Att bygga hus ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"bson " sa:
Då var det ett riktigt bra pris och ser snyggt ut :thumbsup:

Jag hade den stora förmånen att få all el dragen av en Tysk vän som då jobbade i Thailand för Siemens räkning med att koppla in telemaster runt om i Thailand. Jag skickade ner grejerna från Sverige och han fixade det för några låder pilsner. Elen las i pvc rör i golvet förutom till toalett där rören går upp i väggen från utsida, uttag sitter som i Sverige på lämplig höjd förutom givetvis på wc där de sitter i midjehöjd.Allting med jord så alla elprodukter är med jord dit släpade från Sverige, jordfelsbrytare efter inkommande och snabbsäkringar så inga överraskningar i duschen. Frugans morbror är (byggare) och ingen hobbybyggare så även där fick jag ett bra pris. Allt material är mot faktura granskade och godkända under byggets gång av mycket betrodda personer.så summa summarum är jag väldigt nöjd.

Det här bygget i Burirum som rasade var det byggjobbare från byn och området där jag håller till som strök med det är 7-8 personer som kom under raset.
Orsaken till raset var att byggaren gav order om att formen till valvet skulle rivas alldeles för tidigt, betongen hade inte hunnit brinna, utan alltsammans släppte som genom tyngden av betongen gjorde att bygget kolappsade.
Det är sådana här underentreprenörer som startar upp firmor där de tar hand om armering och gjutning av valv, men många saknar utbildning och känner inte till om betong och dyligt och då händer sådant.
Det kan vara byggherren som gav order att formen skulle rivas för att driva på bygget de var visst under tidspress, jag skulle tro att det är sanningen.
Nu hade många tur därför det var morsdag och strax innan hade en stor grupp lämnat bygget för att åka hem när det var helg.
De som strök med satt och väntade på nedre planet för transport hem, en person gick ut från valvet och tog en rökpaus och han klarade sig.
En stor tragedi för familjerna, som förlorade deras försörjare.

"Rong " sa:
Det här bygget i Burirum som rasade var det byggjobbare från byn och området där jag håller till som strök med det är 7-8 personer som kom under raset.
Orsaken till raset var att byggaren gav order om att formen till valvet skulle rivas alldeles för tidigt, betongen hade inte hunnit brinna, utan alltsammans släppte som genom tyngden av betongen gjorde att bygget kolappsade.
Det är sådana här underentreprenörer som startar upp firmor där de tar hand om armering och gjutning av valv, men många saknar utbildning och känner inte till om betong och dyligt och då händer sådant.
Det kan vara byggherren som gav order att formen skulle rivas för att driva på bygget de var visst under tidspress, jag skulle tro att det är sanningen.
Nu hade många tur därför det var morsdag och strax innan hade en stor grupp lämnat bygget för att åka hem när det var helg.
De som strök med satt och väntade på nedre planet för transport hem, en person gick ut från valvet och tog en rökpaus och han klarade sig.
En stor tragedi för familjerna, som förlorade deras försörjare.
En liten annorlunda variation kan man läsa om i Bangkok post där säger man att pelarna var för klena. Så när man påbörjat en gjutning på morgonen, så kollapsade de yttre pelarna.

Sen har jag sett video som tycker bekräfta att huset liksom viker sig.
Och då är det nog som man säger att pelarna gav sig.
Om det är som du säger att valvet kollapsade så hade nog inte det vikeds sig åt ett håll, Utan mer gått rakt ner.

Även om tar tar bort stämplingen av valvet lite för tidigt, så rasar inte detta av sig, själv.

Men kan "inte för jag tror det" vara så att valvet inunder hade man rivet för tidigt, så när man på börjat en gjutning så bar inte det undre, valvet.

Hemma river man inte fören efter 8 dagar, men lämnar kvar en del säkerhets stämp.

Uppgiften att de fick order att riva formen för 6:e våningens valv kommer från de som jobbade på bygget.
Det var en stor grupp som hann lämna bygget innan raset kom, de som omkom gick ned på första planet och väntade transport hem, de slutade tidigare därför det var mors dag.
Det skall ha varit bråttom med bygget och de tog in extra folk de som utförde armering och gjutning.
Det är en underentreprenör som utfört gjutning och armering.
Enligt Nation har ögonvittnen sett hur det översta planet gav vika och sedan föll alla plan samman ett efter ett.
Därför verkar det logiskt att formen på översta valvet revs för tidigt och valvet kolappsade med följd att det blev en domino effekt och alla valven föll samman.
Det verkar sannolikt att det är som jobbarna sagt, att de fick order att riva formen på översta valvet och de kommer att bli ansvariga de som ligger bakom den ordern, om scenariet stämmer in.
När man ser på bråteshögen efter valven verkar de ha fallit samman i en hög.
Om pelarna gett vika hade hela bygget gett vika och bråteshögen skulle sett annorlunda ut.
I Thailand väntar de 1 vecka innan de river några former efter gjutning, men risken är att de har inte väntat 1 vecka på bygget som rasade.

Ja, ja nu läser jag ju bara tidningar, där man säger att man påbörjad en gjutning.

Samt sett kameraövervaknings film ett fler tal gånger, där huset viker sig, inåt från gatan sett

Varför riva när de skall åka hem.

Detta, så vitt jag förstår hände på morgonen.

Men vad vet jag vad som hände, har ju ingen första hands rapport.

Enligt jobbarna var det ingen gjutning som pågått innan de lämnade bygget för helguppehållet.
Om du ser logiskt är det vid gjutningen av valven olyckor kan inträffa, en form kan kalva eller den kan ge vika på annat sätt också, när stora tyngder kommer på valvet som det gör vid betonggjutning. Skulle en pelare ge sig borde det vara vid gjutningen också.
Enligt jobbarna rev de formen för ett valv och det borde var valvet på 6:e våningen och rivs formen för tidigt att inte betongen hunnit brinna kan inte armeringen hålla uppe valvet om det börjar släppa, utan massan åker på det undre valvet, som ger vika och sedan blir det en dominoeffekt ned till markplanet.
Enligt Nation är det ett ögonvittne om sett hela förloppet och beskrivit att kolappsen började på 6:e våningen och fortsatte ned.
Det tragiska är att bygget hade inga försäkringar för de som nu är omkomna och skadade.
Det finns ingen klarhet vad som orsakade olyckan, utan de räknar med efter 7 dagar skall de veta orsaken.
Eftersom det finns många vittnesuppgifter borde det inte vara något problem att få fram orsaken, om det fanns materialfel eller kontruktionsfel är mycket lätt att kontrollera, som inte verkar sannolikt.

"areeya " sa:
Och vi har påbörjat renoveringen av fruns hus som är ett gammalt Thaihus i trä....säkert 100 år gammalt. Charmfullt men förvånansvärt bra skick på alla träkonstruktioner. Dock vill vi ha lite modernare struktur där vi kan trivas de gånger vi är i Thailand. Just nu gjutes en ny bottenplatta för badrum och toalett. Nästa steg är att byta ut hela takkonstruktionen och lägga ett nytt tak med isolering. Vi får ta allt stegvis och ge anvisningar när vi kommer dit senare i år. Beräknar att hela "renoveringen" kommer att kosta 1 milj/baht.
Skulle de inte ha varit bättre att riva huset, ett 100 år gammalt thaihus kan väl klassas som "kråkslott" , sedan det virket som är användbart kan återanvändas. Med elektrisk handhyvel kan virket bli som nytt, sannolikt måste mycket kasseras.
Att bygga nytt blir mycket enklare och effektivare, med en bra grund som är viktig i Thailand, du får huset som du vill, en egen design. I äldre thaihus kan finnas virke som är dyrbart och kan användas vid en nybyggnation, trävirket idag är mycket dyrt i Thailand. Takstolar blir billigare att köpa i järn än trä idag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
4 K
Anonym
A
C
Svar