Ta med katten till Thailand?

S

Svante Kjellman

Gäst
Någon som har tagit med katten till Thailand? Är det krångligt? Det blir kanske för varmt för henne? :) Jag brukar ha henne på pensionat men tänkte att det kanske inte är så besvärligt att ta med heller trots allt. :xmas_smiley:

Antagligen lättare att ta med katten till Thailand än det är att ta med den tillbaka. Tänkte ta med katten när vi flyttade till Sverige men det var oerhört krångligt speciellt då vi inte visste exakt när vi skulle flytta.

Någon som har tagit med katten till Thailand? Är det krångligt? Det blir kanske för varmt för henne? :) Jag brukar ha henne på pensionat men tänkte att det kanske inte är så besvärligt att ta med heller trots allt. :xmas_smiley:
@Phonta har ju tagit med sin hund fram och tillbaka, så det borde vara samma procedur med katt. Ser @Phonta detta kanske han berättar igen annars har han skrivit i en tråd här innan om vad och hur han gjorde.

En katt är så liten så den kan du ha i en bur vid dina fötter , om priset vet jag inte då jag bara haft hund i bagagerummet , och det är dyrt som fn ,, katt torde vara ganska billigt .. Du hittar allt på Jordbruksverkets hemsidor . Dock vet jag att du skall ha en godkänd Rabiesvaccination med därtill godkänt labbtest om antikroppar , ca 4000 kr . Du skall ha ett EU pass för att släppas in i landet när du kommer hem , du skall även ha en Exportlicens från Sverige , sen betalar vi för hunden 500 thbt vid ankomst i Importlicensavgift .. EU passet får du köpa för 400 kr hos veterinären när alla papper är godkända .... Thats it , när du sen skall hem tro jag du måste visa upp alla papper hos statsveterinären Cargo Suwanaphum , kostnad 50nthbt för vår del , sen är det take off och gå i röd zon vid Svenska tullen , visa upp EU passet samt inget mer . Men kolla noga så jag inget glömt

Du har säkert rätt men jag kan tycka att djuren skulle vara i speciella förvaringsrum på planen det är många som har pälsallergier
Man brukar placera passagerare som har med sig katt längst bak i planen. Om en person med kraftig pälsallergiker bokar in sig innan något pälsdjur är bokat och personen uppger sin allergi bokas inga pälsdjur in på den flygningen och tvärtom. Först till kvarn. Sen sitter ju djuret i buren under hela resan.

Så var det förr på inrikes flygningar i varje fall.

En katt är så liten så den kan du ha i en bur vid dina fötter , om priset vet jag inte då jag bara haft hund i bagagerummet , och det är dyrt som fn ,, katt torde vara ganska billigt .. Du hittar allt på Jordbruksverkets hemsidor . Dock vet jag att du skall ha en godkänd Rabiesvaccination med därtill godkänt labbtest om antikroppar , ca 4000 kr . Du skall ha ett EU pass för att släppas in i landet när du kommer hem , du skall även ha en Exportlicens från Sverige , sen betalar vi för hunden 500 thbt vid ankomst i Importlicensavgift .. EU passet får du köpa för 400 kr hos veterinären när alla papper är godkända .... Thats it , när du sen skall hem tro jag du måste visa upp alla papper hos statsveterinären Cargo Suwanaphum , kostnad 50nthbt för vår del , sen är det take off och gå i röd zon vid Svenska tullen , visa upp EU passet samt inget mer . Men kolla noga så jag inget glömt

De flygbolag jag kollade med gick det inte att ha katten i cabinen från Bangkok till Oslo. Räknade med 10 000 kr för vaccinationer, prover, pappersexercis och en godkänd bur.

Mycket märkligt , kan du inte speca lite av hur du då räknat , även om jag räknar med de 4000 kr som biljetten kostade
så kommer jag med blodprov samt allt inte upp i dessa kostnader , och då är vårt blodprov som gjordes här i Thailand dyrare än det som görs i Sverige , vårt skickades till Bio best lab i UK , pris 16,000 thbt + vacc 500 thbt + 400kr för EUpasset i Sverige + 40000 kr för en resa , iofs skall du ha tur7retur så stämmer det ju men så uppfattade jag det inte ..
Läs på tillex Finnars eller Thaiair info om djur i kabinen , möjligen har de ändrat denna , en bur kostade för vår
hund 6 000thbt ... Men den har hon haft som sin koja nu i fyra år snart , så den är verkligen hennes säkerhet och det gör ju naturligtvis att hon skiter i vad som händer på utsidan ,, hon är iofs en grymt trygg jycke

Visa bilaga IMG_20161001_171202.jpg

Men trygga blir de av precis samma anledning som människobarn blir trygga med vuxna , positivt och negativt , utan slag käppar eller stenar , detta skulle dessa idioter i detta land lära sig , då slapp vi hundar som jagar MC samt ciclister och fotgängare .. Massor med kärlek samt lär dem vad som är rätt och vad som är fel , genom tonläget när man talar till dem ...

vet en här på forumet som tycker som jag om detta med barn , han har dessutom lyckats få ett barn som avgudar honom , detta till trots att det finns Thaiuppfostran med i bilden .. måste säga att jag respekterar honom för detta ..

Stämmer i stort , dok bara djur upp till 8 kilo , andra djur över 8 kilo flyger i lastrummet
:thumbsup: men katt över 8 kilo kanske skall stanna i Sverige , förmodligen då en Tigerunge:)

Haha då har min "lilla" Maja ett par extra kilo att lägga på sig innan hon blir portad om hon vill. :p

Personligen tycker jag synd om katten, de har sitt revir, (hem). Borta inte bra, men hemma bäst gäller även för katten.

Har tänkt på det jag också. Inte bara det heller utan även hur det blir att ha henne med. Hon måste väl nästan gå i koppel eller vara i hotellrummet? I och för sig så är kanske inte kattpensionatet så skojigt heller...

Har tänkt på det jag också. Inte bara det heller utan även hur det blir att ha henne med. Hon måste väl nästan gå i koppel eller vara i hotellrummet? I och för sig så är kanske inte kattpensionatet så skojigt heller...
När mitt ex och jag separerade, ville jag att hon skulle ta våran älskade katt med sig, eftersom jag trodde att katten gillade matte mer än mig, fel hade jag/vi, hon (Mimmi) kattens namn, flyttade en kort sträcka med matte, men gick hem igen. En kort sträcka visserligen, men katter är inte som hundar, deras hem som små förblir deras hem till de ska dö. Så det är inte ett lätt problem du har att lösa. Ps: Mimmi ligger jämte mig här nu i soffan.:)

Undrar om någon här har tagit med sig sin katt till Thailand? isf. hur gammal va katten, hur gick det, trivdes den, vad kostade det, många frågor, men kanske någon som har erfarenheten.
Nästa fråga blir till Svante, hur ska du göra?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp