PISA resultaten för 2018 presenterades, ingen förbättring för Thailand.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

När PISA resultaten 2018 för 15 åringar presenterades visade det sig att Thailand hade tappat i läskunskap och nu låg på den lägsta nivån för landet någonsin och hela 16 poäng sämre än den senaste undersökningen 2015.

Att det brister just i läskunskaperna oroar ju eftersom den kunskapen är viktig även för att kunna tillgodogöra sig dom övriga ämnena.

I matematik och vetenskap var läget oförändrat sedan förra mätningen och man ligger kvar på en låg kunskapsnivå.

Poor grades for Thai students in PISA tests
PUBLISHED : 4 DEC 2019 AT 14:15
WRITER: DUMRONGKIAT MALA
Thai students still follow their peers in other countries in reading, maths and science in the latest Pisa tests. (Bangkok Post file photo)

Thai students still follow their peers in other countries in reading, maths and science in the latest Pisa tests. (Bangkok Post file photo)

Thai students are consistently performing below the international average in core subjects, according to the results of the international 2018 PISA examinations.

Published by the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) on Tuesday, the results show Thai students underperforming in reading, mathematics and science compared to most countries participating in the evaluation.
The PISA examinations, which take place every three years, evaluate education systems worldwide by measuring basic skills and knowledge of 15-year-old pupils, and their readiness for the challenges of adult life.

Approximately 600,000 pupils from 79 countries, including 37 OECD nations, completed the latest test, which focused primarily on their reading ability.
According to the survey, Thailand ranked 56th for maths, 66th for reading, and 52nd for sciences.

Mvh isan lover

Hur pålitliga är egentligen PISA testerna när länder som Kina och Sverige "fuskar"? Väljer man bara bra skolor och elever får man givetvis ett bättre resultat än om man inkluderar alla elever.

Thailand inkluderade väl elever från "alla" skolor? Det ger kanske ett rättvist resultat men inte särskilt rättvist om man ska jämföra med andra länder.

Hur pålitliga är egentligen PISA testerna när länder som Kina och Sverige "fuskar"? Väljer man bara bra skolor och elever får man givetvis ett bättre resultat än om man inkluderar alla elever.

Thailand inkluderade väl elever från "alla" skolor? Det ger kanske ett rättvist resultat men inte särskilt rättvist om man ska jämföra med andra länder.

Hej

Igår förklarade man regelverket runt PISA på nyheterna och Sverige följer regelverket och det tar jag för givet att Thailand gör också, vad det gäller Kina så är det förmodligen lite speciella villkor som ligger bakom just deras resultat, har läst att deras resultat grundar sig på skolor i 4 stora provinser.

Mvh isan lover

Hej

Igår förklarade man regelverket runt PISA på nyheterna och Sverige följer regelverket och det tar jag för givet att Thailand gör också, vad det gäller Kina så är det förmodligen lite speciella villkor som ligger bakom just deras resultat, har läst att deras resultat grundar sig på skolor i 4 stora provinser.

Mvh isan lover

Sverige räknade väl bort 11.1% av alla eleverna för att uppnå bättre resultat? Kina räknar väl också bort en hel del eller i varje fall fick jag det intrycket av dig och andra i senaste tråden här om PISA och Thailand vs Kina och andra länder i regionen.

Om Thailand fick räkna bort alla elever som inte kan läsa och skriva ordentligt på Thai hade nog deras resultat varit en hel del bättre...

Sverige räknade väl bort 11.1% av alla eleverna för att uppnå bättre resultat? Kina räknar väl också bort en hel del eller i varje fall fick jag det intrycket av dig och andra i senaste tråden här om PISA och Thailand vs Kina och andra länder i regionen.

Om Thailand fick räkna bort alla elever som inte kan läsa och skriva ordentligt på Thai hade nog deras resultat varit en hel del bättre...
Inte bara Sverige som räknar bort.
Alla grannländer till Thailand får själv välja skolor som skall vara med i undersökningen och väljer då elitskolor ifrån storstäderna.
Thailand däremot måste ta med alla skolor förutom som @Atom skrev dom internationella skolorna, dom får dom inte ta med, så tex barnens skola får inte räknas med men alla andra även minsta byskola skall.

Ja man räknade bara med de som gått 9 år i skolan.
Man kan ha olika åsikter om man skall räkna med de som enbart gått 1 år.
var tycker ni att gränsen skall dras?
Oavsett vilket blir det en del som anser att det blir missvisande.

Hej

Alla dom 79 länderna som ingår i undersökningen slipper ta med ex.vis förståndshandikappade, nyanlända flyktingar och andra som inte förstår språket eller är oförmögna att göra det av andra skäl, kan tänka mig att ex.vis Rohingya flyktingarna i Thailand inte heller deltar i PISA testet.

Så det handlar inte alls om att ett land kan välja och vraka med vilka elever som ska vara med eller ej, men det är ju rätt meningslöst att utföra kunskapstest på personer som inte förstår vad man säger, inte kan läsa eller prata det språk som testet är på, därför finns det helt naturligt regler runt detta.

Mvh isan lover

Ja man räknade bara med de som gått 9 år i skolan.
Man kan ha olika åsikter om man skall räkna med de som enbart gått 1 år.
var tycker ni att gränsen skall dras?
Oavsett vilket blir det en del som anser att det blir missvisande.

Hej

Självklart gör PISA rätt som kräver att alla som gör provet ska ha i princip samma förutsättningar, att låta folk vara med och påverka undersökningen som kanske har ett mentalt handikapp och inte besitter förmågan att kunna klara av att utföra provet, alternativt relativt nyanlända flyktingar som ännu inte behärskar språket eller kanske t.o.m är analfabeter vara med är ju rätt meningslöst.

Mvh isan lover

Hej

Alla dom 79 länderna som ingår i undersökningen slipper ta med ex.vis förståndshandikappade, nyanlända flyktingar och andra som inte förstår språket eller är oförmögna att göra det av andra skäl, kan tänka mig att ex.vis Rohingya flyktingarna i Thailand inte heller deltar i PISA testet.

Så det handlar inte alls om att ett land kan välja och vraka med vilka elever som ska vara med eller ej, men det är ju rätt meningslöst att utföra kunskapstest på personer som inte förstår vad man säger, inte kan läsa eller prata det språk som testet är på, därför finns det helt naturligt regler runt detta.

Mvh isan lover
Vissa länder har visst rätt att välja och vraka, jag har visat dig länkar från PISA och även länkar ifrån Bangkokpost där dom ville dra sig ur pga att dom får inte samma som grannländerna, dom kräver inte att dom skall ha samma förmån utan att grannländerna skall ha samma regel som är införd i Thailand att det gäller alla statliga skolor.
Du har varit i grannländerna, tror du på allvar att Thailand är sämst gällande skola jämfört med alla gränsländer?

Ingen påstår här att Thaiskolor är bra, hade Thaiskolor vart bra hade jag inte slängt ut par hundratusen kronor om året på mina barns utbildning.
Men PISA resultaten visar inte rättvist för flera av grannländerna är sämre på att utbilda sina barn.

Länder har visst rätt att välja och vraka, jag har visat dig länkar från PISA och även länkar ifrån Bangkokpost där dom ville dra sig ur pga att dom får inte samma som grannländerna, dom kräver inte att dom skall ha samma förmån utan att grannländerna skall ha samma regel som är införd i Thailand att det gäller alla statliga skolor.
Du har varit i grannländerna, tror du på allvar att Thailand är sämst gällande skola jämfört med alla gränsländer?

Hej

Jag tror nog inte att dom allmänna skolorna är bättre i ex.vis Laos och Kambodja, men det finns ju en rad andra länder i regionen som är ganska bra eller t.o.m bland dom bästa, tänker då på Singapore, Hong Kong, Taiwan, Kina, Vietnam, Sydkorea och Macau som alla är med bland dom 21 första länderna på listan, 6 av dessa är även bland dom tio länderna i topp på listan.

Sämst i Sydostasien utav dom länder som är med därifrån är Filippinerna, följt av Indonesien och snäppet bättre är faktiskt Thailand.

Mvh isan lover

Du @Isan Lover sätter ditt barn på byskola och försvarar det lika mycket och envetet som allt annat.
Sen glömmer du det och skriver hur bra det är.

Hej

Nu hänger jag inte med riktigt?

Vi låter pojken gå i byskolan 3 månader om året för att behålla och utveckla språket, lära sig läsa och skriva Thailändska, Laotiskan får han på köpet, men vi väljer inte alls just denna skola för att vi tror att den är bra.

Det är bara så att det är den enda skolan som finns just där, vi och pojken känner dessutom alla elever, lärare och rektor väl, det är nära hem och han slipper fara runt på vägarna i 120 på flaket till en överlastad pickup eller i en minibuss som framförs som den vore stule och jagad av polisen till och från en bättre privatskola miltals ifrån byn.

Så vi är ute efter språkkunskaperna och inget annat för pojkens del, sen får han ju kultur, traditioner och annat på köpet, men i alla övriga ämnen kör vi nästan enbart med hans svenska skolmaterial, hans lärarinna ska lämna allt material, läxor och annat som han ska jobba med i Thailand nu på fredag.

Sen får han som vanligt skicka in sina läxor, veckobrev och andra uppgifter via I-PAD till sin Svenska klass, dom i klassen kan för övrigt ha kontakt med honom när dom vill även uppe i byn.

Fungerar bra tycker jag, man kan säga mycket om den Thailändska byskola som pojken går i men knappast att den är bra, den är väldigt liten och hotas av nedläggning, flera lärare är alkoholister och skolresultaten är nog dåliga även för att vara i Thailand, men dom tar bra hand om pojken, barnen får bra mat, dom får en låda mjölk varje månad (ca 30 paket), han har många kompisar i skolan och jag tränar fotbollslaget så det fungerar helt ok för vår del.

Mvh isan lover

Hej

Jag tror nog inte att dom allmänna skolorna är bättre i ex.vis Laos och Kambodja, men det finns ju en rad andra länder i regionen som är ganska bra eller t.o.m bland dom bästa, tänker då på Singapore, Hong Kong, Taiwan, Kina, Vietnam, Sydkorea och Macau som alla är med bland dom 21 första länderna på listan, 6 av dessa är även bland dom tio länderna i topp på listan.

Sämst i Sydostasien utav dom länder som är med därifrån är Filippinerna, följt av Indonesien och snäppet bättre är faktiskt Thailand.

Mvh isan lover
Som sagt, jag tar PISA med en nypa salt.
Diktaturerna ligger på topp som du ser.
Möjligt dom är bäst på matte, språk.
Men fråga dom om internationel kunskap som geografi, sammhällskunskap, historia bla bla så hamnar dom nog i botten och faktist Filippinarna i toppen.
Så PISA går utefter känslolösa robottar och vill vi ha det samhället vinner nog Kina till slut.
Själv värderar jag självtänkande, risktagande, slutsats, konsekvensanalys högt och tror inte det ens existerar i dessa stater.
Filippinarna är väl den enda någorlunda självtänkande gruppen i jämförelse, resten är programmerade.
Men kolla du på ditt PISA.

Hej

Vi låter pojken gå i byskolan 3 månader om året för att behålla och utveckla språket, lära sig läsa och skriva Thailändska, Laotiskan får han på köpet, men vi väljer inte alls just denna skola för att vi tror att den är bra.

Det är bara så att det är den enda skolan som finns just där, vi och pojken känner dessutom alla elever, lärare och rektor väl, det är nära hem och han slipper fara runt på vägarna i 120 på flaket till en överlastad pickup eller i en minibuss som framförs som den vore stule och jagad av polisen till och från en bättre privatskola miltals ifrån byn.

Så vi är ute efter språkkunskaperna och inget annat för pojkens del, sen får han ju kultur, traditioner och annat på köpet, men i alla övriga ämnen kör vi nästan enbart med hans svenska skolmaterial, hans lärarinna ska lämna allt material, läxor och annat som han ska jobba med i Thailand nu på fredag.

Sen får han som vanligt skicka in sina läxor, veckobrev och andra uppgifter via I-PAD till sin Svenska klass, dom i klassen kan för övrigt ha kontakt med honom när dom vill även uppe i byn.

Fungerar bra tycker jag, man kan säga mycket om den Thailändska byskola som pojken går i men knappast att den är bra, den är väldigt liten och hotas av nedläggning, flera lärare är alkoholister och skolresultaten är nog dåliga även för att vara i Thailand, men dom tar bra hand om pojken, barnen får bra mat, dom får en låda mjölk varje månad (ca 30 paket), han har många kompisar i skolan och jag tränar fotbollslaget så det fungerar helt ok för vår del.

Mvh isan lover
En skola består oftast av ca. 8 månaders utbildning, 3 månader i en by där ni är när det passar och reser runt när det passar och skickar hemläxa.
Up to you.

Hej

Mvh isan lover
Och jag säger inte att du fel, bra att han får lära sig och se hur det funkar, det är guld värt men att ta 3 månaders utbildning i världens sämsta skola, känner att barnet kan missa en del enligt dina utsagor om Thaiskola och barnen pryglas i klassrummet, det skrev du själv nyligen.
Men jag är väl lite dubbel med, men jag gapar inte som du gör om hur värdelöst allt är och att dom är sämst.
Bra med livserfarenhet och besöka och ta nån vecka.

Som sagt, jag tar PISA med en nypa salt.
Diktaturerna ligger på topp som du ser.
Möjligt dom är bäst på matte, språk.
Men fråga dom om internationel kunskap som geografi, sammhällskunskap, historia bla bla så hamnar dom nog i botten och faktist Filippinarna i toppen.
Så PISA går utefter känslolösa robottar och vill vi ha det samhället vinner nog Kina till slut.
Själv värderar jag självtänkande, risktagande, slutsats, konsekvensanalys högt och tror inte det ens existerar i dessa stater.
Filippinarna är väl den enda någorlunda självtänkande gruppen i jämförelse, resten är programmerade.
Men kolla du på ditt PISA.

Hej

När man lägger in flera av dom faktorer du räknade upp här brukar Thailand hamna ännu längre ned i skolstatistiken, tänker då på saker som att tänka själv, konsekvensanalyser, dra slutsatser, att ifrågasätta och diskutera.

Så det är nog inget unikt för det du helt riktigt kallar diktaturer, men frågan är väl om inte Thailand också borde ses som en diktatur i dessa sammanhang, att kritisera, ifrågasätta, diskutera och göra konsekvensanalyser låter inte så där väldigt vanligt i Thailand heller.

Mvh isan lover

Hej

När man lägger in flera av dom faktorer du räknade upp här brukar Thailand hamna ännu längre ned i skolstatistiken, tänker då på saker som att tänka själv, konsekvensanalyser, dra slutsatser, att ifrågasätta och diskutera.

Så det är nog inget unikt för det du helt riktigt kallar diktaturer, men frågan är väl om inte Thailand också borde ses som en diktatur i dessa sammanhang, att kritisera, ifrågasätta, diskutera och göra konsekvensanalyser låter inte så där väldigt vanligt i Thailand heller.

Mvh isan lover
Jag försvarar inte Thailand.
Det är precis så dåligt som PISA skriver gällande skola.
Jag anser dock att grannländernas resultat är upphöjda och borde ligga lägre.
Det har jag skrivit innan till dig här.
Och jag ser realistiskt på det inte som du som låser dig på ett resultat för att det passar din agenda.
Thailand känner till problemet och det görs arbete för att förbättra.
Men du vill bara hitta nåt som visar att det blivit sämre.
Det har blivit sämre i jämförelse med grannländernas elitskolor.
Men PISA jämför med andra länder och säger inget om det blivit bättre i inhemsk skola.
Jag har ju haft förmånen med att träffa på elitskolorna i tex Vietnam när sonen tävla mot dom.
Men dem skolorna var ju samma som sonens fast sonens skola får inte ställa upp i pisa pga Thailands särregel gällande internationella skolor.
Hade barnens skolor och @Atom barn skolor fått ställa upp och kanske även välja skolor i Thailand hade dom gått upp kraftigt.
Men som sagt Thailändsk skola suger, därför mina barn boende här nere inte går i en, men dom är inte så dåliga i jämförelse eftersom man inte jämför likt.

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
938
Boonruam Karlsson
B

Tillbaka
Topp