Språk och dialekter

tar ett exempel "I morgon " Thai = Pungnee " Isaan = Mö öhn ,, svårt att skriva då jag inte kan alfabetet , men snacka kan jag skapligt , jag har problem att förstå Thai ibland då jag lärt mig uppe i lilla risbyn så snackar jag bara Isaan ,, De flesta i Pattaya kan och förstår Issan , gissar på att en större del av de som jobbar inom turistnäringen , barer ,hotell , städ ,massage mm kommer från Isaan

Jonas , jag snackar hyfsat med Isaan , helt andra ord används ,, De flesta och bönder som gått i skolan talar dock Thai skapligt ,, Isaan är exakt samma som de talar i Laos
Lite skillnad märkte jag när ja var i Savannakhet, jag frågade frugan om det om hon förstod dom, men bara småskillnader.

Jag var mer nyfiken på det @Krille säger att det är 2 olika språk mellan södra och Norra Isaan, detta visste jag inte men jag tar det för sanning när han säger det för han om någon kan väl språket där.

själv kan jag inte något på Isaan.

Lite skillnad märkte jag när ja var i Savannakhet, jag frågade frugan om det om hon förstod dom, men bara småskillnader.

Jag var mer nyfiken på det @Krille säger att det är 2 olika språk mellan södra och Norra Isaan, detta visste jag inte men jag tar det för sanning när han säger det för han om någon kan väl språket där.

själv kan jag inte något på Isaan.
Gumman säger här att det är stor skillnad mellan byar , andra mycket olika dialekter enligt henne , så det stämmer nog som Krille säger :)

Gumman säger här att det är stor skillnad mellan byar , andra mycket olika dialekter enligt henne , så det stämmer nog som Krille säger :)
Jo dialekt skillnader känner jag till men det var ju prat dom khmer i syd och Laos i norr eller tvärtom i Isaan.

Jag funderar inte på dialekter för dom vet ja.

Dialekterna här nere kan göra det så svårt ibland, i exets by så var ju dialekten att dom pratade väldigt snabbt och högljutt och då blev det ju andra toner så utomstående förstod dom inte.

I tillex Surin snackar dom Kmer ,, Det finns nog alla språk och dialekter runt om i landet

Var i Kap Chueng får några år sen , förstod inte ett skit av vad de sade 55:)

Om vi bortser från dialekter, så finns det egentligen 4 språk i Thailand. 1. Riksthai som pratas på nyheterna tex.
2. Isaan. som talas ute i byarna, öster,nordost om Pak Chong. 3. Lao finns det en hel del som sjunger på, enligt mig den vackraste musiken, men finns också väldigt många som talar språket också. 3. Khmer som ni vet runt Buriram .Surin .Sisaket.mm.mm. Detta språket är det minst utbredda,, men väldigt många av de som talar Khmer förstår och talar de övriga språken jag nämnt.

Om vi bortser från dialekter, så finns det egentligen 4 språk i Thailand. 1. Riksthai som pratas på nyheterna tex.
2. Isaan. som talas ute i byarna, öster,nordost om Pak Chong. 3. Lao finns det en hel del som sjunger på, enligt mig den vackraste musiken, men finns också väldigt många som talar språket också. 3. Khmer som ni vet runt Buriram .Surin .Sisaket.mm.mm. Detta språket är det minst utbredda,, men väldigt många av de som talar Khmer förstår och talar de övriga språken jag nämnt.
Finns det inte ett till i söder??
Jag gillar ju Job 2 do, frågade frugan vad han sjung i en text men hon svarade att det vet hon inte, han sjunger Phuket språk och jag förstår inte det?
Hon förstod inte alls sammanhanget i låten och vad han sjöng om?

Finns det inte ett till i söder??
Jag gillar ju Job 2 do, frågade frugan vad han sjung i en text men hon svarade att det vet hon inte, han sjunger Phuket språk och jag förstår inte det?
Hon förstod inte alls sammanhanget i låten och vad han sjöng om?
Kul att du nämnde detta. Bra Jonas, din fru har helt rätt. Men det är faktiskt en dialekt i det Thailändska språket, och när de brer på den,,, så blir det oförklarligt. Typ skånska för en 08. 5555

Ja det brukar väl sägas att Isaan börjar vid Korat "Gateway to Isaan" men vadå pratar Isaan. Nu har ju du varit där mer än vad jag har men såvitt jag förstått pratas Lao mer i norra/östra delen och Khmer i de södra och är alltså två olika språk men någon kanske kan rätta mig om det inte stämmer.

/ SatanG

Hej

Det stämmer att man talar Khmer i dom södra delarna av Isaan, det handlar då om området som gränsar till Kambodja, i övriga Isaan är det Lao (som kallas Isaan) som dominerar, men på skolor, kommunkontor och myndigheter är det normalt Thailändska som gäller.

Mvh isan lover

tar ett exempel "I morgon " Thai = Pungnee " Isaan = Mö öhn ,, svårt att skriva då jag inte kan alfabetet , men snacka kan jag skapligt , jag har problem att förstå Thai ibland då jag lärt mig uppe i lilla risbyn så snackar jag bara Isaan ,, De flesta i Pattaya kan och förstår Issan , gissar på att en större del av de som jobbar inom turistnäringen , barer ,hotell , städ ,massage mm kommer från Isaan

Hej

Fler tydliga skillnader t.ex "Jag" som på Lao blir "Khoi" och på Thai "Phom"
"Smakar gott", blir på Lao "Säpp ili duu" och på Thai "Aroi mak mak".
"Ananas" blir på Lao "Bak nat" och på Thai "Soporot".

Mvh isan lover

Hej

Det stämmer att man talar Khmer i dom södra delarna av Isaan, det handlar då om området som gränsar till Kambodja, i övriga Isaan är det Lao (som kallas Isaan) som dominerar, men på skolor, kommunkontor och myndigheter är det normalt Thailändska som gäller.

Mvh isan lover
Måste be @Jonas om ursäkt,, det finns inte 4 språk i Th, utan det är ju naturligtvis som så att Isaanska och Laoitiska eg. är samma språk, fast med dialekter.. Har tagit en , (nu ljuger jag) öl.:beer:

bli la änna som att säga att Götebörgska e ett språg så änna.

Eller som att när en Smögrare ska me båden ud på vant o dra lide siiiiil, o tåga lege på o de e blege ;)
555555

Liknande trådar

D
Svar
105
Visningar
8 K
Anonymius
A
A
Svar
1