JanneMan61
Forumräv
Det har inget med medborgarskap att göra. Men arbetstillstånd måste man naturligtvis ha för att kunna plocka upp till 12 500 kr per familjemedlem utan att betala skatt.Ja för svenska medborgare som deklarerar.
Köpa bär svart är inte lagligt av utlänningar med turistvisum.
Så familjemedlemmar som kommer till Sverige kan naturligtvis inte sälja själva. Men plockar dom tex bär, svamp och "ger" till familjen i Sverige som dom troligen bor hos, och dessa säljer bären/svampen/kottarna så "vette fasiken" om det finns något prejudikat på det?
Att sedan familjen skickar samma pengar till sin familj i Thailand är inget skatteverket lägger sig i (nu pratar vi ju om någorlunda begränsade summor) Skulle detta upplägg vara olagligt skulle jag göra det ändå (vilket jag INTE gjort). Bättre att hjälpa familjen och samtidigt inte låta bär, svampar och inte att förglömma alla dessa kottar förfaras. Staten kan inte reglera allt även ifall de försöker ihärdigt.
Åk ut i skogen och njut av naturen med alla dess svampar. ..... (jag skulle inte som thailändare ha massa kontanter på fickan när jag passerar flygplatsen och alla dess kontroller. För mycket folk där och ficktjuvar har vi ju hört talas om 555555.... Bättre att "svenska familjen" löser problemet.....
Nu när jag går tillbaka i trådarna så inser jag att ditt inlägg Kurant inte var avsett för mig men jag låter allt stå kvar då det är synd att radera alla mina "vidomsord"
Senast ändrad: