Så är det ju men du som ledare över ungdomar har ju ett ansvar, tycker du inte det? Jag har i alla fall en tight kommunikation med min sons huvudlärare och klart mer än vad ett föräldramöte ger. Kanske är en nyfiken förälder. Frågar alltid min son hur dagen varit. Stämmer av då och då med läraren.
Hej
Ja jag har som ungdomsledare en jättestor inblick i vad som händer både i vår kommun, våra samhällen och i våra skolor, dom flesta tonåringarna har jag känt och träffat många gånger i veckan enda sedan dom gick i förskolan.
Nu är dom 14-17 år och har en del börjat dricka alkohol, röka, snusa och har flickvänner, åren går ju.
Det som gör att ungdomarna har förtroende för mig är nog bl.a att jag inte är ute för att sätta dit folk jag försöker vara deras kompis samtidigt som jag får chansen att påtala det dom gör fel och uppmana dom att göra rätt. Jag vet nästan alltid vad som har hänt när det har varit bråk, vandalisering eller någon har blivit kallad till rektor, socialen eller polis.
En första tanke är kanske att det skulle vara min son som informerar mig och som ligger bakom att jag känner till det mesta här men så är inte fallet, det är oftast andra ungdomar med anknytning till fotbollen eller deras kompisar som håller mig informerad, däremot brukar jag kolla det dom säger med min pojk som då oftast bekräftar att det stämmer.
Jag tror inte att du är unik som frågar ditt barn om skoldagen o.s.v, men barnen säger ju normalt inte allt och mer än dom själva vill, så föräldrarna har nog inte alltid hela bilden, självklart är det bra att ställa frågor och försöka få en insyn i barnens liv och skolgång.
Min egen bild är nog ändå att föräldrar ofta tror sig ha en bättre koll på sina barn än vad dom i själva verket har, dom är luriga dom små rackarna och skickliga på att dölja det dom inte vill att föräldrarna ska veta.
Mvh isan lover