Språk och dialekter

bli la änna som att säga att Götebörgska e ett språg så änna.

Eller som att när en Smögrare ska me båden ud på vant o dra lide siiiiil, o tåga lege på o de e blege ;)
555555
55555 Ja eller som vi smålänningar säger.. rööö lyser stua uti hängbjörkens slöja. Näää du luajävl, trök inte såja.;):D

Hur enkelt som helst att fatta, vad är problemet??
Ja där va ju inga problem att förstå, han hitta ju inga gamla fiskare dom hade väl låst in sig.
Fast jag tror dom inte ansträngde sig för så länge har jag bott där så jag vet att så ljuskygga är dom inte och pratglada brukar dom gamla fiskarna vara.
Och så folktom är inte ön som dom försöker få det till.
Fast kanske nyinspelad och nu finns ju inga båtar kvar så då blir dom svårare att hitta.

Nu var ämnet för denna tråd inte dialekter, men jag kan väl delta lite i urspårningen.

Isaan har ca 22 milj invånare, dvs dubbelt så många som Sverige.

Den obligatoriska skolundervisningen skall vara på thai, men det finns flera lokala språk i Isaan.

De största är: Isaan/Lao ca 20 milj.
Khmer ca 1 milj
Korat dialekt ca 0,5 milj

Nu var ämnet för denna tråd inte dialekter, men jag kan väl delta lite i urspårningen.

Isaan har ca 22 milj invånare, dvs dubbelt så många som Sverige.

Den obligatoriska skolundervisningen skall vara på thai, men det finns flera lokala språk i Isaan.

De största är: Isaan/Lao ca 20 milj.
Khmer ca 1 milj
Korat dialekt ca 0,5 milj

Hej

Ja det är väldigt många som talar Isaan/Lao, många trodde ju tidigare att Thailändskan skulle ta över men så har det inte alls blivit, visst lyssnar ungdomar i Isaan på Thailändsk pop musik och ser på Thailändsk TV o.s.v, men dom fortsätter att tala Lao ändå, gå på molam och upprätthåller dom gamla traditionerna.

Numera går det ju bra att se på Laotisk TV, varenda marknad säljer DVD och CD med musik på Lao samt filmer dubbade på Lao, så i Isaan pratar t.o.m Kalle Anka Laotiska, själv har jag nog ändrat uppfattning och tror numera att Isaan/Lao kommer att finnas kvar även på den Thailändska sidan av gränsen i hundratals år till, själv tycker jag nästan att den har stärkt sin position på senare år.

Mvh isan lover

Jonas , jag snackar hyfsat med Isaan , helt andra ord används ,, De flesta och bönder som gått i skolan talar dock Thai skapligt ,, Isaan är exakt samma som de talar i Laos

Nä det där stämmer inte beroende på var i Isaan du bor, Isaan-språket är till 80 % från Lao och är en hybrid av språket från Lao, dock har de samma ursprung.

I Suphan Buri talas det Thailändska som är enligt mig det vackraste, fråga era älsklingar om ni inte tror mig.:)

Hej

Dessa fraser använder allt frugan.

Mvh isan lover
Ja men använde hon dom innan hon träffa dig?
Vad jag märkt så har Thai i min närhet börjat använda dom till mig för vi säger god morgon, men jag har ju aldrig hört 2 Thai utdela denna frasen på thai eller Isaan emellan varandra?

I Suphan Buri talas det Thailändska som är enligt mig det vackraste, fråga era älsklingar om ni inte tror mig.:)

Som falang, hör man skillnad på det om det är vackert eller inte. Språk kan jag tycka är vackert som ryska t ex, tycker jag är vackert, italienska osv men dialekter, olika dialekter i Thailand kan du höra skillnad på det och samtidigt tycka att det sjunger?

Hej

Här är lite exempel på Isaan/Lao ifrån youtube, tror alla märker att det är ganska stor skillnad mot Thai.

Mvh isan lover

Nja, har ju studerat mycket Lao och tycker faktiskt inte att det är så stor skillnad. Har studerat alfabetet och inte så stor skillnad, det som skiljer mest är den högre tonen och lägre tonen i Lao, annars är det som norska och svenska

Nja, har ju studerat mycket Lao och tycker faktiskt inte att det är så stor skillnad. Har studerat alfabetet och inte så stor skillnad, det som skiljer mest är den högre tonen och lägre tonen i Lao, annars är det som norska och svenska

Hej

Själv tycker jag att skillnaden är ungefär som Svenska och Danska eller t.o.m Tyska ibland.

Mvh isan lover

Liknande trådar

D
Svar
105
Visningar
8 K
Anonymius
A
A
Svar
1