Snabbtåg i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

mackes

Forumveteran
Sprang på en tidningsartikel i en Thailändsk tidning idag om snabbtåg i Thailand och kopplade detta till att man rivit upp rälsen i ca 2 mil i mina hemtrakter för att lägga ny räls så jag började goggla och hittade bifogat dokument om detta projekt.

Projektet är godkänt i Parlamentet och en fristående organisation är skapat för att driva projektet. Spåren skall i möjligaste mån följa dagens banvall. Sträckningarna är Bangkok - Chiang Mai, Hua Hin - Rayong via Bangkok och Pattaya samt Bangkok - Nong Khai via Korat

Byggstart om 5 år 2017, upphandlingen startar i år, beräknad byggtid 15 år

http://www.railway-technology.com/news/newsthailand-start-bid-high-speed-rail-project-2013

Bilagor

Har hört om detta länge. Hade för mig att det kommer kopplas ihop med Kina

Och det var väl till denna järnväg man skulle låna massa med pengar, glömt siffran nu. Min fru svor över den skuld man drar på sog, bara för att visa att vi minnsan kan ... men det blir kanske bra, vad vet jag!

"gunnarg " sa:
Det är en klok investering för framtiden.Thailands politiker är mer framsynta än de svenska. :thumbsup:
För en gångs skull håller jag med dig Gunnar, infrastruktur är aldrig fel att satsa på, speciellt inte med Thailands läge. Men det är mycket pengar, 800 000 miljoner...

Med tanke på att många storindustrier ligger runt Korat så behövs bättre transporter än dagens järnväg.

Sketna lastbilar som knappt går på tre cylindrar och grova överlaster är sådant som jag vill slippa.

"ledarn " sa:
Kan det vara värt..... :nod: :nod:

Hur gammal är inte deras nuvarande järnväg..??

Vore ju hur skönt som helst om det försvann 50-60% av lastbilarna och dom kunde börja med redig tågfrakt istället...

Allt gammalt är inte bra, även fast det funkar... :laugh: :laugh:

Nu va du ju rolig igen ;D ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp