Ökade alkoholskatter i Thailand

Om jag inte kommer ihåg fel, så hade bryggerijobbarna x fria öl per dag, hört från Ubon:s stenbord....
Då sitter vi vid samma stenbord.. Det fanns tidigare ingen begränsning..
Men efter några dödsfall i olyckor fick dom en gräns på max 6 öl före lunch..
Efter lunch ingen gräns.. Ha, ha, ha....

Ledarn som jobbade på Carlsberg i Bromma och fick inside info...

Jag undrar i mitt stilla sinne hur många stenbord @Ubon är i besittning av??? Och danskarna är väl för goa, men det har allt förändrats en hel del där. När vi var på varv i Odense t ex var det liktydigt med sparken om någon som arbetar där ertappas med en bajer.

Uppsnappat vid Berras stenbord ombord!

Kopierat från inlägg 1 i tråden.

Beer: 3.5% and under – from 41.60 baht a bottle (620ml) to 78.50 baht; 5% – from 42.10 baht a bottle (620ml) to 108 baht; 5.8% – from 40.70 baht a bottle (620ml) to 123 baht; 6% – from 40.20 baht a bottle (620ml) to 132 baht; 7% – from 46.50 baht a bottle (620ml) to 178 baht.

Visst tycker jag att det kan vara angenämt att ta sig några bira, men med dessa prishöjningar så får jag nog gå över till att bli, nykterist? eller bli en vattendrickare, fast vid närmare eftertanke så har priset på vatten gått upp, och kommer förmodligen att gå upp än mer....myndigheterna har satt fingret på vattenleverantörerna, inga dumheter nu att ta ut några överpriser, fast ä andra sidan så har man efter klagomål sänkt priset på flaskvatten, på Suwa, den billigaste jag hittade, tror butiken heter "Family" vart 11 Bath, sen när man går igenom incheckningen så får Du inte ta med dig något drickbart, men det går bra att köpa en "liten" flaska vatten i automaten, till ockerpriset av 35 BATH, i den byn jag tillhör så köper jag en kagge vatten på 10 liter, till priset av 10 Bath, LOS? Land of Losers..........

Hur kommer det sig att jag har tid att gå omkring och titta på detta? jag är ute i god tid innan take off, x timmar.

Har ni sett priserna på cocosnöt och mango, på Suwa? LOS? Land of scammers.

nu igen, Du drack ju en förra veckan....

Jag undrar i mitt stilla sinne hur många stenbord @Ubon är i besittning av??? Och danskarna är väl för goa, men det har allt förändrats en hel del där. När vi var på varv i Odense t ex var det liktydigt med sparken om någon som arbetar där ertappas med en bajer.

Uppsnappat vid Berras stenbord ombord!

Tack, då var den saken bekräftad, BERRALUND HAR ETT STENBORD, som han försökt gömma på sin arbetsplats, nä nä Berra, inte försöka med några bortförklaringar nu, det är inte mitt stenbord, det tillhör en maskinkille, så Du menar på fullt allvar att en kille i maskin skulle ta med sig ett stenbord till dig? som handbagage på flyget? placera detta på båten? nej Berra, detta tycker jag låter som en blivande dålig bortförklaring..(:

Jag undrar i mitt stilla sinne hur många stenbord @Ubon är i besittning av???

Som Berra undrar, i denna viktiga fråga, hur många stenbord? Ubon är i besittning av?

Jag äger inget stenbord, och läser vi i tråden så framgår att:

inlägg 20: hört från Ubon:s stenbord....

Inlägg 17: Direkt från Ubon:s källa, stenbordet.......

I inlägg 17 så framgår det att detta är hört ifrån Ubon:s "källa" ett stenbord, inte Ubon:s stenbord.

Och med detta så var detta stenbord tillfälligt inlånat, och återlämnat.

Intressant . Har skrivit om detta i en annan tråd, om hur Thailand kommer att försöka få bort turister som inte har den rätta plånboken. Kommer detta bli verklighet,, då kommer vanliga turister välja annat.
Som någon skrev. Då blir det krig, kanske lite väl mycket,,, men absolut kommer det att bli mer problem än de räknat med.. Resten får ni räkna ut själva vid stenborden 555555555555555;)

Intressant . Har skrivit om detta i en annan tråd, om hur Thailand kommer att försöka få bort turister som inte har den rätta plånboken. Kommer detta bli verklighet,, då kommer vanliga turister välja annat.
Som någon skrev. Då blir det krig, kanske lite väl mycket,,, men absolut kommer det att bli mer problem än de räknat med.. Resten får ni räkna ut själva vid stenborden 555555555555555;)

Nja, är väl lite långsökt att tro att ökade alkoholskatter skulle skrämma bort turister, måste nog till annat för detta.:) Men om du menar som en del i andra åtgärder som ligger i någon strategi för att locka till sig penningstarka människor, så kan du ju ha rätt.

Men turister generellt kan jag ju inte tro att de vill ha bort, utan då tänker jag mer på folk som uppehåller sig i landet med små medel och kanske inte tillför något utan tvärtom tär, sådana kan man ju skrämma bort med diverse åtgärder.

Undrar vilken källa som är korrekt. Enligt Mackes inlägg verkar inte skatten på öl höjas.

Annars hoppas inte skatten höjs på exporterade öl, då kanske man kan köpa med sig Chang från systembolaget billigare ...

Enligt min fru ska det höjas innan Songkran ... mycket skrönor, vi får se vad det blir ...

Undrar vilken källa som är korrekt. Enligt Mackes inlägg verkar inte skatten på öl höjas.

Annars hoppas inte skatten höjs på exporterade öl, då kanske man kan köpa med sig Chang från systembolaget billigare ...

Enligt min fru ska det höjas innan Songkran ... mycket skrönor, vi får se vad det blir ...
Mackes länk är från 2011, är nog en gammal skattehöjning ;)

Senast redigerad av en moderator:
Nja, är väl lite långsökt att tro att ökade alkoholskatter skulle skrämma bort turister, måste nog till annat för detta.:) Men om du menar som en del i andra åtgärder som ligger i någon strategi för att locka till sig penningstarka människor, så kan du ju ha rätt.

Men turister generellt kan jag ju inte tro att de vill ha bort, utan då tänker jag mer på folk som uppehåller sig i landet med små medel och kanske inte tillför något utan tvärtom tär, sådana kan man ju skrämma bort med diverse åtgärder.

Finns ju över tid en hel del artiklar om ministrar som uttalat sig att man vill se ett skifte av typen av turister, flera har ju uttalat sig om att få bort stämpeln som ett sex- och partyresmål, få hit köpstarkare turister som kommer för landets kultur och den vackra naturen istället.
Det finns ju en hel del heltidsturister som lever runt om i landet med så små medel att dom upplevs som parasiter av regimen.
Att alkoholproblemen är gigantiska och kostsamma för landet i form av dödsfall, sjukvårdskostnader mm. är väl ingen tvekan om, så nog är stora skattehöjningar i första hand en åtgärd mot den egna befolkningen.

Hade man velat ha hit turister med låga öl och spritpriser så hade man nog inte ens legat på dagens höga skattenivå som är jämförbar med Sveriges ölpriser som räknas som bland Europas högsta.

En dryg halvliter öl i Thailand kostar i sort sett samma som starköl på systemet i Sverige.
55thb eller 12.50kr är nästan samma.

Verkställs detta så känner jag många som kommer att byta ut nästa vinter mot Filippinerna eller/och Kambodja men om deras byte av semestermål påverkar en juntas beslut är nog tveksamt.

Finns ju över tid en hel del artiklar om ministrar som uttalat sig att man vill se ett skifte av typen av turister, flera har ju uttalat sig om att få bort stämpeln som ett sex- och partyresmål, få hit köpstarkare turister som kommer för landets kultur och den vackra naturen istället.
Det finns ju en hel del heltidsturister som lever runt om i landet med så små medel att dom upplevs som parasiter av regimen.
Att alkoholproblemen är gigantiska och kostsamma för landet i form av dödsfall, sjukvårdskostnader mm. är väl ingen tvekan om, så nog är stora skattehöjningar i första hand en åtgärd mot den egna befolkningen.

Hade man velat ha hit turister med låga öl och spritpriser så hade man nog inte ens legat på dagens höga skattenivå som är jämförbar med Sveriges ölpriser som räknas som bland Europas högsta.

En dryg halvliter öl i Thailand kostar i sort sett samma som starköl på systemet i Sverige.
55thb eller 12.50kr är nästan samma.

Verkställs detta så känner jag många som kommer att byta ut nästa vinter mot Filippinerna eller/och Kambodja men om deras byte av semestermål påverkar en juntas beslut är nog tveksamt.

Ja är det folk som flyttar för alkoholens skull, så är det definitivt folk som både regim och andra falanger INTE kommer att sakna.

Lockar alkoholen så mycket, så snackar vi alkoholister, och dessa kan åka vart dom vill, annat än där jag är..

Ja är det folk som flyttar för alkoholens skull, så är det definitivt folk som både regim och andra falanger INTE kommer att sakna.

Lockar alkoholen så mycket, så snackar vi alkoholister, och dessa kan åka vart dom vill, annat än där jag är..
Ja, visst är dom alkoholister.
De flesta dricker nästan varje dag, en till två öl på stranden, en till två öl till middagen på farangbaren.
Fredagkväll och lördag mer tydligt berusade.
Men många värdesätter också den fria livsstilen med en liberal syn på sitt drickande här nere, sällan moralpredikningar samt att inte behöva bry sig om veckodagar eller lagar så mycket, här kör man till och från baren trots man ligger över de gränsvärden som Thailands lagar har 0,2 resp 0,5 promille beroende på hur länge man haft körkort.

Men att det skulle drickas mindre bland farangerna i ditt område tror jag inte alls på.

Däremot så har väl de flesta faranger där uppe i Isaan redan gått all in och kan inte flytta lika lätt som de som hyr vid kusten.
Tror du kan vara lugn att dessa alkoholister inte kommer att byta kusten till förmån för ett rökigt och hett Isaan.

Ja, visst är dom alkoholister.
De flesta dricker nästan varje dag, en till två öl på stranden, en till två öl till middagen på farangbaren.
Fredagkväll och lördag mer tydligt berusade.
Men många värdesätter också den fria livsstilen med en liberal syn på sitt drickande här nere, sällan moralpredikningar samt att inte behöva bry sig om veckodagar eller lagar så mycket, här kör man till och från baren trots man ligger över de gränsvärden som Thailands lagar har 0,2 resp 0,5 promille beroende på hur länge man haft körkort.

Men att det skulle drickas mindre bland farangerna i ditt område tror jag inte alls på.

Däremot så har väl de flesta faranger där uppe i Isaan redan gått all in och kan inte flytta lika lätt som de som hyr vid kusten.
Tror du kan vara lugn att dessa alkoholister inte kommer att byta kusten till förmån för ett rökigt och hett Isaan.

Tror du har helt rätt, dessa fylltrattar kan inte klara sig här uppe bland folk som de facto har ett liv, och som kan leva det, UTAN att behöva sitta på en bar 7 dagar i veckan. Så ja vi slipper dom (Er), här uppe Gud ske lov...

Det skulle till och med kunna vara rena hälsoresan för vissa att komma upp till en risby helt utan barer som frestar.
Men dom får nog tag på sin alkohol ändå.

Få ställen är det väl så lätt att få tag på alkohol i, som i en risby i Isaan. Varenda schapp säljer ju laukau, de flesta har öl. På de flesta ställen säljer dom snapsar styckvis. Har man svårt att avstå alkohol så får man det inte lättare här....

Få ställen är det väl så lätt att få tag på alkohol i, som i en risby i Isaan. Varenda schapp säljer ju laukau, de flesta har öl. På de flesta ställen säljer dom snapsar styckvis. Har man svårt att avstå alkohol så får man det inte lättare här....
Nej men man har kanske inte samma partysugna umgänge i Isaan. En och annan stenbordsträff kanske men oftast inte fest vareviga kväll. Vi får väl se vart det slutar, man har ju förändrat beslut förr, det skulleinte förvåna mig om det händer igen.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp