Nytt ingripande gällande brott mot 24 timmars regeln.

Om du läser på Thaivisa har du många rapporter om detta.
När du hyr bostaden räknas du som juridisk possessor och då är du och inte hyresvärden.
Bor man på hotell kan man ange det för polisen. Det blir då upp till honom om han kollar eller inte.

Hej

Tror tyvärr att du har rätt, har också fått känslan av att falanger också har fått böter ibland efter att ha läst på olika forum.

Mvh isan lover

Hej

På hotellet är det tänkt att dom ska rapportera, men sover du hos en vän eller besöker en släkting till frugan ska detta rapporteras, likaså när du återvänder hem till vad som kanske är en egen lägenhet eller fruns hus, visst får man en känsla av Sovjet.

Mvh isan lover
Det jag frågade om i förrgår och dom sa att gäller det bara besök hos släktingar några dagar behöver du inte rapportera där eller när du kommer hem igen.

Det jag frågade om i förrgår och dom sa att gäller det bara besök hos släktingar några dagar behöver du inte rapportera där eller när du kommer hem igen.

Hej

Detta tar jag som ett högst personligt ocjh godtyckligt svar utan förankring i den egentliga lagtexten.

Jag frågade ju ex.vis polisen på vår närmaste polisstation om jag behövde fylla i en TM30, nej det behövs inte, vi vet ju redan vem du är och var du bor, trevligt men knappast något som håller om det ställs på sin spets.

Mvh isan lover

Hej

Detta tar jag som ett högst personligt ocjh godtyckligt svar utan förankring i den egentliga lagtexten.

Jag frågade ju ex.vis polisen på vår närmaste polisstation om jag behövde fylla i en TM30, nej det behövs inte, vi vet ju redan vem du är och var du bor, trevligt men knappast något som håller om det ställs på sin spets.

Mvh isan lover
Nej men är man inte helt korkad och blir stoppad när man är på besök hos släktingarna så säger man att vi kom precis.

Vilket som dom sa inte att jag inte behövde fylla i Tm30 för det behövde jag inte men min fru behövde fylla i, enda jag behövde göra var att ge min fru kopia av passet ;)

Men jag frågade samtidigt om jag skulle komma in här och rapportera varje gång jag tog en tur till exempel åkte till min frus släkt och besökte 3-4 dagar.
Nej gäller det så kort tid behöver du inte det.

Men sant som du säger, men när börja du bry dig om den här typen av lagar ;)

Nej men är man inte helt korkad och blir stoppad när man är på besök hos släktingarna så säger man att vi kom precis.

Vilket som dom sa inte att jag inte behövde fylla i Tm30 för det behövde jag inte men min fru behövde fylla i, enda jag behövde göra var att ge min fru kopia av passet ;)

Men jag frågade samtidigt om jag skulle komma in här och rapportera varje gång jag tog en tur till exempel åkte till min frus släkt och besökte 3-4 dagar.

Hej

Jag har ännu inte anmält mitt boende någon gång och kommer inte att göra det i vinter heller.

Du har helt rätt i att jag inte är någon utpräglad paragrafryttare och en av anledningarna till att jag trivdes så bra i Thailand redan 1985 var just det faktum att jag upplevde en frihetskänsla där, folk gjorde lite som dom ville, kontrasterna mot det överbeskyddade och styrda liv som levdes i Sverige var stor, nu är det inte riktigt det samma längre, men det är väl både på gott och ont.

Mvh isan lover

Det är kanske nu Isan Lover@ börjar inse att lagar ock regler gäller samtlga, inga undantag, rättning i ledet kallas det för, och om en polis säger idag att det behövs inte att Du registrerar dig, vi vet vem Du är, vad händer om poliser byts ut, vad säger nästa polis?

Jag blev ju bötfälld på Immigrationen i Jomtien , 2015 , bytte hyresvärd , bytte till ett annat hus tvärs över Soien , Samma gata men annat husnummer , tro fn att de såg detta när jag skrev adressen på certify of residence ansökan , det bev 800 i böter för frugan , jag betalade naturligtvis :wink_transparent: , Efterssom hon var med så blev det hälften , annars det dubbla, det ar en hel djäkla kö uppe på andra våningen , , helt sjukt ,, Dessutom pan Pan så skall du veta att pattaya inte accepterar Gula Husboken som adressverifikation för fordonsköp , helt sjukt .. Jag gade gul bok , har haft det sen 2009 , Mång ggr som de bara säger ,NEJ !!! Chefen här på trafficoffice accepterar inga "Gula husböcker" som adressverifikation ..
Samtidigt är det konstigt de inte accepterar gula husboken då den dels är motsvarigheten till den blå, samtidigt som gula husboken är verifierad med två vittnen som bor och känner dig där du bor.
Adressverifikationen från immigration är enklare fuska med om det är det de hänger upp sig på.
På mitt immigration är de ointresserad av gula boken vid adressrapportering. Men vid ansöka om förlängning på uppehållstillståndet ville de ha kopia på den. De knyter ihop ditt tha idnummer du har i den och eventuellt idkort med ditt uppehållstillstånd.
Användning av gula boken.
Banken när jag öppnade konto senast.
De knyter ditt idkort mot kontot så du kan använda idkort istället för passet på bankärenden.
Normalt skall det vara gula boken för fordonsköp och försäkringar i ditt namn.

Hej

Tror tyvärr att du har rätt, har också fått känslan av att falanger också har fått böter ibland efter att ha läst på olika forum.

Mvh isan lover
Det finns en rad i lagen som säger att det är den formella innehavaren som får böter.
En del immigration och poliser har gett böter med hänvisning att du kan få återbetalt av innehavaren.
Andra säger att böterna är för att du inte har dina papper i iordning.
Bor du inte på hotell, så skall ett kvitto på adressrapporteringen sitta häftad i ditt pass.
De behöver alltså inte kontrollera om du är rapporterad. Har du inte kvittot i ditt pass och inte bor på hotell eller kondo som inte ger kvitto är det böter.

Vad gäller vistelse i Thailand.
Numera kan du inte ansöka om extension of stay om adressrapporten inte är gjord.
Du kan numera på många kontor inte göra din 90 dagars-rapport.
Du får på många kommuner inte en gul bok om du inte har både visum och adressrapporteringen klar.
Det är enkelt att se om den är gjord, för i ditt pass ser det ut så här. Går inte missa vid kontroll.
80174

Om jag inte hade haft denna så hade jag idag inte haft följande,utan hade varit tvungen att lämna landet igår som senast,
80176

Diskussion som en del för om att de skall fortsätta ignorera detta kommer ge konsekvenser OM man lever här på extension of stay.
Man kan inte få extension godkänt om rapporten inte är gjord.
Man kan inte göra sin 90 dagars rapport.
Det är inte en fråga om att du lämnar landet om de kräver det här.
Du måste lämna för du får inte godkänt vistas i landet av immigration.
Du får helt enkelt inte vistas i Thailand om adressrapporteringen inte är gjord. Thailand kastar ut dig.
Är du här på visum, som jag inte är..
Då kan man fuska med detta eftersom du bara visar visum vid gränsen och där rapporteras eller kontrolleras ingen adress.
Bangkok har tidigare struntat i detta, men sedan nu i våras har de börjat kräva detta, också vid 90 dagars rapporten.
Så konsekvensen är inte bara böter om rapporten inte görs, du får inte stanna kvar i landet.

Adress.png

Application.png

Senast ändrad:
Vad gäller vistelse i Thailand.
Numera kan du inte ansöka om extension of stay om adressrapporten inte är gjord.
Du kan numera på många kontor inte göra din 90 dagars-rapport.
Du får på många kommuner inte en gul bok om du inte har både visum och adressrapporteringen klar.
Det är enkelt att se om den är gjord, för i ditt pass ser det ut så här. Går inte missa vid kontroll.
Adress.png

Om jag inte hade haft denna så hade jag idag inte haft följande,utan hade varit tvungen att lämna landet igår som senast,
Application.png

Diskussion som en del för om att de skall fortsätta ignorera detta kommer ge konsekvenser OM man lever här på extension of stay.
Man kan inte få extension godkänt om rapporten inte är gjord.
Man kan inte göra sin 90 dagars rapport.
Det är inte en fråga om att du lämnar landet om de kräver det här.
Du måste lämna för du får inte godkänt vistas i landet av immigration.
Du får helt enkelt inte vistas i Thailand om adressrapporteringen inte är gjord. Thailand kastar ut dig.
Är du här på visum, som jag inte är..
Då kan man fuska med detta eftersom du bara visar visum vid gränsen och där rapporteras eller kontrolleras ingen adress.
Bangkok har tidigare struntat i detta, men sedan nu i våras har de börjat kräva detta, också vid 90 dagars rapporten.
Så konsekvensen är inte bara böter om rapporten inte görs, du får inte stanna kvar i landet.

Adress.png

Application.png
Men trots allt du skriver att det går inte att få extension om du inte har
Jag fick jag den 7de maj?
Och inte har
Olika regler hos olika IMM?
Denna IMM är väldig liten 4pers som jobbar

Men trots allt du skriver att det går inte att få extension om du inte har
Då fick jag den 7de maj?
Och inte har
Som jag nämnt flera gånger görs det olika vid olika kontor.
Bangkok har tidigare inte brytt sig men har startat göra det från juni i år.
Mitt kontor är litet och måste skicka in ansökan till Bangkok för godkännande.
Enligt uppgift säger immigration att det är nya direktiv att de måste följa detta.
Högst troligt kommer de fråga efter den vid någon av dina följande 90 dagars rapporter.
I Bangkok meddelar faranger att de hittar informationslappar sittande på sina dörrar om detta.
Personer som tidigare gjort 90 dagars online får ett felmeddelande och måste rapportera adressen för att få igång 90 dagars rapporten igen.
Det införs alltså på bred front över hela thailand just nu.

Som jag nämnt flera gånger görs det olika vid olika kontor.
Bangkok har tidigare inte brytt sig men har startat göra det från juni i år.
Mitt kontor är litet och måste skicka in ansökan till Bangkok för godkännande.
Enligt uppgift säger immigration att det är nya direktiv att de måste följa detta.
Högst troligt kommer de fråga efter den vid någon av dina följande 90 dagars rapporter.
I Bangkok meddelar faranger att de hittar informationslappar sittande på sina dörrar om detta.
Personer som tidigare gjort 90 dagars online får ett felmeddelande och måste rapportera adressen för att få igång 90 dagars rapporten igen.
Det införs alltså på bred front över hela thailand just nu.
Okej! 21e sept är min 90 dagars, återkommer då.

Samtidigt är det konstigt de inte accepterar gula husboken då den dels är motsvarigheten till den blå, samtidigt som gula husboken är verifierad med två vittnen som bor och känner dig där du bor.
Adressverifikationen från immigration är enklare fuska med om det är det de hänger upp sig på.
På mitt immigration är de ointresserad av gula boken vid adressrapportering. Men vid ansöka om förlängning på uppehållstillståndet ville de ha kopia på den. De knyter ihop ditt tha idnummer du har i den och eventuellt idkort med ditt uppehållstillstånd.
Användning av gula boken.
Banken när jag öppnade konto senast.
De knyter ditt idkort mot kontot så du kan använda idkort istället för passet på bankärenden.
Normalt skall det vara gula boken för fordonsköp och försäkringar i ditt namn.
Det du skriver känner jag väl till. men om man tänker efter så hamnar man enkelt i denna förklaring , Inkomster , inkomster för certify of residence , I Pattaya tar de 300-500 thbt för ett certify , blir mycket sköna slantar ,, En gul husbok ger inget , Myndigheterna jobbar ihop , Traffic nekar att skriva fordon med Husboken som grund , Immigrationen får en icke oansenlig slant .. Där har du det hela, men hemma i Changwat Buriram samt Khon Kaen , inga problem , Gula husboken gäller för det mesta , Som du skriver Bankärenden , fordonsköp mm

Okej! 21e sept är min 90 dagars, återkommer då.
För mig nu förra månaden tog de inte ens emot anmälan TM7 utan rapporten.
Jag hade inte kopia på den och höll på bli ivägskickad göra kopia på den.
Tack vare min fru gjorde de undantag och gjorde själva kopia.
Jag sade som det var till dem, att jag trodde det inte behövdes eftersom det är samma kontor fast vägg i vägg där jag gjorde adressrapporteringen.
De svarade att de måste skicka till bangkok papperskopior, att det är därför.

Det du skriver känner jag väl till. men om man tänker efter så hamnar man enkelt i denna förklaring , Inkomster , inkomster för certify of residence , I Pattaya tar de 300-500 thbt för ett certify , blir mycket sköna slantar ,, En gul husbok ger inget , Myndigheterna jobbar ihop , Traffic nekar att skriva fordon med Husboken som grund , Immigrationen får en icke oansenlig slant .. Där har du det hela, men hemma i Changwat Buriram samt Khon Kaen , inga problem , Gula husboken gäller för det mesta , Som du skriver Bankärenden , fordonsköp mm
Ungefär som gränsen till kambodja. Det finns ingen lag som säger du måste vara utanför Thailand 24 timmar för att få komma in igen.
Poi Pet kräver dock det. Thai immigration godkänner inte stämpla in dig i Thailand om du inte stannat i Kambodja en natt och därmed spenderat pengar.
Troligen får personalen del av pengarna från köpmännen i kambodja.

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
973
Boonruam Karlsson
B

Tillbaka
Topp