Sopor/Återvinning i Thailand vs Sverige

 

Micke.T

Forumveteran
Då kommer äntligen den omåttligt efterlängtade rapporten om återvinning i Thailand.
Tänk bara på att jag är en "åring" (i fågelsammanhang så är åringar på sitt första år i livet) på högskolan och att det inte är en perfekt rapport rent grafiskt/utseendemässigt eller för all del språkmässigt, men det räckte för att bli godkänd:).
"Ni får gärna referera till rapporten utanför forumet om ni hänvisar till källan med en länk till tråden här på TS".

Se bifogad fil.

Hoppas ni fann detta intressant.

Jag har under arbetets gång hittat tonvis med brister som inte kunde skrivas om här i denna rapport. Så det lär komma fler med tiden. Och ja, jag vet att onödiga grafer kom med i rapporten;)

//Pjodd
 

Bilagor

  • Återvinning i Thailand Thai-snack.pdf
    1.1 MB · Visningar: 430
Ställ gärna frågor om ngt verkar oklart i rapporten.
Miljöpåverkan är värre än vi tror. Det jag inte kunde skriva (brist på vetenskapliga bevis) var att lakvattnet från deponin rinner under regnperioden ner i närliggande risfält. En av familjerna säljer allt sitt ris från dessa fält och köper från svärfar till egen konsumtion.
Detta är bara en liten plats av många runt om i landet.
 
Det vore bra om Thailand införde pant på PET flaskor och aluminium burkar.. Låt säg 1 - 5 Bath per förpackning.
Lovar att det hade rensat hela Thailand på flaskor och burkar. Folk vill ju tjäna pengar...

Nu är det ju inte bara Thailand som brister i sitt miljötänk. Nu har även England vaknat och vill införa pantsystemet.
Nu 2018 har den självgoda engelska regeringen vaknat efter påtryckningar. Sverige, Tyskland och Danmark har haft det i många år. I Thailand eldar man upp allt som går att elda.. Eftersom man inte får något vettigt betalt för det.
Om man så bara fått 1 bath / per PET flaska eller AL burk så hade Thailand städats... :wai::wai:
 
Det finns ju folk som kryper omkring bland soptunnor och sopkontainrar i Thailand och samlar upp en massa saker (inklusive plast- och metalburkar) som de sedan säljer till sopuppköparna.

Synd om dessa med ett sådant skitjobb, men återvunnet blir det...
 
Plastflaskor är tyvärr dåligt betalt nu, tror bara vi fick 8thb/kg.

Sålt lite allt möjligt skrot/skräp och fått ihop runt 1500 så inte helt pjåkigt.
 
Nois mammas samlar och sorterar precis allt
Kartonger, flaskor, plast mm mm. Igår var en av döttrarna här och hämtade allt och körde till deponi.
Har svårt att se hur sortering skulle.kunna bli mera effektivt.
Är vi så effektiva i Sverige?
 
Det vore bra om Thailand införde pant på PET flaskor och aluminium burkar.. Låt säg 1 - 5 Bath per förpackning.
Lovar att det hade rensat hela Thailand på flaskor och burkar. Folk vill ju tjäna pengar...

Nu är det ju inte bara Thailand som brister i sitt miljötänk. Nu har även England vaknat och vill införa pantsystemet.
Nu 2018 har den självgoda engelska regeringen vaknat efter påtryckningar. Sverige, Tyskland och Danmark har haft det i många år. I Thailand eldar man upp allt som går att elda.. Eftersom man inte får något vettigt betalt för det.
Om man så bara fått 1 bath / per PET flaska eller AL burk så hade Thailand städats... :wai::wai:

Pantsystemet är fantastiskt bra. Om det hade införts i Thailand så hade inte en enda plastflaska varit synlig.

Det jag ser positivt i Thailand är att man börjar så smått ta betalt för plastpåsarna på de stora varuhusen. Macro har inte längre plastpåsar längre.
Det jag skulle vilja se är en rejäl höjning på momsen till dessa förbaskade småpåsar som finns på alla marknader. Plast ska vara dyrt helt enkelt.
 
Nois mammas samlar och sorterar precis allt
Kartonger, flaskor, plast mm mm. Igår var en av döttrarna här och hämtade allt och körde till deponi.
Har svårt att se hur sortering skulle.kunna bli mera effektivt.
Är vi så effektiva i Sverige?

I Sverige är vi betydligt mer effektiva.
På NSR (nordvästra skånes renhållning) så återanvänds 99% av allt som kommer in. Då är företag och hushåll inräknade. Det enda som hamnar på deponi är isolering och aska från värmeverket.
Allt organiskt blir till biogas, trädgårdsavfall till kompost, stenar o tegel från byggen sorteras och säljs vidare till fyllnadsmassor.
Jag jobbar med detta på somrarna så jag har lite insyn.

Det som kommer in som "osorterat" sorteras på plattan med en maskin. Det som är för smått att sortera eller att pilla med åker ner i ugnen. Askan som kommer ut går genom en magnet för att ta ut de sista metallbitarna.

Att 99% återanvänds betyder inte att det är tillexempel glas som återcirkuleras. Det som inte kan återanvändas blir till energi (fjärrvärme) eller biogas.

Jämför med min rapport där det på sin höjd är 10% som kommer till nytta
 
Nois mammas samlar och sorterar precis allt
Kartonger, flaskor, plast mm mm. Igår var en av döttrarna här och hämtade allt och körde till deponi.
Har svårt att se hur sortering skulle.kunna bli mera effektivt.
Är vi så effektiva i Sverige?

Såg du morsans sopkärl? 8 fraktioner bara i 2 kärl. Vi är riktigt duktiga i Sverige på detta.
 
Såg du morsans sopkärl? 8 fraktioner bara i 2 kärl. Vi är riktigt duktiga i Sverige på detta.
Som vanligt så tror man att man är duktig i Sverige. Kan garantera att allt som hamnar i sopor sorteras inte som du säger.
Man har tagit en stad som Helsingborg t e x som har 8 alltså åtta olika kärl att sortera! !!
Hur ser det ut i de andra ställen. Eller som i Oskarshamn där man sorterade och sedan blandade ihop allting, har varit på tippen och kollat.
När man får betalt för sorterade sopor här så sorteras det kan jag garantera. I Sverige bryr folk inte om var det hamnar, det är bara fasad.
Tvinga mig inte att gräva fram fakta, tro bara vad jag säger. :p
I Sverige handlar det om fickpengar, här också men de är så mycket mera värt här. :rolleyes:
 
Pantsystemet är fantastiskt bra. Om det hade införts i Thailand så hade inte en enda plastflaska varit synlig.

Det jag ser positivt i Thailand är att man börjar så smått ta betalt för plastpåsarna på de stora varuhusen. Macro har inte längre plastpåsar längre.
Det jag skulle vilja se är en rejäl höjning på momsen till dessa förbaskade småpåsar som finns på alla marknader. Plast ska vara dyrt helt enkelt.
Har handlat på Macro, och där är det inte ofta folk tar plastpåsar. BC och Tesco har dom tunna påsarna som ingen skulle godkänna i Sverige men ändå. Pantsystemet är väl ok men ännu bättre våre att hela flygskatten hade lagts på plastpåsar. Säg att det hade kostat en tio kronor st men de djävlar jagar bara koldioxid.
 
Som vanligt så tror man att man är duktig i Sverige. Kan garantera att allt som hamnar i sopor sorteras inte som du säger.
Man har tagit en stad som Helsingborg t e x som har 8 alltså åtta olika kärl att sortera! !!
Hur ser det ut i de andra ställen. Eller som i Oskarshamn där man sorterade och sedan blandade ihop allting, har varit på tippen och kollat.
När man får betalt för sorterade sopor här så sorteras det kan jag garantera. I Sverige bryr folk inte om var det hamnar, det är bara fasad.
Tvinga mig inte att gräva fram fakta, tro bara vad jag säger. :p
I Sverige handlar det om fickpengar, här också men de är så mycket mera värt här. :rolleyes:

Vill inte vara en "whisel blower". Vi har mycket att skämmas över i Sverige också. Det är pengar som styr. Men mycket av dessa fraktioner tas faktist hand om.
Färgat/ofärgat glas, papper, metall, organiskt, plastförpackningar (hård och mjukplast separeras) och osorterat som hamnar i pannan. Batteriholken som den 7:e fraktionen och trädgårdsavfallet som den 8:e.

Vad gäller inhämtning från företag vill jag nog inte gå in på;)
 
Har handlat på Macro, och där är det inte ofta folk tar plastpåsar. BC och Tesco har dom tunna påsarna som ingen skulle godkänna i Sverige men ändå. Pantsystemet är väl ok men ännu bättre våre att hela flygskatten hade lagts på plastpåsar. Säg att det hade kostat en tio kronor st men de djävlar jagar bara koldioxid.

Så nu krävs en studie som kan visa att nerbrytbar plast avger CO2 (vilket det gör), då är vi hemma:)
Slutsatsen är att plastpåsar spär på växthusefekten hahaahha
 
Vill inte vara en "whisel blower". Vi har mycket att skämmas över i Sverige också. Det är pengar som styr. Men mycket av dessa fraktioner tas faktist hand om.
Färgat/ofärgat glas, papper, metall, organiskt, plastförpackningar (hård och mjukplast separeras) och osorterat som hamnar i pannan. Batteriholken som den 7:e fraktionen och trädgårdsavfallet som den 8:e.

Vad gäller inhämtning från företag vill jag nog inte gå in på;)
Vet detta men att man håller på att låtsas vara duktig är inte samma sak än att man är det.
Jag vill inte försvara Thailands sätt att hantera detta men om man ser detta på folks nivå så gör folk det som ger klirr i kassan eller en annan fördel på något sätt. Annars händer det inget. Såg ett inslag på Facebook där några slängde sopor från bilen och reaktionerna var inte onådiga kan jag säga. Detta i Thailand men hade varit likadant i Sverige. Vi människor är rätt lika, det gäller att kunna styra det år rätt håll.
Information och kunskap och sluta att skrämmas om allt skit som ändå inte händer.
 
Vet detta men att man håller på att låtsas vara duktig är inte samma sak än att man är det.
Jag vill inte försvara Thailands sätt att hantera detta men om man ser detta på folks nivå så gör folk det som ger klirr i kassan eller en annan fördel på något sätt. Annars händer det inget. Såg ett inslag på Facebook där några slängde sopor från bilen och reaktionerna var inte onådiga kan jag säga. Detta i Thailand men hade varit likadant i Sverige. Vi människor är rätt lika, det gäller att kunna styra det år rätt håll.
Information och kunskap och sluta att skrämmas om allt skit som ändå inte händer.

Precis. Om ett pantsystem hade införts så skulle såååå mycket mer samlats in.
Utan panten så hade vi i Sverige också haft en mass flaskor o burkar liggandes på gatorna
 
Det som skrämmer mig är att på AIT där man hade källsortering gav ett så dåligt resultat
 
Precis. Om ett pantsystem hade införts så skulle såååå mycket mer samlats in.
Utan panten så hade vi i Sverige också haft en mass flaskor o burkar liggandes på gatorna
Säg att vi slapp panten men betalade för folk som samlar in burkar, flaskor med mera.
Ett jobb på kommunalt eller statlig nivå som skulle kunna innefatta även andra saker, samlande eller service.
En yrkesgrupp som kunde bli bättre organiserad. Det finns säkert flera sätt att tackla detta men man skall inte bara stirra sig blint på ett sätt.
 
Att vi har en regering som bara bryr sig att straffa folk p g a godtycklig CO2 förbrukning är ju en katastrof.
Alla goda förslag som skulle hamna på den positiva sidan av upplevelser fördöms bara för att man har en falsk agenda.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp