fråga mig , om jag ser en saffle motor i Thailand så ta bild
av motoren och titta efter motornummer och ta bild .
Youtube har två Seffle motorer i Thailand som dom startar .

P1050425.jpg

P1050426.jpg

P1050428.jpg

P1050429.jpg

P1050430.jpg

P1050431.jpg

P1050432.jpg

P1050433.jpg

P1050434.jpg

P1050439.jpg

Svenska uppfinningar EV ........;)

I dag laga min fru pannbiff av fisk som är en delikatess , vi äter fisk , skaldjur och bläckfisk cirka 70 % av
maten vi äter här i Bangsaen . Fisken får vi färsk från havet varje dag till en billig pris .

P1050476.jpg

P1050478.jpg

P1050481.jpg

P1050475.jpg

:thumbsup: Men de Svenska går tydligen ännu i Thailand , Svensk kvalitet .................

Men maten här i Thailand är i särklass bland det bättre i värden ,anses även vara det av mycket kunniga Skandinaviska (Svenska ) kockar

Nå är klockan cirka 6,30 och för dom begynner å arbeta med musslor
är det morgon trim en halv timme , dom ville ha mig med på trimmen .
Langs stranden här arbetar alla med musslor , från morgon till kväll .
Jag tror det är många hundra människor i arbete med musslor , från
små barn till gamla pensionär som är i fult arbete .
Det blir stora högar med skall från musslor , så dom kör bort

P1050505.jpg

P1050506.jpg

P1050507.jpg

P1050508.jpg

P1050509.jpg

P1050510.jpg

P1050511.jpg

En Thai som dyrka musslor har bambu som setter upp i havet och det växer musslor på bambu
här är det nytt med bambu som skal sättes upp , och så ett år är det fult med musslor på bambu

P1050516.jpg

P1050514.jpg

P1050515.jpg

P1050517.jpg

P1050518.jpg

P1050519.jpg

Vill inte förstöra tråden men ett varningens finger för att konsumera för mycket musslor,dessa samlar mer gifter/tungmetaller än de andra skaldjuren , extremt mycket finns det i musslor runt dessa områden med kraftigt förorenade vatten

Jag är trygg på musslorna här i Thailand , här tar dom provar från havet varje dag , så här är jag trygg.
Men musslor i Sverige vill jag inte äta , jag har sätt i Tidningar från Sverige , kor många som har blivet
dödssjuk av musslor , det är många gifter och tungmetaller i havet i Sverige .
Här i Bangsaen har dom Marin Biologi med ett stort akvarium och många professorer vid Universitet här
som tar provar av havet varje dag , Musslorna från Bangsaen går till Restauranger i Bangkok , och skulle
någon bli sjuk av musslor eller skaldjur , så går det ut over hela turist näringen ,

P1050523.jpg

P1050525.jpg

P1050521.jpg

Men herrejisses EV , tror du på att det tas prov på musslorna varje dag !!! Prov som visar hur mycket tungmetaller , kvicksilver mm. som dessa innehåller ...
OJ ,, Jag trodde nog att du har lite mer koll på detta land ..
Noll koll mao :)
Du måste ju bara skämta eller också så är det så djäkla illa .

Bangkokbukten är ett av Asiens skitigaste innanhav .........Full av skit från industrier samt andra icke renade utsläpp , Detta är Thailand EV , dessa människor har noll koll , precis som du verkar ha ..
Har du sett Bangkok river , den är fin den som en djäkla gröt , var tror du den rinner ut ?
Bara en i mängden av dessa äckligt skitiga floder som tillsammans med allt förorenat avloppsvatten smutsar ner Bangkokbuktens vatten

Detta är Thailand EV , dessa människor har noll koll , precis som du verkar ha ..

Senast redigerad av en moderator:
Du får faktiskt ursäkta mig EV , men skriver man så urbota korkat så måste man ju räkna med att någon reagerar .
Ta det inte som ett påhopp utan som att jag bryr mig om att okunniga Faranger inte skall tro att det är hälsosam mat dessa skaldjur från detta hav .... Ber om ursäkt , men en upplysning var bara nödvändig ..:wai:

Men herrejisses EV , tror du på att det tas prov på musslorna varje dag !!! Prov som visar hur mycket tungmetaller , kvicksilver mm. som dessa innehåller ...
OJ ,, Jag trodde nog att du har lite mer koll på detta land ..
Noll koll mao :)
Du måste ju bara skämta eller också så är det så djäkla illa .

Bangkokbukten är ett av Asiens skitigaste innanhav .........Full av skit från industrier samt andra icke renade utsläpp , Detta är Thailand EV , dessa människor har noll koll , precis som du verkar ha ..
Har du sett Bangkok river , den är fin den som en djäkla gröt , var tror du den rinner ut ?
Bara en i mängden av dessa äckligt skitiga floder som tillsammans med allt förorenat avloppsvatten smutsar ner Bangkokbuktens vatten

Detta är Thailand EV , dessa människor har noll koll , precis som du verkar ha ..

Här i Bangsaen på Burapha Universitet är det flera tusen studenter som är på Marin Biologi
och jobbar med Hav forskning , dom tar inte prov på musslorna , men på havet , salt vattnet .
Etter regntiden i Thailand är det mycket söt vatten i havet , då danar det seg algevekster i
havet , då är det förbud å bada på Bangsaen Beach , äta musslor , som varar cirka en månad .

Oj oj , jag lägger ner diskussionen, den ligger på dagisnivå .
Ingen ide att fortsätta diskutera detta med en som inte förstår skillnaden mellan Svenska och Thailändska preferenser på acceptabla nedsmutsningsnivåer .

Thailand är värdens största exportör av skaldjur och musslor , och här är det stränge krav och kontroller
på musslorna när man exportera till andra länder . Så du kan vara trygg när du äter musslor i Thailand
Och så är det mycket protein och vitamin i musslor , se foto.

P1050526.jpg

P1050527.jpg

Begriper inte falanger som blint litar på Thai. Kunskapsnivån här är ju ett skämt och inget tas på allvar, spec inte säkerhet. Kolla el installationerna, ett exempel som väl alla kan ta till sig även om man inte har kunskap själv.

Dom må vara duktiga hantverkare på så sätt att dom kan snida fina figurer men kunskap om hur man utför saker på ett sakkunnigt sätt existerar inte och som Phonta säger deras normer på ok utläppsnivåer mm är bedrövliga.

Dessutom mörkas det mesta pga man inte vill att folket ska förstå, en okunnig massa är lättare att styra och det är Thailand i ett nötskal och därför som militären är så heta på att vilja begränsa och censurera internet trafiken här.

Men en del falanger passar in som handsken och tycker att dom är i paradiset.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp