När köper Du elbil?

 
I Sverige lader dei elbussane med diesel aggregat , miljovenlige svensker .

430465702_7263190590384236_8843727693880584651_n.jpg
 
På tal om att köra elbil på diesel, jag fick upp detta gamla klipp från trafikmagasinet mitt flöde.

Volvos elbil ECC från 1992 med en diesel turbin och generator.

 

Ligger Volvo ur fas igen? :unsure:

----------------------------------​

Hybrider tar revansch: ”Skyldig Toyota en ursäkt”​

Nyheter 26 februari 2024, 17:51av Maths Nilsson
Hybridbilar tar nu oväntat revansch på elbilar. Toyota har hånats från många håll, men ser nu ut att få rätt.
– Jag är skyldig Toyota en ursäkt, säger kände fordonsanalytikern Adam Jonas.

Hybridbilar dömdes ut som hopplöst omoderna för mindre än ett år sedan. Både så kallade fullhybrider och laddhybrider var hopplöst föråldrade mellansteg på den raka motorvägen över till helt eldrivna bilar. En av få skeptiker har varit Toyota med styrelseordföranden Akio Toyoda i spetsen. Nu ser Toyota ut att få rätt, skriver Financial Times.

En av de som dömt ut hybriderna är fordonsanalytikerna Adam Jonas på Morgan Stanley, som nu ber Toyota om ursäkt. Nya siffror från Jato Dynamics visar att elbilarnas andel av nybilsmarknaden minskar i både USA och Storbritannien. I EU avtar tillväxttakten för elbilar. Bland annat minskade de med 51 procent i Tyskland i januari, till stor del beroende på borttagna subventioner.
adam_jonas-1024x576.webp

Adam Jonas, chefsanalytiker för fordon hos Morgan Stanley. Foto: Morgan Stanley

Samtidigt slår Toyota som är världens största tillverkare av hybrider vinst- och försäljningsrekord. Toyota ökade sin försäljning av hybrider med en miljon bilar till 3,4 miljoner bilar. Vinsten steg till rekordhöga 340 miljarder kronor.
Analytikern Adam Jonas var långt ifrån ensam om att döma ut hybriderna. Plötsligt ökar efterfrågan igen för både laddhybrider och så kallade fullhybrider som laddas av rörelseenergin som skapas av motorn. En stor anledning är att hybriderna än så länge är billigare att köpa, något som har stor betydelse efter att räntan gått upp och prissänkningar fått andrahandsvärdena på elbilar att sjunka snabbt.
Både General Motors och Ford har nu gått ut med att de ska satsa på hybrider igen. GM hade i stort sett fasat ut laddhybrider ur modellprogrammet, men återupptar nu satsningen. Ford förutspår att deras försäljning av hybrider kommer att öka med 40 procent i år, medan elbilarna backar.

– Vår data visar att elbilar är en tydlig destination för många kunder. . .[men] det kommer att ta mer tid än vi förväntade oss för 18 månader sedan. Hybrider kommer att spela en allt viktigare roll i vår branschs övergång och kommer att finnas här på lång sikt, sa Fords vd Jim Farley till investerare, enligt FT.
Vilken teknologi vinner – hybrider eller elbilar? Hur det kommer att gå i slutändan vet vi inte. Men presidentvalet i USA kan få stor påverkan. Donald Trump har tydligt deklarerat att han ska göra vad han kan för att stoppa elbilarnas framfart. Här hemma i Sverige börjar många laddhybrider få en räckvidd på tio mil, och efterfrågas enligt uppgift från flera generalagenter återigen av fler köpare.
 
Här två liknande fall från Canada med två Hyundai Ionic elbilar där batterierna behöver bytas och det blir totalförlust på båda bilarna då enbart kostnaden för batterierna är över 60.000 kanadensiska dollar. En kvinna hör plötsligt en smäll när hon kör och det visar sig att hon kört över ett avgassystem någon bil har tappat på vägen. Vid kontroll så visas en film som den mekaniker tar när han inspekterar bilen och man kan se små skador på plastpanelerna på undersidan av bottenplattan som han visuellt inte bedömmer som något alvarligt men tyvärr har han fel då batteripaketet har fått skador! Hyundai försöker att mörka att priserna för batteri är från respektive försäljarnätverk men det visar sig att priset är samma både på bilen från väst som östkusten av Kanada med olika firmor. Det här är ett mycket bra reportage med mycket goda bevis som läggs fram i reportaget.

 
Om vi ägde en elbil vore det bra om den kunde laddas på vår tomt. Är det bara att sätta upp en laddare på väggen? Nix, vi har bara enfas 230 V och 5,7 A. Att laga mat samtidigt som bilen laddas är inte att tänka på. Husen delar på tre faser. Det hade varit nödvändigt att lägga en ny kabel i gatan så att alla hushåll fick tillgång till trefas el. Vem skulle betala den? Installation av ny elcentral? Jag blir trött bara av tanken.

ladda.png
Ungefär samma problem som många bostadsområden i Sverige har som har elstolpar som är dimensionerade för motorvärmare.
 
Statistiken tar hänsyn till detta och räknar inte absoluta tal utan procent av antalet el/hybridbilar som finns

Tror det var 0.004 av alla el/hybridbilar som börjar brinna medans det var 0,08 av alla bensin/dieselbilar som började brinna

Så 19 gånger vanligare att bensinbilar/dieselbilar börjar brinna än att elbilar börjar brinna

Kan det vara som så att elbilsägare är mer noggranna med underhållet. Det är många dieselbilsägare som aldrig tvättar motorn.
 
Statistiken tar hänsyn till detta och räknar inte absoluta tal utan procent av antalet el/hybridbilar som finns

Tror det var 0.004 av alla el/hybridbilar som börjar brinna medans det var 0,08 av alla bensin/dieselbilar som började brinna

Så 19 gånger vanligare att bensinbilar/dieselbilar börjar brinna än att elbilar börjar brinna


Det beror kanske på att det är få elbilar i garagelängorna i de utsatta områdena.

Under en kväll kan det brinna fler bilar i Rosengård än det för i hela Skandinavien i övrigt under ett år
 
I Norge kunde man köra i bussfilerna om man hade elbil.
De som inte hade elbil blev sura och tyckte att det var orättvist.
Nu förstod de sura baggarna inte att om elbilarna inte fick köra i bussfilerna så skulle kön som den sura baggen sitter i fyllas på med en massa elbilar och han skulle få det ännu jobbigare.

Nu verkar ju varken Sveriges eller Norges elnät vara byggda för det effektuttaget man behöver. Folk bor inte heller på lämpliga platser för att ladda sin bil. Många i lägenheter får parkera ute på gatan och då lär det bli en hel del stolpar på trottoarerna
Någon måste betala stolparna. Då försvinner nog många gratisparkeringar.
 
 
 
Tillbaka
Topp