"Phonta " sa:
Tack Rong , ett bra bevis på att faranger blir avlurade skjortan av Thiasen här nere
när de bygger hus.. Rent fantastiska priser , rena skämtet har jag sett , ibland så djäkla uppenbart att frun och byggaren har delat på en mille ...
Vilket tydligen inte alls är ovanligt enligt min svåger som är byggare , han har hört dessa diskussioner många gånger under åren mellan byggare och Thaifru , sen sitter farang hemma i dumlandet och bara halar upp ;D ;D ;D ;D
Han skriver att ett ruckel kostar 250 000 baht och du säger att Farang blir avlurade skjortan här, är väl en jävla skillnad på att bygga ett hus och en trälada.
Att en Thai som bor i by säger att det är vanligt ger jag inget för, en by-Thais erfarenhet sträcker sig oftast inte längre än till by gränsen och det ljugs och överdrivs, har det hänt en gång är det vanligt.
Hur många farang hus har han byggt hur mycket Lao Khao hade han druckit innan han satt och berätta hur dumma i huvudet faranger är och hur smarta Thai är som kan lura dom på millioner?
Du utmålar ju alla Thaikvinnor till bedragare och alla farangmän till dumhuvuden.
Hur fan kan man inte ha koll på om hon skulle lägga till en million baht, kan man ta sig till Thailand och flytta dit så måste man väl kunna ta hand om sig själv.
Har inte träffat dessa handikappade Faranger du pratar om (Mer än sett en del i Pattaya, men det beror på annat).
Själv lät vi olika företag lägga bud på bygget, vi kom ner till 2 millioner under rekomenderat pris från det företag som ritat original ritningen. Nu lät vi iofs göra en kopia av deras ritning en arkitekt i Amphoen gjorde det för 8000 baht, skulle ha 10 000 först men tyckte själv det tog så lång tid så han gav tillbaks 2000b utan att vi sa något.
Här var frugan stolt istället varenda gng hon fick prutat ner något.
Företaget som gjorde originalritning skulle ha 80 000 baht, enligt prislista på internet.
så blev lite billigare så som vi gjorde det.
Första firman som vi anställde sparkade hon för dom ville inte ge ett pris på papper med underskrift utan vi skulle ta det efter hand så hon skickade iväg det företaget.
Det kostar att bygga om man vill ha kvalitet, jag har byggt ett billigt trähus och blev nästan klar med ett dyrare tegelghus och det är väl en jäkla skillnad på hus och kostnad.
Om jag låter dom gräva 1 1/2m hål och gjuter en betong klump och pelare därifrån eller om jag hyr in en kran slår ner pelare som är 4gnr så tjocka som dom som används normalt, 6 meter långa, 7 ½ meter i marken, gjuter betong klump runt dom 1 ½m och sen pelare igen, Eller om jag säger att jag skall ha 14mm armeringsjärn och inte dom tunna 8mm som dom vanligen använder, så dom får beställa från Bangkok 2 lastbilar med armeringsjärn.
Vill man ha ett IKEA kök för 5-600 000 baht, eller badrum med inredning för 100 000 baht per badrum, eller så bygger man ett Thai kök för 2000 baht och lägger 1000 baht per badrum går det också om man vill ha den kvaliteten, men är skillnad på att bli lurad och kosta på sig något extra.
Nu han jag ju skilja mig innan jag byggde något kök eller gjorde klart badrum men det är vad det skulle ha kostat efter jag farit runt och kollar priser på det jag skulle ha.
Så är det ju skillnad på det och att stå och såga till sitt eget virke.
Alla vill inte bo i ett sketet trähus jag är en av dom aldrig igen. Jag har bott i ruckel i mina dagar, bott i båt, vaknat upp med is runt skägget etc. Men aldrig ett träThai hus en gng till.
Efter priset var satt åkte jag och kollade vilket tak jag skulle ha, vilken typ av golv jag skulle ha, ja allt material skulle godkännas av mig, armeringsjärnen godkände jag som sagt inte dom tunna så dom fick beställa tjockare ifrån Bangkok. Var inga problem ingen extra kostnad utan priset var satt och i kontraktet stod det att materialet skulle godkännas av mig. Huset skulle bli ca 190-200 m2 boyta + terass och 3 balkonger utöver det. 4 sovrum, 2 vardagsrum, kök och grov kök, 3 st badrum. 2.1 millioner Bath och då ingick inte IKEA köket såklart.