Ökade alkoholskatter i Thailand

Löjlig kommentar Jonas..... du bredde ut dig om 2 år.... jag rättade dig bara, rätt skall vara rätt. Inte dåligt av dig att klara av att vara i Isaan under sammanlagt 1 år, grattis till den bedriften..

Men annars då om du går tillbaka i tiden, inte vis av erfarenheten nu, men hur det var då. Hur kom det sig att du under ett spann av totalt 2 år bodde i ett skjul, och ändå berättar att du tjänar miljoners miljoner på ditt sjömanskap, den grejen förstår jag inte riktigt, om du nu inte berättar det..

Undrar hur vissas liv är i Thailand när man anser att man tar en paus och pustar ut när man åker på jobb.
Jag ser det ju tvärtom att få komma hem och pusta ut efter 4 veckors rullande och molntäckt himmel.

Men vissa tycks tycka det är så jäkligt här nere så en som måste arbeta för sitt leverbröd fuskar och har rena semesterlivet när man kan lämna landet imellanåt.

Löjlig kommentar Jonas..... du bredde ut dig om 2 år.... jag rättade dig bara, rätt skall vara rätt. Inte dåligt av dig att klara av att vara i Isaan under sammanlagt 1 år, grattis till den bedriften..

Men annars då om du går tillbaka i tiden, inte vis av erfarenheten nu, men hur det var då. Hur kom det sig att du under ett spann av totalt 2 år bodde i ett skjul, och ändå berättar att du tjänar miljoners miljoner på ditt sjömanskap, den grejen förstår jag inte riktigt, om du nu inte berättar det..
Om du inte har alzheimers så vet du nog det redan, då jag var rätt öppen redan då med mitt liv här nere, är bara att följa mina inlägg tillbaks till jag gick med i forumet, då bodde jag redan där.
Du vet att jag sparade för att kunna få bygga ett hus, jag hade precis börjat jobba på sjön och avslutat min utbildning 1 år innan, så hade inga slantar på kontot då, hade inte börjat spara.
Innan jag flyttade dit bodde jag i en fin condo i Pattaya men jag flyttade som så många andra med exet upp till hennes by efter ett halvår.

OK tack för det utförliga svaret, då vet jag, Var bara intresserad, och utan några otrevliga baktankar.

För övrigt, som svar på ditt något "knarriga" inlägg, om att komma bort till jobbet hemifrån, så kanske en anledning kan vara att det kan vara jävligt gött att slippa att bo i ett skjul ute på obygderna med 11 personer, där man delar kök dessutom med grannen på topp av det.

Jag känner nog i det läget, att åka iväg på vilket jäkla jobb som helst, vore en lisa för själen, och en nåd att stilla bedja om..

Du har en poäng där, men de flesta åker hem över sommarhalvåret för att ladda om.
Hur gör du själv??

För närvarande så laddar om i Thailand och åker till Sverige på sommarhalvåren o jobbar arslet av mig. Min plan är att det inte ska vara så många år till med att jobba. Som längst har jag bara varit i Thailand 2 år utan att åka hem. Då var det Phuket som gällde.

Vad är egentligen "det riktiga Thailand"? En avkrok i Isaan, en bergsby i Changmai eller soi sex i Patthaya ? Jag vet inte, men det finns det nog figurer här som gör...... Eller?

Lika mycket som att allt inom Sveriges gränser är riktiga Sverige, så är väl Thailand likaledes. Även Rosengård är det riktiga Sverige, så också soi 6, eller Krabi, Chiangmai eller en by i Isaan osv.

Vad är egentligen "det riktiga Thailand"? En avkrok i Isaan, en bergsby i Changmai eller soi sex i Patthaya ? Jag vet inte, men det finns det nog figurer här som gör...... Eller?
Jag tycker det är där thailändska är huvudspråket, vill inte kalla övre delen av Issan för riktiga Thailand då både språk, kultur och annat är för avvikande. Pattaya består väl av en för stor blandning för att vara etnisk Thailand men tycker nog att regionen Chonburi platsar i ”riktiga” Thailand.
Finns liknande avvikelser i syd och norr.

Jag tycker det är där thailändska är huvudspråket, vill inte kalla övre delen av Issan för riktiga Thailand då både språk, kultur och annat är för avvikande. Pattaya består väl av en för stor blandning för att vara etnisk Thailand men tycker nog att regionen Chonburi platsar i ”riktiga” Thailand.
Vad menar du med övre delen av Isaan, var ser du en gräns?

Visste ju att det skulle komma liknande svar och svaret är ju relevant ur en synpunkt men vad är det vi pratar om? Inom Thailands nationsgräns är det riktiga Thailand. Thailand består ju av olika etniska grupper och folkslag, likväl som olika naturtyper osv, så jag anser inte att man utifrån det perspektivet kan säga att något är mer eller mindre riktiga Thailand, utan alla de här ingredienserna bidrar till det riktiga Thailand, så ser jag på det.

Precis som i Sverige Lappland med dess samer inte skulle vara det riktiga Sverige, samerna har också eget språk men det är ju en del av det riktiga Sverige i alla fall.

Visste ju att det skulle komma liknande svar och svaret är ju relevant ur en synpunkt men vad är det vi pratar om? Inom Thailands nationsgräns är det riktiga Thailand. Thailand består ju av olika etniska grupper och folkslag, likväl som olika naturtyper osv, så jag anser inte att man utifrån det perspektivet kan säga att något är mer eller mindre riktiga Thailand, utan alla de här ingredienserna bidrar till det riktiga Thailand, så ser jag på det.

Precis som i Sverige Lappland med dess samer inte skulle vara det riktiga Sverige, samerna har också eget språk men det är ju en del av det riktiga Sverige i alla fall.

Du kanske känner till att vissa regioner i Thailand inte ens vill tillhöra Thailand utan känner sig annekterade då vissa gränser ändrats på både 18- och 1900tal.
I vissa av dessa områden fick inte ens befolkningen thailändskt medborgarskap och ett thai-id förrän runt 1977, kanske även senare. Många lever helt i kvar sin kultur och pratar inte thailändska.

Själv har jag svårt att kalla sånt det riktiga Thailand bara för det är inom rikets nuvarande gränser.

Det är områden i syd mot Malaysia, områden i öster mot Myanmar/Burma och i nordost mot Laos.

Ha, ha, ha....
Detta var något som diskuterades redan 1998 då jag första gången var in på ett Thaiforum..
Då fanns det nästan bara Pappaya och Phöket.. Några hade hittat ut på Samui..
Sen hade vi några enstaka som varit utanför turistområdena..
Dom påstod ju att dom hittat det riktiga Thailand..

Och diskussionerna tog fart exakt som nu snart 20 år senare.. Ha, ha, ha....

Du kanske känner till att vissa regioner i Thailand inte ens vill tillhöra Thailand utan känner sig annekterade då vissa gränser ändrats på både 18- och 1900tal.
I vissa av dessa områden fick inte ens befolkningen thailändskt medborgarskap och ett thai-id förrän runt 1977, kanske även senare. Många lever helt i kvar sin kultur och pratar inte thailändska.

Själv har jag svårt att kalla sånt det riktiga Thailand bara för det är inom rikets nuvarande gränser.

Det är områden i syd mot Malaysia, områden i öster mot Myanmar/Burma och i nordost mot Laos.

Ja men det finns ju otaliga exempel på detta i alla länder, även i Sverige finns delar som inte vill tillhöra Sverige. Jag förstår ju vart du vill komma men man kan inte på de grunderna säga att inte det är riktiga Thailand. Skåne och Halland tillhörde Danmark förr men det är ju inte mindre riktiga Sverige idag, så det beror lite på vad det är vi menar med riktiga.

Vad jag menar är ju att man klipper ju inte en gräns bara så där, utan så är det ju i alla länder som gränsar till något land att det alltid får inflytande av varandras kultur och folkslag och att skillnader i kultur och språk blir konsekvensen av det.

Men visst jag köper ju detta att en del har helt annan kultur och till och med språk. Sen får man ju inte glömma att många av dessa etniska grupper är Tai-folk, Tai dam, Tai khao, Tai lu, Tai dääng, Tai hu osv.

Tai-folket är ju inte endast ett folk, utan många olika Tai-folk om jag läst historien rätt och man talar inte om Taifolkets invandring till nuvarande Thailand utan Taifolken.

Ha, ha, ha....
Detta var något som diskuterades redan 1998 då jag första gången var in på ett Thaiforum..
Då fanns det nästan bara Pappaya och Phöket.. Några hade hittat ut på Samui..
Sen hade vi några enstaka som varit utanför turistområdena..
Dom påstod ju att dom hittat det riktiga Thailand..

Och diskussionerna tog fart exakt som nu snart 20 år senare.. Ha, ha, ha....
Nu var det väl brudarna där som tog hem gubbsen till det riktiga Thailand, det var nog få som på egen hand hittade till Isaan på den tiden.

Enligt mitt förmenande är det riktiga Thailand det som är "äkta". Stora hotellkomplex på t ex Phuket eller i Pattaya är inte äkta. Men sedan finns det naturligtvis delar av dessa ställen som är genuina.

Att jag har kallat Isaan för det riktiga Thailand är väl mest för att det alltid retar någon och det kan väl vara lite roligt på ett oförargligt sätt.

Enligt mitt förmenande är det riktiga Thailand det som är "äkta". Stora hotellkomplex på t ex Phuket eller i Pattaya är inte äkta. Men sedan finns det naturligtvis delar av dessa ställen som är genuina.

Att jag har kallat Isaan för det riktiga Thailand är väl mest för att det alltid retar någon och det kan väl vara lite roligt på ett oförargligt sätt.
På vilket sätt är inte stora hotell komplex äkta? Tillhör det inte Thailand att ha stora hotell eller vad?

Jag tycker att så som duskussionen om " det riktiga Thailand" ofta förs så tillhör den sandlådan. Precis allt inom nationsgränsen är Thailand, vad är "oriktigt"?
Och vem fn bryr sig?
Folk tjatar om detta som om det vore status att jag bor minsann i det riktiga Thailand, så löjligt bara.
Mer intressant då varför man bor där man bor och varför en del bor där dom eg inte vill bo.

I jakten på det riktiga Thailand så ger ju den nya mattråden en del nya ledtådar, ett par rutinerade forumrävar skiljer på thai-mat och isaan-mat där ;)

Alla vill väl bo i det riktiga Thailand och inte något annat, även om det är i Chinatown i Bangkok, på Koh Tao eller i distrikt med lao, khmer eller burmesiska som huvudspråk.

Själv bor jag inte i det ”riktiga” och trivs utmärkt numera.

Har provat att bo i det ”riktiga” Thailand vid tre olika tillfällen tidigare, alla platserna 12-33 mil utanför Bangkok men det var svårare med kulturen, klimatet, sederna, språkproblem och fritidsintressen.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp