Myggolja som säljs i Thailand

Sakert hel ok ,testad och ofarlig ,detta ar ju Thailand ,ett land som visar ansvar och kunskap ,har ju nu aven som forsta land i Varden ett vaccin mot HIV:rolleyes:
Vi köpte en olja någonstans utanför Hua Hin i somras som var baserad på citrongräs. Den luktade f*n men inte en myggusling kom i närheten. Och då kan jag stå ut med stanken.

Citrongräs:nod: Visst var det på det här forumet, någon utav "trädgårdsgubbarna" skrev om citrongräs i krukor och i vatten i sovrummet. Har testat att gnugga händerna med gräset och haft lite i vatten i sovrummet, liiite knepigt att övertyga teerak om förträffligheten i det när jag iaf får mycket mer myggbett än henne p.g.a. mitt dåliga minne/slarviga beteende. Verkar som om jag måste ha ett bett då och då för att bli påmindo_O Men visst funkar det:wai:
Tack för det tipset, någon som kommer ihåg eller ska jag leta? :confused:

Vi köpte en olja någonstans utanför Hua Hin i somras som var baserad på citrongräs. Den luktade f*n men inte en myggusling kom i närheten. Och då kan jag stå ut med stanken.

I dagens läge är de flesta stora produkter även många mindre tillverkade av internationella storbolag. Det kanske står något annat på burken men är tillverkad i Sveitz eller hemska tanke i Sverige.
Johnson och några fler står bakom det mesta. T o m Barnängen som låter så tryggt o bra ägs av ett utländsk företag.

Lägger in en bild, de två till höger är baserade på eteriska oljor, men det står på burken som en gammal målare brukar säga.
Alla är testade o klara att användas. Är du så skraj att inte vågar så kan du låta en o annan mygga bita dig. Det är bara att avväga riskerna.
:wai::):xmas_smiley:
DSC_0645.JPG

Den längst till vänster är den jag brukar köpa på 7/11. Har funkat utmärkt utan biverkningar om man ser till att vara noga med appliceringen.

Citat Bossej !
"Det är citrongräs, eng Lemongrass som används i myggkrämer och myggsprayer.

Har ganska mycket lemongras i trädgården ,bifogar foto.
För odling krävs mycket sol, mycket vatten, och väldrenerat.

Brukar lägga blad klippta i småbitar i en hink vatten över natten.
Silar därefter vattnet som vi använder som spray mot mygg och andra små insekter i trädgården.
Har fräsch citrusdoft.
Finns även lemongrass olja att köpa."

Citat Bossej !
"Det är citrongräs, eng Lemongrass som används i myggkrämer och myggsprayer.

Har ganska mycket lemongras i trädgården ,bifogar foto.
För odling krävs mycket sol, mycket vatten, och väldrenerat.

Brukar lägga blad klippta i småbitar i en hink vatten över natten.
Silar därefter vattnet som vi använder som spray mot mygg och andra små insekter i trädgården.
Har fräsch citrusdoft.
Finns även lemongrass olja att köpa."

Det är burken näst längst till höger, luktar mycket starkt lemongräs, heter Citronella.

Lägger in en bild, de två till höger är baserade på eteriska oljor, men det står på burken som en gammal målare brukar säga.
Alla är testade o klara att användas. Är du så skraj att inte vågar så kan du låta en o annan mygga bita dig. Det är bara att avväga riskerna.
:wai::):xmas_smiley:
DSC_0645.JPG
Problemet är att de är testade i Thailand , av något Thailändskt institut , möjligtvis är dessa ok , det vet jag ej , men jag vet definitivt att testat i Thailand kan betyda vad som helst 5555

Problemet är att de är testade i Thailand , av något Thailändskt institut , möjligtvis är dessa ok , det vet jag ej , men jag vet definitivt att testat i Thailand kan betyda vad som helst 5555
@Phonta , jag måste tyvärr säga att maken till misstro och misstänksamhet har jag sällan skådat. Jag brukar inte säga så men jag undrar faktiskt varför du inte köper en biljett med avresa inom någon dag till Sverige. Jag vet att jag inte har varit fastboende i Thailand utan bara har varit turist men jag har trots det inte uppfattat landet som så uselt.

Bli inte sur nu men hade jag själv känt som du så hade jag inte stannat kvar en enda dag till.

@Phonta , jag måste tyvärr säga att maken till misstro och misstänksamhet har jag sällan skådat. Jag brukar inte säga så men jag undrar faktiskt varför du inte köper en biljett med avresa inom någon dag till Sverige. Jag vet att jag inte har varit fastboende i Thailand utan bara har varit turist men jag har trots det inte uppfattat landet som så uselt.

Bli inte sur nu men hade jag själv känt som du så hade jag inte stannat kvar en enda dag till.
Han får i alla fall mig att skratta så tårarna rinner, det är ju så han ser,,, inte vad ni/vi/tycker, jag personligen håller med Phonta i mycket. Min syn...................
Thailand är ett mkt. varmt land, de kan omöjligt hänga med i vårt tempo då skulle de dö pga. stress, vi kommer dit och är vana vid vårt tempo, de lever i sitt. Tack för ordet.

Jag anser bara att man är synnerligen korkad om man litar på vad som tillex påstås eller av läkare ordineras i detta land ,visst kan det vara rätt , men tyvärr så har det visats sig vara åt helvete ett flertal gånger , därför kollar jag själv upp vad som kan vara av betydelse för att fastställa sanningshalten i viktigare frågor ,, Att utgå från att myndigheter är trovärdiga är inte förnuftigt ,varken i Thailand eller i andra länder , skaffa information på fler håll ,indikerar flera olika uppgiftslämnare på samma resultat så ökar ju trovärdigheten , läkemedel förskrivs hur som helst här ,utan kunskap samt helt utan insikt att det kan ge förödande konsekvenser .. Bara för man är misstänksam så behöver man kanske inte ta första bästa flyg hem till Swedala , jag är misstänksam mot all livsviktig information , oavsett var den kommer ifrån ..Berra kommer att bli sååå djäkla fetlurad här nere om han utgår från att allt han hör och ser är med sanningen överensstämmande , vilket jag inte tror han gör , utan bara inte förstår vilken enorm skillnad det är i moral samt ärlighet i våra länder .
Berra borde iofs veta detta bättre än någon annan med tanke på hans jobb med besök runt hela värden , så jag förstår fn inte varför han ser min misstänksamhet så konstig...Att vara misstänksam är en bra försäkring mot att inte så ofta bli lurad eller göra misstag Dessutom ljuger man helt utan skrupler , allt för att inte tappa ansiktet , detta kan skapa rejäla problem , ljuga är ett av de saker jag tycker fruktansvärt illa om .........................

Jag anser bara att man är synnerligen korkad om man litar på vad som tillex påstås eller av läkare ordineras i detta land ,visst kan det vara rätt , men tyvärr så har det visats sig vara åt helvete ett flertal gånger , därför kollar jag själv upp vad som kan vara av betydelse för att fastställa sanningshalten i viktigare frågor ,, Att utgå från att myndigheter är trovärdiga är inte förnuftigt ,varken i Thailand eller i andra länder , skaffa information på fler håll ,indikerar flera olika uppgiftslämnare på samma resultat så ökar ju trovärdigheten , läkemedel förskrivs hur som helst här ,utan kunskap samt helt utan insikt att det kan ge förödande konsekvenser .. Bara för man är misstänksam så behöver man kanske inte ta första bästa flyg hem till Swedala , jag är misstänksam mot all livsviktig information , oavsett var den kommer ifrån ..Berra kommer att bli sååå djäkla fetlurad här nere om han utgår från att allt han hör och ser är med sanningen överensstämmande , vilket jag inte tror han gör , utan bara inte förstår vilken enorm skillnad det är i moral samt ärlighet i våra länder .
Berra borde iofs veta detta bättre än någon annan med tanke på hans jobb med besök runt hela värden , så jag förstår fn inte varför han ser min misstänksamhet så konstig...Att vara misstänksam är en bra försäkring mot att inte så ofta bli lurad eller göra misstag Dessutom ljuger man helt utan skrupler , allt för att inte tappa ansiktet , detta kan skapa rejäla problem , ljuga är ett av de saker jag tycker fruktansvärt illa om .........................
Det sista håller jag verkligen med dig om, jag hatar också lögner och det är ytterst sällan jag tar till en vit lögn själv. Och jag håller även med dig om att ett visst mått av misstänksamhet bör man ha MEN det får inte gå till överdrift. Personligen skulle jag känna mig sjuk om jag skulle vara lika misstänksam som du både dagligen och stundligen. Då lever man ju inte på riktigt.

Problemet är att just nu skriver ju Phonta om allt som han ser vara negativt, jag antar att han lever också, så vi får ju en lite skev bild av honom som bara läser detta.

Alla är vi nog lite misstänksamma av det som kommer från en thaimun i form av fakta, då vi känner till att deras statliga skola är totalt under isen. Sen finns det väldigt vassa och duktiga människor, men blir enklare att generalisera.

Men vi accepterar att det är så, sen gör nog jag som Phonta och dubbelkollar, man vet ju oftast bäst själv med hjälp av fakta.

Precis Janne , jag har Thaivänner här nere som är grymt trevliga , och dessutom genomärliga , det är ju dem som gär att jag inte tar första flyget hem , och klimatet förstås ;) Läste på ett annat forum ett inlägg av en som anses vara som det heter "mycket påläst" , det handlade om vilket IQ Thaisen har , i det inlägget påstods Isaaans befolkning vara beskaffade med ett lågt IQ på grund av Jodbrist , så var det med den trovärdigheten , brukar gå att slå hål på de flesta dumheter om man söker fakta på rätt ställen och inte bara genom statiskik . Jodbrist ger förvisso koncentrationssvårigheter , samt struma , min frus dotter hade detta när hon kom till Sverige för fem år sedan ,, Hon fick medicin för detta och är idag fullt återställd , folk påstod att denna måste hon äta hela livet , så var inte fallet utan precis som jag läst mig till samt läkaren på Astrid Lindgren sade så kan detta gå tillbaka och behöver ej mer behandlas , så blev fallet .. Tänk vad alla Stenbordsskrönor kan slå fel ,, så inte ger jag mycket för den statistik någon talte om här , detta handlade just om statistik samt anledningen till att Isaans befolkning hade lågt IQ

Jojojoj:) Men här finns mycket positivt också , massor av detta även här i Pattis :):):)

Precis Janne , jag har Thaivänner här nere som är grymt trevliga , och dessutom genomärliga , det är ju dem som gär att jag inte tar första flyget hem , och klimatet förstås ;) Läste på ett annat forum ett inlägg av en som anses vara som det heter "mycket påläst" , det handlade om vilket IQ Thaisen har , i det inlägget påstods Isaaans befolkning vara beskaffade med ett lågt IQ på grund av Jodbrist , så var det med den trovärdigheten , brukar gå att slå hål på de flesta dumheter om man söker fakta på rätt ställen och inte bara genom statiskik . Jodbrist ger förvisso koncentrationssvårigheter , samt struma , min frus dotter hade detta när hon kom till Sverige för fem år sedan ,, Hon fick medicin för detta och är idag fullt återställd , folk påstod att denna måste hon äta hela livet , så var inte fallet utan precis som jag läst mig till samt läkaren på Astrid Lindgren sade så kan detta gå tillbaka och behöver ej mer behandlas , så blev fallet .. Tänk vad alla Stenbordsskrönor kan slå fel ,, så inte ger jag mycket för den statistik någon talte om här , detta handlade just om statistik samt anledningen till att Isaans befolkning hade lågt IQ

Jojojoj:) Men här finns mycket positivt också , massor av detta även här i Pattis :):):)
Kul att du skriver så @Phonta för det är säkert så som @Janne skriver, man får en skev bild av dig. Jag tror nog att dom flesta här är riktigt goa gubbar om man träffas privat men alla är vi olika, och tur är väl det.

.. Tänk vad alla Stenbordsskrönor kan slå fel ,, så inte ger jag mycket för den statistik någon talte om här , detta handlade just om statistik samt anledningen till att Isaans befolkning hade lågt IQ

Nu talar du ju om två olika saker som du själv skriver "om statistik samt anledningen till att Isaans befolkning hade lågt IQ". Blanda inte ihop dem.

Ingen ifrågasätter den statistik som säger att Isaans befolkning har lägre IQ än områdena runt storstäderna, det är heller inget unikt för Thailand.

Att analysera orsaken till detta handlar inte så mycket om statistik och forskning, det är politik. Där vet vi ju att det är fritt fram för eget tyckande även om de flesta vet att det handlar om utbildning och kvalitet på skolor.

Nu talar du ju om två olika saker som du själv skriver "om statistik samt anledningen till att Isaans befolkning hade lågt IQ". Blanda inte ihop dem.

Ingen ifrågasätter den statistik som säger att Isaans befolkning har lägre IQ än områdena runt storstäderna, det är heller inget unikt för Thailand.

Att analysera orsaken till detta handlar inte så mycket om statistik och forskning, det är politik. Där vet vi ju att det är fritt fram för eget tyckande även om de flesta vet att det handlar om utbildning och kvalitet på skolor.
IQ är väl i alla fall något som är medfött, eller hur? Sen kommer miljön in och möjligheterna att utveckla den IQ man har fått med sig i generna. Man har allt träffat en och annan genom åren som inte stod längst fram i kön när IQ delades ut och dessa få kan inte rå för att man inte har förmågan.

Själv har jag aldrig vågat göra en IQ test, man kan ju få reda på att man är korkad. :-\

Berra skrev :IQ är väl i alla fall något som är medfött, eller hur? Sen kommer miljön in och möjligheterna att utveckla den IQ man har fått med sig i generna. Man har allt träffat en och annan genom åren som inte stod längst fram i kön när IQ delades ut och dessa få kan inte rå för att man inte har förmågan.

Tack Berra , precis som jag ser detta ....IQ har väl ändock inte med Jod eller inte att göra :):thumbsup::thumbsup:

Finns tydligen olika syn på vad IQ är , medfödd eller utvecklingsbar , skulle vilja sätta ett annat mer passande namn på detta begrepp , Jodbrist tillex ger som jag skrev sämre förmåga att koncentrera sig , trötthet , håglöshet mm det har nog inget med om personen är smart eller ej att göra , snarare om förmågan att nyttja sin förmåga fullt ut ... vad som IQ sen är låter jag vara osagt , därtill är jag för korkad ,, själv vet jag att på morgonen efter mitt gympass och en kopp kaffe samt proteindrink är jag djäkligt snabb i skallen ,, kanske höjs mitt IQ av detta , vet vet jag .....
Jag är ju iofs Stockholmare och bör ju då som AK Batra sade vara smartare än de flesta ....:rolleyes:

Senast redigerad av en moderator:
Helt rätt, förutsättningen för att bli intelligent ligger i generna och det krävs också en miljö där du kan utveckla den förmågan. En miljö som inte är så vanlig i Isaans byskolor. Sedan är det ju inte helt taget ur luften att näringsintaget kan spela roll, men inte så stor roll.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp