Om jag fick bestämma i Thailand

Det mest konstiga enligt mitt sett o se är att sjukförsäkringen alltså den allmänna gäller för pensionärer i Sverige, EU områden plus vissa andra länder men inte oss i Thailand.
Visst är Sverige ett rättvist och demokratiskt land. Ett föredöme i världen.
Att vi fortsätter att betala skatt är ju en enorm fördel och solidaritetshandling av oss för att panscisarna som har den förmånen kan få vård när de behöver.
Sköt om er.

Och gäller det behandlingar som inte är akuta åker man helt enkelt tillbaka till Sverige, skriver in sig och kräver sin rätt för alla skattepengar man har betalat in genom åren.

Jag kommer att se till att ha pengar på ett konto som enbart är till för ett eventuellt akut vårdbehov. Det är den säkerhetsbuffert som gäller för mig själv som farang.

Før att få førsækra sig efter 65 så måste du ha tecknat førsækringen innan du har fyllt 50, då får du behålla den livet ut om du fortsætter førsækra dig varje år, men det kostar en slant att førsækra sig vid den åldern.
Annars tycker jag det ær en kanonførsækring, jag ær førsækrad før sjukvård upp till 2 millioner baht, har ett plastkort som jag bara tar med mig in på Bangkokhospital, 15 minuter efteråt sitter jag hos lækaren.
Fast nær jag ær 65 år ær den så dyr så då får jag ha sparat, nu betalar jag bara 36.000 baht om året och det ær ok sålænge man jobbar.

Jojo kanske din frus slækt har råd att spara men jag kænner då ingen Thai som har lagt undan några pengar før sjukvård, kænner ingen Thai som kan spara, sista folket på jorden jag skulle ta spartips ifrån 55555.
Var det en generalisering??
Tror vældigt få Thai har råd att lægga undan infør eventuell sjukdom.

Är inte du försäkrad genom jobbet ??????

Är inte du försäkrad genom jobbet ??????
Mitt val att flytta utomlands, inte tecknar rederiet någon extra försäkring för det.
Skall kunna få en som täcker billigast möjlig vård, typ förkylning väl, det Fillipinarna får.
Skall kolla vad jag kan få efter årskiftet.

Mitt val att flytta utomlands, inte tecknar rederiet någon extra försäkring för det.
Skall kunna få en som täcker billigast möjlig vård, typ förkylning väl, det Fillipinarna får.
Skall kolla vad jag kan få efter årskiftet.

Kanske en förhandlingsfråga, du har kanske, i dag bara försäkring då du är i tjänst.
Konstigt, att dom inte betalar din sjukvård, oavsett var du befinner dig.

Kanske en förhandlingsfråga, du har kanske, i dag bara försäkring då du är i tjänst.
Konstigt, att dom inte betalar din sjukvård, oavsett var du befinner dig.
Jag är skandinav, den här flottan jag ingår i styrs av ett skandinaviskt kontor.
När jag anställdes bodde jag i Sverige skattade i Sverige och fick sjukvård i Sverige.
Bestämmer jag sen för att flytta ut från den sociala tryggheten är det mitt val och inget rederiet tänker betala extra för.
Hade det blivit dyrare att ha mig som anställd efter jag flyttade hade jag inte fått flytta och behållt jobbet.
Jag var tvungen att fråga rederiet först om det var ok att jag flyttade.
Men jag skall ha rätt till samma försäkring som Fillipinarna men som sagt den verkar mer räcka till en förkylning.
Ombord är jag full försäkrad dock och har rätt till fri sjukvård när vi kommer iland eller om kag skulle behöva evakueras.

Att de börjar med och ha mera räddningspatruller plus att vi får tillåtelse att ha läskautomater i Thailand o mera sorters läsk :)

Att vi får 4 IKEA till i Thailand

Men ingen diktatur, det ska vara demokrati och säkerheten ska vara bra men inte att det ska bli bråk varendaste gång

Senast ändrad:

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
P

Tillbaka
Topp