Språk

Nej det FÖRSTÅR jag;)555555. Han gör som han vill,, men så skulle inte jag vilja ha det, fan sitta och va rädd att någon förstår vad som sägs. Jaja finns alla sorters människor.:rolleyes:
Det här med att det kan bli fel i språkförståelsen ligger det nått i;)

Frugans mosters man tog hem mäklaren för en värdering, samma eftermiddag ringde moster runt till släkt och vänner och berätta att han skulle sälja huset:rolleyes:så visst kan det bli fel.

För övrigt tycker jag man är ute och cyklar om man är rädd att tjejen hör vad man pratar om;)
Och är det så, får man väl välja tillfälle när man pratar skit:p:D

Som sagt ett skämt fick jätteproportioner pga sladdrande Thaitjej.
Men ni umgås kanske bara med frun och familjen ocg har man inte upplevt det så kanske det är svårt att ta till sig.

Kan du förstå och prata Thai?
Ja det kan jag, men vad har det med Svensktalande Thai att göra.
Kanske bättre att i framtiden sluta prata med varandra, bara skicka sms, eller skriva på Line odyl.. Nej det passar inte mig iaf.. Kan man inte prata och föra en diskussion så lägger jag ner.
Sen som du säger om sladdertackor,,, jodå sant,men dessa finns även bland herrarna runt stenbordet också;)
Men då blir det ju sladderbaggar:D

Vad jag lärt mig under 4 år i Thailand är att Thailändarna kan inte sitt eget språk .
Dom säger l åt r och o i stället för u

Och jag säger e istället för ä, ö låter nog mer som u ;)
När jag börja första klass i skolan så var jag tvungen gå in till en sträng lärare .
Han kollade om jag kunde säga R .
Jag klarade provet och inget mera hände .
Har lärt mig i Sverige att om man inte kan säga R så pratar man småbarnsspråk .
Har testat några Thailänskor och det tog i snitt bara 15 sekunder att lära dom säga ett korrekt R .
Men dom äldre styr Thailand och lär barnen helt felaktigt trafikvett språk .
Ja det är ju hela ledningen av Thailand som skulle behöva sätta sig på skolbänken

Min fru pratar ytterst lite thai mest svenska och engelska. Hon skrattar när jag säger att jag skulle vilja prata förstå thailändska. Hon annser att det är ett helt meningslöst språk bara för att man bor i thailand behöver man inte göra som thailändare.

Att lära sig språk har lite med talang och gåva att göra. Men med god vilja och ansträngning, så kan alla lära sig tala ett annat språk. Jag anser att kommer folk till Sverige så SKALL de lära sig svenska. Jag ser faktiskt ned på människor som inte anstränger sig och lär sig svenska. Idiot tänker jag. Vill du inte ha ett bra jobb. Sluta lek med telefonen några timmar utan ta fram grammatikboken i svenska istället. Tid finns alltid för att lära sig ett språk. Men det tar ont i muskelaturen. Lika ont som det tar i musklerna när vi går på gym.

Jag anser också att bosätter man sig i Thailand med fru. Lär dig Thailändska någorlunda. Inte för att få ett jobb i T. Och kanske inte heller riskera "idiotstämpeln" i pannan.
Ambitionen är inte att lära sig språket flytande. Men man skall anstränga sig att försöka lära sig Thai. Det är en artighetsettikett. Vi är gäst i landet. Visa respekt. Många svenskar sitter vid stenbordet och dricker öl eller löser korsord...hm kanske.... Påtalar felaktigheter om landet och Thailändarna. Varför inte lära sig thai istället. Tid finns.

Att kunna språket i det land man bosätter sig i öppnar enormt många dörrar. Jag har stor respekt för immigranter som försöker tala svenska. Bra. Här finns vilja. Inte slöhet. De kommet att lyckas. Visst kan engelskan fortfarande vara ett överlevnadsspråk i världen. Men syftet med att lära sig thai är mer än att överleva i de vardagliga rutinerna.

I min familj har jag långt ifrån lyckas. Så jag är inte något föredömme. Vi bor i Thailand och talar engelska och Thai. Jag träffade henne i Sverige under 2 veckor - sen återvände hon till T. Så hon kan "minimal" svenska. Tyvärr hamnar hon utanför sällskapet när vi träffas och umgås i svensk miljö här i Thailand. Då svenska språket dominerar vid sociala möten. Eller när vi reser tillbaka till Sverige.

Som ett svar på Dragon Flys fråga? I Sverige hamnar oftast thailändaren i thaimiljö och därav korrigeras nog inte uttalen när de är fel. Jag har kämpat med min thaison i Sverige. Som efter 4 år talar flytande men skriver dålig svenska. Sedan är det en fördel att läsa tillsammans.......Mitt tips - korrigera hennes uttal ca 30 minuter per dag. Det ger enorma resultat.

Motiven för att lära sig svenska skiljer nog agnarna från vetet. De som flytt krig har garanterat att annat mål än den thailändska som redan har försörjning och familj ordnad när hon anländer.
Thailändskan flyttar som regel hit för att bli försörjd och få ett bättre liv, i andra hand kommer kommer jobb och språk. Integrering i svenska samhället, svenska traditioner och svensk kultur ligger längre ner på listan.
Tyvärr tror jag att de flesta svenska makar inte lägger så mycket möda på att hjälpa sin fru alls.

Motiven för att lära sig svenska skiljer nog agnarna från vetet. De som flytt krig har garanterat att annat mål än den thailändska som redan har försörjning och familj ordnad när hon anländer.
Thailändskan flyttar som regel hit för att bli försörjd och få ett bättre liv, i andra hand kommer kommer jobb och språk. Integrering i svenska samhället, svenska traditioner och svensk kultur ligger längre ner på listan.
Tyvärr tror jag att de flesta svenska makar inte lägger så mycket möda på att hjälpa sin fru alls.
Det är inte bara thailändskor som kommer till det nya Sverige för att bli försörjda. Kön är lång från Ystad till det mörkaste Afrika.
.

Det är inte bara thailändskor som kommer till det nya Sverige för att bli försörjda. Kön är lång från Ystad till det mörkaste Afrika.
.
Den kön består av singlar, thailändskorna och övriga med svenska makar/fästmän har det redan ordnat med sin ”take care” i förväg.
Men visst skaffar också svenskar en partner från Afrika som ändå verkar ha lättare att lära sig språket.

Men visst kunde thailändskor också åberopa asylskäl i ett land med militärdiktatur,
så slapp dom leva med en äldre gubbe i Sverige.

Den kön består av singlar, thailändskorna och övriga med svenska makar/fästmän har det redan ordnat med sin ”take care” i förväg.
Men visst skaffar också svenskar en partner från Afrika som ändå verkar ha lättare att lära sig språket.

Men visst kunde thailändskor också åberopa asylskäl i ett land med militärdiktatur,
så slapp dom leva med en äldre gubbe i Sverige.
Vet inte var du fått det från att Thailänskorna är tvungen bo med äldre gubbar i Sverige . (Jag är 68 och min fru 33)
Dom 4 kvinnor jag bott ihop med i Sverige har hela tiden kunnat flytta från mig när dom har velat .
Det gäller även Thailänskor .
Min nuvarande unga Thailänska kommer troligen få permanent uppehållstillstånd när jag får lägenhet så jag kan flytta till Sverige .
Tanken med våran flytt är att hon ska få jobb så att hon på gamla dagar får Svensk pension .
Hon måste ju först lära sig en del Svenska .
Vad du inte verkar förstå eftersom du lider av åldersnoja och antagligen har en tant liknande Gudrun Skyman i både tanke och utseende .
Så är ju det självklart att min fru senare skaffar sig en ny karl men yngre .
Vill jag själv skaffa en ny kvinna så är det bara åka till Thailand det är kö till mig .

Vet inte var du fått det från att Thailänskorna är tvungen bo med äldre gubbar i Sverige . (Jag är 68 och min fru 33)
Dom 4 kvinnor jag bott ihop med i Sverige har hela tiden kunnat flytta från mig när dom har velat .
Det gäller även Thailänskor .
Min nuvarande unga Thailänska kommer troligen få permanent uppehållstillstånd när jag får lägenhet så jag kan flytta till Sverige .
Tanken med våran flytt är att hon ska få jobb så att hon på gamla dagar får Svensk pension .
Hon måste ju först lära sig en del Svenska .
Vad du inte verkar förstå eftersom du lider av åldersnoja och antagligen har en tant liknande Gudrun Skyman i både tanke och utseende .
Så är ju det självklart att min fru senare skaffar sig en ny karl men yngre .
Vill jag själv skaffa en ny kvinna så är det bara åka till Thailand det är kö till mig .
Jag har har inte träffat på någon svensk man som gift sig med en thailändska som är äldre än han själv. Varför?

Jag har har inte träffat på någon svensk man som gift sig med en thailändska som är äldre än han själv. Varför?
Har en barndomskompis hans thaifru är 2 år äldre än han men dom har varit ihop sen dom var lite över 20, han flyttade till Thailand när han var runt 22-24 år.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
A
Svar
23
Visningar
3 K
Lunkan