Att bygga hus ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Rong " sa:
Den här byggmästaren byggde själv hus i Pattaya och Jomtien till falanger, därför anser jag att han visste hur det fungerade.
Jag har själv sett villor som falanger köpt där priset varit alldeles för högt och de är inte byggaren som tagit för högt pris, utan det är mäklaren, eller de som beställt husen som trissat upp priset när de sedan sålt husen.
I reklamen har falangen påstått vi bygger efter det landets normer, som att de själva byggde husen, men det är thaibyggare som byggt husen och sedan har de sålts vidare där priset oftast skjutit i höjden av de här säljarna.
Priset på lägenhet vid Jomtien beach bör ligga på 40-50.000 Bht m2 exempelvis View Talay tar 2,3 miljoner för lägenhet på 48 m2 i närheten av stranden vid Jomtien, som är nybyggda och där är View Talay byggaren och säljaren.
Jomtien Complex har 67 m2 för ca 3 miljoner Bht och 136 m2 för 5,5 miljoner Bht.
Tidigare låg priset för att bygga villa med god standard på ca 10.000 Bht m2, kan ha gått upp något, sedan beror det på tomtpriset, som kan variera mycket kraftigt.

Precis så håller man på med detta på Koh Lantha, Thaibyggare bygger för någon från något Nordiskt land för 1200 000Tbh. säljer vidare för 4500000Tbh till dumma Swe samt Norrmän.Ger sken av att detta är byggt av Nordiska Byggare, visserligen har man Nordiska kontrollanter, det är dock allt.

Ja Thaistandarden ær det inte mycket av, hade sækert inte kostat mycket mer att bygga hus i Sverige om man byggde med samma standard materialmæssigt, ær arbetskostnaden som skiljer sig mest.
Ser ju bara deras betongplatta, stolpar ner, en betongram runt fyller upp med sand, lægger en matta av armeringsjærn och några cm. Betong hade aldrig en godkænts i Sverige.
Ær ju bara en betonglåda, utan isolering, riktigt avlopp, riktiga vattenledningar dålig El koppling utan jordning utan ventilation, betongblock som aldrig gått igenom godkænning i Sverige, listan kan gøras lång ;) som man får i Thailand.
Och att dom tar hutløsa priser som 6 millioner bath och upp nere på turistorterna det som gør att jag ær tveksam till att køpa hus før huset ær inte vært det då får man værdera om man tycker marken och læget ær det.
Så skulle man byggt ett hus i Sverige på samma sætt och tagit bort arbetskostnaderna hade det inte varit dyrare att bygga hus i Sverige æn i thailand

Riktigt så illa är det nog inte Jonas, betongplatta byggs de flesta hus på . även i Sverige , vad skall annars användas , Isolering under plattan fyller ingen funktion i Thailand då det inte finns nån markkyla . Ser man sen till att plattan har "rätt fall" i ytterkanter så behövs ingen fuktspärr heller i betongsulan.. Rören är de blå plaströr , de håller bra i Thailand om de inte utsätts för solljus ,de är inte UV beständiga, däremot bör de inte gjutas in utan läggas synligt så de kan inspekteras och ersättas /repareras .. Visst finns det många hus med ok el nu för tiden , bra elcentraler med fas samt noll och jordskena är nu vanligast i Thailand vid nybyggnation , Ett jordspett kopplat till jordskenan i skåpet funkar bra .... Det som saknas anser jag är bättre väggtjocklek , i mitt hus som jag hyr så har man valt andra byggstenar (de vita tjocka ) det ger en bra isolering mot värmen om man sen kan förmå Thai att hålla dörrarna stängda samt gardiner med alubeläggning ........600,000 anser jag vara rimligt får ett hus i denna standar ca 80 m2 .. ventilation kan enkelt göras som självfrag , även i badrum ..
Vi har inget mögel i frugans hus uppe i Isaan , kostnad för det var enligt min fru ca, 400,000 år 2006 , då har hon ett grymt dyrt mosaikgolv på 40 m2 som kostade 100,000 thbt

Jag sa inte att det var ett dåligt pris, helt klart prisvært.
Jag sa att bygger man hus i Sverige på samma sätt så blir det nog inte mycket dyrare och priserna i turistorterna är löjligt dyra.

Jag har själv jobbat som byggnadsarbetare i tonåren på farsans byggfirma och har gjutit betongplattor kan säga att det är stor skillnad.
Har du sätt hur thai gjuter sina betongplattor?

Dom lägger bara en armeringsjärns matta som dom täcker med ca 3 cm betong.
Det ser ut som en tjock betongplatta men det yttersta är bara en betongplar ram och inuti fyllt med sand och mattan med armeringsjärn uppe på det och det tunna betongtäcket. Sett det på många husbyggen här nere.

Sv erige bygger du en ram av armeringsjärn, oftast som ett trappsteg halva huset 0.5m andra halvan 1 m med betong tex.

Och jag tycker som du det funkar bra hær nere som sagt jag klagade inte på husbygget jag gjorde en jæmførelse kostnadsmæssigt.
Bygga hus som i Sverige finns ingen anledning till hær nere det behøvs inte.

Har sjælv sett effekten av nær dom gjutit bottenplatta istællet før slå ner pelare hær nere och regnet kommer och hus børjar glida på gjyttjan.

Det finns de som gjuter plattan på ett acceptabelt sätt ,dvs pålar enligt en schema samt sen gjuter en armerad platta ,på detta sätt är plattan förankrad . FÖ: så är det vanligt att man använder betongsyll som ytterkant och sedan armerade betongplattor som "lock" över detta . Om detta görs korrekt kan du ha inspektionsluckor för koll av rörinstallationerna som då ligger fritt under betongplattan .
Jag har ju en högskoleutbildning i bla detta område och skulle ju naturligtvis aldrig acceptera detta i Skandinaviskt klimat ,men som sagt i Thailand är det helt ok . IOFs vore det önskvärt att de använder rätt betong för att undvika vatten och fuktgenomträngning. Om detta görs rätt på en gammal sandbädd som är högre än omgivande mark så finns sen inga större problem med fukt och mögel...

Den gjutna bottenplattan jag skrev om var utom alla konstens regel var stælld mitt på marken kanske bara 5 cm ner, så det var ett undantagsfall och bara ett uthus.
Inget man ser hær nere annars, utan så som du skriver och så som jag tyckte jag med skrev men jag kanske ær før otydlig som sagt.

Men det betong med betongplattor har jag då aldrig sett på bottenvåningen bara våning 2, 3 etc. bottenvåningen gjuten platta uppe på sanden som ær fylld imellan betongramen, 3cm platta, røren ligger inbæddade i sanden.

Den såkallade bottenplattan i Thailand har jag heller aldrig sett nergrævd utan ær pelarna som håller det på plats, men det tror jag ær det bæsta i detta klimatet med regnsæsongerna. Tror risken før førflyttning hade varit mycket større æven om betongplattan gjutits 1 meter ner i marken och upp.

Pelarna på det huset jag høll på och byggde, førsta delen 6 meter långa pelare slagna 7,5 meter ner i marken vid 1,5 meter ner fæstes en stor kub av armeringsjærn på dessa som det gjøts en stor betongklump runt och dær fæstes också armeringsjærnen før pelarna som fortsatte upp..

:thumbsup: att påla ner betongpelare är nog det bästa och börjar bli alltmer vanligt i Isaan , dock ganska dyrt då dessa pålningsarbeten , .......................... ;)

"Phonta " sa:
:thumbsup: att påla ner betongpelare är nog det bästa och börjar bli alltmer vanligt i Isaan , dock ganska dyrt då dessa pålningsarbeten , .......................... ;)

Så är vår nya kåk byggd så förhoppningsvis kommer den att hålla i många år. Svärfar har stenkoll på kvaliteten och inget trä är använt i själva konstruktionen. Så termiterna lär inte bli välgödda där inte. ;D

"Phonta " sa:

Vet inte vad det kostade eftersom jag hade fastpris, betalade stegvis och stoppade vid hælften av bygget. Dom hyrde in en stor kran som bankade ner, var rejæla pelare inte dom normalt klena man ser.

"Berralund " sa:
Så är vår nya kåk byggd så förhoppningsvis kommer den att hålla i många år. Svärfar har stenkoll på kvaliteten och inget trä är använt i själva konstruktionen. Så termiterna lär inte bli välgödda där inte. ;D

Och vi har påbörjat renoveringen av fruns hus som är ett gammalt Thaihus i trä....säkert 100 år gammalt. Charmfullt men förvånansvärt bra skick på alla träkonstruktioner. Dock vill vi ha lite modernare struktur där vi kan trivas de gånger vi är i Thailand. Just nu gjutes en ny bottenplatta för badrum och toalett. Nästa steg är att byta ut hela takkonstruktionen och lägga ett nytt tak med isolering. Vi får ta allt stegvis och ge anvisningar när vi kommer dit senare i år. Beräknar att hela "renoveringen" kommer att kosta 1 milj/baht.

Bygger ju ut altanen lite och dom gjorde en platta precis enligt Jonas beskrivning och den tunna armeringsmattan las direkt på sanden. Nu är det iofs 5 cm kvar i höjdled där det ska va klinker på toppen så lite mer betong blir det väl å ska säga till dom att slänga i en armeringsmatta till. Dom förlänger även överhänget på taket en bit så vi får mer skugga men nån bärlina ovan stolparna hade dom inte tänkt använd, dom vilade ena plåt läkten på toppen av stolpen å tyckte det räckte, tog en stund innan dom fatta när jag försökte förklara det här med bärlina, får se i mon om det gick in. Nä ska man bygga nåt här så måste man vara närvarande å kolla hela tiden annars blir det en massa tokigheter. Grannen beställde utgrävning under huset för att göra källaren större, sen drog han hem till Norge en mån, när han kom tillbaka var dom klara, utgrävt, gjutit golv å lagt klinker. Såg rätt snyggt å prydligt ut men takhöjden var 140 cm...

"areeya " sa:
Och vi har påbörjat renoveringen av fruns hus som är ett gammalt Thaihus i trä....säkert 100 år gammalt. Charmfullt men förvånansvärt bra skick på alla träkonstruktioner. Dock vill vi ha lite modernare struktur där vi kan trivas de gånger vi är i Thailand. Just nu gjutes en ny bottenplatta för badrum och toalett. Nästa steg är att byta ut hela takkonstruktionen och lägga ett nytt tak med isolering. Vi får ta allt stegvis och ge anvisningar när vi kommer dit senare i år. Beräknar att hela "renoveringen" kommer att kosta 1 milj/baht.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ::)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
4 K
Anonym
A
C