Bygga under 200.000kr

Jag kan inte riktigt se skillnaden. Vad vi talade om var hyra kontra köpa. Thailand är en annan marknad med andra nivåer på ökning och hyror. Husprisindex i Sverige steg under perioden med 50%, Börsen och husen i Thailand under perioden med ca 30%. Jag hade extrem tur men med hyra hade det bara blivit minus.

Min poäng var att långsiktigt är det alltid bättre att äga och hus är det säkraste som finns.

Du skriver att du bidrar till familjen med ditt hus. Du kunde satt pengarna på börsen och betalat hyran med utdelningen och låtit familjen ärva aktier som är lätta att sälja och som förmodligen mångdubblats i värde istället för att ge dem ett hus som du själv skriver är omöjligt att sälja för vettiga pengar och som troligtvis kommer att ha ett stort renoveringsbehov som vem då ska betala?

Detta tycker du är det säkraste som finns?
Ja ok, man kan ju tänka så...

Nåja, allt är inte lättsålt i Sverige heller. Jag behövde tre månader för att få ett vettigt pris på min kåk, trots att alla gapade om hur lätt det var att sälja hus. Mäklaren gapade högst.
3 månader då gissar jag vilt att det låg lite off och inte precis i Stockholms innerstad?

Hur lång tid tror du att det tar att sälja ett hus i Thailand med likvärdigt läge?...

Tips.
Åk runt å kika lite där du bor och fråga på dom hus som är till salu hur länge dom varit det och hur många bud dom fått.
Kolla sen vad snitt tiden är för dessa hus som ännu inte är sålda.
3 mån? Njae skulle inte tro det, snarare 3 år och som sagt inte sålda än...

Senast redigerad av en moderator:
Du skriver att du bidrar till familjen med ditt hus. Du kunde satt pengarna på börsen och betalat hyran med utdelningen och låtit familjen ärva aktier som är lätta att sälja och som förmodligen mångdubblats i värde istället för att ge dem ett hus som du själv skriver är omöjligt att sälja för vettiga pengar och som troligtvis kommer att ha ett stort renoveringsbehov som vem då ska betala?

Detta tycker du är det säkraste som finns?
Ja ok, man kan ju tänka så...

Livet går inte att alltid att kalkylera, ibland måste det levas!

Det är vad jag håller på med. Jag ville bo i en fattig miljö under en period av mitt liv men ville ha mina västerländska bekvämligheter kvar. Ett sådant hus att hyra fanns inte, alltså blev det att bygga även om jag visste att det var en begränsad tid. Fördelen är att familjen får ett bra hus som står i många år efter jag lämnat, underhållet med stenhus är snarare mindre än vad de haft annars om de återgår till sina gamla vanor.

Du kan inte ana hur stolt min svärmor är över detta huset, det enda i byn. Den känslan har också ett värde och ger en upprättelse till henne som kämpat hela livet i fattigdom!

Livet går inte att alltid att kalkylera, ibland måste det levas!

Det är vad jag håller på med. Jag ville bo i en fattig miljö under en period av mitt liv men ville ha mina västerländska bekvämligheter kvar. Ett sådant hus att hyra fanns inte, alltså blev det att bygga även om jag visste att det var en begränsad tid. Fördelen är att familjen får ett bra hus som står i många år efter jag lämnat, underhållet med stenhus är snarare mindre än vad de haft annars om de återgår till sina gamla vanor.

Du kan inte ana hur stolt min svärmor är över detta huset, det enda i byn. Den känslan har också ett värde och ger en upprättelse till henne som kämpat hela livet i fattigdom!
Din svärmors känsla kan jag absolut förstå men du argumenterade förut med att köpa hus i Thailand var det säkraste man kunde göra investeringsmässigt, håller inte riktigt med dig om det om en säger..
Sen tror jag nog att svärmor och kanske framförallt övriga familjen hade varit rätt nöjda över att ärva en bunt aktier som räcker till att köpa 3 eller 4 fina hus...

Din svärmors känsla kan jag absolut förstå men du argumenterade förut med att köpa hus i Thailand var det säkraste man kunde göra investeringsmässigt, håller inte riktigt med dig om det om en säger..
Sen tror jag nog att svärmor och kanske framförallt övriga familjen hade varit rätt nöjda över att ärva en bunt aktier som räcker till att köpa 3 eller 4 fina hus...

Hur skulle vi bott då?
Sedan går ju husindex och aktieindex hand i hand i Thailand.

1km tar 6 minuter, vem fan hyr på landsbygden. 2km är max avstånd för 2000Nok.
Ok då hade du gått på 30 minuter till beach road och ca. 15 minuter till Sukhumvith från mig.
Men riktigt landet är det inte här jag bor nu men lugnare del, får tag på det mesta inom en 2km radie.

Hur skulle vi bott då?
Sedan går ju husindex och aktieindex hand i hand i Thailand.
Menar du att priser på BEGAGNADE hus i Thailand har samma utvecklingskurva som deras börs?
Utan att kolla så tror jag inte en sekund på detta.
Sen avsåg jag heller inte den Thailändska börsen men kan tänka mig att den gått ganska bra, men skulle inte investera där då det är enkelt att föra in men inte fullt så enkelt att föra ut pengar från Thailand.

Menar du att priser på BEGAGNADE hus i Thailand har samma utvecklingskurva som deras börs?
Utan att kolla så tror jag inte en sekund på detta.
Sen avsåg jag heller inte den Thailändska börsen men kan tänka mig att den gått ganska bra, men skulle inte investera där då det är enkelt att föra in men inte fullt så enkelt att föra ut pengar från Thailand.

Då tycker jag att du skall kolla, det var inget som jag bara tror.

Ska man se hus/condo som en bra investering, rent finansiellt, så måste man nog ha råd att investera tungt i centrala Bangkok eller precis vid havet, alternativt ha tur med en infrastruktursatsning som gör att en billig mark helt plötsligt blir dyr. Ett hus/condo går alltid ned i värde i Thailand, däremot kan marken gå upp så mycket att man ändå kan gå plus; dock sällan mer än att man täcker inflationen.

Nmax alternativkostnadskalkyl (långt ord) är givetvis rätt i teorin men sällan i praktiken. För de allra flesta som flyttar till Thailand så hamnar inte den inbesparade investeringskostnaden på börsen, den hamnar i baren. Dessutom går kostnaden på nyproducerade hus och condos i populära områden ständigt upp, uppskattningsvis med 5% om året, så om man ändå tänkt köpa något nytt, förr eller senare, så är det nog bättre att göra det nu.

Jag spenderade mina 6 första år i Thailand i hyrda condos och de senaste 13 i ägda hus och condos. Det kommer kanske aldrig bli någon finansiell vinst med våra köp men det är ändå en bra investeringar.

Man vet aldrig vad som händer i framtiden, när snabbtåget blir klart och det tar 30 minuter från Pattaya till Bangkok kanske det blir ett hopp i priserna, mycket kan hända på 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40 år, 40 år till hoppas jag iallafall leva och då med min familj här nere.
Men även det kan man inte förutsäga.

Vem vet va min condo kommer vara värd om 10 år, eller om jag köper ett hus va det kommer vara värt.

Ett grannhus såldes för 4 miljoner förra månaden, det är 10 år gammalt, sen ser jag att till salu skylten är borta på det andra huset som var till salu i villagen nu men vet inte vem som köpt eller pris på det.

Så nu tror jag inte det finns några till salu i den här villagen för tillfället.

Utan källa så tror jag inte på det, rent nys
Jag får delvis ge dig rätt, det var under perioden 1985 till 2011 de gick hand i hand.

Från 2011 när jag flyttade hit har börsen dragit ifrån lite och har stigit med 50% medan husen ligger kvar på 30%, men någon skillnad på tre hus är det inte. (Källa: Dow Jones Thailand och Trading economics Thailand House Index)

getchart.png

thailand-housing-index.jpg

Tittade på hus till salu och en grannkåk är till salu för mer än dubbla priset vad vi betala för kanske 5 år sedan.
Onödig information kanske för huset står på gumman och hon vill inte sälja:(

Tittade på hus till salu och en grannkåk är till salu för mer än dubbla priset vad vi betala för kanske 5 år sedan.
När det är sålt vet du rätta priset, har sett många objekt till salu för fantasipris som förblir osålda förstås.
Sänka priset och förlora ansiktet, nääääää

Till salu ja, men vad säljs dom för då och hur stor andel av dom beg husen som är till salu säljs inom 2 år?....

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
14
Visningar
4 K