Rätt och fel Nedhuggning av träd i Thailand.

Hej

Själv uppfostrar jag också pojken i ekonomi, han fyller ju 12 år nu i januari, han för kassabok där han skriver upp sina inkomster t.ex veckopeng, gräsklippning, Hummerfiske, byggjobb, gåvor ifrån släkt och jobb på loppis m.m, han sparar sedan till dom saker han behöver och köper mobil, betalar för abonnemanget, spel till sin X-box, sportkläder, gamestol, hörlurar o.s.v för dess pengar.

Han har eget bankkort och konto med egna pengar han förfogar över, han har ett sparkonto där vi sätter in halva barnbidraget varje månad och har gjort så sedan han föddes, det ska räcka till körkort och annat när han ska sätta bo en gång i framtiden.

Sen sätter vi in några hundringar i månaden av barnbidraget i asienfonder åt honom, dom ligger ex.vis ca 23% plus i år, varken sparkontot eller fonderna kommer han att få förfoga över innan han blir myndig.

Vi låter inte honom köpa saker själv och tjäna ihop till dom själva p.g.a att vi är snåla, men vi tror att han kommer att få en bättre förståelse för ekonomi och lära sig något som han har nytta av i framtiden, samtidigt som vi tror att han kommer att vara mer rädd om saker om han får jobba ihop till dom själv, vad jag förstår är vi i princip ensamma om att göra så här i hans klass, alla andra får allting av föräldrarna.

Rätt eller fel kan man ju diskutera men jag tror på den här modellen, likaså frugan som är civilekonom och uppväxt under enkla förhållanden.

Mvh isan lover
Får ni öppna fondkonto i barnens namn i Sverige?
Skulle göra det till sonen i Bangkokbank sist men var tvungen att vara 16 år sa dom, jag skulle få öppna i mitt namn om han skulle ha fonder.

Får ni öppna fondkonto i barnens namn i Sverige?
Skulle göra det till sonen i Bangkokbank sist men var tvungen att vara 16 år sa dom, jag skulle få öppna i mitt namn om han skulle ha fonder.

Gick även för oss utflyttade tidigare, jag öppnade depå åt ena grabben men sedan stängde de den möjligheten innan jag hann öppna åt minstingen. Detta på Nordnet.

/ SatanG

Är enligt mig en perfekt lösning om man inte använder marken till annat, själv skulle jag ha valt att plantera 10 av dina rai med eucalyptus träd som kan avverkas vart 4-5 år och ger ca 1000 baht per ton, träden skjuter nya skott på roten efter avverkning och kan då avverkas 4-5 gånger på en period av ca 20 år.

Våra erfarenheter av Eucalyptus är inte så positiva. De är lättantändliga och naturligtvis hade vi brand - började hos grannen, men vad hjälper det. De tål eld rätt bra men de slutade växa efter branden. Sedan lär de förstöra jorden, inte mycket kvar efter några omgångar. Spelar kanske inte så stor roll om man tänker plantera ris därefter men annars får man nog ta sig en funderare.

Blev inte mycket till vinst för vår del, när alla kostnader beaktades. Nu hyr vi ut marken till några som odlar sockerrör och bor på plats.

Har tänkt detta med att hugga ner träd utanför Sverige.
Svenskar går upp i spinn när någon annan hugger ner träd än dom själva.
I Sverige finns det enorma kalhyggen, men det kallas för planerad skogsvård.
Jo hallå typ som ungdomar skulle säga.
Man har huggit ner skogar i nästan hela Skåne och västergötaland är utplånad bland annat.
Det var bra för då skapade man vetefält, kornbod och och rågförråd och allt annat gott.
Men ta mig fan om någon vågar hugga ner några träd i Amazonas eller annanstans så är det ta mig fan jordens lungor man punkterar.
Det här köper folk, tror många här gör det också.
Jag undrar hur tänker folk/ni egentligen.
Kom inte och säg att i regnskogen är det mycket känsligare, skitsnack.
Ok nu fick jag sagt detta också :cool:

Våra erfarenheter av Eucalyptus är inte så positiva. De är lättantändliga och naturligtvis hade vi brand - började hos grannen, men vad hjälper det. De tål eld rätt bra men de slutade växa efter branden. Sedan lär de förstöra jorden, inte mycket kvar efter några omgångar. Spelar kanske inte så stor roll om man tänker plantera ris därefter men annars får man nog ta sig en funderare.

Blev inte mycket till vinst för vår del, när alla kostnader beaktades. Nu hyr vi ut marken till några som odlar sockerrör och bor på plats.

Hej

Att dom förstör jorden är dock en myt, men man får naturligtvis tillföra näring och tillämpa växelbruk, men så är det ju med allt man odlar, jorden blir utarmad om man odlar samma gröda hela tiden.

Vad det gäller eucalyptusträden så går det utmärkt att odla dessa på samma plats och ta 4-5 skördar utan att tillföra några större mängder gödsel, vi brukar i princip bara låta det ogräs vi slår mellan träden ligga kvar liksom löv och grenar, det bildar en näringsrik matta ganska snabbt i det klimatet, en del människor bränner av marken mellan träden för att det är enklare men det ger inte alls samma näring till träden eftersom det mesta av askan sen blåser bort eller rinner iväg med regnet.

Själv har frugan haft bra inkomst ifrån sina eucalyptusträd i årtioneden nu, det är det som ger oss mest pengar förutom att sälja och köpa mark förstås, dessutom har ju priset på eucalyptus gått upp på senare år.

Men vi har ju tur att ha en bra anställd och så jobbar jag ju själv med träden när jag är där.

Mvh isan lover

vi har en schveitsare i byn som driver byggfirma hans fru ville hugga ner alla träd å sälja men han hade en bättre ide, han högg ner bara några å tillverkade grillkol och på det viset kunde familjen ha en ständig inkomst, när dom hade huggit ner rad för rar var det bara att börja från början eftersom där dom började snart växt upp nya så det blev en evighetsmaskin

Att dom förstör jorden är dock en myt, men man får naturligtvis tillföra näring och tillämpa växelbruk ...

Därom tvistar de lärde, kanske någon som med säkerhet vet vad som gäller?

"Den gröna öknen
Kortsiktigt var eukalyptusodlingen mycket framgångsrik för torrläggning och återbeskogning av skövlade områden men det visade sig snart att den också gav stora problem. I städer lyfter rotsystemet asfalt, husgrunder och avloppsledningar. Trädet förvildas lätt och är nästan omöjligt att utrota när det väl fått fäste ("som en 30 meter hög maskros"). I Portugal har eukalyptus ersatt väldiga områden av inhemska trädslag. Blad och rötter utsöndrar ämnen som tar död på all annan växtlighet och gör omgivningen nästan steril. Nedfallna blad förmultnar långsamt. Träden är lättantändliga på grund av den eteriska oljan och kan t.o.m. explodera, vilket gör att skogsbränder kan sprida sig mycket snabbt. Också det mesta djurlivet försvinner. Den enda som är odelat lycklig är koalabjörnen, som lever uteslutande på blad av eukalyptust (Eucalyptus viminalis). "

Därom tvistar de lärde, kanske någon som med säkerhet vet vad som gäller?

"Den gröna öknen
Kortsiktigt var eukalyptusodlingen mycket framgångsrik för torrläggning och återbeskogning av skövlade områden men det visade sig snart att den också gav stora problem. I städer lyfter rotsystemet asfalt, husgrunder och avloppsledningar. Trädet förvildas lätt och är nästan omöjligt att utrota när det väl fått fäste ("som en 30 meter hög maskros"). I Portugal har eukalyptus ersatt väldiga områden av inhemska trädslag. Blad och rötter utsöndrar ämnen som tar död på all annan växtlighet och gör omgivningen nästan steril. Nedfallna blad förmultnar långsamt. Träden är lättantändliga på grund av den eteriska oljan och kan t.o.m. explodera, vilket gör att skogsbränder kan sprida sig mycket snabbt. Också det mesta djurlivet försvinner. Den enda som är odelat lycklig är koalabjörnen, som lever uteslutande på blad av eukalyptust (Eucalyptus viminalis). "

Hej

Det var ju inget som handlade om kommersiell eucalyptusodling utan mer plantering av eucalyptus som återskogning i skövlade skogar och plantering i stadsmiljö, när det handlar om odling för att tjäna pengsr så planterar man på en förutbestämd plats precis som vilken annan gröda som helst.

När eucalyptusträden har avverkats den 5 gången kan man mycket väl plöja upp stubbar och rötter om man vill, det var vanligt förr i tiden att man först brände av och plöjde, men numera är det ganska vanligt att man kapar stubbarna så långt ned som möjligt och låter dessa stå kvar, det kan då komma nya skott som man kör ned med en röjsåg, upprepas detta så kommer stubben dö att börja ruttna, det blir då gödning till nästa gröda, som kanske blir cassava eller något annat, vi har själva provat båda metoderna och det går bra vilket som.

Att eucalyptusen skulle sprida sig hej vilt, förstöra jorden och bli den dominerande trä fanns det farhågor för när den introducerades i Thailand, av detta blev det inget alls, det är snarare brist på eucalyptus och dom har inte alls spridit sig som kritikerna påstod för 20-30 årsedan.

Det Thailändska klimatet verkar vara perfekt för odling av eucalyptus och vi har själva odlat alla möjliga grödor på mark som tidigare var använd för eucalyptusodling utan problem, tänker då ex.vis på ris, cassava, utrotningshotade träd, gummiträd och oljepalmer.

Mvh isan lover

Hej

Någon kanske undrar vad vår lille grabb kan få ihop för pengar genom att hjälpa till och jobba lite själv, kanske också vad han gör för jobb.

Först har han ju veckopengen som är på 60 kr i veckan, när han klipper gräs hos grannarna får han 150 kr i timman, samma sak när han tar upp maskrosor med rötter i en grannes gräsmatta, när han klipper gräs hemma får han 50-80 kr, på loppisen får han behålla 25% av dagskassan och ibland har han en kompis med och då delar dom på detta, han och två kompisar har 6 hummertinor och dom får 2000-3000 kr var för detta, om jag snickrar hemma brukar han vara med och hjälpa till och då får han en peng, han kan ju bl.a köra skruvdragare, spika och hålla saker när man skulle behövt ha en extra hand, sen får han ju pengar av släkt och vänner ibland och vid födelsedag och jul förstås.

Så allt sammantaget blir det en del på ett år och när han har fått ihop ca 2000 kr går han och sätter in detta på sitt konto som är kopplat till hans bankomatkort, tycker att han är duktig och förhoppningsvis lär han sig något av detta.

Mvh isan lover

Har tänkt detta med att hugga ner träd utanför Sverige.
Svenskar går upp i spinn när någon annan hugger ner träd än dom själva.
I Sverige finns det enorma kalhyggen, men det kallas för planerad skogsvård.
Jo hallå typ som ungdomar skulle säga.
Man har huggit ner skogar i nästan hela Skåne och västergötaland är utplånad bland annat.
Det var bra för då skapade man vetefält, kornbod och och rågförråd och allt annat gott.
Men ta mig fan om någon vågar hugga ner några träd i Amazonas eller annanstans så är det ta mig fan jordens lungor man punkterar.
Det här köper folk, tror många här gör det också.
Jag undrar hur tänker folk/ni egentligen.
Kom inte och säg att i regnskogen är det mycket känsligare, skitsnack.
Ok nu fick jag sagt detta också :cool:

Det där låter inte speciellt sanningsenligt ,krävs enormt mycket markberedning av ett kalhygge innan du kan anse det fungera som vete fält
Dessutom så tillåts ingen total avverkning på det sättet i Sverige, allt skall återplanteras enligt lag , och det ser man även till att det görs
Tycker nog att man skall hålla sig till vad som gäller , Sveriges lagar om avverkning ligger i topp , faktiskt ett av de få områden Sverige ligger i topp ;)

Senast redigerad av en moderator:

Det där låter inte speciellt sanningsenligt ,krävs enormt mycket markberedning av ett kalhygge innan du kan anse det fungera som vete fält
Dessutom så tillåts ingen total avverkning på det sättet i Sverige, allt skall återplanteras enligt lag , och det ser man även till att det görs
Tycker nog att man skall hålla sig till vad som gäller , Sveriges lagar om avverkning ligger i topp , faktiskt ett av de få områden Sverige ligger i topp ;)
Detta är en gammal skrift. :cool:
Idag när allt handlar om klimat så betyder detta att all averkad skog gör att kolsänkorna försvinner.
Vänta bara snart kommer förbud att avverka för det är just detta mupparna strider om när det gäller skogsavverkning utomlands.
För skall man vara konsekvent så upphör ju skogens positiva koldioxid sänkande verkan när den huggs ner. Sverige lär inte utgöra någon undantag i detta. :kewl_transparent:
Att svenskar slår sig i bröstet med sina skrifter är bara blaha för mig, de är inte världsbästa i någonting vettigt, börjar likna Venezuela mer och mer. :oops:
Nu skiter jag om dessa kolsänkor i och för sig för de har ingen stor betydelse för koldioxid är ju livets gas, mera vill jag ha. :D

Detta är en gammal skrift. :cool:
Idag när allt handlar om klimat så betyder detta att all averkad skog gör att kolsänkorna försvinner.
Vänta bara snart kommer förbud att avverka för det är just detta mupparna strider om när det gäller skogsavverkning utomlands.
För skall man vara konsekvent så upphör ju skogens positiva koldioxid sänkande verkan när den huggs ner. Sverige lär inte utgöra någon undantag i detta. :kewl_transparent:
Att svenskar slår sig i bröstet med sina skrifter är bara blaha för mig, de är inte världsbästa i någonting vettigt, börjar likna Venezuela mer och mer. :oops:
Nu skiter jag om dessa kolsänkor i och för sig för de har ingen stor betydelse för koldioxid är ju livets gas, mera vill jag ha. :D
Ursäkta , men inser du inte att du svamlar nu Mr jo, Du tycker en massa , men vet uppenbarligen inget om skogsbruk :thumbsdown:

Ursäkta , men inser du inte att du svamlar nu Mr jo, Du tycker en massa , men vet uppenbarligen inget om skogsbruk :thumbsdown:
:hug_transparent: Du tar allt på rätt sätt, en eloge till dig ;)
Jag anser även jag att detta miljöhysteri har gått långt över gränsen , Vad jag anser är att hugger man i Amazonas så måste återplantering ske , Problemet är att det tar hundratals år för denna växtlighet att komma tillbaka , om den ens någonsin gör detta . En tall eller gran behöver 20 - 40 år för att nå avverkningsnivån , allt beroende på var den växer

Jag svamlar aldrig.
Skrifter och verklighet är två skilda saker även i skogarnas drömlamd Sverige :xmas_smiley:;).
Klipp;
I teorin, i foldrar och artiklar, presenterar många skogsbolag och skogsorganisationer ambitiösa bilder av hur skogsbruk kombineras med hänsyn till naturens olika värden. Men i praktiken kan fortfarande kalhyggen vara gigantiska, upp mot 200 hektar. De allt mer sällsynta rester som finns kvar av naturskogar, skogar som aldrig varit kalhuggna, fortsätter att avverkas.
Också skogsområden alldeles inpå bostäder, skolor och förskolor kalhuggs. De tätortsnära skogar som är viktiga för människans hälsa och välbefinnande ersätts av hyggen eller bebyggs med vägar och hus.
Slut. Källa
Finns många liknande skrifter :kewl_transparent:

Jag svamlar aldrig.
Skrifter och verklighet är två skilda saker även i skogarnas drömlamd Sverige :xmas_smiley:;).
Klipp;
I teorin, i foldrar och artiklar, presenterar många skogsbolag och skogsorganisationer ambitiösa bilder av hur skogsbruk kombineras med hänsyn till naturens olika värden. Men i praktiken kan fortfarande kalhyggen vara gigantiska, upp mot 200 hektar. De allt mer sällsynta rester som finns kvar av naturskogar, skogar som aldrig varit kalhuggna, fortsätter att avverkas.
Också skogsområden alldeles inpå bostäder, skolor och förskolor kalhuggs. De tätortsnära skogar som är viktiga för människans hälsa och välbefinnande ersätts av hyggen eller bebyggs med vägar och hus.
Slut. Källa
Finns många liknande skrifter :kewl_transparent:
Har du kollat återplanteringen , den syns knappast ,och jag kan hålla med om att jag hellre ser en äldre skog som endast gallras ur efter behov

Liknande trådar

Tillbaka
Topp