Renovera/bygga badrum i Sverige kontra Thailand

 
Ja, helt utan badrum o toa.
Duscha får vi göra på resp jobb eller hos min bror och mor.
Haha, vi diskuterade just det idag om rot avdrag.
Nästa projekt är taket. Sen kök.

Idag står huset på mig, så bara ett rotavdrag,
Frågan kom upp idag om huset står på bägge så blir det dubbla rotavdrag.

Jag gjorde ett gåvobrev där frugan står på halva lagfarten och registrerade först hos skattemyndigheten sedan när det var godkänt hos lantmäteriet. Nu får vi ju dubbelt rot. Detta gjordes när vi skulle riva gamla huset och bygga helt nytt. Det blev ju renovering istället så det kom till nytta nu.
 
Ja, helt utan badrum o toa.
Duscha får vi göra på resp jobb eller hos min bror och mor.
Haha, vi diskuterade just det idag om rot avdrag.
Nästa projekt är taket. Sen kök.

Idag står huset på mig, så bara ett rotavdrag,
Frågan kom upp idag om huset står på bägge så blir det dubbla rotavdrag.

Härligt med att nästa är tak och kök. Stora kostnader. Vi lade om taket för ca 3 år sedan. Köket skulle vi också behöva fixa men det är inte akut. Badrummet får bli klart först. Taket var ju billigt mot att renovera badrum 55555 Vi behöver dock bygga ny altan. Skulle ha gjort det i somras men blev inte så. Delar av altanen har rasat. När vi renoverar badrummet så kommer vi samtidigt renovera grabbens rum, klädkammaren och hallen mellan dessa rum. När det är klart så är det delar av vardagsrummet och hela köket som återstår. Men vill ha altanen klar först.
 
I dagsläget så är köket inget akut, kanske inte taket heller men jag inbillar mig att det är dags för taket nästa år så det inte blir akut 555

Ja ett bra tak är viktigt. Tråkigt när man plötsligt upptäcker att dom läcker. På mitt förra hus lade jag om taket själv med hjälp av några polare. Det huset vi nu bor i så anlitade vi ett företag. Dom bytte hela taket på 3 dagar.
 
Härligt med att nästa är tak och kök. Stora kostnader. Vi lade om taket för ca 3 år sedan. Köket skulle vi också behöva fixa men det är inte akut. Badrummet får bli klart först. Taket var ju billigt mot att renovera badrum 55555 Vi behöver dock bygga ny altan. Skulle ha gjort det i somras men blev inte så. Delar av altanen har rasat. När vi renoverar badrummet så kommer vi samtidigt renovera grabbens rum, klädkammaren och hallen mellan dessa rum. När det är klart så är det delar av vardagsrummet och hela köket som återstår. Men vill ha altanen klar först.
Det är mycket pengar det handlar om, och vi som vanliga fabriksarbetare har ju inte så det räcker till allt. Så bättre att ta en del i taget.
Vi tjänar nog inget i slutändan den dagen man säljer men huset lär ju inte sjunka prismässigt iallafall.
Jag har bott här sen 2003 och inte gjort ett dugg mer än satt dit vatten/luft värmesystem.
 
Ja ett bra tak är viktigt. Tråkigt när man plötsligt upptäcker att dom läcker. På mitt förra hus lade jag om taket själv med hjälp av några polare. Det huset vi nu bor i så anlitade vi ett företag. Dom bytte hela taket på 3 dagar.
Ligger priset på ca 100000kr beroende på vilket material man använder? Och om man måste byta ut underlaget.
 
Ligger priset på ca 100000kr beroende på vilket material man använder? Och om man måste byta ut underlaget.
Tror det ligger runt 100k. Vårt hus är byggt 1957 och har riktiga gammaldags röda tegelpannor. Vid besiktningen innan köp var besiktningskillen uppe på taket och kollade pannor och underlag och det såg bra ut, inget som behöver bytas på bra länge enligt honom. Man byggde nog mera gediget på den tiden, vårt hus är inte massproducerat som man gjorde på 70- och 80 talen. Så vi har nog tur som verkar kunna slippa den kostnaden.
 
Ligger priset på ca 100000kr beroende på vilket material man använder? Och om man måste byta ut underlaget.

Alltid svårt att säga men vi fick en offert på 140 000kr före ROT. Då ingick takpannor, vindskivor grundade och målade med täckfärg, takduk (istället för takpapp), två ränndalar, plåt till skorsten, ny plåthuv till köksfläkt/ventilation, dra ut avloppsavluftning från vinden ut på yttertaket, hängrännor och stuprör, några kvadrat råspont som behövdes bytas, övrig plåt, riktning av tak, taksäkerhet (så att sotarn blir nöjd), snörasskydd. Dom städade och gjorde snyggt samt forslade bort allt som jag inte ville behålla. Blev en del spillvirke till kaminen som jag inte ångrade att jag sparade :)
hittade en bild från i somras då jag var uppe och rensade rännor och inspekterade lite.

22658CC2-F272-47E6-ADEF-C8060A091AA9.jpeg
 
Beror helt på vad man gör.
En tumregel är 1000kr/kvm. Det är då ny panel, papp, läckt, pannor samt arbete.

Jag lade om mitt tak för 3 år sedan. 25000kr. Var inget fel på materialen under, så snickarn ville bara byta pannor och vindskivor.

Glömde ju att säga det men vårt hus är på 90kvm boyta. Förra huset huset köpte jag material för ca 20 000kr och gjorde jobbet själv. Det huset var mindre, ca 60 kvm, och inga vinklar med ränndalar. Bytte inte hängrännor och stuprör. Detta var också runt 2006- 2007.
 
Glömde ju att säga det men vårt hus är på 90kvm boyta. Förra huset huset köpte jag material för ca 20 000kr och gjorde jobbet själv. Det huset var mindre, ca 60 kvm, och inga vinklar med ränndalar. Bytte inte hängrännor och stuprör. Detta var också runt 2006- 2007.
Vårt är på 126 kvm boyta plus källare så taket är hyfsat stort. Besiktningsmannen uppskattade en kostnad till den jag nämnde, hade taket varit dåligt hade säljaren fått krypa ner i pris. Men vi är nöjda!
 
Plattis blev klar runt 21:30 på lördagskvällen. Frugan tyckte synd om honom att jag var så elak som tvingade honom att jobba sent på en lördag 55555. Hon ville laga mat till honom men han tackade så hemskt mycket men tog det gärna någon annan gång :)
Så nu är det färdigkaklat. Fogning på måndag.

6A26ACDA-861B-43AA-A813-471688AE223F.jpeg


50BA9438-2FCE-410C-A5A5-B15FDFADBDDE.jpeg
 
Har en känsla att i Sverige har materialförsäljarna lyckats med lobbying suveränt. Ett badrum där börjar likna ett akvarium. :)

Om du menar tätskiktet så beror det på att reglerna vad gäller mängden ångsekundmeter som en våtrumsvägg ska klara ändrades för några år sedan, man har även delat in våtutrymmet i våtzon 1 och 2 vad gäller kravet på tätskiktet.
 
Vilken utav bilderna menar du?

Ingen speciell bild, man använder kopparrör till vatten i stället för att använda RiR som man använde vid all renovering där det var möjligt när jag jobbade i den branschen.
Jag har renoverat/byggt nya badrum i detta huset efter köpet och har bytt alla rör efter mätaren till nya och allt i vägg o golv till RiR
 
 

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
14 K
Anonymos
A
A
Svar
88
Visningar
13 K
R
A
Svar
14
Visningar
4 K
Spindeln
S
A
Svar
2
Visningar
4 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp