Det finns något med Isaan som är svårt att sätta fingret på
Jag tror jag kan sätta fingret på det.
Innan jag la min hatt här så var bilden från Isaan från barstolarna (inga stenbord i Phuket, det är barstolar) den att alla bartjejer kommer från Isaan = alla tjejer i Issan är ho..r.
Det är så vansinnigt fattigt och alla mjölkar falanger på pengar
Maten är så stark att läpparna är sönderfrätta på dom som bor där
Alla är outbildade
Alla jobbar på risfält
Det finns bara risfält
Är huset målat så är det en falang inblandad för dom har inte råd till målarfärg
Bara falang pengar bygger murade hus
Ingen el
Inget internet
Det finns inget, absolut inget
Osv, osv...
När jag var ny i Thailand så lyssnade jag så klart på dessa äldre "erfarna männen" och fick en bild som var fruktansvärd om detta "helvete på jorden".
Jag säger inte att det är ett paradis, för det finns mycket annat att säga, men dessa överdrifter som jag fick höra var makabra. Snacka om att göra en höna av en fjäder!
Hur tror ni vilken respons jag fick när jag chattade med min nuvarande fru och fick reda på att hon var från Isaan och jag frågade -Isaan, har ni internet?
Först trodde jag att hon satt på ngn bar på turistort. Tack för det barstols "män"!
Rullar in geografiskt i Isaan och ser mig noga omkring. Har bott på landsbygden innan (västra delen) och märker ingen direkt skillnad. Efter ett par mil så ser jag en gigantisk reklamskylt för John Deere. När vi närmar oss "byn" och ser alla dessa "falanghus" som dessutom är målade, så utbrister jag -Wow, många falanger som lagt pengar här.
I tron att familjens döttrar jobbade i barer. Bortgjord igen...
Ja, jag blir avig när jag hör att Issan är ditten o datten för det har satt mig i pinsamma situationer. Det var bara en bråkdel som stämde av dessa "vise män".
Men för att sätta fingret på det hela så finns en gemenskap som jag inte kunde finna på Phuket. Det är lite som "den danska gemyten" finns här. Och den stämmer ganska väl, mer än man tror. Trevliga men vara försiktig när man gör affärer.
Ett konkret exempel från idag var när jag promenerade bort till den lokala shoppen för att handla cigg (ja jag har den elaka ovanan). 3 pers stannade och erbjöd sig skjuss under promenaden. Jag förklarade att jag ville ha motion.
Jag känner trygghet som är viktigt för mig. Det kände jag inte på slutet i Phuket. Jag blir inte lurad på priser. Folk ler (utan det falska leendet som jag lärt mig hur det ser ut). Jag känner mig välkommen utan att vifta med plånboken. Att gå ut med vänner där jag inte förväntas att betala notan. Att komma med förbättringar och göra livet enklare för personer. Att träna på sina färdigheter med att övertyga andra som gör att man växer mentalt och att utveckla sina kunskaper för att lösa problem (det vill förvisso inte alla).
Samtidigt så förstår jag dessa personer som inte vill lära sig mer eller utvecklas. Har man nått den respektabla ålder 65+ och gått i pension så kan det kanske vara trevligt med att slippa lösa problem och ha allt serverat istället. Helt ok, vi är alla olika.
Om jag får överdriva lite så tycker jag att det är trevligare att lyssna på "tuppjävlarna" än "hello sexy man".
Hellre en stuga på ett risfält än condo på Bangla RD/ Walking street/ Nana plaza.
Hellre döda tuppen o laga mat på honom än att brottas med ladyboys innan man kommer fram till restaurangen.
Men vi behöver inte gå till ytterligheterna. För vad är vårt berömda svenska utryck? -Lagom är bäst

Och där tror jag att vi alla är, baserat på våra personliga preferenser.
Tror jag tappade tråden... Igen...