Bygga under 200.000kr

Ja det hade jag nog inte tänkt men du hade fått ett hus för 2.5 miljoner i Pattaya med och i själva Pattaya har inte huspriserna rasat så på 5 år.
Så ett hus som kostar 2.5 milj i Pattaya hyr dom ut för 7300 nok?

Jvla tur man bor i Hua Hin då, här får man dom för 10.000 baht.

Betala 7300 nok i hyra för ett litet skithus i JoHo och Hua Thale utanför Korat.
Inte konstigt att Thai tycker att falang är ting tong [emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]
Nu har du blandat ihop några citat.
7300Nok är 40 minuter utanför paradiset Pattaya, 12 minuter utanför Korat 2000Nok.

7300Nok är 40 minuter utanför paradiset Pattaya, 12 minuter utanför Korat 2000Nok.
40 minuter? Jag kör till beachroad via Pattaya klang mitt på dagen på 10 minuter.
Dock inte vid rusningstrafik morgon och kväll då blir det 15-20minuter.

Man hyr lätt för 4-5%/år av vad huset kostar att köpa.
Det lätt att hyra men kan vara mycket svårt och tom omöjligt att sälja.
Att investera i något som är jättesvårt att omsätta i pengar igen är inte så smart om ni frågar mig iaf och bla därför jag undviker vissa aktier.
Ni pratar ju om pengar och att det lönar sig att köpa, då är det alltså en investering i era ögon. I mina ögon en investering där risk/reward är mycket dålig.

Visst men läs några av Jonas inlägg så ser du vem som blandar... Han vill tydligen betala 7300 för ett som ska kosta 2000

Man hyr lätt för 4-5%/år av vad huset kostar att köpa.
Det lätt att hyra men kan vara mycket svårt och tom omöjligt att sälja.
Att investera i något som är jättesvårt att omsätta i pengar igen är inte så smart om ni frågar mig iaf och bla därför jag undviker vissa aktier.
Ni pratar ju om pengar och att det lönar sig att köpa, då är det alltså en investering i era ögon. I mina ögon en investering där risk/reward är mycket dålig.
Ja men vissa av oss är inte lika smarta som du därför köper vi hus kanske inte till att få tillbaka pengarna.:D

Jag tjänade ett par milj på mitt hus i Sverige men hur är det relevant i sammanhanget?
Det är liiiiiite skillnad på att sälja hus i Sverige och Thailand..

Jag kan inte riktigt se skillnaden. Vad vi talade om var hyra kontra köpa. Thailand är en annan marknad med andra nivåer på ökning och hyror. Husprisindex i Sverige steg under perioden med 50%, Börsen och husen i Thailand under perioden med ca 30%. Jag hade extrem tur men med hyra hade det bara blivit minus.

Min poäng var att långsiktigt är det alltid bättre att äga och hus är det säkraste som finns.

Att sätta ihop en portfölj med aktier som ger 4-5% i direktavkastning och som går att omsätta i pengar på några sekunder är inte svårt. På en tidshorisont av 10 år eller längre typ 25 som Jonas säger så är oddsen för att värdet mångdubblas både en å 2 ggr mycket goda.
Då kan ni betala hyran med direktavkastningen, ha frihet att flytta när ni vill och slippa ev framtida problem med försäljning.
Det här är vad ni ska jämföra med om ni räknar på vad som blir billigast.

Om man däremot lägger en extremt hög livskvalite faktor i att äga mot att hyra så kan det givetvis bli annorlunda men det var inte så det togs upp och priset för glädjen i att äga kan bli mycket dyr och glädjen kan snabbt övergå i vantrivsel pga ex en korkad granne som man inte kan göra så mycket åt. Riskerna med att köpa är många...

Jag kan inte riktigt se skillnaden. Vad vi talade om var hyra kontra köpa. Thailand är en annan marknad med andra nivåer på ökning och hyror. Husprisindex i Sverige steg under perioden med 50%, Börsen och husen i Thailand under perioden med ca 30%. Jag hade extrem tur men med hyra hade det bara blivit minus.

Min poäng var att långsiktigt är det alltid bättre att äga och hus är det säkraste som finns.
Skojar du Mackes?
I Sverige säljer du ett hus på några tim, i Thailand är det inte ovanligt att det tar flera år. I Sverige är det stor brist på bostäder.
I Thailand ett enormt överutbud.
Är det likvärdiga marknader tycker du?

Skojar du Mackes?
I Sverige säljer du ett hus på några tim, i Thailand är det inte ovanligt att det tar flera år. I Sverige är det stor brist på bostäder.
Du har inte följt bostadsmarknaden i Sverige dom sista månaderna eller?
Thailand har en snabbare befolkningstillväxt än Sverige.

Skojar du Mackes?
Nu har redan Mackes redovisat detta förut att där han byggt finns det ingen som har råd att köpa hans hus.
En trovärdig marknadsanalys....

Osäljbart med andra ord....

Skojar du Mackes?
Sa jag att det är likvärdiga marknader? Men förhållandet mellan hyra och köpa är likvärdigt eftersom de följer marknadens villkor med tillgång och efterfrågan. Hur man säljer hus är helt beroende på var det ligger i landet. Där jag bor finns det inget överutbud, däremot byggs det hela tiden på grund av brist. Jag tror Hua Hin är rätt unikt efter några års hårdexploatering.

Nåja, allt är inte lättsålt i Sverige heller. Jag behövde tre månader för att få ett vettigt pris på min kåk, trots att alla gapade om hur lätt det var att sälja hus. Mäklaren gapade högst.

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
14
Visningar
4 K