SV: Onödigt vetande II om Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Byscha " sa:
Det är väll egentligen ingen skillnad mot hur vi västerlänningar beter oss när väl solen tittar fram, inte vill man vara vit inte utan då ska det pressas i solen minsann och då bli av med denna hy som folk från t ex Thailand tycker är så fint och vem vet kanske exotiskt för dom.

En skillnad är att vi inte smörjer in oss med kräm för att bli bruna (de flesta av oss i alla fall).
Thai damerna smörjar ju in sig med hudkräm som skall bleka huden, men det beror nog till stor del på reklamen tror jag..
Försökt förklara att det är helt onödigt, men vad hjälper det.. ;)

"Per Olav " sa:
En skillnad är att vi inte smörjer in oss med kräm för att bli bruna (de flesta av oss i alla fall).
Thai damerna smörjar ju in sig med hudkräm som skall bleka huden, men det beror nog till stor del på reklamen tror jag..

Oj oj oj, du är ingen kvinna P-O, det märks. :D
Om du visste vad mina vänninor håller på att smörja in sej med "brun utan sol" på benen nu när våren är här och dom vill ha fina bruna ben att visa upp till shortsen eller till kjolen.

Det är inte så många år sedan "alla" la sej i solarium ett par gånger i veckan. ;)

"Kycklingen " sa:
Oj oj oj, du är ingen kvinna P-O, det märks. :D
Om du visste vad mina vänninor håller på att smörja in sej med "brun utan sol" på benen nu när våren är här och dom vill ha fina bruna ben att visa upp till shortsen eller till kjolen.

Det är inte så många år sedan "alla" la sej i solarium ett par gånger i veckan. ;)

Tack o lov (att det märks att jag inte är kvinna ;D) !!!

Trodde i min enfald att brun utan sol hade avgått med döden. Som den borde ha gjort.
Enligt vad jag har fått höra av de som har testat, på 70 eller 80 talet, så borde det heta gul utan sol..

Kommer ihåg när "alla" skulle ha solarium hemma, eller ligga på solarium minst två gånger i veckan...
Det var tider det, når man var ung och vacker... Nu är man bara och.. ;D

"Per Olav " sa:

Nja finns precis som kycklingen skrev brun utan sol, kokosolja använder ju en del för att solen ska ta bättre och även solarium.

Ja, den tiden är i alla fall förbi när man åkte till Thailand för att ligga och pressa på stranden. Det har inte inträffat sedan 2008. Nuförtiden undviker jag solen av ett enda skäl - Det blir så förbaskat varmt när man inte har tillgång till bad. Och hur kul är det att springa in och ut i duschen bara för att bli brun?

Visst undviker min familj därnere också solen, men ingen (inkl frugan) smörjer i alla fall in sig med sådan där whitening-skit. Och tack och lov för det, den gyllenbruna thai-huden är väl det finaste som finns. :thumbsup:

"legolas " sa:
OK nästa grej....... jag påstår att thai gillar i allmänhet att lägga väskan på finsoffan istället för som oss, på golvet. T.ex. då skolväskan.....

Det verkar som om vi falang värderar väskan och dess plats på ett annat sätt än thai!! Några tankar????

Detta är inget som jag har reagerat på. Men jag undrar om det är omedvetet eller ren bekvämlighet för att ha den till hands?

"legolas " sa:
I vårt fall så handlar det om att de inte vill att väskan skall bli "smutsig", dock inga problem att sätta sig på samma golv eller att ha matdärnere och äta maten....udda reaktion, eller vad är detta???

Ja, verkligen konstigt. Jag skall kolla detta när jag kommer ner, förvisso går barnen inte i skolan men det finns ju andra väskor. ???

"legolas " sa:
OK nästa grej....... jag påstår att thai gillar i allmänhet att lägga väskan på finsoffan istället för som oss, på golvet. T.ex. då skolväskan.....

Det verkar som om vi falang värderar väskan och dess plats på ett annat sätt än thai!! Några tankar????

Stämmer nog ganska bra att dom inte lägger väskan på golvet. Har haft någon fadäs med något sådant tror jag.
Frugan hade en lite budda amulett i väskan och därför ska man inte låta den vara på golvet.

Bra tips där Legolas. Fasen vad sugen på ananas jag blev. Skall genast testas. Jag är ju visserligen i Sverige nu men det borde ju funka här också. Fast även om det låter rätt så blir det ju aldrig det samma med ananas här som det är i Thailand.

/Annuban

Att man ska "knacka" på frukten för att höra om den är färsk har jag vetat länge, däremot har jag inte vetat hur den ska låta när den är färsk! :)

"legolas " sa:
Kul att du försöker se det positiva i detta riktiga "mörker" här i Thailand som är korruptionen... vad jag menar med det är att du lätt kunde ha skrivit den "riktiga" versionen av det hela, och det är att "Thailand är precis lika jäkla korrumperat som många andra länder i Syd-Amerika och resten av Asien t.ex. Sådan är sanningen i statistikens värld!!

Intressant karta där, vi i västvärlden vill ju gärna framställa oss som mall för resten av världen när det gäller redlighet mm. Ser man på Italien så ligger de inte långt ifrån Thailand när det gäller korruption men platsar i EU, vilken dubbelmoral och det finns ju fler intressenter till den demokratiska marknaden som ligger i samma grupp som TH, det är tydligen skillnad på byk och byk???? Konstigt ett sånt land som Norge inte ligger jämbördigt med andra nordiska länder, vad är det i Norge som får detta resultat, kanske våra norgevänner på forumet vet besked på ;D

Mvh Peter :wai:

Det klankas lite oförtjänt på Thailand i jämförelse med andra länder.
Insayt går det att sammanfatta den sidan du länkade till i går kväll. Började läsa om livskvalitet osv. Men sen gick det inte längre.
Framkom det nåt nytt?

"Rolf " sa:
Det klankas lite oförtjänt på Thailand i jämförelse med andra länder.
Insayt går det att sammanfatta den sidan du länkade till i går kväll. Började läsa om livskvalitet osv. Men sen gick det inte längre.
Framkom det nåt nytt?

Vet inte riktigt vad du syftar på med "sammanfatta", men du menar sidan jag gav i shoutboxen..eller? I så fall har du den här http://www.retire-asia.com/

Aha, nu förstår jag, jag gav en delsida av hela webbsidan, lite dum sida öppnar sig i nya fönster hela tiden?

"legolas " sa:
Faktiskt en bra hänvisning Insayt, plöjde igenom det som handlade om Philippinerna bl.a. och lite annat...... De gav väl inget speciellt negativt orättvist omdöme om Thailand tyckte jag. Om alla länder i Asien jag läste om, så var där fördelar OCH nackdelar, precis som det skall vara.

Och så gäller väl Thailand också antar jag. Här finns massor/mängder av bra saker, men här finns också väldigt mycket negativa saker att ta hänsyn till. Och detta gäller ju alla länder. Även vårt kära Sverige, beskrivet ur en utlännings ögon hade antagligen sett likadant ut. Alltså en massa bra saker och en massa dåliga saker....

Så Rolf, det oförtjänta ser jag inte, jag ser bara att "den man älskar den agar man"
:wai: :wai:

lego, det är lite förvirrande nu tror jag, tror att Rolf syftade på mitt inlägg om det här med korruption och kartan, då han sa att "Det klankas lite oförtjänt på Thailand i jämförelse med andra länder".

Den sida jag hänvisar till gav jag till Rolf då han i shoutboxen sa godnatt och jag svarade då godnatt och sa att jag sitter och läser på en bra sida och nä den sidan talar inget om något negativt om Thailand vad jag hunnit se, så det har du rätt i. Tyckte det fanns bra info där, satt och läste om Laos, billigt att pensionera sig i!

Ja så kan det bli ibland ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp