sink kontra skattetabel

Räcker enligt lagen väldigt bra ,, kanske skall du läsa på ,, 6 månader kan jag vara borta utan minsta problem ;)

Om jag skall läsa på kanske du skall tala ur nattmössan.

Nån ggr/år... Hur blev det 6 månader...?

Men nu var jag inte ute efter att tjafs med dig. Utan att påpeka att regeringen har för avsikt att kolla mer på detta med att man inte bor där man är skriven.

Jag känner till dessa regler mycket väl. Man kan vara ur Sverige lång tid utan att ändra sin folkbokföring om det anses vara av tillfällig karaktär.

Dessutom som jag tidigare nämnde så är nog inte pensionärer den främsta gruppen som kommer kontrolleras.

Grundadragen sker ju med automatik, inget man behöver ansöka om.
Skattar man enligt IL har man rätt att göra avdrag för räntor etc. också. Oavsett var man bor.
Alla sådana möjligheter försvinner när man sinkar eftersom man inte deklarerar. Den lägre skattesatsen gynnar de som har tillräcklig pension runt 20' per månad.
Jag är utskriven och har beviljats SINK, men deklarerar p.g.a fastighetsinnhav. Ska även lämna bilaga NE för den ena fastigheten.

Konstigt du uppfyller inte kraven för sink.
Hur har du lyckats med detta, då du har väsentlig anknytning till SWE
Rätt konstigt tycker jag också. Funderar lite för fick påminnelse om att göra deklaration. Det var någon ersättning från en gammal arbetsgivare som har genererat en återbetalning till mig på 3500 kr.
Jotack men en sinkade skall ju inte göra en deklaration. :cool:
Godkänner nog detta ändå för det är pengar in :p

Rätt konstigt tycker jag också. Funderar lite för fick påminnelse om att göra deklaration. Det var någon ersättning från en gammal arbetsgivare som har genererat en återbetalning till mig på 3500 kr.
Jotack men en sinkade skall ju inte göra en deklaration. :cool:
Godkänner nog detta ändå för det är pengar in :p

Återbetalning är ingen inkomst ??? eller ??

Konstigt du uppfyller inte kraven för sink.
Hur har du lyckats med detta, då du har väsentlig anknytning till SWE
Enligt skattemyndigheten så uppfyller jag uppenbarligen kraven för SINK.

Man kan " dra av" skuldräntor inom inkomstslaget kapital, dock inte inom ink. av tjänst.

Så vitt jag förstår så ska man lämna självdeklartion om man har kapitalinkomster även om man beviljats SINK.

Enligt skattemyndigheten så uppfyller jag uppenbarligen kraven för SINK.

Man kan " dra av" skuldräntor inom inkomstslaget kapital, dock inte inom ink. av tjänst.

Så vitt jag förstår så ska man lämna självdeklartion om man har kapitalinkomster även om man beviljats SINK.

Bra jobbat !
Hur överlistade du dom???
Du har ju fastighet i Swe.

Du kan ha en fastighet av enklare modell om du inte varit mantalskriven där när du flyttade ut. Men har den permanentstandard så är det nog kört?
Du kan nog även vara delägare i en fastighet och kunna få SINK, begreppet fastighet kan vara många olika saker.
En sommarstuga/fritidshus som du inte varit skriven på godkänns.
Äger man tillsammans med syskon del i en ärvd fastighet så kan det även gå, (passiva jordbruksfastigheter är ju rätt vanliga) men man får inte ha haft den som fast boende.

Jag äger 2/3 av en sk. fritidsfastighet som inte är lämplig för året runt boende.

Hälften av en " jordbruksfastighet" vars bostadsbyggande inte lämpar sig för året runt boende.

Ingen verksamhet under många utan deklarerar 0 resultat enligt bilaga NE.

Så vitt jag förstår så är det huruvida man har permanent boende eller ej som är avgörande för SINK.

Fastighet är mark och inget annat. Sen kan det finnas byggnader på marken, dvs på fastigheten.

Fast i dagligt tal är ju fastighet samma som hus eller byggnad och det kan röra till det....

Jag har inte läst igenom alla sidor i deta ämne, men vågar jag be Er killar om hjälp lite grand. Jag bor fast utomlands, så det jag egentligen vill veta är om jag skall ta SINK-skatt ELLER om jag skall skatta efter skattetabellen. Min inkomst netto är 11.900;.

Vad tror ni, skulle det löna sig för mig att skatta efter tabell och strunta i SINK??

tack för hjälpen...

Jag har inte läst igenom alla sidor i deta ämne, men vågar jag be Er killar om hjälp lite grand. Jag bor fast utomlands, så det jag egentligen vill veta är om jag skall ta SINK-skatt ELLER om jag skall skatta efter skattetabellen. Min inkomst netto är 11.900;.

Vad tror ni, skulle det löna sig för mig att skatta efter tabell och strunta i SINK??

tack för hjälpen...
Kontakta Skattemyndigheten via mail, då det skiljer en del mellan födelseår och bokföringsadress genom att grundavdragen skiljer. Sen skiljer den kommunala skatten över landet.

Bor du fast utomlands kan du vinna på på SINK trots höjningen, då grundavdragen skiljer mellan ålder mm.
Skicka in en förfrågan, du har svar inom 10 dagar och även 5 år på dig att ändra retroaktivt med återbetalning/justering.

Kontakta Skattemyndigheten via mail, då det skiljer en del mellan födelseår och bokföringsadress genom att grundavdragen skiljer. Sen skiljer den kommunala skatten över landet.

Bor du fast utomlands kan du vinna på på SINK trots höjningen, då grundavdragen skiljer mellan ålder mm.
Skicka in en förfrågan, du har svar inom 10 dagar och även 5 år på dig att ändra retroaktivt med återbetalning/justering.

Tack så jättemycket skall följa ditt råd.

Är man utskriven skattar man efter utlandstabell, inte efter kommunskatten.
Utlandstabellernger dig en skatt på Ca 31.50 kr

tack för hjälpen...

Du skall/bör söka sink under Dec - Jan. Annars förlorar du grundavdraget för tiden från nyår till du beviljas sink. Vilket innebär att då kommer du få högre skatt med sink första året, 12 mån regeln.
Beroende på att din inkomst inte är så stor.

Den stora skillnaden mellan sink och vanligt skatt är väl att sink är en punktskatt vilket medför att du inte behöver deklarera mer i Sverige men att du i och med det inte heller kan göra några avdrag, så har du något du vill göra avdrag för i Sverige så lönar sig som regel inte sink skatten.

Tillbaka
Topp