Stora narkotikabeslag i Thailand.

Hej

Två stora tillslag i Chiang Rai provins, polis beslagtog totalt 11 miljoner methamphetamine piller.

1653715041398.jpeg

Mvh isan lover

Hej

Ännu en skottväxling mellan smugglare och soldater har inträffat i Chiang Rai provins på gränsen mot Myanmar, smugglarna öppnade eld mot soldaterna vilket ledde till att 8 smugglare dödades, i männens ryggsäckar hittades 1 miljon s.k ”speed pills”. En liknande händelse inträffade ganska nyligen och även då dödades 8 smugglare.

Soldiers in Chiang Rai shoot and kill 8 drug suspects who reportedly opened fire​

Published Saturday, May 28, 2022 15:39
By Tara Abhasaku

golden-triangle.jpg

View of the Golden Triangle from Chiang Rai | Stock photo via Wikimedia Commons

Soldiers in Thailand’s northern province of Chiang Rai have shot and killed 8 suspects who reportedly opened fire on them along the Thai-Burmese border last night. The soldiers had been warned that a gang would try to smuggle drugs from Myanmar, according to Thai media. They then went to patrol the border area in Mae Fa Luang district.
Later, they saw about 10 armed men walking along a mountain. The soldiers asked the men if they could search them, and the men then started shooting at the soldiers. A shooting match ensued, lasting about 10 minutes, which ended with 8 of the suspects dead.

Mvh isan lover

Ökningen av droger når nya rekord i Asien.

1 billion meth pills seized as Asia sees record drug increase

Hej

Ja det verkar inte bara gälla Thailand, möjligen kan det vara pandemin som medförde detta eftersom många blev arbetslösa och fick ekonomiska problem, att då sälja knark kunde ju bli en ersättning.

Mvh isan lover

Hej

Ja det verkar inte bara gälla Thailand, möjligen kan det vara pandemin som medförde detta eftersom många blev arbetslösa och fick ekonomiska problem, att då sälja knark kunde ju bli en ersättning.

Mvh isan lover
Det är främst tillverkningen som ökat men efterfrågan har också ökat med fallande priser.

Thailand är främst ett transitland för främst chrystal meth men har också många missbrukare.
Bristande kontroll vid gränserna anges som en orsak.

I miljard piller av bara en sort är mycket i beslag då det är bara några få % som upptäcks.

Det är främst tillverkningen som ökat men efterfrågan har också ökat med fallande priser.

Thailand är främst ett transitland för främst chrystal meth men har också många missbrukare.
Bristande kontroll vid gränserna anges som en orsak.

I miljard piller av bara en sort är mycket i beslag då det är bara några få % som upptäcks.
Hej

Jag vet ju inte hur det ligger till i stort, men i byn är det flera arbetslösa ungdomar som har börjat sälja droger nu under pandemin, bara försäljning av några piller räcker för att tanka moppen och äta, dessutom är arbetsinsatsen väldigt liten vilket passar en del.

Mvh isan lover

Hej

Jag vet ju inte hur det ligger till i stort, men i byn är det flera arbetslösa ungdomar som har börjat sälja droger nu under pandemin, bara försäljning av några piller räcker för att tanka moppen och äta, dessutom är arbetsinsatsen väldigt liten vilket passar en del.

Mvh isan lover
Det som oroar är att missbruket av narkotika ökar och går allt lägre ner i åldrarna.
Så har det sett ut i årtionden.

Verkar vara väldigt lätt att smuggla narkotika över hela världen.

Det som oroar är att missbruket av narkotika ökar och går allt lägre ner i åldrarna.
Så har det sett ut i årtionden.

Verkar vara väldigt lätt att smuggla narkotika över hela världen.
Hej

Exakt detta blir följden ute i byarna när ungdomar säljer droger där, kunderna är ofta andra tonåringar.

Mvh isan lover

Hej

Ett stort beslag av 8.5 miljoner methamphetamine piller gjordes i Saraburi.

Police search a lorry for methamphetamine pills after ordering the driver to pull over in Chalerm Phra Kiat district in Saraburi province on Friday.

Police search a lorry for methamphetamine pills after ordering the driver to pull over in Chalerm Phra Kiat district in Saraburi province on Friday.

Mvh isan lover

Hej

Många ungdomar ifrån byarna har ju jobbat i städer och turistorter inom enklare serviceyrken kopplade till restaurang, transport och turistbranschen men även på byggen, fabriker och varuhus m.m.

Mvh isan lover
Vad jag har sett, så saknas det arbetskraft inom dessa yrken och Thailand är mer eller mindre tvingad att importera arbetskraft från närliggande länder medans en del av deras egen befolkning ligger i hängmattan och säljer droger.

Vad jag har sett, så saknas det arbetskraft inom dessa yrken och Thailand är mer eller mindre tvingad att importera arbetskraft från närliggande länder medans en del av deras egen befolkning ligger i hängmattan och säljer droger.
Hej

Nu när det vänder är det säkert så, men hundratusentals anställda inom dessa branscher blev ju av med jobben i.o.m pandemin som gjorde att resandet minskade och turisterna uteblev, samtidigt infördes många begränsningar och restriktioner även för Thailändarna, alla dom som blev arbetslösa blev ju tvungna att hitta något annat att försörja sig på och en del valde då droger som lösning.

Mvh isan lover

hundratusentals anställda inom dessa branscher blev ju av med jobben i.o.m pandemin
Nej, jag pratar om bristen på byggnadsarbetare som fanns långt innan pandemin. Men, de flesta thailändare har aldrig varit intresserade av dessa yrken, därav ligger de hellre i hängmattan och säljer droger. Har ingenting med 'pandemin' att göra, snarare helt enkelt lathet, eller att hushållet har en kvinna som 'jobbar' söderut på sexpat anpassade inrättningar.

Nej, jag pratar om bristen på byggnadsarbetare som fanns långt innan pandemin. Men, de flesta thailändare har aldrig varit intresserade av dessa yrken, därav ligger de hellre i hängmattan och säljer droger. Har ingenting med 'pandemin' att göra, snarare helt enkelt lathet, eller att hushållet har en kvinna som 'jobbar' söderut på sexpat anpassade inrättningar.
Hej

Det stämmer inte riktigt med den info jag har fått till mig, tydligen är det många yngre som ställdes utan jobb och försörjning under pandemin som nu säljer piller istället, så det är nog tyvärr inte bara lata som säljer knark.

Mvh isan lover

Hej

Det stämmer inte riktigt med den info jag har fått till mig, tydligen är det många yngre som ställdes utan jobb och försörjning under pandemin som nu säljer piller istället, så det är nog tyvärr inte bara lata som säljer knark.

Mvh isan lover
Har vart stor brist inom många yrken, företag har ju till och med tryckt på regeringen att dom måste öppna gränserna till grannländerna för dom saknar arbetskraft.
Odugliga ungdommar som hellre säljer droger än tar dessa jobb.

Känner du till många/några av dessa som har blivit av med sitt arbete (byggjobbare) pga 'pandemin
Hej

Ja många arbetsplatser och byggen stängdes ju ned helt och då återvände dessa hem till byn, men dom kunde oftast försörja sig ändå även på hemmaplan, dom ungdomar som började sälja knark var dom som förlorade jobb inom serviceyrken på turistorter och i städer.

Mvh isan lover

Har vart stor brist inom många yrken, företag har ju till och med tryckt på regeringen att dom måste öppna gränserna till grannländerna för dom saknar arbetskraft.
Odugliga ungdommar som hellre säljer droger än tar dessa jobb.
Hej

Under pandemin som vi nu diskuterar här så gjorde regimen precis tvärtom och skickade hem gästarbetarna, alternativt satte dom i karantän, gränserna till grannländerna var dessutom stängda, det var först när gränserna öppnades och allt började starta upp igen som gästarbetarna välkomnades igen.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp