Renovera/bygga badrum i Sverige kontra Thailand

 
Stämmer bra. CC Höganäs är leverantören av tätskiktet. Duk, lim, gummi osv... plattorna är 100x33cm... bra öga som ser att det glipar mot väggen, det beror på att väggen av trä inte är spikrak medans plattan är det, så ligger emot på en del ställen men ligger 3-5mm utanför ibland. Det fyller gubbarna med fix, så att hela väggen blir spikrak.

Riktigt duktiga kakelgubbar.
Detta är badrummet uppe, klart sedan ca 2 månader.

20190723_142315.jpg


20190723_142322.jpg
Den mönsterpassningen på kaklet skulle dom sett här Thaisen.
Falang tingtong.. :D
 
Aha, Ikea hade jag inte tänkt på. Ser att du har en musdusch, om jag ser rätt. Är det något som passade till kommoden eller fick det bli speciallösning? Kommer idén från Thailand?
Jag vill också ha musduschar i våra badrum så slipper man avverka flera hektar skog varje gång man torkar sig där bak.

Det finns en del blandare som har "handdush" som de kallas. Denna kommer från vanliga VVS butiken. Fanns tre eller fyra att välja på.
 
Det där kan du inte godkänna, dom har ju satt våtrumsskivorna upp å ner

Haha... det är väv som kommer på rulle. De har rullat från taket på ena sidan, nerför väggen, över golvet och upp på andra väggen...

Svårt att få texten på rätt hål på båda väggarna... :rolleyes:
 
Den mönsterpassningen på kaklet skulle dom sett här Thaisen.
Falang tingtong.. :D

Jo, de slet en del dessa gubbarna också. Tog tre gånger så lång tid som det brukar göra sade de. Varje hörne blev det en hög med numrerade bitar som skulle starta på nästa vägg. Ett jävla pilljobb.

Men gubbarna var nöjda och tyckte det var roligt att göra något annorlunda.

Du anar inte vad trötta de är på 15x15 plattor staplade på varandra... så tråkigt att göra samma varje dag säger de.
 
Jo, de slet en del dessa gubbarna också. Tog tre gånger så lång tid som det brukar göra sade de. Varje hörne blev det en hög med numrerade bitar som skulle starta på nästa vägg. Ett jävla pilljobb.

Men gubbarna var nöjda och tyckte det var roligt att göra något annorlunda.

Du anar inte vad trötta de är på 15x15 plattor staplade på varandra... så tråkigt att göra samma varje dag säger de.
Kul när dom gör ett riktigt jobb.
Hade blivit tokig om jag ägt ett hus i Thailand så jvligt som dom fuskar här.
 
Intressant tråd det här. Jag renoverade ett litet badrum i min gamla lägenhet , tror det var 2005. Då kostade det ca 65.000 SEK, kan tänka mig vad kostnaden blir idag. Men då var det behörig fackman med våtrumsbehörighet som gjorde jobbet, viktigt när det gäller kvalitet och försäkring. Men sen kan man kanske inte lita på alla hantverkare till 100%.
 
Intressant tråd det här. Jag renoverade ett litet badrum i min gamla lägenhet , tror det var 2005. Då kostade det ca 65.000 SEK, kan tänka mig vad kostnaden blir idag. Men då var det behörig fackman med våtrumsbehörighet som gjorde jobbet, viktigt när det gäller kvalitet och försäkring. Men sen kan man kanske inte lita på alla hantverkare till 100%.

Lilla badrummet på övervåningen 2,3x2,0m kostade typ det dubbla. Inte räknat riktigt men 120-150 någonstans.

Arbetstiden är det dyra idag. Inte materialen... eller nja... kakel å klinker till det stora badrummet nere gick på 40k.

Badrumsmöbler är löjligt dyrt också.
 
Lilla badrummet på övervåningen 2,3x2,0m kostade typ det dubbla. Inte räknat riktigt men 120-150 någonstans.

Arbetstiden är det dyra idag. Inte materialen... eller nja... kakel å klinker till det stora badrummet nere gick på 40k.

Badrumsmöbler är löjligt dyrt också.

Ja, kakel och klinker till mitt tänkta badrum hade gått på typ 15.000kr (utan bakomvarande material). Arbetet hade gått på ca 150k-160k och skulle ta max en vecka.

detta var utan möbler och endast golv och vägg.
 
Där vi bygger kombinerad tvättstuga badrum var det innan ett förråd. Innan dess var det en uteplats under tak. Snickaren förvarnade mig om att det kan bli aktuellt att göra hela golvet nytt. Inte ovanligt när folk bygger in uteplatser att dom då inte fixar golvet. Han fick helt rätt. Det var det gamla golvet till uteplatsen som var där. Tryckimpregnerade reglar i golvet och på vissa ställen i väggarna. Taket var det gamla taket från uteplatsen. När dom rivit klart var det ett hål ända ner i torpargrunden och uppåt såg man insidan på råsponten. Ytterväggarna bestod endast av ytterpanel. Innerväggarna var byggda av gammalt spillvirke. Dom åkte också. Dom fick börja med ett hål. Nu har dom byggt nytt golv med 30cc mellan reglarna som tydligen krävs för våtutrymmen. Nya ytter och innerväggar byggda. Nytt innertak. När elektrikern var här och rotade hittade han en oisolerad strömförande kabel i proppskåpet. En kabel i ett elrör var skarvad utan isolering och bytte dessutom färg på vägen. En riktig soppa. Vi kommer också att flytta inkommande vatten så ett vattenskåp monteras. Detta blir också en fördyring av jobbet. Altanen var större än vad förrådet hade varit så dom fick riva golvet 120cm till in i huset. Det betyder att tvättstugan blir drygt en meter större än planerat. Jag kan presentera kostnaden sedan när det är klart. Just nu är det så många tillägg och ändrade beslut även från min sida så jag vet inte riktigt vad det kommer att kosta. Eftersom dom fick riva golvet 120cm till innebar att kaminen behövdes flyttas. Den lutade och jag trodde grunden hade rört på sig men det var det gamla altangolvet som hade gett vika. Flytta kamin, köpa ny skorsten och ta tilluften utifrån kostade mellan 15-20 brak för arbete och material bara det. Jag ville ha bort ett gammalt fönster och sätta igen väggen där. Passade på att extraisolera den ytterväggen och har beställt nytt stort fönster men det kommer i slutet av oktober. Jag ville också montera in ett fönster i tvättstugan som inte heller var planerat från början.
Här kommer lite bilder i alla fall.

4A5D001E-AEE5-4D85-9503-E929A6062E9E.jpeg


FDF950E8-6773-4710-B6B5-ED11B53B6DED.jpeg


5E73BC94-CA45-4EAA-9D1E-93E78024FA23.jpeg


E5DB9A27-ED24-462E-B27F-9B91D66E68EE.jpeg


B596FF2A-F53F-4E9C-8D96-8A9E2AE6B9E2.jpeg


8EBD9AEA-9D04-46F0-AE21-DE3313BBD9E7.jpeg


BBA59A13-71CB-42C8-8D53-F97269ADD610.jpeg


0A343D46-4247-4252-AFCE-7664F9ACCA59.jpeg
 
@Nam Falang
Hade det inte varit billigare att riva allt och bygga helt nytt?

Det var ju det jag skulle göra från början :) Läs längst upp får du se. Ja nu blev det så här men kåkarna i detta område har stigit så sjukt i pris så att även om jag renoverar för 1,5 mille så kommer jag gå plus ändå. Helt sjukt hur det har blivit. Själva original huset är bra men där folk har varit och byggt om är det värre. Äh det blir bra till slut :)
Det är bara pengar. Är det något jag är bra på så är det att blåsa pengar och jobba in nya :thumbsup:
 
Det var ju det jag skulle göra från början :) Läs längst upp får du se. Ja nu blev det så här men kåkarna i detta område har stigit så sjukt i pris så att även om jag renoverar för 1,5 mille så kommer jag gå plus ändå. Helt sjukt hur det har blivit. Själva original huset är bra men där folk har varit och byggt om är det värre. Äh det blir bra till slut :)
Det är bara pengar. Är det något jag är bra på så är det att blåsa pengar och jobba in nya :thumbsup:

Jo, fick med mig det. Men när du dessutom publicerar bilder så känns det som ett evighetsprojekt som dessutom kostar multum.

Jag får ångest bara jag ser bilderna.
 
Jo, fick med mig det. Men när du dessutom publicerar bilder så känns det som ett evighetsprojekt som dessutom kostar multum.

Jag får ångest bara jag ser bilderna.
Instämmer, ångest här med. Men visst kommer det bli snyggt hos @Nam Falang . Byggde ny toalett samt dusch i Thailand, jag pröjsade 30 k och vi blev nöjda. Har tyvärr inga bilder, ska ta nästa gång vi åker.
 
 

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
14 K
Anonymos
A
A
Svar
88
Visningar
13 K
R
A
Svar
14
Visningar
4 K
Spindeln
S
A
Svar
2
Visningar
4 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp