Ökade alkoholskatter i Thailand

Säkert väldigt frustrerande och jobbigt just då med "vattenräkningen" som det tipsades om, men kul att läsa. :) Jag har inte varit in där tidigare, men jag ska nog titta lite mer vid tillfälle. :) Såg att du har en hel del fina bilder där också. :wai:

Ja det var lika kul att skriva efteråt om det, som det var irriterande när det händer. Och det är ju just då som man önskar att man vore en fena på att språka thailändska......

Ja vi uppfattar nog verkligheten lite olika beroende på vem vi är. Inte nödvändigtvis att du har fel eller jag har fel. I min värld i alla fall här som jag skriver om, så ser jag naturligtvis falang-hus i snart sagt varje by man passerar. men ingen fan som bor där. Stendött i husen oftast. Dessa falanger vispar ner nån månad på året maximalt, och umgås med noll och ingen, och sedan är dom borta igen. Dessa människor räknar jag INTE med alls, de existerar egentligen inte alls..

Utav alla de falanger, alltså de som jag räknar med som boende här, eller de som inte är rena eremiterna, som vägrar att ha med andra att göra, så bor INGEN i stort sett av dom inne i en thai-by. Jag har en (1) kamrat som bor i fruns by inne i byn, lite isolerat ifrån själva byn, men dock inne i byn.

Men den klara majoriteten bor i villaområden, där dom antingen köpt hus eller hyr hus, eller så bor dom på egen mark ute på nåt risfält, eller som jag på en falang-gata, med falang-hus där vi samsas thai och falanger...

Möjligt att du bor någonstans ute på landet, och inga städer alls har i sikte, så vi kanske har olika utgångspunkter i vår egna verklighet... Så du har det på ditt sätt, och jag har det på mitt sätt.. Och att du tuggar isaan-bukfylla istället för riktig mat, behöver ju inte vara fel i din verklighet, men i min, så är det riktigt illa...

Ja det var lika kul att skriva efteråt om det, som det var irriterande när det händer. Och det är ju just då som man önskar att man vore en fena på att språka thailändska......

Bra att du tar det så. :)

Jag får ju inblick både i farangvärlden och thaivärlden samt mixen. Det jag får vara med om är att det ofta är ganska små saker som eskalerar på liknande sätt som för dig på vattenverket, och båda sidor kan tycka att den andra parten är en idiot. :) Det är faktiskt så att jag ofta tycker att båda har rätt i detta också, för att det handlar egentligen ofta bara om att utgångspunkten för den dåliga situationen är fel. Man blir osams på olika grund, "helt enkelt".

Jag brukar försöka hjälpa båda sidor in på rätt spår om jag får chansen, men det är inte alltid som det går heller eftersom man inte vill lägga sig i. Sedan så är det en känslig punkt för många faranger det här med att inte kunna språket, och det kan ofta uppfattas negativt av dem om en farang får dem att bli påmind om sin önskan att kunna språka thailändska. Det blir lätt att det skär sig, tyvärr.

Jag har länge haft en förhoppning om att kunna bidra till ökad förståelse mellan faranger och thailändare, men jag upplever att jag lyckas väldigt dåligt med det av någon anledning. Det verkar som att de ansträngningar jag gör ofta missuppfattas på något vis.

Jaja, nu seglade jag antagligen ut i en massa som inte har ett dugg med ditt svar att göra. :D Jag tycker det är ett intressant område. Det är bara det. :)

Senast ändrad:
Jag tyckte mig se att det finns en tråd om hur skrönor uppstår och det här är ett ganska tydligt exempel. Thailändska skatteverket nämner att de funderar på att ändra skattereglerna från dagens mixade system (där skatten bestäms både av alkoholstyrka och volym) till ett system där skatten bestäms enbart på alkoholstyrka. Ett par thailändska tidningar hakar på och räknar fram ett skräckexempel på vad det skulle kunna innebära för priserna och helt plötsligt är det på alla västerländska forum ett faktum att det blir prishöjningar på 150%, trots att inga officiella källor har sagt att gigantiska prishöjningar är att vänta.

Vi som varit här ett tag borde komma ihåg att det varit liknande diskussioner med samma utbrott från expats tidigare och med samma resultat; visst har det blivit prishöjningar men inget som ekonomiskt påverkar någon expat som dricker under 100 öl i veckan. Det troligaste denna gång är att ölen blir oförändrad, vinet går ned och starkspriten går upp.

Jag tyckte mig se att det finns en tråd om hur skrönor uppstår och det här är ett ganska tydligt exempel. Thailändska skatteverket nämner att de funderar på att ändra skattereglerna från dagens mixade system (där skatten bestäms både av alkoholstyrka och volym) till ett system där skatten bestäms enbart på alkoholstyrka. Ett par thailändska tidningar hakar på och räknar fram ett skräckexempel på vad det skulle kunna innebära för priserna och helt plötsligt är det på alla västerländska forum ett faktum att det blir prishöjningar på 150%, trots att inga officiella källor har sagt att gigantiska prishöjningar är att vänta.

Vi som varit här ett tag borde komma ihåg att det varit liknande diskussioner med samma utbrott från expats tidigare och med samma resultat; visst har det blivit prishöjningar men inget som ekonomiskt påverkar någon expat som dricker under 100 öl i veckan. Det troligaste denna gång är att ölen blir oförändrad, vinet går ned och starkspriten går upp.
... och inte de som dricker fler öl än 100 i veckan heller då de inte kommer leva så länge :)

Nu bor jag 25 kilometer utan för Korat. Och inne i Korat bor de väl de flesta i hyrda hus ,finns de som har bygt också.
Men nu pratar du ju om byar och det gör jag också, på en omkrets av ca 10 km bor väl ett femtiotal i byarna.
Vet ingen som bor i villa kvarter de som finns bebos av Thai.
Sedan angående maten så vet jag bara en av et tjugotal som jag känner väl, som äter som du, vi andra ligger väl på en 20% falang mat resten thaimat.
Men jag förstår inte din närvaro i Thailand äter inte maten få abstinens om du inte träffar en falang etc.
Du kunde ju lika gärna bo i Falköping.

... och inte de som dricker fler öl än 100 i veckan heller då de inte kommer leva så länge :)

Nja, säg inte det. Frugan och hennes väninnor var på Guns & Roses i veckan och jag tror nog de snubbarna snittat på över 100 öl i veckan (eller motsvarande alkoholmängd) i 30 år och de lever än, Rolling Stones mfl likaså.

Senast redigerad av en moderator:
Nu bor jag 25 kilometer utan för Korat. Och inne i Korat bor de väl de flesta i hyrda hus ,finns de som har bygt också.
Men nu pratar du ju om byar och det gör jag också, på en omkrets av ca 10 km bor väl ett femtiotal i byarna.
Sedan angående maten så vet jag bara en av et tjugotal som jag känner väl, som äter som du, vi andra ligger väl på en 20% falang mat resten thaimat.
Men jag förstår inte din närvaro i Thailand äter inte maten få abstinens om du inte träffar en falang etc.
Du kunde ju lika gärna bo i Falköping.
Jag klarar inte heller av maten och absolut inte Isaan maten men var inte maten som fick mig att flytta ner, dock äter jag lite Thaimat, ingen Isaan mat och övervägande farangmat, kanske 80% farangmat och 20% Thaimat.
Aldrig vart förtjust i Thaimaten, ser det knappt som mat ens, men jag hoppas få bo kvar ändå för mina smaklökar kommer inte förändras.
Och maten som äts i byn den skulle aldrig falla mig in att äta, dock var det ju ett av mina stora problem när jag bodde i byn rasade från 72kg till 62kg, sen jag lämnade bylivet har kag gått tillbaks och ligger på stadiga 72-75 kg.
Nä sitta där i byn och alla kör ner nävarna i samma matskålar med obestämd sörja i, vet inte ens om det finns namn på slaktresterna som serveras där.

Om man skall bo i en thaiby måste man nog vara ganska speciell. Jag bodde i byn åtta månader eller nåt sånt, medans vi byggde huset strax utanför byn. Det var en rätt spännande tid, men ljudnivån var ju hög, privatlivet noll och det är i längden rätt störande med alla katter och höns som kom in genom fönstren.... Men gick, gjorde det ju. Fast det var allt bra skönt att flytta ut till fälten och den relativa tystnaden där. Visserligen är vi granne med ett tempel, men dom stör inte så mycket. Det är ett litet och fattigt tempel.

Jag trivs utmärkt här, men så har jag också bott på landet i stort sett hela mitt liv. Jag tror också det är en förutsättning att man har såna intressen som man kan utöva på landet, att flytta till en thaiby om man inte kunnat tänka sig att bo på landet i Sverige, det blir nog svårt. Maten är inget problem, farangmat är det ju bara att laga själv om man inte gillar Isaankäket. Jag äter nog ungefär hälften av varje, men thailändarnas eviga ristuggande avstår jag helst ifrån. Isaanmat är förvisso ingen hälsokost heller, men som sagt - man måste ju inte äta den. Nu är det kanske så att jag var ovanligt väl förberedd när jag flyttade, jag talade språket någorlunda och hade varit i byn så många gånger att jag hade en reell uppfattning om hur livet här skulle bli och kände min familj väl.

Att umgås med thailändare tycker jag inte är något problem, men numera vimlar det ju av västerlänningar i varenda buske, så det måste man ju inte heller om man inte vill.

Nu har det gått ett år snart, bygget är klart, trädgården också. Det enda som återstår av mina ursprungsplaner är en hönsgård och lite inredning i det rum jag skall ha kräftodling i. Ja, och ett litet hybble för fiskodlingen (karantän innan ynglen sätts ut i dammen) och inget av detta är ju något stort "projekt", det är mera av vardagssysslor och inte alls bråttom.

Så här långt är flytten hit det kanske bästa jag nånsin gjort, allt har i stort blivit så som jag tänkt mig, faktiskt, och jag är storbelåten med resultatet. Frugan är ett av de högsta hönsen i byn (vi är nog byns enda miljonärer och det ser hon ju till att alla vet...) och är givetvis lycklig över att få flytta hem.

Eftersom tråden handlar om alkoholskatt får jag väl avsluta med att konstatera att det gillar jag inte. Ett onödigt övergrepp, tycker jag. Intrång i individens frihet! Fascistoida förmyndarfasoner. Imperialistiska kapitalistbeteenden. Nej det sista var nog fel, det var vänsterretorik.....

Men skål, ta mig f-n.

Själv fick jag aldrig något eget så den delen av bylivet har jag inte testat på.
Bodde 2 år i träskjul, 11 stycken bodde vi i det skjulet, varav 7 stycken var ungar i ålderspannet 4-9 år gamla.
Grannarna på en armslängd avstånd.

Köket bestod av en gasolplatta inklämd mellan vårat träskjul och grannens.
Men visst lagade jag mat där, men blev ändås sämre med maten än nu.

Nä då är jag allt glad över den vändningen livet tog när man lämnade livet där uppe.

Du kunde ju lika gärna bo i Falköping
.

Du verkar vara en lustiger krabat... Det sista du skrev, var du bara tvungen att skriva va? Om du inte förstår varför jag bor i Thailand, är kanske inte något som jag bryr mig så där himla mycket om, det bekymrar mig helt enkelt inte.

Men om du nu inte förstår mig, så kan jag säga exakt detsamma om dig. jag märker ju hur detta eskalerar ifrån dig sida, inlägg för inlägg. Men jag kan säga att jag tror att vi alla som flyttat heltid hit till Thailand, eller vart man nu flyttat, inte ber om lov ifrån andra människor, ber om deras acceptans på något sätt, eller ens bryr sig om vad dom tycker om flytten.

Att äta den lokala maten, och gilla den lokala kulturen är absolut ingenting som jag själv anser viktigt, och jag undrar om du ens själv gör det. Men om det gör dig lycklig att käka den isaanska bukfyllan, så bryr jag mig inte, men du skall nog inte tala om för folk vad dom skall tycka, och hur dom skall ställa sig till saker och ting. Ty då kan det ju lätt missförstås.

Jag känner mig ödmjuk till mitt liv, till allting som möjliggjort, och möjliggör att jag kan bo här nere, och njuta av samvaron med mina vänner, och även att pennfäktas med likar som dig, inget fel i det.

Men med tanke på den irritation som du själv uppvisar, så undrar jag faktiskt också nu när du ändå anmärkte på det, varför du inte själv bor i Falköping, du verkar ju inte trivas alls ju.... Men vänta nu så får jag ju inte säga, då blir jag ju likadan som dig, så jag tar tillbaka det...

Själv fick jag aldrig något eget så den delen av bylivet har jag inte testat på.
Bodde 2 år i träskjul, 11 stycken bodde vi i det skjulet, varav 7 stycken var ungar i ålderspannet 4-9 år gamla.

Nä då är jag allt glad över den vändningen livet tog när man lämnade livet där uppe.

Jag får anta att du har mer att bygga ditt ogillande av thailändskt lantliv på än att du bott 2 år i ett träskjul ihop med 10 andra; det är ju rätt få som inte är uppfödda i ett flyktingläger som skulle uppskatta ett sådant liv :)

Själv skulle jag kunna ogilla Kroatien för att jag spenderade 3 dagar på ett ryskt fältsjukhus i Vukovar med 42 graders feber 1994. Lyckligtvis var de andra 6 månaderna bättre även om maten oftast var skit.

Jag får anta att du har mer att bygga ditt ogillande av thailändskt lantliv på än att du bott 2 år i ett träskjul ihop med 10 andra; det är ju rätt få som inte är uppfödda i ett flyktingläger som skulle uppskatta ett sådant liv :)

Själv skulle jag kunna ogilla Kroatien för att jag spenderade 3 dagar på ett ryskt fältsjukhus i Vukovar med 42 graders feber 1994. Lyckligtvis var de andra 6 månaderna bättre även om maten oftast var skit.
Men jag skriver inte att jag ogillar Thailändskt lantliv, jag har skrivit om och om igen att jag förstår dom som trivs där men jag är inte en av dom.
Jag flyttade från Sverige och tristessen av att bo på en Ö, helst vintertid och som farsan sa så sätter jag mig i ett liknande liv igen här nere långt ifrån allt.

Jag vill ha stadsliv, jag gillar Bangkok och Pattaya, jag hade kunnat tänka mig att bo mitt i Khon Kaen, jag är inte avig till Isaan på den biten, blir 2 veckor i Isaan nu i April men vi kommer bo på hotell då jag vill ha bekvämligheter som dusch och riktig toalett plus en säng ;)

Jag skulle kunna tänka mig ett hus i Khon Kaen, en condo i Pattaya eller Bangkok men finns inte skolor av den kvaliteten han går på nu där uppe.

Strongt, måste jag säga! Den primitivitetsnivån har jag ända sluppit, huset i byn var i alla fall ett hus. Laga mat gick ju dåligt, man såg inte ett piss i "köks-skrubben", men byns lilla serveringsdam var läraktig och ville ha kunder så hon fick lära sig moderera Isaankäk till farangnivå och det klarade hon galant. Hennes "kau padt farang" äter jag fortfarande ganska ofta.

Bara för att klarlägg, Jonas bodde INTE 2 år där i träskjulet som han kallar det. Hon bodde halvtid, alltså 50% av tiden, och kunde åka därifrån halva tiden, under hela tiden, och pusta ut och samla kraft... Så totaltiden under ett 2 års-spann blev till slut mäktiga 1 år...

Bara för att klarlägg, Jonas bodde INTE 2 år där i träskjulet som han kallar det. Hon bodde halvtid, alltså 50% av tiden, och kunde åka därifrån halva tiden, under hela tiden, och pusta ut och samla kraft... Så totaltiden under ett 2 års-spann blev till slut mäktiga 1 år...

Det räcker nog för att jag skall tycka det är strongt!

Hur gammal är du 10 år, tror du verkligen det är någon på forumet som har missat att jag jobbar på sjön och är hemma 4 veckor och ute på sjön 4 veckor.
Sen pusta ut 55555, ja det kan man ju kalla det att byta ett skjul i tassemarkerna mot ett stormigt Nordsjön ;)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp