Nu griper polisen mc förare för oljud.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Läste att polisen nu har börjat upprätta kontroller för att kontrollera ljudnivån på tyngre mc, den tillåtna ljudnivån uppges vara 95 decibel.
Polisen har redan gripit 142 förare av tunga mc med för hög ljudnivå, polisen har även gjort tillslag och beslagtagit olagliga avgassystem hos tillverkare.

Sånt här trodde man aldrig att man skulle få uppleva i Thailand, vart är landet på väg?

• 3a561bf548750c1b215e8d70fec621a4-sld.jpeg

Bt5m of loud 'substandard' exhaust pipes seized
Breaking NewsOctober 19, 2018 16:20

By Kornkamon Aksorndech
The Nation

Police have seized 650 allegedly substandard products worth Bt5 million following a search of seven factories manufacturing exhaust pipes for Big Bike high-powered motorcycles across Bangkok, Traffic Police Division chief Pol Colonel Nitithorn Jintakanon said on Friday.
In response to complaints about Big Bikes' exhaust pipes making a lot of noise and disturbing the public, police set up checkpoints recently and rounded up 142 Big Bike motorcycles with noise levels exceeding 95 decibels, which is beyond the legal limit.
The police investigation expanded to include checks on seven locations, he said, and officers seized 650 items from manufacturer Anon Kulsao and distributor Natthapol Doungpol.
Police initially charged the former for manufacturing for sale the allegedly substandard products and the latter for distributing such products.

Bt5m of loud 'substandard' exhaust pipes seized - The Nation

Mvh isan lover

Hej

Läste att polisen nu har börjat upprätta kontroller för att kontrollera ljudnivån på tyngre mc, den tillåtna ljudnivån uppges vara 95 decibel.
Polisen har redan gripit 142 förare av tunga mc med för hög ljudnivå, polisen har även gjort tillslag och beslagtagit olagliga avgassystem hos tillverkare.

Sånt här trodde man aldrig att man skulle få uppleva i Thailand, vart är landet på väg?

By Kornkamon Aksorndech
The Nation

Police have seized 650 allegedly substandard products worth Bt5 million following a search of seven factories manufacturing exhaust pipes for Big Bike high-powered motorcycles across Bangkok, Traffic Police Division chief Pol Colonel Nitithorn Jintakanon said on Friday.
In response to complaints about Big Bikes' exhaust pipes making a lot of noise and disturbing the public, police set up checkpoints recently and rounded up 142 Big Bike motorcycles with noise levels exceeding 95 decibels, which is beyond the legal limit.
The police investigation expanded to include checks on seven locations, he said, and officers seized 650 items from manufacturer Anon Kulsao and distributor Natthapol Doungpol.
Police initially charged the former for manufacturing for sale the allegedly substandard products and the latter for distributing such products.

Mvh isan lover
Landet är på rätt väg. Hoppas dom gör något ät dessa trimmade Mc som DUNDRAR fram.:police:

Landet är på rätt väg. Hoppas dom gör något ät dessa trimmade Mc som DUNDRAR fram.:police:

Hej

Nja, själv hoppas jag nog att denna lag precis som dom flesta andra stannar i Bangkok och turistorterna, vi påverkas ju normalt sett inte alls av såna här beslut i dom norra delarna av Isaan.

Mvh isan lover

Sådana lagar finns väl lite varstans,
En kompis åkte till ö i Storbritanien med sin HD men hamnpersonalen med sin decibellmätare vägrade inträde innan åtgärd.
Lite stålbomull eller vad det heter man gör rent med stoppad i avgasrören gjorde susen men rök som fan av tvättmedlet.

Sådana lagar finns väl lite varstans,
En kompis åkte till ö i Storbritanien med sin HD men hamnpersonalen med sin decibellmätare vägrade inträde innan åtgärd.
Lite stålbomull eller vad det heter man gör rent med stoppad i avgasrören gjorde susen men rök som fan av tvättmedlet.

Hej

Stämmer men många av oss förknippar nog just Thailand mer med avsaknad av många regler och lagar i kombination med ett än större ointresse ifrån allmänheten att följa dom och även ofta ett ointresse ifrån polisens sida att upprätthålla dessa lagar som stiftas långt borta i Bangkok.

Mvh isan lover

Ni snackar om rören på MC, kolla in dessa..

Hamnar dessa under 95 decibel??

Hej

Lite min tanke också, varför är det bara stora mc som inte längre ska få låta, allt annat får ju låta hur mycket det vill, när man tar till sig nya lagar och regler utifrån verkar det väldigt slumpartat vad det blir och man funderar ju lite hur man har resonerat t.ex i detta fallet.

Mvh isan lover

Hej

By Kornkamon Aksorndech
The Nation

Mvh isan lover

Bra initiativ, här borde Sverige följa efter och sänka sin Db-gräns.

Jasså men hur mäter man 95 decibel på mc i Thailand är det någon som känner till det???

Med en Db-mätare i korrekt vinkel på korrekt avstånd och under korrekta förhållande, jag har gjort många Db-mätningar på svenska banor.

PS, givetvis vid korrekt varvtal.

Jag vet ,men hur mäter man i THAILAND

Antingen så mäter man på rätt sätt eller så mäter man på fel sätt, sannolikt på fel sätt, det Thailänska polisen är inte känd för hög kompetens.
Ett exempel på att den thailändska polisen är gravt inkompetent är att när man började använda sej av utandningsprov på förare så missade man att omvandla halten i utandningsluften till vad den motsvarar i blodalkoholhalt så man släppte iväg förare från kontrollerna som hade upp till dubbla tillåtna värdena.

När jag var och förnyade skatt och försäkring på moppen nu för ca tre veckor sedan så gjordes en besiktning. Dom kollade bromsar, belysning, avgasvärden samt mätte db. Dom ställde micken ca 50cm snett bakom avgasröret. Min Honda Click med original ljuddämpare gav nog knappt utslag på mätaren :)
Blev dock förvånad med tanke på hur många fordon på vägarna som låter alldeles för mycket. Dom kanske inte är besiktigade eller så skruvar dom på något annat system inför besiktning. Precis som i Sverige.

Med en Db-mätare i korrekt vinkel på korrekt avstånd och under korrekta förhållande, jag har gjort många Db-mätningar på svenska banor.

PS, givetvis vid korrekt varvtal.
Ja , och vad är det ?? två meter bakom ? fullt varvtal ? Vilken vinkel , finns utrymme för snuten här att kamma in stålar med tanke på hur vidlyftig deras moral är, min låter rätt bra om jag växlar ner och vrider på , men håller jag mig under 4 tusen varv så är det kanske 70 db

Ja , och vad är det ?? två meter bakom ? fullt varvtal ? Vilken vinkel , finns utrymme för snuten här att kamma in stålar med tanke på hur vidlyftig deras moral är, min låter rätt bra om jag växlar ner och vrider på , men håller jag mig under 4 tusen varv så är det kanske 70 db
Du får kanske inget svar ,men är det inte 50cm från ljuddämparen å ca20grader snett. . motorn på friläge varvtal skiljer säkert från olika mc å mätinstrumentet skall vara kalibrerat ,jag har nedladdad app på mobilen för mätning kanske inte så tillförlitlig i th får du säkert rätta värden när dom mäter ,enligt dom ja jaa jaa det var lite fundering runt decibel å mc

Liknande trådar

Tillbaka
Topp