Närmare 6000 bärplockare ifrån Thailand väntas till Sverige 2019.

Ja för svenska medborgare som deklarerar.
Köpa bär svart är inte lagligt av utlänningar med turistvisum.
Det har inget med medborgarskap att göra. Men arbetstillstånd måste man naturligtvis ha för att kunna plocka upp till 12 500 kr per familjemedlem utan att betala skatt.

Så familjemedlemmar som kommer till Sverige kan naturligtvis inte sälja själva. Men plockar dom tex bär, svamp och "ger" till familjen i Sverige som dom troligen bor hos, och dessa säljer bären/svampen/kottarna så "vette fasiken" om det finns något prejudikat på det?

Att sedan familjen skickar samma pengar till sin familj i Thailand är inget skatteverket lägger sig i (nu pratar vi ju om någorlunda begränsade summor) Skulle detta upplägg vara olagligt skulle jag göra det ändå (vilket jag INTE gjort). Bättre att hjälpa familjen och samtidigt inte låta bär, svampar och inte att förglömma alla dessa kottar :) förfaras. Staten kan inte reglera allt även ifall de försöker ihärdigt.

Åk ut i skogen och njut av naturen med alla dess svampar. ..... (jag skulle inte som thailändare ha massa kontanter på fickan när jag passerar flygplatsen och alla dess kontroller. För mycket folk där och ficktjuvar har vi ju hört talas om 555555.... Bättre att "svenska familjen" löser problemet.....

Nu när jag går tillbaka i trådarna så inser jag att ditt inlägg Kurant inte var avsett för mig men jag låter allt stå kvar då det är synd att radera alla mina "vidomsord" ;)

Senast ändrad:
Hej

Även Finland tar in ett stort antal gästarbetare för bärplockning, i år har 7 000 sökt tillstånd, i Finland är det främst Ukrainare som kommer, där är det jordgubbsplockning som lockar mest.

7 000 vill säsongsarbeta i Finland i år – De finska jordgubbarna lockar ukrainare
image.php

En klar majoritet av säsongsarbetarna kommer för att plocka bär. BILD: CONGERDESIGN/SPT

SOFIA WESTERHOLM / SPT
31.5.2019 17:57 UPPDATERAD 31.5.2019 17:57

icon-facebook.svg
Kampen om de finska bären är hård. Omkring 7 000 utländska säsongsarbetare har sökt om tillstånd för säsongsarbete i Finland i år. En klar majoritet av tillstånden söks för bärplockning.
Säsongsarbete utförs inom många branscher, men de allra flesta säsongsarbetare kommer till Finland för att jobba med bärplockning och odling.
I fjol trädde en ny lag om säsongsarbete i kraft. Enligt den lagen krävs ett tillstånd från Migrationsverket för att få utföra säsongsarbete i Finland.

7 000 vill säsongsarbeta i Finland i år – De finska jordgubbarna lockar ukrainare

Mvh isan lover

Ämnet har diskuterats och jag ser din ståndpunkt.
Skatter och annat är inte så intressant när dina ”byabröder” kan tjäna något.
Lagar och regler är inte alls viktigt. Det viktiga är hur man kommer undan dessa med ett försvar som lyder ”så fungerar det” eller ”så har man alltid gjort”.
DINA oskrivna regler överstyr tydligen allt.
Var fan är din moral?

Hej

Själv tänker jag fortsätta hålla mig till ämnet i tråden och vill du diskutera min brist på moral eller person så får du göra det med Samet.

Mvh isan lover

Det har inget med medborgarskap att göra. Men arbetstillstånd måste man naturligtvis ha för att kunna plocka upp till 12 500 kr per familjemedlem utan att betala skatt.

Så familjemedlemmar som kommer till Sverige kan naturligtvis inte sälja själva. Men plockar dom tex bär, svamp och "ger" till familjen i Sverige som dom troligen bor hos, och dessa säljer bären/svampen/kottarna så "vette fasiken" om det finns något prejudikat på det?

Att sedan familjen skickar samma pengar till sin familj i Thailand är inget skatteverket lägger sig i (nu pratar vi ju om någorlunda begränsade summor) Skulle detta upplägg vara olagligt skulle jag göra det ändå (vilket jag INTE gjort). Bättre att hjälpa familjen och samtidigt inte låta bär, svampar och inte att förglömma alla dessa kottar :) förfaras. Staten kan inte reglera allt även ifall de försöker ihärdigt.

Åk ut i skogen och njut av naturen med alla dess svampar. ..... (jag skulle inte som thailändare ha massa kontanter på fickan när jag passerar flygplatsen och alla dess kontroller. För mycket folk där och ficktjuvar har vi ju hört talas om 555555.... Bättre att "svenska familjen" löser problemet.....

Det finns en massa luddig text angående plockning och försäljning.
Har för mig att jag läst att dom inte får sälja rensade bär, då det räknas som förädling.

Var gränserna går har jag inte kontroll på.

Det jag vet är att man har strypt åt bäruppköpare och man ser inte så många sådana längre.

Blåbärspriset gissar jag hamnar på typ 8-10kr/l i år, så 1250-1562,5kg kan man alltså sälja utan att det är skattepliktigt.
Om man kan göra det på turistvisum låter jag vara osagt. Men tror det finns någon paragraf för sådant också.

Hej

Även Finland tar in ett stort antal gästarbetare för bärplockning, i år har 7 000 sökt tillstånd, i Finland är det främst Ukrainare som kommer, där är det jordgubbsplockning som lockar mest.

image.php

En klar majoritet av säsongsarbetarna kommer för att plocka bär. BILD: CONGERDESIGN/SPT

SOFIA WESTERHOLM / SPT

31.5.2019 17:57 UPPDATERAD 31.5.2019 17:57

icon-facebook.svg
icon-mail.svg
Kampen om de finska bären är hård. Omkring 7 000 utländska säsongsarbetare har sökt om tillstånd för säsongsarbete i Finland i år. En klar majoritet av tillstånden söks för bärplockning.
Säsongsarbete utförs inom många branscher, men de allra flesta säsongsarbetare kommer till Finland för att jobba med bärplockning och odling.
I fjol trädde en ny lag om säsongsarbete i kraft. Enligt den lagen krävs ett tillstånd från Migrationsverket för att få utföra säsongsarbete i Finland.

Mvh isan lover

Håll dig till ämnet. Det är 6000 thailändare och inte 7000 ukrainare vi pratar om.

Hej

Här är priserna som gällde i Norrland 2018.

FRÅN SÄSSONGEN 2018
NORRLAND
Åkerbär - 800 kr/kilo
Blåbär ca 60 kr/kilo
Lingon ca 40 kr/kilo
Hjortron ca 150kr/kilo
Hallon 130 kr/k

Mvh isan lover

Det finns en massa luddig text angående plockning och försäljning.
Har för mig att jag läst att dom inte får sälja rensade bär, då det räknas som förädling.

Var gränserna går har jag inte kontroll på.

Det jag vet är att man har strypt åt bäruppköpare och man ser inte så många sådana längre.

Blåbärspriset gissar jag hamnar på typ 8-10kr/l i år, så 1250-1562,5kg kan man alltså sälja utan att det är skattepliktigt.
Om man kan göra det på turistvisum låter jag vara osagt. Men tror det finns någon paragraf för sådant också.

I dessa sammanhang struntar jag i moralen så länge bärplockarna får rimliga villkor och inte utnyttjas av "bärmaffian". Det viktiga för mig är att bären/svamparna inte bara förfars i skogen och att den som är villig att plocka kan tjäna en slant.. Men "bärmaffian" skall kontrolleras då det handlar om helt andra belopp för ett företag än för en enskild plockare..

I dessa sammanhang struntar jag i moralen så länge bärplockarna får rimliga villkor och inte utnyttjas av "bärmaffian". Det viktiga för mig är att bären/svamparna inte bara förfars i skogen och att den som är villig att plocka kan tjäna en slant.. Men "bärmaffian" skall kontrolleras då det handlar om helt andra belopp för ett företag än för en enskild plockare..

Ja, denna bärmaffia har ju skapats indirekt av våra klåpare till regeringar.
Det är dessutom skillnad på arbetstillstånd om man är anställd åt ett svenskt företag eller via ett utländskt företag.
Gillar man inte reglerna så får man se till att ändra dessa. Att bryta dessa är inte något vidare smart eller solidariskt.
Vad jag personligen tycker är inte så intressant. Jag tycker att alla borde få tjäna hur mycket man vill utan att sponsra idioterna på Rosenbad eller EU-politiker.
Det innebär inte att jag jobbar svart, köper svart, säljer svart. Jag tycker inte heller om att folk inte håller sig till lagarna och reglerna.

Hej

Håller med helt, det har ju förutom bedrägerier även förekommit vad som klassats som människohandel inom bärbranschen, tycker det är bra att branschen nu har reglerats.

Mvh isan lover

Hej

Håller med helt, det har ju förutom bedrägerier även förekommit vad som klassats som människohandel inom bärbranschen, tycker det är bra att branschen nu har reglerats.

Mvh isan lover

Till ditt försvar så anser jag att ”familjerelaterad” plockning orsakar minst skada.
Störst problem har uppstått när man reglerat detta.
Enda rätta regleringen är att förbjuda företag att driva med organiserad plockning utanför egna odlingar.

Duger det med besöksvisum för bärplockning så funkar det inte med ”massbedrägerier” åtminstone.
Vill man blåsa sina egna släktingar och vänner så får man väl göra det, men det håller inte i längden.

Till ditt försvar så anser jag att ”familjerelaterad” plockning orsakar minst skada.
Störst problem har uppstått när man reglerat detta.
Enda rätta regleringen är att förbjuda företag att driva med organiserad plockning utanför egna odlingar.

Duger det med besöksvisum för bärplockning så funkar det inte med ”massbedrägerier” åtminstone.
Vill man blåsa sina egna släktingar och vänner så får man väl göra det, men det håller inte i längden.

Hej

Just detta om företag ska få använda sig av allemansrätten eller ej har ju varit uppe på senare år, men mig veterligen har man inte tagit något beslut om begränsningar.

Tror också att plockare som bjuds in och tas om hand av sin släkt oftast blir väl omhändertagna, tycker att regelverket skulle tillåta detta.

Mvh isan lover

Haha! Bästa ever. Inget mer slingrande i kroppen?

Då kör du med personangrepp och kallar mig ostabil och pillerknaprare... passa dig... hur var det med forumreglerna...
Ärligt talar är det väl du som står för person angreppen i minut o kubik när du försöker argumentera med IL. Hur var det nu med forum reglerna.
Det kanske bättre du håller dig till MPR

Hmm, och dessa thailändskor har inget emot att låta sina barn gå i svensk skola på skattebetalarens bekostnad, dom hade inget emot att gå på sfi på skattebetalarens bekostnad och sist men inte minst, det går också bra att ta emot barnbidrag på vem? Jo just det, skattebetalarna igen.
Men bidra själva till det en del får tillbaka är svårare.
Ursäkta.. Men blir lite fundersam.. Kanske inte hänger med.. Men om det kommer 6000 Thailändare under bärplocknings säsong, Så antar jag att de inte bor i Sverige. De har inget UT kort och arbetstillstånd. Nu kan jag inte reglerna riktigt. Kanske de få tillfälligt arbetstillstånd för att plocka bär..
Tror de flesta är i Sverige på turist visa..
Meeen.. Om de inte är bosatta i Sverige med Permanent UT, så får väl de inte gå i skola, SFI och få barnbidrag?
Om dessa 6000 tjänar som någon sade, ca 45 000 ut för två månader, så tjänar de tillsammans 270 miljoner ut!!
Och betalar inte en krona i skatt i Sverige.. Fan vad bra!! Undrar hur "Bärmaffian" redovisar detta till skattemyndigheterna? De betalar väl inte kontant 270 miljoner?? Någon måste väl fått mynten.. :cool: Det är inte bärplockarna som är skurkar.. Det är företagen som köper.. De redovisar inte vem de betalat till.. ;) Hade de gjort det så hade det inte varit problem med skatter..
Nu gäller inte frågeställningen Thai tjejer som bor permanent i Sverige.. De skall betala skatt som alla andra.. Om man är svensk eller Thai gäller samma regler vid inkomst. :wai::wai:

Inkomst upp till 12 500 kr är skattefria när det gäller bär, svamp, kottar. Även ifall man har ett annat arbete och inkomst från det. Detta gäller varje medlem i familjen så man kan sälja rätt mycket ifall man är en familj på tex 4 personer som är ute och plockar på fritiden..

Bär-, svamp- och kottplockning | Rättslig vägledning | Skatteverket
Hur fungerar det då för dem som någon sade tjänade 45 000 / per person på 2 månader? 12500 kr gäller per år.

Tillbaka
Topp