Myggolja som säljs i Thailand

Berra skrev :IQ är väl i alla fall något som är medfött, eller hur? Sen kommer miljön in och möjligheterna att utveckla den IQ man har fått med sig i generna. Man har allt träffat en och annan genom åren som inte stod längst fram i kön när IQ delades ut och dessa få kan inte rå för att man inte har förmågan.

Tack Berra , precis som jag ser detta ....IQ har väl ändock inte med Jod eller inte att göra :):thumbsup::thumbsup:

Finns tydligen olika syn på vad IQ är , medfödd eller utvecklingsbar , skulle vilja sätta ett annat mer passande namn på detta begrepp , Jodbrist tillex ger som jag skrev sämre förmåga att koncentrera sig , trötthet , håglöshet mm det har nog inget med om personen är smart eller ej att göra , snarare om förmågan att nyttja sin förmåga fullt ut ... vad som IQ sen är låter jag vara osagt , därtill är jag för korkad ,, själv vet jag att på morgonen efter mitt gympass och en kopp kaffe samt proteindrink är jag djäkligt snabb i skallen ,, kanske höjs mitt IQ av detta , vet vet jag .....
Jag är ju iofs Stockholmare och bör ju då som AK Batra sade vara smartare än de flesta ....:rolleyes:

Jag med:);):rolleyes: Tyvärr kom det från en av de minst trovärdiga källorna:( Använd hjärnan så utvecklas den, det är precis som att träna muskler. Sudoko, korsord, stenbords diskussioner, m.m. allt är nyttigt.

När jag tänker optimistiskt så tror jag att den digitala världen kommer att minska IQ- avstånden, känns som om thai är en generation efter ex. Sverige. Tillgång på information har aldrig varit större och ökar hela tiden, nyfikenheten som är en extremt viktig faktor ser jag som en brist i alla länder som lever mer eller mindre under religioners förtryck.

Jag är mycket skeptisk till att proteindrinken har något annat än psykosomatisk påverkan på hjärnan men ökad blodgenomströmning, koncentration och endorfiner är bra för huvudet och allmänt välbefinnande.:wai:

Jag med:);):rolleyes: Tyvärr kom det från en av de minst trovärdiga källorna:( Använd hjärnan så utvecklas den, det är precis som att träna muskler. Sudoko, korsord, stenbords diskussioner, m.m. allt är nyttigt.

När jag tänker optimistiskt så tror jag att den digitala världen kommer att minska IQ- avstånden, känns som om thai är en generation efter ex. Sverige. Tillgång på information har aldrig varit större och ökar hela tiden, nyfikenheten som är en extremt viktig faktor ser jag som en brist i alla länder som lever mer eller mindre under religioners förtryck.

Jag är mycket skeptisk till att proteindrinken har något annat än psykosomatisk påverkan på hjärnan men ökad blodgenomströmning, koncentration och endorfiner är bra för huvudet och allmänt välbefinnande.:wai:
Proteindrinken var mest ett skämt från min sida , behöver den mest för att jag känner att behovet av protein är större än intaget om man som jag lyfter vikter mest varje dag , mjölkprotein utan andra tillsatser tillverkade i Sverige blandar jag med drickyoghurt från 7 eleven , behöver det sockret som finns i den för att orka med en timmes träningspass , när den timmen är gjord finns inte mycket sockeröverskott , för mycket snabba kolhydrater undviker jag , vita bönor är ok efterssom bönor ger mer långsamma kolhydrater och håller mig mätt längre tid , annars ett ständigt hunger när man tränar regelbundet , gumman kör samma som jag men med betydligt lättare vikter , iofs har jag börjat variera träningen nu , vecka 1 många rep med lätta vikter , vecka två tyngre vikter med färre rep , tillex bänkpress 70kg 3x10 ggr alt 30 kg med 3x30, känns som om man får uthålligare muskler av detta ..däremot så ger styrketräning både mentala och fysiska fördelar , så att påstå att bodybuilders generellt är korkade vilket jag många gånger hört och läst är nog synnerligen korkat , dessutom så krävs ett helsikes djäklar anamma för att orka köra dessa pass, jag vill bara hålla mig frisk och stark utan fett på kroppen , dessutom undvika diabetes samt andra vällevnadssjukdomar ...

Berra skrev :IQ är väl i alla fall något som är medfött, eller hur? Sen kommer miljön in och möjligheterna att utveckla den IQ man har fått med sig i generna. Man har allt träffat en och annan genom åren som inte stod längst fram i kön när IQ delades ut och dessa få kan inte rå för att man inte har förmågan.

Tack Berra , precis som jag ser detta ....IQ har väl ändock inte med Jod eller inte att göra :):thumbsup::thumbsup:

Finns tydligen olika syn på vad IQ är , medfödd eller utvecklingsbar , skulle vilja sätta ett annat mer passande namn på detta begrepp , Jodbrist tillex ger som jag skrev sämre förmåga att koncentrera sig , trötthet , håglöshet mm det har nog inget med om personen är smart eller ej att göra , snarare om förmågan att nyttja sin förmåga fullt ut ... vad som IQ sen är låter jag vara osagt , därtill är jag för korkad ,, själv vet jag att på morgonen efter mitt gympass och en kopp kaffe samt proteindrink är jag djäkligt snabb i skallen ,, kanske höjs mitt IQ av detta , vet vet jag .....
Jag är ju iofs Stockholmare och bör ju då som AK Batra sade vara smartare än de flesta ....:rolleyes:
Jag håller med dig om det mesta där @Phonta förutom den sista meningen. Där är både du och fru Batra ute på väldigt tunn is. ;)

I
Jag håller med dig om det mesta där @Phonta förutom den sista meningen. Där är både du och fru Batra ute på väldigt tunn is. ;)
Isen är tunn, och det var sagt med en blinkning:D Ursäkta mig nu alla som inte bor i en stad, man får fler intryck, fler chanser att möta olika typer av människor i en större stad. Vore intressant att se en IQ statistik, tror jag inte finns men kanske resultat från högskoleprov ger en fingervisning. Jag tror att det skulle visa att universitets städerna toppar den listan, helt utan belägg annat än fritt tänkande:wai:. Jag har inte koll men nog verkar det som att kompetenta lärare, engagerade föräldrar, högutbildade människor överhuvudtaget är något som de flesta barn i byarna i Thailand sällan kommer i kontakt med. Och när det är en total ekonomisk utopi för de flesta att studera på universitet så är kanske inte skolan prio 1.

Kontentan blir att trots att jag talar i egen sak så kanske AKB är ute och cyklar på tunn is men det kan finnas ett korn av sanning:wai:

Detta med vad AKB sade var ett skämt , den kvinnan har inte mycket till IQ inte , och inte fn är Stockholmare smartare än lantisar , bara att komma på nåt så urbota korkat klassar henne i en lägre nivå än snittet ,skulle tro att det däremot kan vara tvärtom , i alla fall nu när jag blivit lantis :p

Själv har jag aldrig vågat göra en IQ test, man kan ju få reda på att man är korkad. :-\

Hehe, du kan nog känna dig helt lugn. :) Enda anledningen till att göra intelligenstest som jag ser det är om man tycker det är kul eller om man upplever att man har problem att hänga med i det dagliga livet och tror att det kan bero på låg IQ (man kan träna upp sig så att man får bättre test på IQ test, men det är vad jag vet inte bevisat att man kan träna upp sig till en högre IQ).

IQ-testet mäter inte alls intelligens utan snarare en skicklighet som är fastställd av dem som utvecklat testet.
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/kan-man-mata-intelligens

Det är ett komplext område, men min erfarenhet av sådana som har presterat högt på IQ-tester tycker jag bekräftar det som jag har citerat här ovanför. ;)

Citat Bossej !
"Det är citrongräs, eng Lemongrass som används i myggkrämer och myggsprayer.

Har ganska mycket lemongras i trädgården ,bifogar foto.
För odling krävs mycket sol, mycket vatten, och väldrenerat.

Brukar lägga blad klippta i småbitar i en hink vatten över natten.
Silar därefter vattnet som vi använder som spray mot mygg och andra små insekter i trädgården.
Har fräsch citrusdoft.
Finns även lemongrass olja att köpa."

Det finns två olika typer av citrongräs. Den ena passar bra i matlagning och den andra är bra på att skrämma mygg. :) Den som skrämmer mygg heter [trans]dta[ton]L[/ton] krajj[ton]H[/ton] haam[ton]S[/ton][/trans], som jag tror är Cymbopogon nardus.

Enligt AXA så dör 61000 människor i canser i Thailand varje år.
Motsvarande siffror Sverige enligt LMV är 20000 och wnligt statistiken så får var tredje svensk canser någon gån under sin levnad.

Jag tror att Sverige räknas som västland. Det finns många skrönor.
Det är väl lite skillnad på invånarantal mellan Sverige och Thailand,,9 milj mot 65 milj. Så de ligger bra mycket bätter till än Sverige, eller?:confused::p

Här två myggmedel som funkar säkert, de innehåller 20 % Deet. Har testat själv och inga myggbett även när luften var mörk av mygg
DSC_0647.JPG

Liknande trådar

Tillbaka
Topp