Rätt och fel Nedhuggning av träd i Thailand.

Denna info är viktig också i debatt om skog anser jag.

Gammelskog är skog som är äldre än 120−140 år.[1] Sådana skogars andel av skogslandskapets areal är avgörande för många arters möjligheter att överleva.[2] Arealerna med gammelskog har minskat kraftigt i norra Sverige under 1900-talet. Utvecklingen har också gjort att de områden med gammelskog som finns kvar har splittrats i enskilda bestånd som blivit mer och mer isolerade från varandra. Framför allt är det arter med begränsad spridningsförmåga som hotas när gammelskogen på detta sätt fragmenteras.

Gammelskog – Wikipedia

Ändock ökar tillex. tjäderpopulationen , som behöver just gammal skog . :rolleyes: Man kan inte spara skog hur länge som helst , det behövs gallring även av gammal skog för att det skall bli ny och med tiden gammal skog , ganska så simpelt enkel logik

Ändock ökar tillex. tjäderpopulationen , som behöver just gammal skog . :rolleyes: Man kan inte spara skog hur länge som helst , det behövs gallring även av gammal skog för att det skall bli ny och med tiden gammal skog , ganska så simpelt enkel logik

Jag tror naturen sköter det alldeles utmärkt utan människans hjälp. Vad en hälsosam skog är beror nog på vem som uttalar sig, utifrån sitt eget intresse. Vi bygger ju mycket av trä och då går det åt skog bla.

Hej

Antalet tjädrar varierar nog väldigt mycket runt om i vårt avlånga land, på vissa platser uppges den ju nästan ha försvunnit helt när skogen har kalhuggits och spelplatserna har försvunnit, det moderna skogsbruket är nog inte perfekt för just tjäder och orre.

Mvh isan lover

Hej

Antalet tjädrar varierar nog väldigt mycket runt om i vårt avlånga land, på vissa platser uppges den ju nästan ha försvunnit helt när skogen har kalhuggits och spelplatserna har försvunnit, det moderna skogsbruket är nog inte perfekt för just tjäder och orre.

Mvh isan lover
Vi Östergötland får en allt större Tjäder-population , och det är i mellersta Sverige , samma i Sörmland ,

Jag tror naturen sköter det alldeles utmärkt utan människans hjälp. Vad en hälsosam skog är beror nog på vem som uttalar sig, utifrån sitt eget intresse. Vi bygger ju mycket av trä och då går det åt skog bla.
Jag tror att Naturen klarar sig bra utan människan , vi är ju något som inte tillhör naturen , jag menar Homo Sapiens är ju inget däggdjur och skall inte ingå i näringskedjan , vargen finns ju och de andra rovdjuren och rovfåglar , så människans inverkan på naturen är ju bara av ondo

Jag tror att Naturen klarar sig bra utan människan , vi är ju något som inte tillhör naturen , jag menar Homo Sapiens är ju inget däggdjur och skall inte ingå i näringskedjan , vargen finns ju och de andra rovdjuren och rovfåglar , så människans inverkan på naturen är ju bara av ondo
Ja det bästa för planeten tellus hade varit att människorna försvunnnit :'(

Ja jag har ju skrivit det innan vi är som ett virus som kan liknas vid HIV som har smittat jorden och bromsmediciner behövs.

Ja jag har ju skrivit det innan vi är som ett virus som kan liknas vid HIV som har smittat jorden och bromsmediciner behövs.
Du förstår uppenbarligen inte ironi Pan Pan , och kanske var du inte speciellt intresserad ab Naturläran i skolan , vad vet jag , men får den känslan ;)

Bottnar i en total okunnighet detta , ingen förstår ironin i det jag skrev :beer:

Kanske var även @Krille ironisk, vad vet jag. Förövrigt tycker jag att @PanPan har en poäng. Väldigt få människor har lärt sig leva med naturen, inkluderar även mig. Dom flesta lever av naturen. Sant är väl att människan gör sämsta jobbet om man kunde fråga naturen själv.

Kanske var även @Krille ironisk, vad vet jag. Förövrigt tycker jag att @PanPan har en poäng. Väldigt få människor har lärt sig leva med naturen, inkluderar även mig. Dom flesta lever av naturen. Sant är väl att människan gör sämsta jobbet om man kunde fråga naturen själv.
Det ligger en hel del i det , men sanningen är att de flesta som har åsikter inte vet något om naturen , har man sysslat med jakt sedan barnben så vet man mycket om naturen , den tidens jägare jagade på ett sätt som var annorlunda,idag har man hårda regler för avskjutningen storlek ,de hålls även av de flesta , all jakt skall bedrivas som naturvård , genom kunskap om viltet samt med naturen . Jägare är en stor tillgång med sitt intresse för naturlivet samt kunskap om viltbeståndet. Kolla in Thailand samt Thailändarnas totala ointresse samt okunskap för att vårda viltbeståndet , skjut allt innan nån annan får den möjligheten

Liknande trådar

Tillbaka
Topp