Om jag fick bestämma i Thailand

Ett sånt jobb vill jag ha behöver dom en sjökapten 500.000 baht i månaden hade suttit fint 555555 ;)
Rederiet jag jobbar för har FSO i Thailand någonstans utanför Pattaya, där hade jag velat fått mig ett jobb.
Fillipinske matrosen på min vakt hans Farfar jobbar som Chief engineer där 13.000 Dollar i månaden för fillipinsk chief så gissar på att kapten har 15.000 dollar i månaden.
Hade vart fint och bara ta Jetskin ut till jobbet ;) och är ju internationell besättning mycket fillipinare.
Hade varit skönt att slippa allt pendlande till europa ;)

https://www.flickr.com/photos/teekaycorp/8869879277

Jag reser bara till Europa en gång i kvartalet men 2-3 gånger i månaden runtom i Asien så jag skulle också gärna vilja ha ett jobb i Thailand där jag tjänade 500,000 i månaden.

Jag känner dock många utlänningar, genom dotterns skola, som har ett sådant jobb. De jobben, som chefer på multinationella företag, är dock ingen dans på rosor. Jobb 12 timmar om dagen, mycket resande och så efter 3 år vidare till nästa land. Dessa jobb går dessutom sällan att söka härifrån utan rekryteras nästan alltid från företagets hemland.

Det finns sällan några fria luncher, bra betalt kommer oftast med någon form av uppoffring.

Nja, det är förmodligen inte jättemånga på TS som tjänar 500,000 Baht/månad men bland framgångsrika expats som jobbar för multinationella företag, inklusive svenska, i Thailand så är det inte alls ovanligt. Jag tänkte på hur många gånger nmax berättat om hur korkade thailändare är så borde han vara skarp nog att ta ett av dessa jobb och då kan inte en prisökning på 100% över 10 år vara något problem.
Handlar fortfarande inte om prisökningen är ett problem för min ekonomi eller inte, bara om när Thailand inte är prisvärt jämfört med andra länder längre. Tänker inte gå in på detaljer om min ekonomi här men om Thailand närmar sig Sverige i prisbild så flyttar jag till Europa istället.
För många falanger kan Thailand vara kört rätt snart om dom genomför förslaget om nytt longstay visa.

Jag reser bara till Europa en gång i kvartalet men 2-3 gånger i månaden runtom i Asien så jag skulle också gärna vilja ha ett jobb i Thailand där jag tjänade 500,000 i månaden.

Jag känner dock många utlänningar, genom dotterns skola, som har ett sådant jobb. De jobben, som chefer på multinationella företag, är dock ingen dans på rosor. Jobb 12 timmar om dagen, mycket resande och så efter 3 år vidare till nästa land. Dessa jobb går dessutom sällan att söka härifrån utan rekryteras nästan alltid från företagets hemland.

Det finns sällan några fria luncher, bra betalt kommer oftast med någon form av uppoffring.
Det är väl så, jag får nog mer tid med familjen som jag har det nu.
Syrrans gubbe jobbar, så för Volvo, några år här några år där, sist var dom 3 år i Indien nu har dom hamnat i Poolen, och mycket resande, när dom bodde i Indien pendla han ju lika mycket runt om i andra delar av Asien.
Syrran var och hälsade på oss i Thailand då men han hade inte tid att ta ledigt och följa med.

Men FSO i Thailand hade suttit fint kanske jag har funnit ett nytt mål att sikta mot ;)

Handlar fortfarande inte om prisökningen är ett problem för min ekonomi eller inte, bara om när Thailand inte är prisvärt jämfört med andra länder längre. Tänker inte gå in på detaljer om min ekonomi här men om Thailand närmar sig Sverige i prisbild så flyttar jag till Europa istället.
För många falanger kan Thailand vara kört rätt snart om dom genomför förslaget om nytt longstay visa.
Hur kan det bli ett problem, nya 10 åriga är väl bara ytterligare ett Visum står ingenstans att det finns något förslag om att existerande visum skall tas bort eller göras om.
Har ju diskuterats länge om Thailand skall följa Malaysia och införa ytterligare ett Visum med längre uppehåll, inte någonstans förutom stenbordsnack så har jag läst att det har funnits något förslag på att förändra eller ta bort existerande 1 åriga visumen med existerande regler.
Så på vilket sätt skulle det bli förödande?

Hur kan det bli ett problem, nya 10 åriga är väl bara ytterligare ett Visum står ingenstans att det finns något förslag om att existerande visum skall tas bort eller göras om.
Har ju diskuterats länge om Thailand skall följa Malaysia och införa ytterligare ett Visum med längre uppehåll, inte någonstans förutom stenbordsnack så har jag läst att det har funnits något förslag på att förändra eller ta bort existerande 1 åriga visumen med existerande regler.
Så på vilket sätt skulle det bli förödande?
Det jag läste så stod det att det nya 5 åriga skulle replace befintligt ett årig, då ser iaf jag stora problem.

Det jag läste så stod det att det nya 5 åriga skulle replace befintligt ett årig, då ser iaf jag stora problem.
Var läste du det, inte det som stod i Bangkokpost iallafall, kan ju vara bra att få läsa om du har en länk, var det 1 åriga retirement det skulle ersätta då?

Det som är intressant,är om/hur, hur dom kommer att ev. förändra villkoren

Ja, det är intressant, men oftast har det hittills mest blivit så att man lägger till nya möjligheter och bara gör mindre ändringar på det som redan finns.

Dock ser jag inte riktigt vitsen med att höja kravet på månadsinkomst i det nya visumet, så det kan ju vara ett tecken på att man kanske höjer på befintliga visum också. Det blir ju inte dyrare per månad att stanna längre, tänker jag. :)

Et lite aspekt med denne tråden er at det er et faktum at det blir fler og fler "farlang-unger" i Thailand. Dersom disse ungene har en far som har økonomiske ressureser og et ønsket om at ungen skal få en god utdannelse så vil kanskje mange av disse ungene komme i stillinger hvor dem har muligheten til å endre på lover og regler. Jeg vil tro at deres syn på "farlangens" rettigheter vil være en tanke forskjellig fra hva den vanlige thai har. Kanskje dette bare er ønsketenkning fra min side, men det er lov å håpe.

Hoppas jag nu har fel i vad jag tror. Jag tror att Thailand i framtiden kommer att bli ett hem för de väldigt rika.
Det är en känsla jag har, Tyvärr.

Ja, det är intressant, men oftast har det hittills mest blivit så att man lägger till nya möjligheter och bara gör mindre ändringar på det som redan finns.

Dock ser jag inte riktigt vitsen med att höja kravet på månadsinkomst i det nya visumet, så det kan ju vara ett tecken på att man kanske höjer på befintliga visum också. Det blir ju inte dyrare per månad att stanna längre, tänker jag. :)

Skulle man höja kravet på dom 800K som i dag erfordras, till tex 1 milj. så skulle många få det svårt, att stanna med en vanlig pension.
Man har ju tidigare antytt, att några fattiglappar, vill man inte ha bland Farangerna.

Jeg leste et sted på nettet hvor det ble påstått at de 20 000 fastboende utlendingenes økonomi i Isaan utgjorde 6 prosent av hva som ble kjøpt av varer og tjenester. Ser man dette på bakrunn av at det bor ca. 20 mill. mennesker i Isaan så er det snakk om store summer.

Thailandske myndigheter ønsker hva dem kaller for "kvalitets-turister". Fort inn og fort ut igjen av landet etter å ha lagt igjen en liten formue og ingen økonomiske belastninger for Thailand. Det samme gjelder nok for de fastboende utlendingene. Når det er slutt på pengene som er oppspart etter et langt liv så er man ikke så velkommen lenger. Noe som er naturlig da en pensjon på 35 000 baht i måneden er ikke nok for at man skal kunne forsørge seg selv og sin "svigerfamilie". Og noen helseforsikring på en sådan liten sum kan man bare glemme. De fleste utlendingene som bosetter seg i Thailand er eldre mennesker som før eller siden trenger medisinsk hjelp og det blir bare et tidsspørsmål før man blir en byrde for samfunnet dersom man ikke har en god helseforsikring.

Skulle man höja kravet på dom 800K som i dag erfordras, till tex 1 milj. så skulle många få det svårt, att stanna med en vanlig pension.
Man har ju tidigare antytt, att några fattiglappar, vill man inte ha bland Farangerna.

Finns ju säkert många olika anledningar varför man diskuterar sådana här saker som förändrade villkor och krav på det ena än det andra, det är ju t ex ingen nyhet att t ex sjukvårdssystemet i Thailand utnyttjas och det finns säkert andra områden som utnyttjas och man vill väl komma åt alla sådana här avarter.

Som i artikeln här nedan är det ju många gånger självförvållat dåligt leverne och folk som inte egentligen skall bo i landet då de inte har sett om sitt hus.

Sen om man kommer åt det genom att andra krav och villkor är ju en annan sak.

Bara en tanke: http://scandasia.com/uninsured-foreigners-burdens-thai-public-hospitals/

Ja, det känns ju som att det skulle vara i linje med det de har gjort hittills att skruva upp beloppet inom en inte alltför lång tid.

Den höjningen kommer givetvis en dag men den ligger nog ett par år bort. Vad jag hört är att planerna var att de 400,000 som är kravet för oss som gjorde visumet för ganska längesedan skulle försvinna nästa år och att det skulle bli 800,000 för alla men även detta har skjutits fram av anledningen att många long-stay kommer från Europa med svaga valutor.

Om Thailand på allvar lyckas locka till sig 50 plussare från Kina, Indien och övriga Asien på sitt nya 10 årsvisa så kan vi nog räkna med att nivåerna snart kommer höjas men ärligt talat tror jag inte det blir någon rusning av kineser och då är nog bidraget från "europeiska fattigpensionärer" bättre än inget tillsvidare.

Da ender det vel opp med at bare nordmenn har råd til å bo i Thailand. :p
Många Norrmænn som flyttat tillbaks før det har blivit før dyrt, sen ær inte Norska ekonomin som den en gång var och Norska kronan har rasat.
3 Norrmænn har jag træffat nu på par veckor som skall flytta hem igen från dom lænderna dom bor i.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
P

Tillbaka
Topp