Sponsring (Jag förväntas hjälpa tjejens familj i Thailand ekonomiskt)

Jag tror det är möjligt, men kanske till väldigt dyra advokatkostnader. Thailand har i många delar rätt lik lagstiftning men tillämpningen är väldigt flexibel och korrumperad.
Tror utlänningar missgynnas kraftigt vid rättstvist.

Läste på FB att det kostar 200.000b att upprätta ett testamente mellan makar som ska gälla i bådas länder.

Farangpriser?
Jag betalade 9000 bath för ett testamente, det gäller i bägge länderna. Ett ex ligger hos en svensk testamentsexecutor, så slipper släkten besvär med att få fatt i testamentet. Och som kommentar till en del inlägg ovan: Tack Gode Gud och käre Buddha för att jag hade vett att kräva äktenskapsförord vid mitt första thaigiftemål!!! Annars hade jag nog suttit i en etta med kokvrå i Råslätt och levt på gröt nu.....

Så klart du får pension Jonas.. Du får efter vad du gjort rätt för dig. Kanske inte så bra som mig själv, men en liten slant får du ju, så deppa inte..

Jag betalade 9000 bath för ett testamente, det gäller i bägge länderna. Ett ex ligger hos en svensk testamentsexecutor, så slipper släkten besvär med att få fatt i testamentet. Och som kommentar till en del inlägg ovan: Tack Gode Gud och käre Buddha för att jag hade vett att kräva äktenskapsförord vid mitt första thaigiftemål!!! Annars hade jag nog suttit i en etta med kokvrå i Råslätt och levt på gröt nu.....

Man kan ju inte torska mer än hälften av tillgångarna och det som kärringen äger i Thailand räknas även det som tillgångar.
Har du 1 mille i Sverige och kärringen 1 mille i Thailand så kan man kvitta det hela.

Så klart du får pension Jonas.. Du får efter vad du gjort rätt för dig. Kanske inte så bra som mig själv, men en liten slant får du ju, så deppa inte..
Nej ja0g blev tvärtom glad för då har jag ju ännu en pensionskälla så jobbar jag här tills jag går i pension så kommer jag nog ha en bra pension till slut.
Pension från Sverige, privat pensionsparande i Sverige, pension sparande i Zurich genom rederiet och pensionsparande i Thailand, sen fick jag från fiskarnas riksförbund att jag hade nåt sparande där som skulle ge nästan 3000 i månaden.
Många bäckar små.

Får väl kolla upp vad jag har för pensioner att hämta någon dag ;)

Nej ja0g blev tvärtom glad för då har jag ju ännu en pensionskälla så jobbar jag här tills jag går i pension så kommer jag nog ha en bra pension till slut.
Pension från Sverige, privat pensionsparande i Sverige, pension sparande i Zurich genom rederiet och pensionsparande i Thailand, sen fick jag från fiskarnas riksförbund att jag hade nåt sparande där som skulle ge nästan 3000 i månaden.
Många bäckar små.

Får väl kolla upp vad jag har för pensioner att hämta någon dag ;)

Du blir kanske oförskämt rik den dagen :)

Men va fan Jonas, du kommer ju alltid att ha det bra,,, i alla fall under din pensionering, Enda problemet blir väl när du får över dig alla de där ongjävvlarna på 36-40 år som tycker gamlingar e mest skit...
;););););)

Men va fan Jonas, du kommer ju alltid att ha det bra,,, i alla fall under din pensionering, Enda problemet blir väl när du får över dig alla de där ongjävvlarna på 36-40 år som tycker gamlingar e mest skit...
;););););)

Men ungtupparna har ju egentligen rätt. Ju äldre man blir, blir man ju en belastning för samhället och man pratar om hur bra det var förr. :D

Tänk att alltid detta forum bara handlar om pengar hela tiden, verkar ibland som många har mer bry i Thailand än vad de hade i Sverige.

Det pratas ju här om att det skall vara gött att leva och det håller jag med om, hur man sen gör det, är väl av mindre betydelse.

Vad hjärtat är fullt av talar munnes sägs det i skriften, det var en fri tolkning. :p
En modern tolkning innehåller en laptop eller mobil

Bodde i Råslätt ett par år för länge sedan, känns som det var före syndafloden och det var ett trevligt bostadsområde......... då. Idag vet jag inte fast bättre än under en bro i Paris.
Allvarligt du har helt rätt det kan vara bra att tänka nästa drag också när man spelar i livets spel.

Tänk att alltid detta forum bara handlar om pengar hela tiden, verkar ibland som många har mer bry i Thailand än vad de hade i Sverige.

Det pratas ju här om att det skall vara gött att leva och det håller jag med om, hur man sen gör det, är väl av mindre betydelse.

Nu kanske det blir risk att jag drar på mig din ilska. Men jag finner det väldigt konstigt att ingen reagerar på vad du egentligen skriver i inlägget jag citerar.

Du skriver; "Det pratas ju här om att det skall vara gött att leva och det håller jag med om, hur man sen gör det, är väl av mindre betydelse"

Jag menar hela tanken med att ha ett forum, är väl att man i olika mån berättar om hur man lever sina liv, och hur man har det. Om det föll bort, och var betydelselöst, så skulle det garanterat inte finnas varken forum, eller några sociala media heller för den delen, tror jag i alla fall..

Min herre behagar skämta, testamenten, avtal, kontrakt och jurister kostar dyra pengar i Thailand men när dom behövs är dom inte ens alltid giltiga.
Naivt att tro att utlänningar har någon större chans i civila rättstvister.

Svårt med faktakoll i ett land som har olika regler i nästan alla ampur,

Det går ju alldeles utmärkt att kontakta en (västerländsk) advokat och begära in ett pris på ett dylikt avtal.
När det gäller giltighet är det likadant i hela världen, jag lägger inte längre pengar på avtal eftersom deras största syfte är att föda jurister, det är sällan de håller när något oförutsett inträffar.

Så eftersom kommunerna i Thailand har stort självbestämmande tycker du att vi kan strunta i faktakoll?

Det går ju alldeles utmärkt att kontakta en (västerländsk) advokat och begära in ett pris på ett dylikt avtal.
När det gäller giltighet är det likadant i hela världen, jag lägger inte längre pengar på avtal eftersom deras största syfte är att föda jurister, det är sällan de håller när något oförutsett inträffar.

Så eftersom kommunerna i Thailand har stort självbestämmande tycker du att vi kan strunta i faktakoll?
Faktakoll är nog bra, men man ska inte överskatta vad man finner som den enda sanningen.
Verkligheten är ofta en helt annan än vad man trodde man visste.

Kanske stenborden är det bästa stället för fakta för där sitter de som varit med om det mesta och det via det verkliga livet och hårda egna erfarenheter.

Faktakoll är nog bra, men man ska inte överskatta vad man finner som den enda sanningen.
Verkligheten är ofta en helt annan än vad man trodde man visste.

Kanske stenborden är det bästa stället för fakta för där sitter de som varit med om det mesta och det via det verkliga livet och hårda egna erfarenheter.

Det finns garanterat mycket erfarenheter runt stenborden och förmodligen även en del kunskap.

När man som jag varit med på diverse Thaiforum under många år så slås man dock av hur många myter det florerar om thailändare och det thailändska samhället. Jag tror kanske inte alla dessa missförstånd och generaliseringar uppstått runt stenborden men det är förmodligen där de frodas.

Visst är det mycket i den thailändska verkligheten som inte stämmer överens med vad "faktan" säger och diverse farangers uppfattningar av hur de tolkat "verkligheten" kan nog vara intressant men de "stenbordssanningar" jag hittills tagit del av på forumen ger jag inte mycket för.

Kanske är det så att de största visdomarna från stenborden stannar där :)

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
Lhon Gen
L
A
Svar
2
Visningar