Mina erfarenheter säger att man aldrig gör affärer med vänner. Blanda inte in vänner i dina affärer.
Sedan när det gäller Thailändare och förtroende så har jag noterat att ett handslag är mycket mer värt att skrivna kontrakt.
I ett skrivet kontrakt verkar det som de letar kryphål förr tjäna mer pengar.
Men har ni tagit i hand och överens och att du sedan delar med dig lite av din framgång, så flyter allt bättre.
Har haft vänner som hyrt mark och byggt hus på, bara för att par år senare bli vräkta.
Ägaren till marken har helt enkelt sålt den sin svåger eller kusin och ditt kontrakt gäller inte längre. Bara att flytta ut och riva huset, eller förhandla fram en ny hyra som kan gå på 10 gånger pengarna.
Själv har jag hyrt bungalow sedan 2007 på helår genom ett handslag och detta utan några som helst problem. Ok, nu tillhör jag de galningar som kostar på både boende och gård från egen ficka.
Har bytt ut alla möbler, ny kyl och frys, vattenkylare, riktig gasspis med ugn, ny diskbänk, varmvatten i duschen, TV och DVDspelare, 9 MB internet, grus till väg upp, ny damm, massor av blommor och mycket mer.
Bara en sån sak som att själv se till att gräset blir klippt och själv betala för det hela. Gör att man ligger mycket bättre till än med skrivna kontrakt.
Nu har jag beställt tillbyggnad av huset med ett rum till och betalar detta själv.
Sett är ju små pengar man lägger ut jämfört med vad det skulle kostat i Sverige.
Att ställa upp och hjälpa Thailändare kan vara till stor fördel.
En sån liten sak som när man kommer ner tar med sig lite nyttoprylar.
Har en vän som lagar och hyr ut mopeder.
Han fick en hell massa verktyg inköpta på Ö B för cirka 700 SEK.
Så när mammas (mamma till ägaren av vårt hus) moped inte ville starta så lämnade jag ner den och den blev lagad gratis.
Så se till att alltid le och göra rätt för dig. Så går det bra.