PanPan
Nedtystad
Får ni öppna fondkonto i barnens namn i Sverige?Hej
Själv uppfostrar jag också pojken i ekonomi, han fyller ju 12 år nu i januari, han för kassabok där han skriver upp sina inkomster t.ex veckopeng, gräsklippning, Hummerfiske, byggjobb, gåvor ifrån släkt och jobb på loppis m.m, han sparar sedan till dom saker han behöver och köper mobil, betalar för abonnemanget, spel till sin X-box, sportkläder, gamestol, hörlurar o.s.v för dess pengar.
Han har eget bankkort och konto med egna pengar han förfogar över, han har ett sparkonto där vi sätter in halva barnbidraget varje månad och har gjort så sedan han föddes, det ska räcka till körkort och annat när han ska sätta bo en gång i framtiden.
Sen sätter vi in några hundringar i månaden av barnbidraget i asienfonder åt honom, dom ligger ex.vis ca 23% plus i år, varken sparkontot eller fonderna kommer han att få förfoga över innan han blir myndig.
Vi låter inte honom köpa saker själv och tjäna ihop till dom själva p.g.a att vi är snåla, men vi tror att han kommer att få en bättre förståelse för ekonomi och lära sig något som han har nytta av i framtiden, samtidigt som vi tror att han kommer att vara mer rädd om saker om han får jobba ihop till dom själv, vad jag förstår är vi i princip ensamma om att göra så här i hans klass, alla andra får allting av föräldrarna.
Rätt eller fel kan man ju diskutera men jag tror på den här modellen, likaså frugan som är civilekonom och uppväxt under enkla förhållanden.
Mvh isan lover
Skulle göra det till sonen i Bangkokbank sist men var tvungen att vara 16 år sa dom, jag skulle få öppna i mitt namn om han skulle ha fonder.