Att bygga hus ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
jag själv går och kikar på ett hus av trä , kommer att försöka köpa in fällda träd billigt av kommunen , låta såga dessa samt på det sättet skaffa mig virket till ungefär halva priset av vad jag skulle behöva betala ute på marknaden, svärfar gör på detta ofta när de bygger ...
Själv tänker jag bygga ett hus på ca 5X6 m stående på 50 cm höga pålar , ett mindre WC duschutrymme får ingå i dessa 30 m2 , ett rum på 20m2 räcker bra , dessutom en veranda fastbyggd vid huset med väggfasta bänkar ..

Detta husbygge beräknas till ca 300000thbt , då kommer det att sitta isolering i väggarna mellan reglarna på samma sätt som vi gör i Europa , dock med en annan isolering som ej drar till sig fukt samt är belagd med folie på båda sidor ...

Ett hus som skall byggas av kraftigt regelverk som är bultat tillsammans med hörnstolpar ,detta stående på en betiongplatta , varför ...jo, huset blir mitt personligen , och på marken får jag en Usufrucht på resten av mitt liv .. Huset kan även vid behov lastas på en större bil och försäljas .... ;)

Byggde ordning svärföräldrarnas hus med virke som dom sågade själva på plats blev riktigt stiligt med dom ojämna kanterna.
Vad gäller dass och dush köpte vi ett färdigt litet betong utehus, kaklade inneväggar och golv, plåt tak med, riktig toalett, dush, handfat, på betongplatta som ställdes på tomten var bara att dra in vatten ifrån borrad brunn och klart.
Var inte hemma vid när det byggdes för det var en överaskning ifrån frugan då hon hört mig klaga på (dushen) innan. Men hon sa att hela kitet kostade 40 000 baht inkl. pump för att pumpa vatten ifrån brunnen. Men jag vet inte för hon hade sparat av pengar jag lämnat hemma till henne för det.

Mitt tips är att hålla så mycket koll som möjligt själv. Och har partnern samma inställning så är det ännu bättre. För det vimlar av dom som vill plocka pengar av en, eller dra ut på tiden för att lura en.
Men visst går det att bygga hus i thailand både bra och till en rimlig kostnad. Tips ; kolla in
glimtens byggtråd för inspiration.

Mvh Mats

Jag har haft många diskussioner om och med frugan om detta sista tiden , tror hon fattar nu att hon biter sig själv i rumpan om hon försöker lura mig , vad gäller bygget så kommer jag att vara på plats om och när det startar ... inte så stort heller så jag skall ha riktikt bra koll på allt ..

Phonta. Låter för mig lite billigt med virket: Vi har tillgång att köpa här till halva priset.

Men det träslaget skulle inte jag bygga hus med.

När jag reparerade taket var en tredjedel byggt av detta, byttes ut.

Så Phonta kolla vad det är för träslag.

Hej , trevligt med omtanken ;) jag avser då riktigt "hard wood" , jag är ganska duktig på detta med trä efterssom jag under många år sysslat med vapenhantverk i Sverige , då mest med Kolvar av riktigt fin och dyr valnöt . Som du vet så kostar det ju bra mycket att såga , det är den största kostnaden , det jag ämnar spara in på är den avans som virkesleverantören normalt har :) Inte på kvaliteten ..... ;D

Samma som när det gäller kamrater och livspartner , inte göra avkall på "kvaliteten" ;)

Det här huset som en falang byggt och finns ute på gummifältet är på totalt 78 m2 med terass.
Det är byggd på en betongplatta och är en järnkonstruktion av stommen, sedan är det klädd med panel och på insidan även med material som isolerar mot värmen.
Nedre planet är murat upp med block, som gör att huset blir stabilt också.
På nedre planet finns toalett, dusch och kök.
Han som byggde huset gjorde järnprofilerna vid bostadshuset, där han hade tillgång till svets och andra specialmaskiner, sedan skruvades alltsammans ihop på platsen, därför det fanns inte tillgång till el där huset uppfördes.
Det här medförde att han var tvungen transportera profiler som var upp till 9 meter långa på en bilkärra som syns i ena hörnet på bilden, som han också tillverkat själv.
De här profilerna stack upp i högan sky men han åkte iväg 2.00 på natten när alla poliser sov. Hans thailändska fru ansåg han borde anlita en lastbil, men han svarade ,"nu finns vi i Thailand och allting brukar ordna sig".
Han kunde använda andra elektriska maskiner från bilbatteriet med en inverter, men inte elsvets och vissa andra maskiner.
Huset har kostat honom 250.000 Bht och finns ute på deras gummi och tapioca fält.

IMG_2399.JPG

Tack Rong , ett bra bevis på att faranger blir avlurade skjortan av Thiasen här nere
när de bygger hus.. Rent fantastiska priser , rena skämtet har jag sett , ibland så djäkla uppenbart att frun och byggaren har delat på en mille ...
Vilket tydligen inte alls är ovanligt enligt min svåger som är byggare , han har hört dessa diskussioner många gånger under åren mellan byggare och Thaifru , sen sitter farang hemma i dumlandet och bara halar upp ;D ;D ;D ;D

I det här fallet med det här huset som kostat 250.000 Bht har falangen själv köpt in allt material mot datafaktura, därför är det omöjligt något svinn funnits där.
Arbetskraft som anlitats där lön betalts har varit minimalt.

"Rong " sa:
Det här huset som en falang byggt och finns ute på gummifältet är på totalt 78 m2 med terass.
Det är byggd på en betongplatta och är en järnkonstruktion av stommen, sedan är det klädd med panel och på insidan även med material som isolerar mot värmen.
Nedre planet är murat upp med block, som gör att huset blir stabilt också.
På nedre planet finns toalett, dusch och kök.
Han som byggde huset gjorde järnprofilerna vid bostadshuset, där han hade tillgång till svets och andra specialmaskiner, sedan skruvades alltsammans ihop på platsen, därför det fanns inte tillgång till el där huset uppfördes.
Det här medförde att han var tvungen transportera profiler som var upp till 9 meter långa på en bilkärra som syns i ena hörnet på bilden, som han också tillverkat själv.
De här profilerna stack upp i högan sky men han åkte iväg 2.00 på natten när alla poliser sov. Hans thailändska fru ansåg han borde anlita en lastbil, men han svarade ,"nu finns vi i Thailand och allting brukar ordna sig".
Han kunde använda andra elektriska maskiner från bilbatteriet med en inverter, men inte elsvets och vissa andra maskiner.
Huset har kostat honom 250.000 Bht och finns ute på deras gummi och tapioca fält.

Jaha, "Design by Samhall"?

"andrejsdenruskige " sa:
Jaha, "Design by Samhall"?
Huset är inte designat för något permanent boende utan att användas av gummitapparna, vid tappning av gummi från träden som finns där. Tappningen börjar vid midnatt och varje tappare har ca 600 träd som han skär, kan vara kvinnliga tappare också. Efter att träden blivit skurna och det rinner i rännan ner i koppen beger sig tapparen till huset och sover några timmar, för att vid morgonen gå runt och sätta till en stabilisator i kopparna att latexen stelnar. Därefter är tappningen avslutat för det passet. Efter några tappningar är kopparna fyllda och måste tömmas, som görs genom att gummit tas ut från kopparna och samlas in som en massiv massa som sedan förs till uppköpare till försäljning efter hur många kg det blivit.
Någon tappning har ännu inte börjat från fältet, där huset är beläget, utan de måste vänta några år till.
Huset håller den standarden att det lätt kunde göras till permanent boende om så önskades, med ett batteri som laddades med solceller kunde sannolikt en TV, lysdioder och fläkt drivas. Kylskåp finns gasoldrivna , som gjorde det blev god standard på boendet.

"Phonta " sa:
Tack Rong , ett bra bevis på att faranger blir avlurade skjortan av Thiasen här nere
när de bygger hus.. Rent fantastiska priser , rena skämtet har jag sett , ibland så djäkla uppenbart att frun och byggaren har delat på en mille ...
Vilket tydligen inte alls är ovanligt enligt min svåger som är byggare , han har hört dessa diskussioner många gånger under åren mellan byggare och Thaifru , sen sitter farang hemma i dumlandet och bara halar upp ;D ;D ;D ;D
Han skriver att ett ruckel kostar 250 000 baht och du säger att Farang blir avlurade skjortan här, är väl en jävla skillnad på att bygga ett hus och en trälada.
Att en Thai som bor i by säger att det är vanligt ger jag inget för, en by-Thais erfarenhet sträcker sig oftast inte längre än till by gränsen och det ljugs och överdrivs, har det hänt en gång är det vanligt.
Hur många farang hus har han byggt hur mycket Lao Khao hade han druckit innan han satt och berätta hur dumma i huvudet faranger är och hur smarta Thai är som kan lura dom på millioner?
Du utmålar ju alla Thaikvinnor till bedragare och alla farangmän till dumhuvuden.
Hur fan kan man inte ha koll på om hon skulle lägga till en million baht, kan man ta sig till Thailand och flytta dit så måste man väl kunna ta hand om sig själv.
Har inte träffat dessa handikappade Faranger du pratar om (Mer än sett en del i Pattaya, men det beror på annat).
Själv lät vi olika företag lägga bud på bygget, vi kom ner till 2 millioner under rekomenderat pris från det företag som ritat original ritningen. Nu lät vi iofs göra en kopia av deras ritning en arkitekt i Amphoen gjorde det för 8000 baht, skulle ha 10 000 först men tyckte själv det tog så lång tid så han gav tillbaks 2000b utan att vi sa något.
Här var frugan stolt istället varenda gng hon fick prutat ner något.
Företaget som gjorde originalritning skulle ha 80 000 baht, enligt prislista på internet.
så blev lite billigare så som vi gjorde det.
Första firman som vi anställde sparkade hon för dom ville inte ge ett pris på papper med underskrift utan vi skulle ta det efter hand så hon skickade iväg det företaget.
Det kostar att bygga om man vill ha kvalitet, jag har byggt ett billigt trähus och blev nästan klar med ett dyrare tegelghus och det är väl en jäkla skillnad på hus och kostnad.
Om jag låter dom gräva 1 1/2m hål och gjuter en betong klump och pelare därifrån eller om jag hyr in en kran slår ner pelare som är 4gnr så tjocka som dom som används normalt, 6 meter långa, 7 ½ meter i marken, gjuter betong klump runt dom 1 ½m och sen pelare igen, Eller om jag säger att jag skall ha 14mm armeringsjärn och inte dom tunna 8mm som dom vanligen använder, så dom får beställa från Bangkok 2 lastbilar med armeringsjärn.
Vill man ha ett IKEA kök för 5-600 000 baht, eller badrum med inredning för 100 000 baht per badrum, eller så bygger man ett Thai kök för 2000 baht och lägger 1000 baht per badrum går det också om man vill ha den kvaliteten, men är skillnad på att bli lurad och kosta på sig något extra.
Nu han jag ju skilja mig innan jag byggde något kök eller gjorde klart badrum men det är vad det skulle ha kostat efter jag farit runt och kollar priser på det jag skulle ha.
Så är det ju skillnad på det och att stå och såga till sitt eget virke.
Alla vill inte bo i ett sketet trähus jag är en av dom aldrig igen. Jag har bott i ruckel i mina dagar, bott i båt, vaknat upp med is runt skägget etc. Men aldrig ett träThai hus en gng till.
Efter priset var satt åkte jag och kollade vilket tak jag skulle ha, vilken typ av golv jag skulle ha, ja allt material skulle godkännas av mig, armeringsjärnen godkände jag som sagt inte dom tunna så dom fick beställa tjockare ifrån Bangkok. Var inga problem ingen extra kostnad utan priset var satt och i kontraktet stod det att materialet skulle godkännas av mig. Huset skulle bli ca 190-200 m2 boyta + terass och 3 balkonger utöver det. 4 sovrum, 2 vardagsrum, kök och grov kök, 3 st badrum. 2.1 millioner Bath och då ingick inte IKEA köket såklart.

Det verkar som en del lokala termitarter har muterat och sätter i sig eternit eller asbestcement.

;D Jonas , om du lugnar ner dig litet,
jag har aldrig sagt att alla farnger är dumhuvuden ,ej heller att alla Thaikvinnor är bedragerskor. Min svåger har jobbat som byggare i ca 15 år i Thailand samt i andra Asiatiska länder , även sist i Europa .. han är kompetent ,men har inte mycket till övers för många av (notera att jag skriver många INTE ALLA ) bartjejerna som falangerna släpar runt på , det finns skitbra tjejer på barerna , dock alldeles för många som bara är yte efter att skinna Faranger ,, detta vet du också .........

Ett välbyggt hus på runt 200m2 som det du talar om kan nog säkert hamna runt 2 miljoner thbt .. Min frus hus som hon byggt själv är ett grymt bra hus , dock byggt med vanliga 12 cm byggblock /Thaiblock , däremot inte avkall på något annat , detta byggde hon till ett pris av 120,000 thbt , då kostade golvet 70,000 thbt pga av att det är krossad slipad färgad marmor som är lagd i vackra mönster .. Mycket snuggt hem på 89m2 till ett pris av knappt 600.000 thbt ...

Jag VET ett flertal som blivit påsatta i båda ändar av sin "fruar" , hus som skall ligga på 1,2-1,5 kostar i slutändan 2,5 milj....... och min svåger dricker inte Lao kao , i alla fall inte i större mängder .....

Sköt om dig min vän ,

"Jonas " sa:
Efter priset var satt åkte jag och kollade vilket tak jag skulle ha, vilken typ av golv jag skulle ha, ja allt material skulle godkännas av mig, armeringsjärnen godkände jag som sagt inte dom tunna så dom fick beställa tjockare ifrån Bangkok. Var inga problem ingen extra kostnad utan priset var satt och i kontraktet stod det att materialet skulle godkännas av mig. Huset skulle bli ca 190-200 m2 boyta + terass och 3 balkonger utöver det. 4 sovrum, 2 vardagsrum, kök och grov kök, 3 st badrum. 2.1 millioner Bath och då ingick inte IKEA köket såklart.
Om thai byggmästaren gav er ett pris på 2,1 miljoner Bht för en boyta på 190-200 m2 är det ett helt korrekt pris, därför de räknar med ca 10.000 Bht kvadraten för ett hus med bra standard och kvalitet, vad jag hört av en thailändsk byggmästare.
Vanligen är thai byggmästarna justa när de bygger hus, utan det är andra som är rövarna.
Vanligen är det de utländska mäklarna som säljer bostäder till sina landsmän som skörtar dem.
Jag kan ge ett exempel som en thai byggmästare berättade för mig.
De byggde hus för 1,7 miljoner Bht till en engelsman som hade en thailändsk sambo eller fru .Hon skulle ha 500.000 Bht på sitt konto, eftersom hon var mellanhand till byggmästaren och engelske mäklaren.
För den engelske mäkaren kom huset att kosta 2,2 miljoner men han la på 1 miljon och ibland 1,5 miljoner, som han sålde husen till engelsmän för ca 3,5 miljoner, som kom till Thailand och tyckte det var mycket lågt pris.

Den här byggmästaren byggde själv hus i Pattaya och Jomtien till falanger, därför anser jag att han visste hur det fungerade.
Jag har själv sett villor som falanger köpt där priset varit alldeles för högt och de är inte byggaren som tagit för högt pris, utan det är mäklaren, eller de som beställt husen som trissat upp priset när de sedan sålt husen.
I reklamen har falangen påstått vi bygger efter det landets normer, som att de själva byggde husen, men det är thaibyggare som byggt husen och sedan har de sålts vidare där priset oftast skjutit i höjden av de här säljarna.
Priset på lägenhet vid Jomtien beach bör ligga på 40-50.000 Bht m2 exempelvis View Talay tar 2,3 miljoner för lägenhet på 48 m2 i närheten av stranden vid Jomtien, som är nybyggda och där är View Talay byggaren och säljaren.
Jomtien Complex har 67 m2 för ca 3 miljoner Bht och 136 m2 för 5,5 miljoner Bht.
Tidigare låg priset för att bygga villa med god standard på ca 10.000 Bht m2, kan ha gått upp något, sedan beror det på tomtpriset, som kan variera mycket kraftigt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
4 K
Anonym
A
C
Svar